Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
8,8 (2.564.891)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 november 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fight Club
"Mischief. Mayhem. Soap."
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2564891)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Fight Club (BoekMeter)
- Fight Club (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Narrator
Tyler Durden
Marla Singer
Robert Paulson
Angel Face
Richard Chesler (Regional Manager)
The Mechanic
Ricky
Intern at Hospital
Thomas at Remaining Men Together
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het vooral een zwarte komedie. Vrijwel alles is hilarisch aan deze film.
Denzz
-
- 533 berichten
- 590 stemmen
Een zwarte komedie die naar het einde toe toch iets wegheeft van een thriller.
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2579 stemmen
Wel hele zwarte humor dan, ik persoonlijk heb de film niet echt gezien als een komedie evenals een echte thriller. Het ligt allemaal veel dieper, en eraan terug denkend, vond ik het niet zo grappig. Maar, deze film verdient wel een dikke herziening.
Ste*
-
- 2070 berichten
- 1386 stemmen
Heb ''m net pas voor het eerst gekeken, en zit nog helemaal van ''what just happened here?!!!""'
Ik kan me voorstellen dat de echte fans wilden dat ze die ervaring nog hadden bij het kijken van deze film en daar jaloers op zijn.
Anyway, de eerste helft van de flm vond ik geweldig, leuke humor, lekker ruig, maar vanaf de rare plottwist... ik weet nog niet wat ik er van vind hoor. Moet 'm sowieso nog een keer kijken, en er dingen over gaan lezen.
Men.
Voorlopig 4*
Ste*
-
- 2070 berichten
- 1386 stemmen
Oke, ik heb er even over nagedacht waarom deze film me niet helemaal bevredigde, terwijl ik wel enorm hou van films met een onverwachte plotwist. Ik ben blijkbaar een gevoelsmens, geinteresseerd in psyche, en ik miste uitleg, bevestiging. Nog eventjes 10 minuten aan de film geplakt waarin duidelijk werd hoe de hoofdrolspeler verzeild is geraakt in zijn hallucinaties, hoe hij overkwam op anderen, wat hij veroorzaakt heeft, hoe hij werkelijk leefde al die tijd. Een 'hier kon je het eigenlijk al aan merken-scene'.
Waarschijnlijk wordt me nog wel een hoop duidelijk bij een herziening, maar toch, voor m'n gevoel zijn er nog een hoop dingen niet opgehelderd die ik wel graag zou willen zien. Hij heeft dus zelf zijn huis opgeblazen ofzo? Hij heeft zelf dat nieuwe huis gevonden? Alles wat hij deed samen met Tyler (naar die liposuctie-zaak, enz) daar was hij alleen? Hij heeft zichzelf al die dingen in zijn hoofd gehaald? Hij verbrandt zijn eigen hand? Hij zet een hele beweging op poten terwijl hij dit eigenlijk niet weet?
Ik miste eigenlijk een scene die dat besef nog even extra hard bij je doet inslaan. Een echte 'nu vallen de puzzelstukjes in elkaar'scene. Maar goed, ik moet accepteren dat dit niet zo'n soort 'A Beautiful Mind' film is die het vooral moet hebben van de plottwist, maar dat deze film vooral drijft op de boodschap (waarvan ik nog niet helemal weet wat ik ervan vind).
Maar goed, moet 'm sowieso nog een keer bekijken.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2253 stemmen
Meer uitleg zou de vaart compleet uit het einde gehaald hebben. Daarbij lijkt het me wel duidelijk dat de hoofdrolspeler is gaan hallucineren omdat hij maandenlang al aan slaapgebrek leed en dat die hallucinaties voortkomen uit onvrede over zijn leventje.
Denzz
-
- 533 berichten
- 590 stemmen
Hij heeft dus zelf zijn huis opgeblazen ofzo? Hij heeft zelf dat nieuwe huis gevonden? Alles wat hij deed samen met Tyler (naar die liposuctie-zaak, enz) daar was hij alleen? Hij heeft zichzelf al die dingen in zijn hoofd gehaald? Hij verbrandt zijn eigen hand? Hij zet een hele beweging op poten terwijl hij dit eigenlijk niet weet?
Dat hij zijn eigen hand verbrand heeft, was in de film ook duidelijk zichtbaar in die scène dat hij Marla belt in die kamer en terugblikt op enkele momenten
. Maar geef de film gewoon nog een tweede kijkbeurt. Er zal je veel duidelijk worden en de film komt bij een tweede keer ook gewoon veel beter uit
.
Ste*
-
- 2070 berichten
- 1386 stemmen
Velen zullen niet begrijpen dat ik deze film, die ik bij de eerste keer nog erg goed vond, bij herziening ga verlagen. Juist door het schizo-plot Er zaten me na de eerste keer kijken al wat dingen niet lekker, en na herziening, en het lezen van deze post van iemand hier op MM (jaren geleden) snapte ik beter waarom. Ik ga hem even quoten, omdat hij het veel beter kan verwoorden dan ik:
Meervoudige persoonlijkheidsstoornis bedoel je dan, neem ik aan? Tja, vanuit die optiek kun je alle mogelijke gaten in het script wel goedpraten natuurlijk (a la 'het was allemaal een droom'), maar laat ik het er dan op houden dat het gegeven van MPS hier flauw en makkelijk vind uitgewerkt. Er zijn teveel scenes die strijdig zijn met de basale principes van MPS (over in ieder geval de algemene perceptie daarvan), zoals de 'ontmoeting' tussen de persoonlijkheden (met dat kaartje en dat telefoonnummer), de gevechten tussen Norton en Pitt, het op twee verschillende plaatsen tegelijk zijn van de twee personages, etc.
En natuurlijk kun je een film maken over een specifiek geval van MPS (want er is vrij veel onzeker over MPS), of voor mijn part over een specifieke, niet nader genoemde aandoening (want de hele term MPS valt nergens) - maar dit is geen film over een aandoening. Fight Club pretendeert een inhoudelijke maatschappij-kritische film te zijn. Nu vind ik die kritiek om te beginnen al simplistisch en oppervlakkig, met een heel gebrekkige onderbouwing (bruut geweld als symbool voor het zuivere menszijn, dat tegenover de consumptiemaatschappij staat?), maar de aandoening wordt dan opeens een dramaturgisch plotelement.
En op dat moment worden al die vreemde scenes wel een probleem, omdat daardoor de hele aandoening niet meer serieus te nemen is. De eigenschappen en voorwaarden worden niet gedefinieerd, en lijken niet eens consequent: de aandoening is een heel rekbaar gegeven, dat zich steeds zodanig aanpast dat de plot er verder mee komt (al zijn er desondanks nog wel een aantal zijwegen, die dan komisch bedoeld schijnen te zijn). Misschien zijn het dan geen harde 'fouten' in het script, omdat er vanuit het idee dat het een aandoening is, en/of dat het Nortons fantasie is, met korte of lange uitleg allemaal wel ergens recht te praten is, maar het maakt de film inhoudelijk onovertuigend, en dat is wat ik Fight Club kwalijk neem.
Hier ben ik het helemaal mee eens (of het nou echt MPS is of een andere aandoening/fantasie).Tijdens de herziening, met de wetenschap dat Tyler dus niet echt bestaat, waren er een aantal dingen die me nu gewoon stoorden. Bijvoorbeeld het moment dat ze in de kelder ontdekt worden door Lou. Lou richt het woord tot Tyler, slaat Tyler in elkaar, en Norton staat erbij en kijkt ernaar. Dat is in zijn eigen gedachten? Of in werkelijkheid is hij het die in elkaar gerost wordt? Dat moet wel, want Lou kan geen niet-bestaande schim slaan. Hoe dit werkelijk zit lijkt wel niet echt over nagedacht.
Of het moment dat Tyler die gast van de avondwinkel onder schot houdt. Norton is het er niet mee eens, en stribbelt wat tegen. In werkelijkheid is hij het dus die het doet, maar zijn echte persoonlijkheid twijfelt dan soms, ofzo?
Of de scene dat hij Tyler en Marla hoort seksen, de deur opendoet, en Marla en Tyler samen in de kamer zijn. Dat kan natuurlijk niet, hij doet als zichzelf de deur open, en ziet Tyler die er eigenlijk niet is? En zo zijn er nog veel meer scenes (dan noem ik nog niet eens dat stuk met het auto-ongeluk).
Dus, soms 'is' hij Tyler, en soms verbeeldt hij hem naast zich? Of soms is een scene misschien helemaal niet als zodanig gebeurd?
Kijk, wat de user hierboven ook al zegt, het is omdat het allemaal Nortons fanatasie of ziekte is allemaal vast wel recht te praten, maar ik vond die dingen wel slecht uitgewerkt en storend. Het komt niet consequent op me over, het lijkt af en toe wel of er gewoon niet bij is nagedacht hoe de aandoening zich daadwerkelijk bij hem manifesteert.
Norton en Tyler die samen in de bus staan bijvoorbeeld, er komt iemand tussen ze door lopen die ook Tyler omver duwt. Als je dat soort dingen niet laat gebeuren, dan heb je op het eind een geloofwaardige plotwending, want dan kan je bij de tweede keer kijken denken ''zie je, hier had ik het al kunnen weten!'''
Er zitten een aantal van dat soort hints in, dat geef ik toe, maar over het algemeen is er te makkelijk gedacht over het in beeld brengen van een karakter met zijn verzonnen alter-ego.
Nu zouden jullie aan kunnen voeren dat deze film, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een film als A Beautiful Mind, niet louter gaat om een perfect plaatje schetsen van een aandoening, en vooral om de rest van het plot, en dat is in zekere zin natuurlijk zo, maar ik wil het dan alsnog geloofwaardig uitgewerkt zien, en dat vond ik niet altijd het geval.
Ik zal de film hierom niet ineens heel slecht gaan vinden, of drastisch gaan verlagen, want (zeker de eerste keer) heeft het me echt kunnen vermaken, maar ik ga 'm dus wel met halve punt verlagen.
3,5*
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Ben jij een boekhouder ofzo?
Deze film is in eerste instantie een ervaring.
Elke scene tot het bot toe afkluiven en wetenschappelijk beoordelen; zo kijk je toch geen films...
Ste*
-
- 2070 berichten
- 1386 stemmen
Elke scene tot het bot toe afkluiven? Er is een aspect aan de film dat ik wat minder uitgewerkt vind, en daar geef ik een aantal voorbeelden bij.
Voor de rest vind ik het zoals gezegd geen slechte film. Kan misschien nog 4 sterren worden als ik hem binnenkort nog eens kijk.
Dus je reactie vind ik ietwat overdreven.
snooppac
-
- 116 berichten
- 0 stemmen
Velen zullen niet begrijpen dat ik deze film, die ik bij de eerste keer nog erg goed vond, bij herziening ga verlagen. Juist door het schizo-plot Er zaten me na de eerste keer kijken al wat dingen niet lekker, en na herziening, en het lezen van deze post van iemand hier op MM (jaren geleden) snapte ik beter waarom. Ik ga hem even quoten, omdat hij het veel beter kan verwoorden dan ik:
Hier ben ik het helemaal mee eens (of het nou echt MPS is of een andere aandoening/fantasie).Tijdens de herziening, met de wetenschap dat Tyler dus niet echt bestaat, waren er een aantal dingen die me nu gewoon stoorden. Bijvoorbeeld het moment dat ze in de kelder ontdekt worden door Lou. Lou richt het woord tot Tyler, slaat Tyler in elkaar, en Norton staat erbij en kijkt ernaar. Dat is in zijn eigen gedachten? Of in werkelijkheid is hij het die in elkaar gerost wordt? Dat moet wel, want Lou kan geen niet-bestaande schim slaan. Hoe dit werkelijk zit lijkt wel niet echt over nagedacht.
Of het moment dat Tyler die gast van de avondwinkel onder schot houdt. Norton is het er niet mee eens, en stribbelt wat tegen. In werkelijkheid is hij het dus die het doet, maar zijn echte persoonlijkheid twijfelt dan soms, ofzo?
Of de scene dat hij Tyler en Marla hoort seksen, de deur opendoet, en Marla en Tyler samen in de kamer zijn. Dat kan natuurlijk niet, hij doet als zichzelf de deur open, en ziet Tyler die er eigenlijk niet is? En zo zijn er nog veel meer scenes (dan noem ik nog niet eens dat stuk met het auto-ongeluk).
Dus, soms 'is' hij Tyler, en soms verbeeldt hij hem naast zich? Of soms is een scene misschien helemaal niet als zodanig gebeurd?
Kijk, wat de user hierboven ook al zegt, het is omdat het allemaal Nortons fanatasie of ziekte is allemaal vast wel recht te praten, maar ik vond die dingen wel slecht uitgewerkt en storend. Het komt niet consequent op me over, het lijkt af en toe wel of er gewoon niet bij is nagedacht hoe de aandoening zich daadwerkelijk bij hem manifesteert.
Norton en Tyler die samen in de bus staan bijvoorbeeld, er komt iemand tussen ze door lopen die ook Tyler omver duwt. Als je dat soort dingen niet laat gebeuren, dan heb je op het eind een geloofwaardige plotwending, want dan kan je bij de tweede keer kijken denken ''zie je, hier had ik het al kunnen weten!'''
Er zitten een aantal van dat soort hints in, dat geef ik toe, maar over het algemeen is er te makkelijk gedacht over het in beeld brengen van een karakter met zijn verzonnen alter-ego.
Nu zouden jullie aan kunnen voeren dat deze film, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een film als A Beautiful Mind, niet louter gaat om een perfect plaatje schetsen van een aandoening, en vooral om de rest van het plot, en dat is in zekere zin natuurlijk zo, maar ik wil het dan alsnog geloofwaardig uitgewerkt zien, en dat vond ik niet altijd het geval.
Ik zal de film hierom niet ineens heel slecht gaan vinden, of drastisch gaan verlagen, want (zeker de eerste keer) heeft het me echt kunnen vermaken, maar ik ga 'm dus wel met halve punt verlagen.
3,5*
Hier ben ik het nou volledig mee eens.
Vond het een goede film, maar sommige dingen kloppen gewoonweg niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het is anders erg simpel te verklaren.het verhaal wordt verteld door Norton. Maar wat hij vertelt hoeft niet zo gebeurd te zijn. Het is hoe hij het zich herinnert en volgens hem was Tyler er wel. Hoe de situatie in het echt was zullen we nooit weten. Misschien was er zelfs niet eens een fight club of was er helemaal geen fysiek gevecht met Lou. Vrijwel alles kan verzonnen zijn, we hebben hier tenslotte met een verwarde geest te maken.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Elke scene tot het bot toe afkluiven? Er is een aspect aan de film dat ik wat minder uitgewerkt vind, en daar geef ik een aantal voorbeelden bij.
Voor de rest vind ik het zoals gezegd geen slechte film. Kan misschien nog 4 sterren worden als ik hem binnenkort nog eens kijk.
Dus je reactie vind ik ietwat overdreven.
Je pakt een stuk of 6, 7 scenes en beredeneert dat ze niet kloppen volgens jouw logica.
Er zit ook geen logica in. Het is geen weergave van de realiteit, het is de subjectieve beleving van iemand die het achteraf vertelt. Hij haalt dingen door elkaar, fantaseert, overdrijft en heeft een soort imaginaire vriend/alterego er bij verzonnen. Tijd, ruimte en personen worden door hem naar willekeur ingevuld en voldoen aan geen enkele logica
Ste*
-
- 2070 berichten
- 1386 stemmen
Ik weet het, ik weet het, het is niet de realiteit, en het is vanuit het oogpunt van een verwarde geest, maar dan nóg wil ik het consequenter en wat geloofwaardiger uitgewerkt zien. Zo'n scene dat hij de deur opendoet bij Tyler en Marla zal inderdaad vanuit de gedachte 'het is vanuit zijn geest' prima te verklaren zijn, maar voor mij werkt dat niet zo en ik vind ik ook ietwat makkelijk. Prima dat je een film maakt over iemand die dingen verzint e.d., maar dat betekent nog niet dat je er slordig en willekeurig mee om mag springen onder het mom van 'het was toch vanuit zijn oogpunt, dus alles kan'. Ik vind van niet. Zo kan je jezelf alles veroorloven, en dat vind ik te makkelijk.
Je moet wel wat voorwaarden en eigenschappen van de aandoening scheppen, anders dan verzandt het in een geheel waarin alles kan, en dat wil ik niet. Daar vind ik het de film niet naar. Ook al gaat het dan over een verwarde geest, het mag best wel wat kloppender zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Beetje vreemd om van een verwarde geest te eisen dat het wel wat kloppender mag.... Ben blij dat Fincher daar anders over denkt.
Fortune
-
- 4315 berichten
- 2772 stemmen
Het gaat er bij deze film ook niet om dat alles in de puntjes klopt.
Maar misschien als je deze een 2e of 3e keer kijkt dat je er meer vrede mee hebt.
Is sowieso een film die je vaak kan kijken.
kuk
-
- 641 berichten
- 674 stemmen
Beetje vreemd om van een verwarde geest te eisen dat het wel wat kloppender mag.... Ben blij dat Fincher daar anders over denkt.
Het is toch een feit dat als je een verwarde geest als uitgangspunt neemt, je in principe alles kan doen en laten. Het maakt elke tegenspraak zinloos; het is immers een verwarde geest. Hoe knap het dan ook in elkaar steekt, voor mij gaat er dan ook een hoop vermaak verloren.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Waarom? Het is juist het originele van het concept dat een verwarde geest vertelt over zijn leven met zijn ingebeelde vriend/dubbelganger. Waarom zou je daar tegenspraak op willen geven? Omdat het niet klopt? Zie gewoon zijn verhaal aan... Bij Usual Suspects wordt je ook voorgelogen door de verteller. Waarom heb je er daar geen/minder problemen mee?
kuk
-
- 641 berichten
- 674 stemmen
Omdat bij The Usual Suspects slechts sprake is van een enkele mindfuck en niet van een verhaal dat helemaal niet het verhaal is zoals het daarvoor werd voorgeschoteld, zoals bij deze Fight Club. En tegenspraak hoef ik niet per se te geven en of het allemaal wel of niet klopt laat me ook koud, ik vind het slot gewoonweg een beetje makkelijk. Maar als ik hieronder anderen er tegenin zie gaan, dan is vaak de reactie dat het allemaal aan de verwarde geest te danken/wijten is. Het ergert me dat dat als voldoende uitleg doorgaat, omdat dat nu eenmaal betekent dat tegenspraak op oncorrectheden of wat dan ook onmogelijk is.
Ste*
-
- 2070 berichten
- 1386 stemmen
Ach, discussieren met 5*'ers is vaak een onbegonnen zaak.
Ik begrijp dat het voor hen niet storend is, voor anderen weer wel. Kwestie van smaak en perceptie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik snap niet wat er storend aan is? Het klopt volledig binnen de context, dus over de perceptie valt te discussiëren. Zie ook niet wat er mis mee is dat tegenspraak onmogelijk is. Het is toch juist fijn dat het allemaal zo mooi klopt. 
Fortune
-
- 4315 berichten
- 2772 stemmen
Ach, discussieren met 5*'ers is vaak een onbegonnen zaak.
Valt heel goed mee te discussiëren alleen hebben die mensen altijd gelijk en meer inzicht
.
Ste*
-
- 2070 berichten
- 1386 stemmen
Ik wil gewoon meer voorwaarden en eigenschappen voor Nortons aandoening. Kadering. Grenzen. Nu kan in principe alles, maar dat maakt wel, zoals kuk ook al zegt, elke tegenspraak zinloos. Dat maakt het voor de filmmakers ook wel erg makkelijk. Alle kan, want het is fantasie, dus je hoeft nergens echt rekening mee te houden, of het wel kloppend is.
Prima, dat is de film. Maar die aanpak heeft niet mijn voorkeur.
Ik kan niks met zo'n scene dat hij Marla en Tylers seksgeluiden door heel het huis hoort terwijl hij zelf in de keuken staat. Dat valt voor mij op geen enkele manier te verklaren. Dan zal ik wel te weinig fantasie hebben, of te rationeel denken. Of teveel fan zijn van de aanpak van A Beautiful Mind, waar de waanbeelden wel op een consequente en kloppende manier netjes uitgewerkt zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die sexscene valt toch prima uit te leggen. Hij heeft gewoon moodswings. De ene keer is hij het beest Tyler, de andere keer de rustige persoon. Maar als hij Tyler is ervaart hij dat van een afstand, hij treed als het ware buiten zichzelf en maakt plaats voor Tyler. Zo werkt het toch de hele film? En wat betreft je behoefte aan een kadrering van het ziektebeeld vind ik dat ook onnodig. Er zijn zat ziektebeelden waar de medische wetenschap het fijne niet van weet. Waarom wil je 'm zo graag in een hokje hebben? Maar we kijken er gewoon anders tegenaan, ik vond juist die 'nette' manier in BM juist weer erg saai en voorspelbaar. Terwijl het interessante van gekte wat mij betreft in het onvoorspelbare zit.
Denzz
-
- 533 berichten
- 590 stemmen
De ene keer is hij het beest Tyler, de andere keer de rustige persoon.
Is het niet zo dat hij 's nachts de persoon van Tyler aanneemt en overdag die van Jack?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Niet per se, de hele film speelt zich zo'n beetje 's nachts af. Ik zie geen direct verband. Geloof niet dat je het daarin moet zoeken.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Ik kan niks met zo'n scene dat hij Marla en Tylers seksgeluiden door heel het huis hoort terwijl hij zelf in de keuken staat. Dat valt voor mij op geen enkele manier te verklaren. Dan zal ik wel te weinig fantasie hebben, of te rationeel denken. Of teveel fan zijn van de aanpak van A Beautiful Mind, waar de waanbeelden wel op een consequente en kloppende manier netjes uitgewerkt zijn.
Let op (nogmaals); de belevingen van Norton worden achteraf verteld door Norton. Het is dus niet de daadwerkelijke beleving op dat moment. Met deze wetenschap zijn dit soort scenes toch eenvoudig te begrijpenhij vertelt (fantaseert) dat hij in de keuken staat en Marla en Tyler hoort.
bij die avondwinkel; Hij Vertelt dat hij daar samen met Tyler is en die vent onder schot houdt
enz enz
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2505 stemmen
Volgens mij komt het voor dat bij bepaalde vormen van psychose het mogelijk is dat men zijn daden op een afstand meemaakt, alsof iemand anders het doet waarbij hij slechts toeschouwer is, of juist helemaal niet doorheeft wat er gebeurd. Hij voelt zich dus ook niet verantwoordelijk voor zijn daden op dat moment.
Lijkt mij toch behoorlijk plausibel.
Flipman
-
- 7109 berichten
- 1141 stemmen
Ste*, je moet er ook rekening mee houden dat we hier te maken hebben met een zogeheten "unreliable narrator". Want the Narrator meldt bijvoorbeeld meteen aan het begin al niet dat ie zélf Tyler Durden is. Het heeft er niks mee te maken dat jij geen fantasie hebt of te rationeel wil denken. Jij wil gewoon dat alles klopt en voor jouw gevoel is dat niet zo. Logisch dat je dan verhaal wilt halen en 't geeft dan ook niks dat wij max-stemmers jou niet kunnen overtuigen.
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'Fight Club' van David Fincher is morgenavond te zien op televisie

Courtney Love werd door Brad Pitt ontslagen bij 'Fight Club'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback
Iconische thriller 'Fight Club' verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








