Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

• vanaf 20 april te koop op blu-ray
avatar van horizons
This is not going to go the way you think

Bovenstaande quote van Luke Skywalker is eigenlijk voldoende voor de hele review...
maar om wat verder te gaan: Rian Johnson verlaat op momenten bekende Star Wars paden en keert er op de juiste momenten weer terug naar toe. Enkele gedurfde toevoegingen pakken soms goed en soms wat minder uit maar het nemen van risico valt te waarderen.
Uiteindelijk voelt The Last Jedi wat vreemd omdat sommige dingen de vijf sterren helemaal niet waard zijn maar op andere momenten worden de vijf sterren overstegen. Maar het positieve is sterker dan het minder mooie.

Driver laat in the Last Jedi nog meer dan in the Force Awakens zien een sterke acteur te zijn en maakt van Kylo Ren misschien wel het meest interessante personage uit de hele Star Wars saga. Meer gelaagdheid en diepgang dan Darth Vader ooit heeft kunnen bewerkstelligen en toch heerlijk moment om het verhaal van Kylo Ren met dat van Darth Vader te zien koppelen.

Ridley heeft op dat gebied wat minder te doen als Rey maar haar scenes met Hamill, die Luke goed gestalte weet te geven, zijn sterk evenals enkele andere momenten die gewoon top zijn.

De ontwikkelingen van karakters als Dameron, Finn, Hux en Leia zijn wat eenvoudiger maar missen hun doel niet. En gelukkig weet Fisher deze keer wel weer wat acteren is want in the Force Awakens was ze met afstand erg slecht aan het acteren.

En niet geheel onbelangrijk maar eigenlijk al gewoon geworden is dat de actie er weer spectaculair uitziet. Mooi!

Terugkerend naar de quote waarmee ik open: laat dat wat je denkt te weten van Star Wars achter je en beleef deze films zoals het is.

avatar van wwelover
Vermakelijk, maar minder dan Force Awakens. Ziet er allemaal natuurlijk mooi uit en zitten genoeg leuke karakters in. Maar ik vond de hoeveelheid grapjes wel storend. Had soms het idee dat ik naar een komedie keek. Humor is natuurlijk welkom, maar wel in de juiste proportie. Verhaal zelf was wel gewoon goed en de spanning ook. Enkele leuke nieuwe karakters, op die van Laura Dern na. Los van dat ze wat te ver meer haar look zijn gegaan, vond ik haar niet zo sterk.

Ach ja ben ook geen Star Wars fan op zich. Hopelijk wordt de volgende weer meer als Force Awakens.

Het was weer een heerlijk avondje bioscoop met wat Storm Troopers die door Kinepolis liepen en waarmee je op de foto kon. Qua film was het popcorngehalte ook weer aardig hoog, bij Star Wars hoef je nooit teveel na te denken het zijn de goeden tegen de slechten en dan heb je het hoofdplot wel te pakken, wat dus positief is vind ik. Het moet niet teveel geleuter zijn maar gewoon spektakel, mooie ruimtegevechten met wat luchtige humor en dan kom je de avond wel door.

Dat gezegd hebbende vond ik de film soms wel wat te langdradig. Ik las ergens dat ze niet veel meer konden knippen in de speelduur maar daar ben ik het niet mee eens. Soms waren de dialogen gewoon te lang en niet interessant genoeg, die hadden ze wat mij betreft wel flink in kunnen korten. Vrijwel elke scene met Luke bijv. kon me niet echt bekoren en had wat mij betreft geschrapt kunnen worden behalve dan het stuk met Yoda en het stuk waar hij weer vocht met een lightsaber die waren dan wel weer heel sterk maar maak aub nog een director's cut en knip al die overbodige meuk.

En dat lijkt ook het probleem van de huidige Star Wars films, ze durven geen afscheid te nemen van oude karakters. Zo proberen ze van Poe een nieuwe Han Solo te maken maar dat is hij niet, hij heeft gewoon 0.0% van het charisma wat Harrison Ford wel had. Hij is ongehaarzaam, een loose canon, maar gewoon omdat ze die nodig hebben, er zit niet echt een reden achter maar meer van 'ja zo iemand moet er ook zijn'. Hij is een soort wannabe Han Solo maar eentje die eigenlijk als het erop aankomt veel te braaf oogt. Hij komt daardoor ongeloofwaardig over.

Dan nog het karakter Rose, echt tenenkrommend slecht. Ook totaal geen binding mee. Die had wat mij betreft direct onder een X-Wing mogen eindigen. Vreselijk, ik heb niets tegen Aziaten maar haar karakter was gewoon belachelijk en had weggelaten moeten worden.

Kylo Ren's karakter was dan wel weer een stuk beter als in TFA en ik ben blij dat ze eindelijk toegaven dat hij in die film een klein kind was en dat de helm die hij droeg echt belachelijk was, gelukkig kreeg ik dat in deze film bevestigd, commentaar waar ik veelvuldig op werd afgekraakt bij TFA

Dan nog de muziek, ik vind Star Wars muziek supergaaf en ultravet maar hier was het echt overdone, laten we zo veel mogelijk muziek van Star Wars draaien zodat mensen nog steeds weten van oh ja we zitten naar Star Wars te kijken.

Dussss beetje kip-ei verhaal, aan de ene kant moeten ze eens afscheid gaan nemen van al die oude karakters en verhaallijn, aan de andere kant heb ik eigenlijk totaal geen binding met de nieuwe en dat gaat een uitdaging worden in de volgende film. Ik vind Chewy leuk maar ik denk niet dat hij als enige overgebleven oude karakter een hele nieuwe film kan dragen..

Maar wat ik zeg, de mooie ruimtegevechten en dan vooral ook weer de gevechten met de Millenium Falcon waren geweldig en dat icm de sfeer in de bioscoop maakte het een topavond, maar wie deze film thuis op TV kijkt gaat waarschijnlijk een mindere ervaring hebben.

Van alle nieuwe Star Wars film bijft Rogue One trouwens nog wel met afstand de beste.

En btw hou je geld in je zak en koop alsjeblieft geen 3D ticket, voegt totaal niks toe bij deze film behalve koppijn.

avatar van ILDIB
Dit was niet veel. Pseudo moeilijk gedoe omtrent mensen die wel of geen Force beheersen. Luke zemelt wat aan, t vrouwke doet ook maar wat en voor de rest is het een hoop pief paf poef zonder functie. Niet spannend, niet leuk, niet overtuigend en al helemaal niet interessant. Leek soms wel comedy capers.

avatar van grid8400
Ik heb alle Star Wars delen gezien in de bioscoop en was een onderdeel van mijn jeugd. (plakplaatjes sparen e.d.). Elk nieuw deel kijk ik dus uit jeugdsentiment naar uit

Gisteren TLJ gezien in Pathe Arena IMAX 3D. Na The Force Awakens was mijn verwachting niet heel hoog. Op IMDB zag ik al dat de film helemaal met de grond gelijk werd gemaakt door de fans, dus dat maakt mijn verwachting nog lager.

Gelukkig werd ik aangenaam verrast, en heb ik 2,5 uur lang zitten genieten van een heerlijke film. Ja, er is genoeg aan op te merken, maar als je lekker open de film in stapt zonder verwachtingen is het gewoon leuk om naar te kijken. De hele film is naar mijn mening qua opzet een afscheid van de oude garde, het oude verhaal en alles wordt in stelling gebracht om een nieuwe weg in te slaan.

Wat mij betreft is het enige overbodige in zowel TFA als in TLJ het karakter van Fynn. Het aan hem gekoppelde stuk samen met Rose, hadden ze wat mij betreft mogen bewaren voor de extended version.

Anyways, 4* en ik ga hem zeker nog een keer in de bios kijken maar dan in 2D want het 3d was weer onzin naar mijn mening.

avatar van Mark Huizinga
Deze Star Wars is heel leuk op één onderdeel na wat de originele serie niet had. Dat is de politieke correctheid die deze jaren erg heersend is.

Dat wil zeggen: Overpromotie van vrouwfiguren als goed en manfiguren als slecht.

Leia
Rey
Holdo => Je denkt dat ze niet daadkrachtig is als vervangend admiraal maar ze blijkt toch wel een plan te hebben als je maar vertrouwen in haar had (beetje de Hillary Clinton rol)
Maz
Rose

Goed man met politiek correcte kritieken:

Luke => Erfenis van de oude serie, vrijuit
Finn => Zal in het volgende deel voor een interraciale relatie gaan wat ook een politiek correct, progressief thema is.
Yoda => Erfenis van de oude serie, vrijuit
Poe => Wordt in deze film als klassieke held onderuit gehaald en als roekeloze 'flyboy' neergezet door zijn vrouwelijke superieuren.
Chewbacca => Krijgt als manfiguur een vegetarische gewetenskwestie te verduren, ook een erg progressief politiek correct thema.

Slecht man:
Snoke
Kylo Ren
Del Toro
Hux

Slecht vrouw:
Phasma => De enige slechte vrouw heeft ook nog een helm op en is verder ook niet te herkennen als vrouw.

Dan ook nog de casino scenes waar de rijke enorm slechte mannen van de wapenindustrie even benoemd werden.

Dat is de enige kritiek die ik dus op deze film heb en die het voor mij niet echt doet aanvoelen als de oude reeks.

avatar van Cikx
Spoilertags zijn er niet voor niks

avatar van mrklm
Gezien de sterke reboot met 'The Force Awakens' is dit een teleurstelling op vrijwel alle fronten. De drie parallel lopende verhaallijnen zijn van zeer wisselende kwaliteit. De scènes met Rey [Daisy Ridley] en Luke Skywalker [Mark Hamill] komt het minst uit de verf, omdat er erg weinig gebeurd en het uiteindelijke resultaat eigenlijk bij aanvang al bekend is. De verhaallijn betreffende Leia's pogingen om te voorkomen dat haar vloot door Snoke [Andy Serkis] wordt vernietigd voelt als een herhaling van zetten uit de 7 eerdere Star Wars-films. De pogingen van Finn [John Boyega] en bewaakster Rose [Kelly Marie Tran] worden nog flink opgeleukt wanneer Benicio Del Toro zijn intrede doet als een opportunistische codebreker. Een gebrek aan verse ideeën, standaarddialoog en belegen grappen (de enige leuk grap betreft een strijkijzer) doen deze film bijna de das om, maar de film is gelukkig visueel goed verzorgd én je kunt je ook nog vermaken met het spelletje 'Waar zijn William en Harry?' Gelukkig is Rian Johnson niet betrokken bij het laatste deel, dus gelukkig kan ik ook een sprankje hoop houden op een goed einde van de franchise.

avatar van Graaf Machine
Zo, die vijf sterren die ik na de eerste bezichtiging gaf waren wel wat veel,hadden er vier moeten zijn.
De film net voor de tweede keer bekeken, en oh, oh, oh, wat is hij de tweede keer beter dan de eerste keer.
Ik zou er zo een ster bij op willen gooien, maar dat kan dus niet meer.

Voor mij de op één na beste film uit 2017 die ik dit jaar gezien heb.

Mark Huizinga schreef:

Kylo Ren
Del Toro
Hux

Slecht vrouw:

Dus als een vrouw, zwarte (is die term nog politiek correct?), Aziaat of anderszins niet blank/wit europees/kaukasisch en mannelijks iets in een film goed doet, is dat politiek correct.... Kun je ook niet gewoon accepteren dat die mensen ook graag acteren en rollen spelen in films? Tjezes, je kan overal wel iets achter zoeken.

Mark Huizinga schreef:

Goed vrouw zonder kritiek:

Deze trend is al een aantal jaren aan de gang en waar het aanvangkelijk nog wel vrij mild en soms ook wel een beetje grappig was begint het naar mijn idee de laatste jaren steeds naardere trekjes te krijgen .

Voorbeelden genoeg zoals :
Girls trip ( slappe ranzige humor ook vaak ten koste van mannen)
Hidden figures ( slimme vrouwen domme mannen zelfs bij nasa)
Ghostbusters 2016 (ook weer domme laffe en kinderachtige mannen)
Suffragette ( ja erg slechte mannen bijna zonder uitzondering )

En dan heb je nog de series waarin mannen belachelijk worden gemaakt
everybody loves raymond ( ja deze man is bijna alles in 1 : kinderlijk een slapjanus en dom en zonder ruggegraat)

The big bang theory : ( zelfs heel slimme mannen zijn natuurlijk kinderlijk en zonder sociale vaardigheden ) .

Deze politieke correctheid vermengd met feminisme is 1 van de redenen waarom ik the force awakens een slechte film vond , buiten het feit dat het gewoon een rip off is van episode 4 .
Reys karakter zal ook niet lijden zoals luke moest ondergaan dat kan je vrouwen ook niet aandoen natuurlijk .

Graaf Machine schreef:

De politieke correctheid schuilt erin dat deze personages niet negatief mogen worden afgeschilderd

Voorbeelden genoeg zoals :
Girls trip ( slappe ranzige humor ook vaak ten koste van mannen)
Hidden figures ( slimme vrouwen domme mannen zelfs bij nasa)
Ghostbusters 2016 (ook weer domme laffe en kinderachtige mannen)
Suffragette ( ja erg slechte mannen bijna zonder uitzondering )

En dan heb je nog de series waarin mannen belachelijk worden gemaakt

Films waarin vrouwen bang, slap of laf zijn, dat is natuurlijk heel normaal. Zo hoort het uiteraard. Maar owee als mannen deze "mindere" eigenschappen hebben, vooral als het witte mannen zijn. Oei, dan is het politiek correct. Bah.

Angstige kletskoek.

Angstige kletskoek.

Ik heb al voorbeelden genoemd die mijn argument bewijzen kan jij een grote hollywoodfilm noemen waarin vrouwen belachelijk worden gemaakt op dezelfde manier als mijn voorbeelden?
ik denk het niet .

avatar van IH88
I call bullshit on this. Feminisme heeft altijd al een grote rol gespeeld in het Star Wars Universum. George Lucas was een groot voorstander van sterke vrouwenrollen, en Natalie Portman en Carrie Fisher speelde ook het morele geweten van beide trilogieën. En bij mij staat kwaliteit boven alles. Boyega en ook Tran laten zien dat ze hun rol 100% verdienen, en dat gelul dat ze alleen om hun huidskleur of etniciteit zijn gecast moet maar eens afgelopen zijn.

ps. Rey krijgt het aardig te verduren in TLJ, maar dit terzijde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Die rol is uitsluitend bedoelt voor de blanke man .

Disney is sowieso al jaren heel politiek correct bezig. Bijna al hun films hebben sterke, onafhankelijke vrouwen (Moana enzo) en heel veel diversiteit in types. The Last Jedi kent ook een film vol sterke vrouwen in de hoofdrol, waarbij we er nu plots een Aziatische dame bij hebben gekregen. En ook een donkere jongen die 1 van de belangrijkste personages speelt. Nou maakt het mij allemaal weinig uit, maar het valt natuurlijk wel op hoe Disney dit langzaamaan door zit te voeren.

IH88 schreef:

ps. Rey krijgt het aardig te verduren in TLJ, maar dit terzijde.

Je bedoelt Lucas was een voorstander van sterke geloofwaardige vrouwenrollen ja dat klopt .
Het was niet storend in de oude trilogie en ook niet in de prequels , deze karakters hadden zowel hun sterke als hun zwakke kanten en dat maakt een karakter menselijk net als het karakter van ripley in alien een sterke vrouwenrol die geloofwaardig is en niet word neergezet als een mary sue zoals rey .

avatar van Basto
Net in 4DX gezien, toch een stuk vermakelijker dan 2d. Waarschijnlijk ook omdat het nieuw is, maar het geeft wel een boost aan de actiescenes. Daarbij bewegen de stoelen genoeg om je ook wakker te houden tijdens de saaiere scenes. Leuk voor een keertje om een zwakke film een boost te geven.

avatar van Graaf Machine
Bijzonder hoe mensen blijven denken dat als een rol door een niet-vrouw, niet-blanke meteen als politiek correct wordt gezien.
Blijkbaar zijn er veel mensen die denken dat alleen blanke mannen de galaxy kunnen runnen, en zich aangevallen voelen als er een Donkere/Aziaat/Vrouw hun comfortzone komt binnendringen. Zielig eigenlijk.
Kom op zeg, het hele Starwars-universum wordt bevolkt door mensen, en tig andere soorten intelligente, en niet-intelligente wezens. En je dan doodstaren op de kleur en het geslacht van de mensachtigen. Ga eens nadenken over waar je naar kijkt.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Natuurlijk. Maar diversiteit komt uiteindelijk de kwaliteit van de film ten goede. Had je TFA eens ingebeeld met Rey die wordt gespeeld door een blanke man, Finn die wordt gespeeld door een blanke man en de rest van de rollen hetzelfde (Poe Dameron door Ryan Gosling). Ik kan je vertellen dat dat echt geen betere film had opgeleverd (een understatement).

clubsport schreef:

Dus Rey toont in TLJ geen zwakte? Oke dan...

IH88 schreef:

Dus Rey toont in TLJ geen zwakte? Oke dan...

Ik beperk me nu even tot the force awakens TLJ heb ik nog niet gezien dus nog geen mening
mocht ik het mis hebben voor dit vervolg zal ik het zeker vermelden .

avatar van legian
Afgelopen vrijdag heb ik de film gezien samen met een groep van 13 mensen. Na afloop was ik de enige van die groep die deze minder vond dat The Force Awakens. De rest was lyrisch over de film, ik niet echt. Misschien lag het aan mij dacht ik nog, maar ik heb er ondertussen over nagedacht, veel verschillende meningen gelezen (ook hier) en daaruit voor mijzelf een overzicht gemaakt van de zwake en sterke punten.

Laat ik beginnen met het feit dat ik enorm heb genoten van de film, een flink stuk spektakel, humor en uiteraard Luke. Daarnaast weet Rian een aantal van de mooiste beelden op het scherm te tonen en brengt wat interessante dingen naar boven. Helaas mist hij de kunde van Abrams om het klassieke Star Wars gevoel naar boven te brengen. Ook Williams is weer goed bezig en heeft opnieuw een heerlijke Score voor de film gemaakt.

Toch werken een aantal dingen niet lekker.
- De dood van Snoke. 1,5 film wordt er mysterie opgebouwd omtrent een krachtig personage, iets wat in deze film nog meer wordt benadrukt. Na de vorige waren er ontzettend veel vragen mbt Snoke, deze film zou ons antwoorden gaan geven. En dat hebben wij gekregen ook, hij is volstrekt nutteloos voor het geheel en dient alleen maar voor de ontwikkeling van Kylo. Iets wat hij ook had kunnen doen Leia of Luke te vermoorden. Ik zag het niet aankomen, maar om tegenwoordig een personage zo krachtig te introduceren en dan meteen afmaken kan gewoon niet meer. Bij de originele wisten wij niet beter maar tegenwoordig worden de meest nutteloze personage's zover uitgediept dat ik dit gewoon niet kan accepteren. Al die vragen en al het mysterie omtrent het personage doe je af als een simpel plot device.

- De ouders van Rey. Hier geld eigenlijk hetzelfde, 1,5 film wordt er aandacht besteed aan de vraag wie haar ouders zijn. Om uiteindelijk als een dooddoener aan te komen met dat ze een dronkaards kind is. Prima dat haar ouders door zijn, maar dat ze een stelletje dronkaards waren komt over alsof ze geen idee hadden wat ze ermee moesten doen. Dit idee krijg ik bij een groot deel van de film trouwens.

- Humor. Zoals in elke star wars film is ook hier weer een flinke dosis humor, prima. Maar sommige dingen zijn gewoon iets teveel. De opening van Poe en Hux (hugs) voelde zo onnatuurlijk voor beide personage's. Sowieso is Hux alleen nog maar comic relief deze film. Terwijl hij in de vorige no zo'n geweldige speech met volle overtuiging en kwaadaardigheid ten gehore bracht. Ook BB-8 die volgestopt wordt met munten door een dronken gokker sloeg nergens op en had makkelijk verwijderd kunnen worden. Om nog maar niet te spreken over Del Torro...

- Dat brengt mij bij het volgende, de personage's of de hoeveelheid daarvan. Man wat een berg aan personage's zitten er in deze film. Snoke, Hux, Kylo, Leia, Luke, Rey, Chewie, BB-8, R2, 3PO, Finn, Rose, Holde, Del Torro, Phasma, Yoda, Poe, Maz. Het zijn er eigenlijk niet zoveel. Toch voelt het enorm druk aan en dat komt voornamelijk doordat personage's geen toegevoegde waarde hebben. Phasma, Yoda, Del Torro, Snoke, Holdo, Maz, 3PO, R2 en Rose voegen verdomd weinig toe en ik vraag mij dan ook af waarom zij er eigenlijk in zitten. Hoewel ik Rose nog enigszins kan begrijpen om een Love Triangle te kunnen maken. Wat we nog niet eerder hebben gezien.

- Het verhaal. Dat is toch een rommeltje en waarschijnlijk het saaist van de gehele saga. Van de verhaallijnen zijn die van Luke, Rey en Kylo het boeiendst. Ze maken ontwikkelingen door, groeien als personage en weten het allemaal ook goed over te brengen. Het verhaal van Finn en Rose voelt daarentegen erg gemaakt en blijkt uiteindelijk volledig onnodig geweest te zijn. Niks tegen de personage's trouwens, Finn kan ik prima waarderen en Rose is een leuke afspiegeling van de fanbase. Maar hun verhaal voelt alsof er maatschappelijke kwesties behandeld moesten worden.
Het ergste verhaal vind ik echter die van Poe en Holdo en de saaiste achtervolging die ik in lange tijd gezien heb. Nergens voelde het dreigend, nergens was het spannend en nergens was het boeiend. Daarnaast is Holdo een ongelofelijk dom mens. Ze weet wat voor heethoofd Poe is en dan niks tegen hem zeggen over het plan, of simpelweg vertellen dat er een plan is. Nee ze zegt dat hij maar moet hopen en dat het dan allemaal goedkomt. Zij zou toch echt moeten weten dat hij daar niks van aantrekt en dat hij zijn eigen plan gaat vormen, met alle gevolgen van dien.
Dat brengt mij trouwens richting het eind van de film. Dat hele gevecht is er omdat leiders binnen de rebellen niet met elkaar communiceren. Hadden we nou Leia maar die de boel even ging rechtzetten, maar helaas die is dood.... oh wacht...

- Leia. Dit is toch wel mijn grootste en meet irritatie opwekkende probleem met de film. En dan heb ik het niet eens over haar strakgetrokken gezicht en onverstaanbare stem, of hoe ontzettend lelijk haar Mary Poppins impressie was. The Force Awakens had een ongelofelijk krachtig moment, namelijk wanneer Kylo Han vermoord. In deze film staat hij voor eenzelfde keuze met zijn moeder en besluit dat niet te doen. Echter zijn collega's die naast hem vliegen hebben geen binding en knallen haar (en andere leiders) de dodelijke ruimte in. Een shock voor Kylo, voor het restant van de rebellen en voor de kijker (met name de oudere fans). Leia wordt gewoon even van kant gemaakt. Ik wist even niet hoe ik mij moest voelen. De impact van die dood is immens. Maar even later zien we haar zweven door de ruimte, bewegen de vingers, gaan de ogen open en is zij ineens een ware Force master.... Ze leeft nog, waarna ze in een coma beland. Als ze daaruit komt heeft ze een les voor Poe en een 'emotioneel' momentje met Luke. Beide nietszeggend en het moment met Luke mist elke vorm van emotionele impact.
Sterker nog ze beschadigd de film en dan met name de impact van de film. De emoties en impact van haar dood op de personage's wordt teniet gedaan, maar bovenal de impact op de kijker wordt teniet gedaan. Het is niet dat ik zo graag alle personages dood wil zien gaan, maar als het impact op het verhaal, personages en de kijker heeft kan dat de film versterken. Abrams had de ballen wel om dat met Solo te doen, Rian mist de ballen om hetzelfde met Leia te doen. Nu zitten we met een nutteloze bijna dood die niets aan het verhaal toevoegt en elke vorm van emotie en impact die dat moment had teniet doet. Had haar dan niet dood laten gaan. En dan nog het bijkomende probleem dat zij in het echt dus wel dood is.
In deel 9 gaan we dus in de gele tekst lezen dat zij is overleden en dat de rebellen nu uiteen gevallen zijn. Met als resultaat dat deze film geen enkele toegevoegde waarde had. Ik heb vertrouwen in Abrams om hier iets passends voor te vinden, maar ik heb weinig vertrouwen in Disney eigenlijk. Ach we gaan het wel zien.

De film heeft daarentegen ook een aantal ongelofelijk sterke delen.
- De beelden zijn ongelofelijk mooi. De trailers gaven al mooie beelden van de planeet Crait en in de film zijn deze prachtig om te zien. Dat dit allemaal op het eind zit zorgt ervoor dat je dit ook goed onthoud.
Daarnaast is de hyperspacejump van holdo ware kunst en zijn is de battle van Kylo en Rey bij Snoke een van de beste in de hele saga.
De film zit vol met prachtige beelden en weet daarmee ook zeker te imponeren.
- De ontwikkeling van Luke is intrigerend, een personage wat zo vol hoop zat na Return of the Jedi maar nu zit te wachten op de dood. Het bleek dus geen happy ever after geweest te zijn en dat geeft toch meer lading aan zijn personage.
- Rey en met name Kylo zijn mijn favorieten in deze serie. Rey is geweldig bij Luke en haar zoektocht naar leiding en hulp in het gebruik van the Force. Terwijl Kylo niet naar leiding en hulp in the Force maar naar emotionele leiding en hulp zoekt. Zijn constante strijd tussen het goede of slechte doen en het uiteindelijk voor zichzelf kiezen is prachtig om te zien en erg sterk neergezet.

The Last Jedi is uiteindelijk een film die erg gemiddeld aanvoelt met een aantal hoge pieken en een flink dal. Ik heb mij ontzettend vermaakt met de film en kan niet wachten om hem nog eens te kijken. Maar verhaal technisch en personage technisch is de film zwak en doet daarbij denken aan de prequels. Tegelijkertijd weet de film mij opnieuw onder te dompelen in de Star Wars sferen.

Mijn cijfer is wat oneerlijk maar Star Wars raakt mij diep en weet altijd te vermaken.Toch zijn ze zeker niet foutloos (ook de originele) en dat wordt in deze film soms best pijnlijk duidelijk. Tegelijkertijd kan ik dankzij het feit dat het Star Wars is er makkelijker doorheen kijken. Ik weet zeker dat een herziening mij beter bevalt, maar het is niet meer dan eerlijk om mijn problemen met de film duidelijk te maken.

IH88 schreef:

Eigenlijk zeg je nu een beetje dat ( los van de special effects) deze film minstens zo goed is als the empire strikes back , hmmmmm denk het niet

clubsport schreef:

Zie mijn top 10. Empire is ongenaakbaar (en zal dat altijd blijven) .

clubsport schreef:

Ik vind deze film sowieso beter dan TESB. Veel meer inhoud, veel meer spanning. Goed, het begin van TESB is hierin gespiegeld in het einde, met die aanval van die ATAT's, maar verder is dit veel grootser en spannender dan TESB.

Maar dat gezegd: de meningen zijn daarover niet eensgezind.

Graaf Machine schreef:

Maar dat gezegd: de meningen zijn daarover niet eensgezind.

Ho ho Graaf Machine. Ik ben het wat betreft TLJ met veel dingen met je eens, maar beter dan Empire is zelfs voor mij vloeken in de kerk .

IH88 schreef:

Nou, dan kunnen we lekker tegen elkaar tekeer gaan. Ieder zijn mening, en ik de mijne. Haha.