The Keep (1983)

Horror / Actie

geregisseerd door Michael Mann
met Scott Glenn, Jürgen Prochnow en Ian McKellen

Een groep Nazi's krijgt de opdracht om een oud en mysterieus fort in een Roemeens gebergte te bewaken. Een van hen bevrijdt per ongeluk de kwade kracht die zat verborgen in de oude muren van het fort. Een mysterieuze vreemdeling uit Griekenland voelt dit aan en vertrekt naar het fort om de kwade kracht te stoppen.

avatar van Vascago
Het heerlijke sfeertje, de soundtrack en het acteerwerk redden deze film. Tillen hem zelfs nog een stukje boven de middelmaat uit. Visueel ziet het er ook mooi uit, behalve sommige scenes met het monster. Het verhaal was gewoon niks. Absoluut geen peil op te trekken. Er had toch echt veel meer ingezeten. Beetje jammer.

avatar van brucecampbell
Een kleine teleurstelling.
Neem de (prachtige) muziek van Tangerine Dream weg en je houdt wel zeer weinig over aan dit filmpje. Want waarover het nu juist gaat kom je niet te weten, behalve dat het "good vs evil" is.
Wat nog wel een pluspunt is, is het "monster", dat er wel erg cool uitzag.
Al bij al moeilijk te beoordelen, misschien nog maar eens zien.
Voorlopig toch maar een 2,5.

Vond 'm destijds ook erg tegenvallen, maar wil 'm ook wel eens herzien

avatar van xgogax
YouTube - Boy 8-Bit - The Keep

"In reality I only named my track after it because I think its a cool film / name.... It also explains why the video has Nazis and monsters in it. But it doesn't really explain why they are racing over a psychedelic background on bikes - other than because they are "cool" too, like movie The Keep by Michael Mann which I like."

Reinbo
Vandaag na jaren herzien. Op laserdisc en wel in het misvormde 4:3 beeldformaat. Toch een bijzonder filmpje. Heeft helaas niet de echte killer sfeer om het tot een echt goede film te maken. Maar toch en kleine 3,5* voor een pak originaliteit en een sterke cast.

avatar van Filmkriebel
Good versus evil verhaal dat voor het overige eigenlijk nergens over gaat. Deze film van Mann doet me wat denken aan films van John Carpenter : de synthesizer sounds, nadruk op sfeer, bizarre inhoud. The Keep heeft dringend een update nodig op DVD om te beginnen. Een scherper beeld kan ongetwijfeld bijdragen aan een betere filmbeleving. De VHS zit zowat aan het einde van haar levensduur. Bovenal jammer van het wat lege verhaal. Dit soort films waar je alles moet slikken zonder na te denken is niks voor mij.

Hypnotiserende film die door het sterke acteerwerk, de prachtige soundtrack van Tangerine Dream en de sterk geschoten beelden van Mann absoluut een vergeten pareltje genoemd mag worden. Jürgen Prochnow is voor mij toch wel het beste voorbeeld van een acteur die ook buiten zijn eigen taal een perfect geacteerde rol kan neerzetten, want hij is in deze film absoluut even goed als in het eveneens briljante Das Boot. De immer sterk acterende Ian McKellen herkende ik dan zo even snel niet meteen, ik ben misschien toch te veel gewend aan het zien van deze man in tovenaars of superhelden outfits.

Wel een typisch geval van style-over-substance, want echt sterk is het verhaal ook weer niet. De beelden zijn echter zo hypnotiserend dat dit allemaal niets uitmaakt. Het blijven toch echter wel die betoverende synthesizerklanken die de film zo hypnotiserend maken om uit te zitten. Ik mis de tijd dat men films nog interessant kon maken met een hoop rook (om de matige special effects te verbergen), goed acteerwerk en een dromerige soundtrack. Waar zijn die eightees gebleven?

Jammer dat een fatsoenlijke uitgave nog steeds op zich laat wachten, ik zou deze maar wat graag met nieuwe audio en scherper beeld zien.

avatar van RuudC
Eindelijk eens een film waarin nazi’s en het occulte wél een toffe combinatie vormen. Ondanks het late uur heb ik behoorlijk genoten van de sfeer, muziek en decors. Een typische jaren ’80 film, maar op veel vlakken beter dan wat tegenwoordig binnen hetzelfde genre uitgebracht wordt. Het verhaal was interessanter dan verwacht. In elk geval was het geen gillen-en-rennenhorrorfilmpje, maar gewoon lekker spannend. Verder met goed acteerwerk zal een herziening zeker de moeite waard zijn. Ian McKellen was inderdaad onherkenbaar, maar dat had vooral met zijn vermomming te maken. Toch jammer dat ik net te moe was om de film goed te volgen. Nogmaals, het plot zag er heel goed uit.

avatar van Halcyon
Eén van die films die tot de verbeelding blijft spreken om diverse redenen: een relatief onervaren Michael Mann die erop los experimenteert, dromerige muziek van Tangerine Dream en een DVD-release die nog altijd op zich laat wachten. Dit zijn op zich al ingrediënten genoeg om van een cultklassieker te kunnen spreken, maar ik vond The Keep als geheel toch ondermaats eigenlijk. Voornamelijk omdat de sets en effecten er zo verschrikkelijk goedkoop uitzagen en het script niet verder komt dan gemakkelijke anti-nazi propaganda. Toch bevat deze prent enkele scènes die onmiskenbaar van de hand zijn van het genie dat Mann later zou worden, waaronder die met het zilveren zegel dat door twee soldaten verbroken wordt.

Meneer Bungel
Mooie poster!

film net weer eens gekeken.
the keep is niet echt slecht maar een goed verhaal is er niet en dat is jammer.

jammer dat Michael Mann's originele verzie van 210 minuten die nooit uitgebracht is.

maar of we die ooit te zien krijgen is maar de vraag want micheal man is daar al jaren mee bezig maar paramount studios hout dat tegen

avatar van frolunda
The Keep: Online Petition to Get an Official Blu-ray Release
keepfilm.com/‎........Misschien dat ie nog ooit uitkomt op Blu ray.

een van mijn favorieten neen voor mij geen slechte punten maar de ene buiten de andere. wijs fond ik dat na dat oude man wat beter was en ei tegen hem te keer ging over de zwarte manen in zwarte kostuums met een haken kruis. dat ei zei ik zal ze vernietigen. en dan heb je verder nog in het begin als die twee op wacht staan en de maan schijnt op die zilveren kruisen en dan gaat ei de andere hallen om mee te helpen het uit de muur te halen. en met de dochter van de oude man als ze bijna verkracht word door die Essers en opeens komen ze oog in oog staan met hem en dan de muziek. ook deze heb ik opgenomen van filmnet uit die tijd maar helaas slechte kwaliteit om dat er dan veel storingen waren in dat beeld. nergens meer te vinden nooit uit gebracht op dvd.telkens weer uit gesteld vele zijn er naar op zoek. nu hebben we prime maar niet de oude films zoals bij filmnet is geweest

avatar van namingway24
Deze film is tijdens zijn bestaan nooit echt naar waarde geschat en heeft nooit een officiële DVD-release gehad: de versie die op Netflix staat is ook slechts een matige transfer met slecht geluid. En dat is jammer, want The Keep is een visueel aantrekkelijke, dromerige (horror)film met een prachtige soundtrack van Tangerine Dream.

Je kunt wel een beetje zien dat er behoorlijk met de film gerommeld is; het verhaal springt af en toe een beetje van de hak op de tak en het vloeit niet echt lekker. Maar nogmaals, visueel is deze film een pracht. De sets en vooral het indrukwekkende fort zijn constant gehuld in een dichte mist, wat de beklemmende sfeer echt ten goede komt.

De speciale effecten zijn, als de kwade kracht die in the Keep huist nog gehuld is in mysterie, erg charmant in die prachtige 80's stijl. Deze Golem hadden ze beter in de mist gehuld kunnen laten want als hij eenmaal in beeld komt is hij iets minder overtuigend, maar het blijft dan nog steeds een redelijk originele creatie.

Mijn favoriete scène is een geweldig voorbeeld van alle factoren die deze film zo goed maken. Het gebeurt redelijk vroeg in de film als de twee Duitse soldaten één van de zilveren kruizen proberen te stelen en daar achter een heel andere dimensie ontdekken. Terwijl de mist de realiteit overneemt en de de prachtige synth-muziek van Tangerine Dream aanzwelt breidt de camera in super-slow motion uit en ontdekken we na een hele tijd het abstracte niemandsland waar de Golem huist. Eén van de meest memorabele 80's scènes wat mij betreft, maar wederom, wat had een mooi opgepoetste versie de impact vergroot.

Wat acteurs betreft vond ik Jürgen Prochnow als meest sympathieke van de Nazi's het sterkst, en zijn speech voordat hij bruut wordt afgeknald bracht hij met grote overtuiging. Hij vat de boodschap die de film uit wil dragen goed samen, maar voor mij is het vooral het (audio)visuele aspect dat me geboeid heeft.

Weer een 80's horror-hit wat mij betreft.

avatar van baspls
Heb deze pas gevonden en ben er heel erg benieuwt naar. Erg jammer dat ze er geen hebben in behoorlijke beeldkwaliteit. Zal hem deze vakantie eens kijken.

avatar van baspls
"Why are the small stones on the outside and the large stones here on the interior? It's constructed... backwards. This place was not constructed to keep something... out."

Michael Mann's cult-horror klassieker The Keep uit 1983, gebaseerd op het boek van F. Paul Wilson en met muziek van de elektronische muziekgroep Tangerine Dream. Het verhaal zou de inspiratie zijn geweest voor een album van de Rode Ridder: Vrykolakas (nummer 114). Ook vind ik dat The Keep een van de beste filmposters ooit gemaakt heeft.

Jürgen Prochnow (Das Boot, Dune) speelt hier een aardige rol als commandant van een stel Nazi's. Hij praat hier Engels met een Duits accent, terwijl hij een jaar later in Dune gewoon zuiver Engels praat. Een nog jonge Sir Ian McKellen vertolkt de rol van een joodse dokter. Hij was hier pas 44 maar is door make-up en een pruik ouder gemaakt. Scott Glenn is een redelijke hoofdpersoon. Michael Carter die het duistere wezen Molasar vertolkt doet het erg goed, vooral zijn stem. Hij speelde dat zelfde jaar ook Bib Fortuna in Return of the Jedi.

In 1941 midden in de tweede wereldoorlog krijgt een groep nazi's de opdracht om een vesting in de Karpaten te bewaken. Als twee Duitsers een zilveren (eigenlijk nikkel) kruis willen stelen bevrijden ze een eeuwen oud kwaad dat in de vesting zat verborgen. Een vreemdeling uit Griekenland voel dit aan en gaat naar de vesting. Steeds meer nazi's vinden hun dood in de mistige vesting. De nazi's halen een joodse dokter en zijn dochter uit een kamp omdat de dokter hen meer zou kunnen vertellen over de duistere macht. Een goed verhaal (het boek schijnt wel vele malen beter te zijn) dat vol is van sfeer en mysterie.

The Keep heeft een heel lekker sfeertje. Overal van die blauwe mist en lekker kitscherige effecten. De sets van de film zien er erg goed uit. De film is opgenomen in Noord Wales en sommige muren zijn eigenlijk van een oude burcht. Molasar ziet er goed uit al zijn sommige shots wat minder, er had (met meer budget) meer aandacht aan besteed kunnen worden. Michael Mann heeft de film schitterend opgenomen, sommige scènes zagen er heel goed uit en hadden geweldige cinematografie. En de muziek van Tangerine Dream is geweldig, een van de beste die ik ooit heb gehoord. Al is het jammer dat hij niet helemaal past bij sommige delen van de film en dat niet alle muziek gebruikt is in de film.

De film komt soms een beetje onduidelijk over en het is alsof er een hele hoop geknipt is uit de film. Wat ook zo is want Mann had eigenlijk een film van 3 en een half uur maar de producers hebben er hoop uit weggelaten. Om die reden willen F. Paul Wilson en Michael Mann niets meer met de film te maken hebben en word een dvd/blue-ray release tegengehouden. Ik zou er veel voor over hebben om de director's cut te kunnen zien.

Een grappig feitje is dat Scott Glenn's personage zich in het boek Glenn noemt.

Al met al een hele leuke cult-film boordevol sfeer. Een aanrader voor een fan van cult-horror.
-Acteurs 7/10
-Verhaal 9/10
-Cinematografie 10/10
-Muziek 10/10
-Effecten 8/10
-Sets 8/10
-Algemeen 9/10
Niet eng te noemen maar ook niet geschikt voor kinderen. Bevat mogelijk schokkende beelden (verkoolde/onthoofde lijken en nazi's die mensen executeren) en seks (een betasting en een lange seks scene).

Mann over de film:
"A fairy story for grownups. Fairy tales have the power of dreams - from the outside. I decided to stylize the art direction and photography extensively but use realistic characterization and dialogue."

avatar van Caligari89
Enig idee wat een VHS van The Keep (Esselte) waard zou zijn op de markt?
Blijkt een gegeerde titel te zijn gezien hij niet op dvd verschenen is.
Ben nu niet meteen een fan van de film, maar als curiosum is hij wel wat waard denk ik.

avatar van dutchtuga
Caligari89 schreef:
Enig idee wat een VHS van The Keep (Esselte) waard zou zijn op de markt?
Blijkt een gegeerde titel te zijn gezien hij niet op dvd verschenen is.

Heb de tape net toevallig voor 35 incl. verzenden gekocht.

groovemeister schreef:
Misschien is die ook wel iets waard

Zo niet, voor mij wel Ik heb alleen zo'n vervelende 4:2 versie.

avatar van knusse stoel
Leuke griezel waarin de horror naarmate de film vordert een steeds grotere rol opeist. Muziek is onovertroffen goed erbij gezocht, "Tangerine Dream", een groep die we vroeger in "hogere sferen" tegenkwamen. Past goed bij deze film.

avatar van Left4Dead
Prima prent van een regisseur die hele mooie dingen heeft gemaakt maar ook twee prullen (Miami Vice en Blackhat) heeft gemaakt.
Ben eigenlijk wel een fan te noemen van Mann en hier heeft hij een leuke sfeer gecreëerd met leuke gegevens erbij. Tangerine Dream's muziek fit's like a glove, Mann maakt voor mij altijd goede keuzes qua muziek en prijs hem daarom.

Leuke prent die ik nog vaak ga zien.

avatar van Halcyon
Bleek onlangs op DVD verschenen te zijn (begin februari), maar is alweer "out of stock". Vreemd...

Ik vond deze film altijd een beetje Return To Castle Wolfenstein - the movie.

ik heb die film ooit gezien op de vorige filmnet en opgenomen maar helaas voor mij zat er toen storing op waardoor de film nu niet goed is. anders kon ik hem gewoon op een dvd of cdr zetten maar nu kan het niet. ik heb die film al van in het begin goed gevonden de sfeer en de muziek maken alles nog beter. maar nog steeds niet te koop op dvd of blu ray in belgie of nederland en dat is verdomt wel jammer. het is nu al zo lang geleden waarom ze het niet doen is verdomt een raadsel

blackwolves schreef:

Fans willen al jaren dat er een blu-ray uit komt, maar dat gebeurt niet omdat platenlabel Virgin de rechten heeft op de muziek van Tangerine Dream en Mann geen toestemming wil geven om die te gebruiken bij een Bluray release (te gek voor woorden want die muziek is gewoon voor zijn film gemaakt). In belgie of nederland zul je hem sowieso niet zien. Als hij al komt zul je hem uit Engeland moeten laten importeren.

groovemeister schreef:
Misschien is die ook wel iets waard
hallo zou u hem voor mij indien dit mogelijk is over willen nemen op dvd natuurlijk niet voor niets ik weet niet indien u het zou willen wat je daarvoor dan vraagt. ik ben al lang op zoek naar die film want mijn vhs daar is in de tijd opgenomen met het eerste filmnet maar juist dan is mijn beeld weggevalen wat het meestal voorkwam in de tijd en dan heb ik hem niet meer opnieuw kunnen opnemen. graag u antwoord a.u.b. alvast bedankt