Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

avatar van horizons
Lol, politieke correctheid? Finn wil toch deserteren in TLJ? Positief hoor... En Rose red liever 1 persoon dan het verzet? Ook positief... .

Beter dan ESB, TFA of RotS weet ik nog niet. Maar wel één van de betere in de hele serie.

Binnenkort nog een keer gaan.

avatar van wu-tang
Op een redelijk sterk einde na vond ik het niet echt geweldig , misschien iets teveel van verwacht kan gebeuren , jammer !!

Beter dan ESB, humor hebben ze hier wel

martijnk schreef:

Dan nog de muziek, ik vind Star Wars muziek supergaaf en ultravet maar hier was het echt overdone, laten we zo veel mogelijk muziek van Star Wars draaien zodat mensen nog steeds weten van oh ja we zitten naar Star Wars te kijken.

Voor een deel wel mee eens in zin van dat de muziek uit de vorige films iets te vaak terugkomt. De vele personages die terug komen uit The Force Awekens inclusief oud gediende als Luke en Leia maakt de vele herhaling van muziek uit de vorige films ook wel begrijpelijk.
Toch is het jammer dat de nieuwe muziek een beetje overvleugeld wordt door de oude muziek. Williams heeft naar mijn mening in The Last Jedi toch wel een paar goede nieuwe muzikale ideeën geïntroduceerd die iets meer "screentime" in de film hadden verdiend.

avatar van jakkodebruin
Lang naar uitgekeken. Helaas erg tegengevallen.

avatar van Karl van H.
legian schreef:
- De ouders van Rey. Hier geld eigenlijk hetzelfde, 1,5 film wordt er aandacht besteed aan de vraag wie haar ouders zijn. Om uiteindelijk als een dooddoener aan te komen met dat ze een dronkaards kind is. Prima dat haar ouders door zijn, maar dat ze een stelletje dronkaards waren komt over alsof ze geen idee hadden wat ze ermee moesten doen. Dit idee krijg ik bij een groot deel van de film trouwens.

Niet mee eens. De implicaties van deze onthulling zijn enorm. Het geeft aan dat het kunnen hanteren van de Force niet genetisch bepaald is. Met name de prequel trilogie wees deze richting op met de midichlorians - en natuurlijk het feit dat Anakin en Luke familie van elkaar zijn.

avatar van MarcC85
Helaas, misschien door de te hoge verwachtingen maar misschien ook omdat het gewoon een mindere film is. Qua beelden is het fantastisch maar qua gevoel niet. Te veel vragen onbeantwoord gebleven, te veel gemiste kansen door een andere kant op te slaan.
Te veel rare scenes die niet in SW thuishoren en je even helemaal uit de film haalden.
Bepaalde rollen die in deze film meer aan bod zouden komen (lees Phasma, DJ en toch ook Snoke ), bleven erg oppervlakkig.
Nee deze film kon me zeker niet behagen en is de eerste film waarbij ik uit de bioscoop stapte, met een vervelende nasmaak.
Zelfs met de prequels had ik dit gevoel niet al direct. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het er met de tijd ook niet beter op zal worden.

avatar van DiDa
Gister The Last Jedi gezien en ik moet zeggen dat ik het toch een goede film vond. Ik vond alleen The Force Awakens iets beter. Je kunt zeggen dat The Force Awakens een beetje te veel lijkt op A New Hope maar toch vond ik deze beter dan The Last Jedi. The Force Awakens was gewoon een iets strakkere film met een duidelijk doel. Het verhaal van The Last Jedi is een beetje "all over the place". Misschien is dat wel een beetje typerend voor een 2e deel in een trilogie, maar er waren toch momenten waarop de film wat inzakte door wat oninteressante gebeurtenissen en onnodige verhaallijnen.
De opening was super gaaf, maar vervolgens zakte de film als een pudding in elkaar. En de doel ik op het moment waarop geschakeld werd tussen de Casino planeet scenes en de Rey / Luke scenes. Hier kabbelde de film maar wat voort. Het laatste uur maakte vervolgens wel weer veel goed.

Wat mij stoorde / of waar ik vragen over heb:

- Ik vond de scenes tussen Luke en Rey op de planeet Ahch-To een beetje nietszeggend. Het kabbelde maar wat voort zonder nu eens echt "to the point' te komen.

- De hele verhaallijn van Finn over het zoeken naar de codekraker om uiteindelijk de tracker te vernietigen kan eigenlijk helemaal uit de film geknipt worden. Het verhaal wordt opgezet, maar uiteindelijk wordt er niets mee gedaan. Dit voelde voor mij puur als vulling en zeker de achtervolging op die mislukte lama's deed me soms een beetje denken aan The Phantom Menace.

- De moord op Supreme Leader Snoke was ook een beetje raar. Men laat zien dat hij superkrachten bezit en iedere move van zijn tegenstander aan ziet komen (dat blijkt uit de scenes waar hij Rey iedere keer te slim af is door haar door de lucht te laten zweven en de light saber tegen haar hoofd te laten komen wanneer ze hem aan wil vallen). Vervolgens ligt die light saber op de leuning van zijn stoel en heeft hij niet in de gaten dat Kylo Ren hem op afstand richting hemzelf draait en daardoor de light saber voor zijn dood zorgt. Beetje raar, vond ik dat

- De humor was soms echt misplaatst en too much. Bijvoorbeeld bij de scene waarbij Rey contact heeft met Kylo Ren: "trek even wat aan".....zo misplaatst......
Of wanneer Generaal Hux op het einde tijdens de aanval op de zoutplaneet Kylo Ren's order herhaalt, kijkt Kylo Ren hem met zo'n rare blik aan, omdat hij precies herhaalt wat hij zegt. Zoooooooo misplaatst, want juist op dat moment is Kylo Ren's karakter zo intens boos en kwaadaardig! Jammer om dan op dat moment zo'n grap ertussen te plaatsen. En zo waren er nog meer van die momentjes.

Verder is dit een prima film hoor, met als hoogtepunten de opening en het laatste uur. Maar ik vond The Force Awakens, ondanks dat deze aanvoelde als een herhaling, toch een stuk beter.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Meh.

Het positieve nieuws: The Last Jedi is iets beter dan The Force Awakens, Rogue One en de prequel trilogie van George Lucas. Echter vond ik geen van die voorgaande films bepaald noemenswaardig, dus een hele grote prestatie is dat ook weer niet. Want ondanks dat Star Wars: The Last Jedi een prima gemaakt avonturenfilm in de ruimte is geworden, het deed me allemaal eigenlijk maar weinig.

Terugkijkend op The Last Jedi zijn het vooral een handjevol shots en korte sequenties die bijblijven. Shots als Luke die tegenover die grote wandelende machines staat, inclusief het amusante bijbehorende geintje waarin hij lekker arrogant zijn schouder afveegt na die kogelregen (één van de weinige grappen die wat mij betreft echt goed werkte). Elementen als de verrassende dood van Snoke of de terugkeer van muppet Yoda waren amuserend. De sequentie waarin Laura Dern het schip met lichtsnelheid door het schip van de schurken vliegt was qua uitvoering ook erg sterk. Wat dat betreft kent The Last Jedi best wat memorabele momenten en visueel aantrekkelijke sequenties. Maar als geheel liet de film me op vrij veel fronten koud en verliep eigenlijk wel zoals je zou verwachten.

Het plot rondom Finn en dat nieuwe personage deden me weinig en voelde als een verhaallijn dat vrij eenvoudig weggeknipt had kunnen worden. En van personages als Hux, Maz Kanata of Captain Phasma begrijp ik al helemaal niet waarom ze allemaal al twee films meegaan, ze voegen (wederom) niets toe. Enkel Oscar Isaac heeft duidelijk meer te doen gekregen, maar ik vind zijn personage nog steeds niet boeiend. Het verhaal van The Last Jedi draait vooral om Luke, Rey en Kylo Ren en dat stuk van de film komt nog het beste uit de verf. Maar zelfs die verhaallijn kwam soms erg moeilijk op gang. Met als gevolg dat ik geregeld tijdens The Last Jedi mijn horloge wilde raadplegen om te zien hoe ver we waren. Waarom dit de langste Star Wars film tot dusver moest worden snap ik dan ook niet, want het lijkt erop dat The last Jedi juist het minst te vertellen heeft.

The Last Jedi faalt voor mij vooral als tweede film in deze nieuwe trilogie om mij enthousiast te maken voor een derde film. Aan het einde van The Last Jedi zijn alle nieuwe helden weer bij elkaar en hebben we Kylo Ren aan de andere kant. Spannend is anders.

2,5 sterren.

Karl van H. schreef:

Daar hebben we het tergende hoopvolle shot aan het eind van de film met dat jochie al voor. En de uitleg van Luke uiteraard. Of is dit herhalen voor nadruk?

Bovendien: hoeveel beter zou deze film zijn als zou blijken dat Rey - ik zeg maar wat - de dochter van Luke bleek te zijn? Het enige wat je daarmee bereikt is het universum een stuk kleiner maken. Niet iedereen hoeft met elkaar te maken te hebben - sterker nog, in zo'n groot universum als het Star Wars-universum zou zoiets alleen maar ongeloofwaardig zijn.

De dochter van Luke zou simpelweg ongeloofwaardig zijn. Ik ben er trouwens geen voorstander dat ze van bekende afkomst is. Prima als haar ouders onbekende zijn maar het feit dat haar ouders dronke scavangers zijn doet afbreuk aan de hele vraagstelling. Waarom er zo'n grote vraag van maken (zowel voor ons als voor haar) om het op een goedkope manier af te doen. En ja het voelt ongelofelijk goedkoop. Zoals ik al zei heb ik hierbij het idee dat ze geen flauw idee hadden wat ze ermee aanmoesten.

Het idee achter de onthulling van Reys ouders is: zelfs al beteken je qua achtergrond helemaal niets, dan nog kun je tot grootse dingen in staat zijn. (Nogmaals: vergelijk dit met het idee dat ze van een of andere grootse Jedi afstamt, wat spreekt daar uit?) Dat loopt mooi parallel aan de eindscène van de film en is dus meer dan passend wat mij betreft.

Dat idee kan ik best inkomen hoor, veel mensen komen van niets en worden belangrijk. Maar waarom er dan zo'n grote vraag van maken. Dat hadden ze ook makkelijk in de vorige film al kunnen oplossen. Als ze vanuit het niks komt kan je dat makkelijk laten weten, helemaal als het van 'niets iets worden' een belangrijk thema in de film speelt. Maar waarom dan al die vragen en het mysterie eromheen? Waarom zo moeilijk doen, hints laten vallen, vaagheden eromheen maken, het spannend maken, haar naar haar ouders laten zoeken en allerlei theorieën uitlokken om er uiteindelijk mee te komen dat die hele vraag er niet toe doet. Wat is dan het nut van die vraag stellen? wat is dan de meerwaarde van de flashback in TFA en de vragen die daar gesteld worden.

Ze hadden haar ouders echt wel beter kunnen verantwoorden dan dronke scavangers. Een onthulling waar anderhalve film naar opgebouwd wordt om in een halve minuut het met een dooddoener af te doen. Het voelt aan alsof er geen duidelijke lijn in het verhaal is, geen richting of einddoel en alsof personages on the go worden aangepast naargelang de regisseur.

Het is voor mij geen film brekend probleem trouwens, maar het voelt erg goedkoop en nutteloos en het komt over alsof ze geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Was het alleen in het geval van Rey dan viel het mee, maar het is bij zoveel onderdelen van de film een probleem dat ik het idee krijg dat niemand ook maar een bal geeft om de boel en er geen duidelijkheid is in het geheel. Iets wat Lucas in zijn prequels nog wel had.

avatar van Thunder Road
Karl van H. en Legian:

Waarom gaan we er eigenlijk blind van uit dat info die nota bene van Kylo Ren komt ook waar is? Wellicht was het enkel zijn bedoeling Rey te provoceren. Naar mijn mening is dit geen vaststaand feit. Alle mogelijkheden zijn in mijn ogen aanwezig om straks nog een geheel andere koers te varen

avatar van legian
Omdat Rian aangeeft dat dit in de film ook daadwerkelijk zo is. Of Abrams het veranderd weet hij niet en dat zullen wij pas over twee jaar weten. Maar Rian geeft aan dat dit zijn waarheid is en er geen twijfel over is. Zijn meerdere interviews en berichten over.
Mocht het trouwens door Abrams veranderd worden wordt nog maar eens duidelijk dat er geen duidelijkheid is over het verloop van het verhaal en de personages.

Hij geeft trouwens ook aan dat Abrams hem geen duidelijk antwoord op die vraag gaf en hij eigenlijk ook vrij was om hiermee te doen wat hij wilde. Wat eigenlijk aangeeft dat ze geen idee hadden wat ze als antwoord moesten geven.

avatar van IH88
De vraag is of dat erg is? Rey heeft ouders die bij de kijker al bekend zijn, of onbekende ouders. Beide zijn verhaaltechnisch interessant. Abrams stelt in TFA een vraag, en Johnson beantwoord deze in TLJ. Dat jij zegt dat ze geen idee hadden wat voor antwoord ze moesten geven is raar, want voor mij wordt er in TLJ toch echt een duidelijke en interessante keuze gemaakt. Met een zeer duidelijk idee erachter.

avatar van legian
Het antwoord wat gegeven wordt staat niet in verhouding met de aandacht en het mysterie rondom de vraag wie haar ouders zijn. Het voelt alsof ze geen duidelijk antwoord voor het verhaal hadden, iets wat bevestigd wordt door het feit dat Rian vrij was er zelf invulling aan te geven.
Er wordt veel aandacht aan besteed, zowel in de films als daarbuiten wie haar ouders zijn. Dit antwoord verantwoord die hoeveelheid aandacht gewoonweg niet. Waar is al die aandacht dan voor nodig?

Tuurlijk is het verhaaltechnisch interessant, daar ligt ook niet zozeer het probleem. Maar het hele antwoord voelt aan alsof er geen grotere doelen achter zitten, er geen einddoel is en bovenal geen achtergrond van het personage ("wie is Rey? een onbelangrijke nobody. okay, waarom moet mij dat boeien wat er met haar gebeurd?"). Wat de hele vraagstelling eigenlijk nutteloos maakt. Waarom moest het mij de afgelopen 2 jaar dan boeien wie haar ouders waren? De film geeft aan dat het niet boeit, waarom moest het ons dan wel boeien?

Nogmaals het is geen groot probleem, maar het voelt goedkoop en vooral in samenhang met de vele andere problemen krijg ik het idee dat er geen uitgedacht doel is. En dat stoort. Nu kan iemand namelijk zijn film maken zoals hij het leuk vind, om dat bij het vervolg teniet gedaan zien worden door iemand anders die hele andere plannen heeft.
Het origineel was een afgerond geheel waar dankzij het succes twee uitgedachte vervolgen op uitkwamen die een geheel vormde. Bij de prequels was er duidelijk een einddoel inzicht. Ik krijg bij deze film meermaals het idee dat juist dat hier volledig mist. En de ouders van Rey is een van de onderdelen die dat voor mij bevestigen.

avatar van Nicholas
Het is gewoon heel duidelijk dat Abrams en Johnson niet op één lijn zitten. Abrams heeft een soort van reboot er in gegooid en het lijkt er op alsof Johnson dat nu weer doet.

avatar van IH88
Aandacht komt van de fans he, dat is niet gecreëerd door de makers. En sinds wanneer zegt de vraag wie de ouders van iemand zijn iets over die persoon zelf? Maakt het een personage interessanter wanneer we weten wie de ouders zijn? Is Luke een interessant personage omdat hij de zoon is van Darth Vader, of omdat het gewoon een boeiend figuur is?

Trouwens, George Lucas wist tijdens het maken van de eerste Star Wars film niet dat Luke de zoon van Darth Vader was. Dat bedacht hij pas later. Het laat nog maar eens zien dat trilogieën niet van te voren helemaal hoeven te worden gepland. Er is genoeg ruimte voor improvisatie.

avatar van Nicholas
Dit lijkt op momenten een complete U-turn.

avatar van sierrra
Het blijft mij verbazen dat ze delen van de oude trilogie blijven hergebruiken. Eerst TFA en nu deze film. Nieuwe wijn in oude zakken. Johnson maakt enkele creatieve keuzes, maar de overall story is gewoon weer een reboot en dat mag je Disney na TFA toch wel verwijten.

Nicholas schreef:
Dit lijkt op momenten een complete U-turn.

Welke U-turn? Abrams stelde vragen, Johnson geeft de antwoorden (sommige). Dat Abrams misschien andere antwoorden had verzonnen is evident, maar dat maakt het nog geen U-turn.

IH88 schreef:
Aandacht komt van de fans he, dat is niet gecreëerd door de makers.

Ze hebben het dan ook wel flink aangewakkerd in interviews, teasers en dergelijke. Tuurlijk zijn wij als fans er ook verantwoordelijk voor, maar dat ontstaat niet zomaar he.

De ouders en achtergrond van een personage kan het personage uitdiepen en achtergrond geven. Of wil je graag personages die van karton zijn zonder verdere inhoud? Dat was ten tijde van de originele prima, in deze tijd kan je daar niet meer mee aankomen. Tuurlijk kan je veel doen door wat het personage doet en dat werken ze ook mooi uit (haar ontwikkeling vind ik hier een van de goede dingen). Maar dat kan je ook doen zonder al die aandacht naar haar bordkartonnen verleden.

Ik heb Luke nooit echt een boeiend personage gevonden, had veel meer met Solo eigenlijk. Maar bij Luke kregen wij achtergrond, zijn ouders waren namelijk gestorven en hij woonde bij zijn oom en tante. Bij Rey kregen wij alleen maar vragen in de eerste film.
Bij Luke kregen we in de tweede nieuwe antwoorden, die beide personages verder uitdiepten. Bij Rey krijgen wij nu het eerste antwoord waar geen verdere diepte of uitwerking inzit.

Klopt, ik zei ook dat dankzij het succes van Star Wars er twee uitgedachte films achteraan kwamen. Niet dat direct een trilogie uitgedacht was.

Alleen de originele trilogie was niet vooraf uitgedacht, tot Empire gemaakt werd toen is de molen gaan draaien. Zowel de prequels als deze zijn beide benaderd als trilogie waar een einddoel in zicht is. Iets wat Disney duidelijk benadrukte, dit zou namelijk een afsluitende trilogie worden om het Skywalker verhaal af te ronden. Maar deze film laat mij niet zien dat er een duidelijk einddoel is.

Over Solo gesproken, de kracht van zijn personage was het mysterie rondom zijn geschiedenis, iets wat ook helemaal niet belangrijk was. (ik kijk daarom ook niet echt uit naar zijn Solo film). Misschien hadden ze dat voor Rey ook moeten doen, laat het vaag, laat het onduidelijk. Dat was hier zeker veel krachtiger geweest dan het antwoord wat we nu hebben gekregen.

IH88 schreef:

Dat kan je wat mij betreft niet helemaal los van elkaar zien. Luke is voor mij o.a. een interessant personage omdat hij de zoon is van Darth Vader. Kylo Ren is o.a een interessant personage omdat hij de zoon is van Leia en Han en de kleinzoon van Darth Vader. De afkomst van Ren is volgens mij een belangrijke oorzaak voor zijn innerlijke tweestrijd. Uitdieping van de achtergrond kan (hoeft niet altijd) een karakter een stuk boeiender maken.

avatar van WesleyX16
DiDa schreef:

Gisterenavond ook gezien. En ik kan me eigenlijk wel in deze mening. Ik wilde niks van deze film missen. Maar ik moest op een gegeven moment toch mijn best doen. Dat was halverwege de film. Daarna werd de film weer heel interessant.

Vondt het een flinke tegenvaller, wie is Snoke en waar komt hij vandaan? Een Yoda die niet op de Yoda lijkt die ik ken uit de Empire Strikes Back, en Luke gaat er aan? Rey heeft in een keer de force waar luke voor had moeten trainen? Te lange speelduur enz

John Barry schreef:

Echt totaal mee oneens. Luke was voor mij in A New Hope al een interessant personage. Luke had van mijn part net zoals Rey van niets kunnen komen en door zijn ouders voor geld zijn achtergelaten op Tatooine, en dan had ik hem ook een boeiend figuur gevonden.

Wie iemands ouders zijn maakt een personage niet opeens interessant, wat voor invloed deze ouders op een personage hebben kan dat wel zijn. Rey's ouders zijn bijvoorbeeld onbekend, maar door haar achter te laten (voor geld) op Jakku hebben zij wel een ongelooflijke invloed gehad op wat voor persoon Rey is geworden. Dat is voor mij belangrijker dan of ze nu een Kenobi, Skywalker of Midi-chlorian baby is.

avatar van Karl van H.
legian schreef:

Dat eerste klopt natuurlijk niet, want dat jochie zou ook weer familie kunnen zijn van een beroemde Jedi Knight, je weet maar nooit

Ik snap wat je bedoelt. Op basis van The Force Awakens zou je inderdaad verwachten dat dit eindje wat grootser aan elkaar geknoopt zou worden. Fanspeculatie is daar trouwens ook wel debet aan. Ik heb me zelf totaal niet beziggehouden met de tientallen theorieën over Reys achtergrond die op het internet circuleren, en ik denk dat het mijn kijkervaring ten goede is gekomen.

Dat gezegd hebbende, de onthulling had zeker sterker kunnen zijn. Stel bijvoorbeeld dat Rey er - bij wijze van spreken - meer op gerekend had dat haar ouders grootse en betekenisvolle Jedi zijn geweest of iets dergelijks. Had Johnson het verhaal op die manier opgezet, dan was de uiteindelijke onthulling misschien wat sterker aangekomen. (Vergelijkingen met Blade Runner 2049 dringen zich trouwens op, denk ik ineens.)

Het kan trouwens zijn dat dit in The Force Awakens al uitgebreid aan bod is gekomen, maar dat kan ik me dan niet meer herinneren.

Nogmaals, ik begrijp je punt. Maar zelf vond ik het, bij de eerste kijkbeurt althans, een verfrissende kijkervaring, dat zulke ogenschijnlijk belangrijke plotpunten zo gemakkelijk van tafel worden geveegd (zie bijvoorbeeld ook de dood van Snoke). Het gaf me als kijker echt het gevoel dat het verhaal nog elke kant op kon. Op het moment dat Finn richting het kanon vloog aan het eind van de film, dacht ik serieus dat de makers hem om het leven zouden laten komen. Wat mij betreft had hij daarmee zelfs wel een mooie arch volbracht - een deserterende Storm Trooper die uiteindelijk zijn leven geeft in de strijd tegen zijn vorige werkgever.

IH88 schreef:

Toch weet je in ANH eigenlijk al dat Luke speciale ouder(s) heeft.

sierrra schreef:

Toch weet je in ANH eigenlijk al dat Luke speciale ouder(s) heeft.

Zijn vader was een geweldige piloot ja, maar dat maakt Luke nou niet bepaald boeiender. Dat hij (waarschijnlijk net zoals zijn vader) smacht naar avontuur en strijden tegen de Empire wel.

avatar van sierrra
Ik bedoelde meer de: Luke's just not a farmer, Owen. He has too much of his father in him, uitspraak.

avatar van IH88
Klopt dat is waar. En hoe speciaal ze blijken te zijn .

IH88 schreef:

En de invloed die de ouders op de personages hebben wordt mede bepaald door wie de ouders zijn. Kylo Ren worstelt duidelijk met het verleden van zijn familie, zijn verleden maakt mede de persoon die hij nu is. Ook bij Luke zie je een soort van worsteling ontstaan nadat hij erachter komt wie zijn vader is, dit maakte voor mij persoonlijk het personage Luke een stuk boeiender.