
The Keep (1983)
Verenigde Staten
Horror / Actie
96 minuten
geregisseerd door Michael Mann
met Scott Glenn, Jürgen Prochnow en Ian McKellen
Een groep Nazi's krijgt de opdracht om een oud en mysterieus fort in een Roemeens gebergte te bewaken. Een van hen bevrijdt per ongeluk de kwade kracht die zat verborgen in de oude muren van het fort. Een mysterieuze vreemdeling uit Griekenland voelt dit aan en vertrekt naar het fort om de kwade kracht te stoppen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Jaw-UDdB9Hw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (5,8 / 10951)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)filmscore (MusicMeter)Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Neem de (prachtige) muziek van Tangerine Dream weg en je houdt wel zeer weinig over aan dit filmpje. Want waarover het nu juist gaat kom je niet te weten, behalve dat het "good vs evil" is.
Wat nog wel een pluspunt is, is het "monster", dat er wel erg cool uitzag.
Al bij al moeilijk te beoordelen, misschien nog maar eens zien.
Voorlopig toch maar een 2,5.
"In reality I only named my track after it because I think its a cool film / name.... It also explains why the video has Nazis and monsters in it. But it doesn't really explain why they are racing over a psychedelic background on bikes - other than because they are "cool" too, like movie The Keep by Michael Mann which I like."
http://technorati.com/videos/article/music-video-boy-8-bit-the/

Wel een typisch geval van style-over-substance, want echt sterk is het verhaal ook weer niet. De beelden zijn echter zo hypnotiserend dat dit allemaal niets uitmaakt. Het blijven toch echter wel die betoverende synthesizerklanken die de film zo hypnotiserend maken om uit te zitten. Ik mis de tijd dat men films nog interessant kon maken met een hoop rook (om de matige special effects te verbergen), goed acteerwerk en een dromerige soundtrack. Waar zijn die eightees gebleven?
Jammer dat een fatsoenlijke uitgave nog steeds op zich laat wachten, ik zou deze maar wat graag met nieuwe audio en scherper beeld zien.
the keep is niet echt slecht maar een goed verhaal is er niet en dat is jammer.
jammer dat Michael Mann's originele verzie van 210 minuten die nooit uitgebracht is.
maar of we die ooit te zien krijgen is maar de vraag want micheal man is daar al jaren mee bezig maar paramount studios hout dat tegen
keepfilm.com/........Misschien dat ie nog ooit uitkomt op Blu ray.
Je kunt wel een beetje zien dat er behoorlijk met de film gerommeld is; het verhaal springt af en toe een beetje van de hak op de tak en het vloeit niet echt lekker. Maar nogmaals, visueel is deze film een pracht. De sets en vooral het indrukwekkende fort zijn constant gehuld in een dichte mist, wat de beklemmende sfeer echt ten goede komt.
De speciale effecten zijn, als de kwade kracht die in the Keep huist nog gehuld is in mysterie, erg charmant in die prachtige 80's stijl. Deze Golem hadden ze beter in de mist gehuld kunnen laten want als hij eenmaal in beeld komt is hij iets minder overtuigend, maar het blijft dan nog steeds een redelijk originele creatie.
Mijn favoriete scène is een geweldig voorbeeld van alle factoren die deze film zo goed maken. Het gebeurt redelijk vroeg in de film als de twee Duitse soldaten één van de zilveren kruizen proberen te stelen en daar achter een heel andere dimensie ontdekken. Terwijl de mist de realiteit overneemt en de de prachtige synth-muziek van Tangerine Dream aanzwelt breidt de camera in super-slow motion uit en ontdekken we na een hele tijd het abstracte niemandsland waar de Golem huist. Eén van de meest memorabele 80's scènes wat mij betreft, maar wederom, wat had een mooi opgepoetste versie de impact vergroot.
Wat acteurs betreft vond ik Jürgen Prochnow als meest sympathieke van de Nazi's het sterkst, en zijn speech voordat hij bruut wordt afgeknald bracht hij met grote overtuiging. Hij vat de boodschap die de film uit wil dragen goed samen, maar voor mij is het vooral het (audio)visuele aspect dat me geboeid heeft.
Weer een 80's horror-hit wat mij betreft.
Michael Mann's cult-horror klassieker The Keep uit 1983, gebaseerd op het boek van F. Paul Wilson en met muziek van de elektronische muziekgroep Tangerine Dream. Het verhaal zou de inspiratie zijn geweest voor een album van de Rode Ridder: Vrykolakas (nummer 114). Ook vind ik dat The Keep een van de beste filmposters ooit gemaakt heeft.
Jürgen Prochnow (Das Boot, Dune) speelt hier een aardige rol als commandant van een stel Nazi's. Hij praat hier Engels met een Duits accent, terwijl hij een jaar later in Dune gewoon zuiver Engels praat. Een nog jonge Sir Ian McKellen vertolkt de rol van een joodse dokter. Hij was hier pas 44 maar is door make-up en een pruik ouder gemaakt. Scott Glenn is een redelijke hoofdpersoon. Michael Carter die het duistere wezen Molasar vertolkt doet het erg goed, vooral zijn stem. Hij speelde dat zelfde jaar ook Bib Fortuna in Return of the Jedi.
In 1941 midden in de tweede wereldoorlog krijgt een groep nazi's de opdracht om een vesting in de Karpaten te bewaken. Als twee Duitsers een zilveren (eigenlijk nikkel) kruis willen stelen bevrijden ze een eeuwen oud kwaad dat in de vesting zat verborgen. Een vreemdeling uit Griekenland voel dit aan en gaat naar de vesting. Steeds meer nazi's vinden hun dood in de mistige vesting. De nazi's halen een joodse dokter en zijn dochter uit een kamp omdat de dokter hen meer zou kunnen vertellen over de duistere macht. Een goed verhaal (het boek schijnt wel vele malen beter te zijn) dat vol is van sfeer en mysterie.
The Keep heeft een heel lekker sfeertje. Overal van die blauwe mist en lekker kitscherige effecten. De sets van de film zien er erg goed uit. De film is opgenomen in Noord Wales en sommige muren zijn eigenlijk van een oude burcht. Molasar ziet er goed uit al zijn sommige shots wat minder, er had (met meer budget) meer aandacht aan besteed kunnen worden. Michael Mann heeft de film schitterend opgenomen, sommige scènes zagen er heel goed uit en hadden geweldige cinematografie. En de muziek van Tangerine Dream is geweldig, een van de beste die ik ooit heb gehoord. Al is het jammer dat hij niet helemaal past bij sommige delen van de film en dat niet alle muziek gebruikt is in de film.
De film komt soms een beetje onduidelijk over en het is alsof er een hele hoop geknipt is uit de film. Wat ook zo is want Mann had eigenlijk een film van 3 en een half uur maar de producers hebben er hoop uit weggelaten. Om die reden willen F. Paul Wilson en Michael Mann niets meer met de film te maken hebben en word een dvd/blue-ray release tegengehouden. Ik zou er veel voor over hebben om de director's cut te kunnen zien.
Een grappig feitje is dat Scott Glenn's personage zich in het boek Glenn noemt.
Al met al een hele leuke cult-film boordevol sfeer. Een aanrader voor een fan van cult-horror.
-Acteurs 7/10
-Verhaal 9/10
-Cinematografie 10/10
-Muziek 10/10
-Effecten 8/10
-Sets 8/10
-Algemeen 9/10
Niet eng te noemen maar ook niet geschikt voor kinderen. Bevat mogelijk schokkende beelden (verkoolde/onthoofde lijken en nazi's die mensen executeren) en seks (een betasting en een lange seks scene).
Mann over de film:
"A fairy story for grownups. Fairy tales have the power of dreams - from the outside. I decided to stylize the art direction and photography extensively but use realistic characterization and dialogue."
Blijkt een gegeerde titel te zijn gezien hij niet op dvd verschenen is.
Ben nu niet meteen een fan van de film, maar als curiosum is hij wel wat waard denk ik.
Enig idee wat een VHS van The Keep (Esselte) waard zou zijn op de markt?
Blijkt een gegeerde titel te zijn gezien hij niet op dvd verschenen is.
Ben nu niet meteen een fan van de film, maar als curiosum is hij wel wat waard denk ik.
Heb de tape net toevallig voor 35 incl. verzenden gekocht.
Misschien is die ook wel iets waard
Heb deze op laserdisc in Widescreen (NTSC).
Misschien is die ook wel iets waard
Zo niet, voor mij wel

Ben eigenlijk wel een fan te noemen van Mann en hier heeft hij een leuke sfeer gecreëerd met leuke gegevens erbij. Tangerine Dream's muziek fit's like a glove, Mann maakt voor mij altijd goede keuzes qua muziek en prijs hem daarom.
Leuke prent die ik nog vaak ga zien.
maar nog steeds niet te koop op dvd of blu ray in belgie of nederland en dat is verdomt wel jammer. het is nu al zo lang geleden waarom ze het niet doen is verdomt een raadsel
Fans willen al jaren dat er een blu-ray uit komt, maar dat gebeurt niet omdat platenlabel Virgin de rechten heeft op de muziek van Tangerine Dream en Mann geen toestemming wil geven om die te gebruiken bij een Bluray release (te gek voor woorden want die muziek is gewoon voor zijn film gemaakt). In belgie of nederland zul je hem sowieso niet zien. Als hij al komt zul je hem uit Engeland moeten laten importeren.
Heb deze op laserdisc in Widescreen (NTSC).
Misschien is die ook wel iets waard

Maar ja eromheen zit zoveel meer. Een hele sfeervolle en trage film zit eromheen. Alleen de openingscredits al...dat duurt en duurt. Een film met lange scènes, trage shots en veel somber beeldmateriaal. Een kil kasteel met dikke muren. Een kalme golvende mist die op kniehoogte door het beeld dobbert. Fluorescerend licht. Een rijtje blinkende crucifixen. Van die dingen. Heel naargeestig en bijna bewegingsloos gevat door de camera. Voor alles wordt de tijd genomen.
In die atmosfeer gebeurt het. En wat het dan precies inhoudt is niet helemaal duidelijk. De grote verhaallijn dringt door. Die is duidelijk. Van sommige sublijntjes en sommige personages blijft de betekenis echter geheel of gedeeltelijk verhult. Prima passend in de sfeer, maar zonder verbindende betekenis. En hoe goed de sfeer ook wordt weergegeven en hoe goed de bijzondere muziekscore die sfeer nog eens beklemtoont, het gebrek aan een helder verhaal valt nochtans op. Er is geen inzichtelijke kapstok die je helpt om alle losse puntjes te verbinden. Een dikke min, vind ik.
Wel nog even het creatuur vermelden. De film beschikt over een fijn monster. Het kwaad ziet er goed uit en vergoedt de dikke min van eerder enigszins. Ja, het kwaad is echt de moeite.
Van de film ben ik minder overtuigd. De film is eigenlijk een bijeengeraapt zootje scènes dat in zekere mate een lopend verhaal vormt. Dat lukt redelijk, maar het blijft een rommeltje. Nu blijkt wel dat er flink in de film is geknipt. Van de oorspronkelijke versie van 210 minuten resteren er slechts 96. De onbegrepen plotlijntjes, stotterige scènewisselingen en doelloze aanwezigheid van sommige personages vallen met deze kennis beter te plaatsen.
Tegelijkertijd vraag ik mij toch ook af hoe traag de volledige 210 minuten wel niet aan het netvlies voorbij hadden getrokken en of die traagheid wel zo verhelderend gewerkt zou hebben. Misschien komen we er ooit nog achter. Ik ben trouwens matig geïnteresseerd.
Ik hoop dat fans zoals baspls de volledige versie hebben gezien want ik zie niet in hoe je dit onevenwichtige samenraapsel van scènes met 4 of meer sterren kan belonen.
Helaas helaas, de volledige versie heb ik nooit gezien. Maar ik heb wel meerdere versies van de film gezien en me verdiept in het verhaal dat er aan ten grondslag ligt. Ik ben het met je eens dat de film zoals hij er nu is een wat onevenwichtig rommeltje is, maar het bijzonder sterke uitgangspunt, de (ondanks de slechte beeldkwaliteit en soms wat goedkoop ogende dingen) briljante opnames van Mann en boven alles de fenomenale elektronische soundtrack van Tangerine Dream. Ik durf dit toch wel de meest sfeervolle elektronische soundtrack ooit te noemen. Ik raad ook zeker aan om het soundtrack-album eens nader te bekijken. Een heel groot scala een half of niet gebruikte tracks geven je een beter idee van hoe Mann de film waarschijnlijk voor ogen had. Vind het vooral heerlijk hoe Tangerine Dream helemaal los is gegaan op muziekconcepten voor de film en dat allemaal ook gewoon heeft uitgebracht. Waarschijnlijk was het kerst toen ze de muziek hebben opgenomen want melodieën van Walking in the Air (het bekende jaren 80 nummer met de sneeuwpop-clip) en het Gregoriaanse gezang Puer natus est nobis (de introïtus voor kerstochtend) zijn verwerkt in de muziek.
Helaas helaas, de volledige versie heb ik nooit gezien. Maar ik heb wel meerdere versies van de film gezien en me verdiept in het verhaal dat er aan ten grondslag ligt. Ik ben het met je eens dat de film zoals hij er nu is een wat onevenwichtig rommeltje is, maar het bijzonder sterke uitgangspunt, de (ondanks de slechte beeldkwaliteit en soms wat goedkoop ogende dingen) briljante opnames van Mann en boven alles de fenomenale elektronische soundtrack van Tangerine Dream. Ik durf dit toch wel de meest sfeervolle elektronische soundtrack ooit te noemen. Ik raad ook zeker aan om het soundtrack-album eens nader te bekijken. Een heel groot scala een half of niet gebruikte tracks geven je een beter idee van hoe Mann de film waarschijnlijk voor ogen had. Vind het vooral heerlijk hoe Tangerine Dream helemaal los is gegaan op muziekconcepten voor de film en dat allemaal ook gewoon heeft uitgebracht. Waarschijnlijk was het kerst toen ze de muziek hebben opgenomen want melodieën van Walking in the Air (het bekende jaren 80 nummer met de sneeuwpop-clip) en het Gregoriaanse gezang Puer natus est nobis (de introïtus voor kerstochtend) zijn verwerkt in de muziek.
Als ik jouw leeftijd nog had, zou ik het nog wel doen, maar mij boeit het thema eigenlijk al niet dus heeft het weinig zin om me er nog verder in te verdiepen sorry
