menu
zoeken in:
avatar van xgogax
Films van Mann zijn misschien wel bedoeld voor het brede publiek , maar zijn films zijn alles behalve mainstream .

Sterker nog , Mann neemt veel meer risico dan de meeste arthouse cineasten . Denk hierbij alleen maar aan het gebruik van HD-cams in Public Enemies . Geen enkele cineast in Hollywood zou het lef hebben zo'n gangsterfilm ( gesitueerd in de jaren '30 ) , met het budget van meer dan 100 miljoen dollar , op deze experimentele en onconventionele manier te schieten . Niet dat ik denk dat er iemand in staat is zo'n kwalitatief hoogstaand meesterwerk te regisseren . Ook inhoudelijk zijn diens films veel zwaarder / diepgaander dan de meeste Hollywoodproducties .

Mann experimenteert net als Lynch met de grenzen van cinema , terwijl Lynch zich momenteel alleen maar met kleine projecten bezig houdt . Met andere woorden : beiden zijn grensverleggend bezig , maar Lynch neemt geen risico's met zijn privéprojecten . Vandaar dat ik voor Mann oneindig veel bewondering heb ...

avatar van HarmJanStegenga
xgogax schreef:
Denk hierbij alleen maar aan het gebruik van HD-cams in Public Enemies . Geen enkele cineast in Hollywood zou het lef hebben zo'n onconventionele gangsterfilm ( gesitueerd in de jaren '30 ) , met het budget van meer dan 100 miljoen dollar , op deze experimentele manier te schieten.
Heeft niet veel met lef te maken, mijns inziens. Meer een stijl die een regisseur wil hanteren. Veel regisseurs zullen waarschijnlijk bij een jaren '30 gangsterfilm kiezen voor hun ''oude'' vertrouwde 35mm camera, omdat die er bijv. voor zorgt dat de film sfeer uitademt, iets wat 'Public Enemies' totaal mist. Vind ik. Dankzij de HD-look in 'Public Enemies' had ik totaal niet het idee dat ik naar een gangsterfilm zat te kijken, omdat deze totaal geen sfeer uitademde. Iets wat ik érg jammer vond.

avatar van xgogax
Aanvankelijk wilde Mann op ' safe ' spelen en voor 35mm gaan . Maar toen hij 35mm met digitale testbeelden vergeleek , koos hij voor de Sony CineAlta camera's .

Ik vind Public Enemies juist heel erg sfeervol . Deze bewering heb ik op 12 april 2010 onderbouwd in het Public Enemies-topic . Je kunt van alles beweren over Mann , maar dat zijn films geen sfeer hebben / ' uitstralen ' is niet waar .

Vergeet ook niet dat de film ' R-rated ' is , dus eigenlijk niet gemaakt voor de jonge kijkers .

xgogax schreef:
Films van Mann zijn misschien wel bedoeld voor het brede publiek , maar zijn films zijn alles behalve mainstream .


Dat is een contradictie.

avatar van fappie
Public Enemies is inderdaad enorm sfeervol. Een zwaar ondergewaardeerde film die toch zeker opviel . Ik ben verbaasd dat de film niet werd genomineerd voor de Oscars. Kijk maar eens wat daar allemaal tussenstond.

avatar van Drs. DAJA
Public Enemies vond ik ongelooflijk slecht. De geluidslassen van het ene naar het andere shot waren notabene te horen. Dat plus het afschuwelijke gebruik van de Red (wat volgens mij met de sluitertijd had te maken) zorgden er echt voor dat ik het idee had opgesloten te zitten in een knip- en plak werk waarbij mij op barslechte wijze een verhaal werd geprobeert te vertellen. Komt ergens in mijn flop lijstjes voor tussen De Zeemeerman en Epic Movie. Slechts Mannhunter en Heat konden mij van Mann boeien, een in mijn ogen weinig opvallende actieregisseur.

avatar van mikey
Probeer Thief eens. Geen idee hoe die film is als je de film door de ogen van een techneut bekijkt overigens.

avatar van fappie
Dat ben ik echt totaal niet met je eens. Ik vind het zelfs een beetje bullshit. Maar het is jou mening dus daar mag ik eigenlijk weinig over zeggen. Je bent het trouwens vaak niet met me eens. Toch niet iets persoonlijks ? (grapje). Ik ben overigens ook geen techneut. Nog niet iig.

avatar van Drs. DAJA
mikey schreef:
Probeer Thief eens. Geen idee hoe die film is als je de film door de ogen van een techneut bekijkt overigens.


Techneut?

avatar van xgogax
"Film critic and filmmaker Matt Zoller Seitz (The New York Times, The House Next Door) made a terrific video essay series on the works of Michael Mann. They can be viewed over at the Museum of the Moving Image website. ... ... The series is done in five parts, focusing on various aspects of Mann's work, ranging from existentialism, reflections, women and the pre-Miranda police procedural."

The world of Michael Mann


"It's articulated through an arresting style that fuses B-movie schlock with an inner-directedness that channels Michelangelo Antonioni, Akira Kurosawa, and Yasujiro Ozu. It's a cinema of Zen pulp. Mann is its master."

video-essay chapter 1 - Vice precedent: Michael Mann's existential TV drama


"Michael Mann's heroes are thieves and killers, G-men and cops. They exist both inside and outside the system. Some like working in concentrated groups; others are lone wolves. But they all have certain traits in common. They are radical, sometimes fanatical individualists"

video-essay chapter 2 - Lifetime subscriptions: Michael Mann's honor-bound individualists


"Mann's heroes have personalities at odds with their desires. They want true love and a stable home. They are relentlessly focused on work and devoted to maintaining a personal code that defines them. But these same qualities systematically undermine, in some cases destroy, what they are theoretically working to achieve or maintain."

video-essay chapter 3 - I'm looking at you, Miss: The women of Mann


"The director also conveys commonality through his visuals, deploying reflective surfaces and carefully composed frames to subliminally reveal the primal connection between characters that seem, on first glance, distinct and different. One of Mann's most important tools is the close-up, which he deploys with conceptual flair."

video-essay chapter 4 - Do you see?: Michael Mann's reflections, doubles, and doppelgängers


"Most striking of all was a quality that runs throughout Mann's work: not just an awareness but matter-of-fact acceptance of the world as a prismatic, multicultural place."

video-essay chapter 5 - Crime Story: Michael Mann's influential pre-Miranda police procedural

avatar van xgogax
Hier vertelt hij iets over zijn Robert Capa-project . Doet me een beetje denken aan Professione: Reporter (1975) van Michelangelo Antonioni en Casablanca (1942) .
"It's about a tumultuous love affair Capa has with Gerda Taro," Mann explains. Born Endre Friedmann, Capa was a Hungarian who came to Paris. "He and Gerda invented a different persona, that he was a romantic American photojournalist. They meet in Paris as refugees - despised and alone in a period of European history which is a cascade of conflicts."

En hier zegt hij iets over een maffiafilm , Big Tuna !!! Ik vermoed dat deze maffiafilm me slapeloze nachten zal bezorgen .
He is also developing a mafia tale that will return him to his Chicago roots. Big Tuna is the story of Tony Accardo and the younger man who succeeded him, Sam Giancana. "Here’s an older man who was the undisputed boss at a time when the Chicago outfit was the most powerful crime element in America. It becomes a classic tragedy of megalomania and hubris," Mann says.

FT.com

avatar van wimnoot
Ik vermoed dat deze maffiafilm me slapeloze nachten zal bezorgen.


Bedoel je dat positief of negatief?

Mij lijkt het wel weer een film om naar uit te kijken.

avatar van xgogax
Mijn reactie kun je beter met een korreltje zout nemen . Ik houd van overdrijven , maar natuurlijk kijk ik er wel enorm naar uit . Michael Mann heeft tot nu toe geen echte maffiafilm gemaakt , alleen maar gangsterfilms of politiefilms . Al kun je Thief (1981) misschien toch wel een beetje tot een maffiafilm rekenen . Ik hoop wel dat hij de film over Robert Capa gaat maken en daarna pas Big Tuna .

avatar van goongumpa
Iemand ooit zijn serie "Crime Story" gezien?

avatar van Querelle
Jazeker! Erg goeie sfeervolle serie was dat.

Nooit geweten dat Michael Mann daar achter zat. Abel Ferrara heeft de gelijknamige film geregisseerd, maar die heb ik, geloof ik, nooit gezien. Tijd geleden alweer.

Dennis Farina in zijn beste rol.

avatar van ToNe
De Del Shannon intro is eigenlijk het enige wat mij is bijgebleven! Plus dat mijn beeld van Las Vegas gevormd is door die serie (de verlichte cowboy en dame). Ook nooit geweten dat Mann erachter zat tot ik een keer (na decennia) weer een aflevering zag. Erg sfeervol en stijlvol 'gedateerd' (de bolides en de kleding).

avatar van kos
kos
Was inderdaad een leuke serie.

speranza
Boeiend regisseur. Zijn films laten prachtig kleurgebruik zien, zoals in The Insider en Heat.

avatar van Kai
Kai
Ik had Mann hoog zitten, maar voor zijn nieuwe film 'Capa' heeft hij Eva Green vervangen door Gemma Arterton, dat is onvergefelijk.

avatar van jarno1975
Ik ben benieuwd wat zijn dochter er van bakt met Fields, The (2011) (II)
Interessant plot en geproduceerd door Michael Mann zelf.

avatar van Denzz
Heat (1995) 3.5*
Ali (2001) 3.5*
Collateral (2004) 4.0*
Public Enemies (2009) 3.0*

Matige regisseur. Ik ben wel eens benieuwd naar 'The Insider' met Russell Crowe en Al Pacino te samen.

avatar van Kai
Kai
YouTube - Luck In Production Feature (HBO)

Ziet er weer top uit, ik ben erg benieuwd.

avatar van xgogax
Costa-Gavras met Michael Mann bij de premiere van Public Enemies in Parijs ! Wist niet dat Costa-Gavras fan is van Michael Mann en vice versa . Overigens geeft Mann hier ook aan dat hij in zijn jonge jaren sterk werd beïnvloed ( positief ) door Resnais en Godard .

Dit bevestigt ook wat ik al jaren zeg : het werk van Michael Mann is een kruising tussen de Nouvelle Vague , het neorealisme , de Sovjet-cinema en het werk van Peckinpah .

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=O42gN2s361g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.





Film is DEAD , long live the digital era of cinema !

avatar van Drs. DAJA
Michael Mann's werk heeft net zo veel te maken met de nouvelle vague, het neo-realisme en de Sovjet-cinema als het werk van Michael Bay met de Duitse weimar periode.

avatar van xgogax
Kun je dat onderbouwen ? Alsjeblieft geen losse en ongefundeerde statements hier . Bovendien wist ik niet dat je een scholar bent op het gebied van de Nouvelle Vague , het neorealisme en de Sovjet-cinema .

P.S. De vergelijking van Bay met de Duitse weimar volg ik even niet ....


Film is DEAD , long live the digital era of cinema !

Iemand dit al gelezen?

Dangerous-AF
2009 Public Enemies 5
2006 Miami Vice 2
2004 Collateral 5
2001 Ali 5
1999 The Insider 3.5
1995 Heat 5 zijn beste
1989 L.A. Takedown (TV movie) 1 zijn slechtste

avatar van xgogax
Michael Mann in talks to direct cop thriller The big stone grid - collider.com
Michael Mann lined up to direct police thriller The Big Stone Grid | firstshowing.net

"Before this project takes off though, Mann is still expected to direct Go Like Hell, the 60's set Ford vs. Ferrari racing rivalry film we learned about last summer.".

deadline.com


avatar van Kai
Kai
Geen Robert Capa dus?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:21 uur

geplaatst: vandaag om 03:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.