

Genre: Horror / Actie
Speelduur: 96 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Michael Mann
Met onder meer: Scott Glenn, Jürgen Prochnow en Ian McKellen
IMDb beoordeling:
5,7 (13.788)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Google Play
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Keep
"THEY WERE ALL DRAWN TO THE KEEP. The soldiers who brought death. The father and daughter fighting for life. The people who have always feared it. And the one man who knows its secret..."
Een groep Nazi's krijgt de opdracht om een oud en mysterieus fort in een Roemeens gebergte te bewaken. Een van hen bevrijdt per ongeluk de kwade kracht die zat verborgen in de oude muren van het fort. Een mysterieuze vreemdeling uit Griekenland voelt dit aan en vertrekt naar het fort om de kwade kracht te stoppen.
Externe links
Acteurs en actrices
Glaeken Trismegestus
Eva Cuza
Captain Klaus Woermann
Father Mihail Fonescu
Major Kaempffer
Dr. Theodore Cuza
Alexandru
Tomescu
Radu Molasar
Lutz
Reviews & comments

alexspyforever
-
- 20855 berichten
- 2328 stemmen
Helaas helaas, de volledige versie heb ik nooit gezien. Maar ik heb wel meerdere versies van de film gezien en me verdiept in het verhaal dat er aan ten grondslag ligt. Ik ben het met je eens dat de film zoals hij er nu is een wat onevenwichtig rommeltje is, maar het bijzonder sterke uitgangspunt, de (ondanks de slechte beeldkwaliteit en soms wat goedkoop ogende dingen) briljante opnames van Mann en boven alles de fenomenale elektronische soundtrack van Tangerine Dream. Ik durf dit toch wel de meest sfeervolle elektronische soundtrack ooit te noemen. Ik raad ook zeker aan om het soundtrack-album eens nader te bekijken. Een heel groot scala een half of niet gebruikte tracks geven je een beter idee van hoe Mann de film waarschijnlijk voor ogen had. Vind het vooral heerlijk hoe Tangerine Dream helemaal los is gegaan op muziekconcepten voor de film en dat allemaal ook gewoon heeft uitgebracht. Waarschijnlijk was het kerst toen ze de muziek hebben opgenomen want melodieën van Walking in the Air (het bekende jaren 80 nummer met de sneeuwpop-clip) en het Gregoriaanse gezang Puer natus est nobis (de introïtus voor kerstochtend) zijn verwerkt in de muziek.
Als ik jouw leeftijd nog had, zou ik het nog wel doen, maar mij boeit het thema eigenlijk al niet dus heeft het weinig zin om me er nog verder in te verdiepen sorry Ik ben wel zo eerlijk om er geen cijfer aan te geven aangezien het niet om de versie gaat die de regisseur voor ogen had.

Rvdz
-
- 611 berichten
- 2370 stemmen
Verdorie, had deze in het Mann-retrospectief in EYE overgeslagen omdat ik er niet meer van wist dan "matige horrorfilm die Mann zelf niet erkend", maar nu ik me verdiept heb in de achtergrond baal ik er toch wel van dat ik deze (op 35mm!) op het grote doek gemist heb. Hopelijk duikt die print nog een keer ergens op.

blurp194
-
- 4108 berichten
- 3339 stemmen
You must not stay here!
Een van de vreemdste films ooit, en ook een van de lastigste om een mening over op te schrijven - er zitten zoveel aspecten aan. Al zeker een keer of tien gekeken, met en zonder anderen erbij voor de nuance. Het boek gelezen. De soundtrack uitgeplozen - en ook de echte soundtrack. Het verhaal achter de soundtrack, het Dominion concert. Waar begin ik - bij het begin dan maar.
Het openingsshot is simpelweg geniaal - om met zo’n lange pan zo uit te komen, en dan nog scherp ook, en met die muziek erbij - ah ja nu is dat kinderspel, maar doe het even op film. En even knap en borderline experimenteel en psychedelisch in de minuten daarna - dreigend, vervreemdend, en met een perfecte integratie van soundtrack en beeld. Alle trucs komen uit de kast - als opening van een film onovertroffen, niets van de afgelopen 40 jaar komt ook maar in de buurt. Met vanzelf de geniale soundtrack van Tangerine Dream - is de film gemaakt voor het geluid, of is het geluid gemaakt voor het beeld. Het is om het even, het klopt gewoon perfect. Zelfs de twijfelachtige beeldkwaliteit past perfect in de grauwe en beklemmende sfeer - en ook zo bedoeld, lijkt me, want het rechteroog van Prochnow is wel perfect helder.
Dan lijkt het haast jammer als de eerste dialoog komt, maar dat blijkt meer een adempauze dan een breuk met de stijl. Want al snel worden we meegenomen door het verhaal dat de muziek vertelt, haast meer dan de dialoog - jammer, en dat is haast het enige punt van kritiek, dat de Duitsers geen Duits spreken. Ook jammer van de af en toe wat al te brutale cuts, de te cliche dialogen ‘I need to hire a boat’ - ‘too dangerous, very expensive’. De jammerlijk gekozen namen van Kaempffer en Woermann, al ligt de verantwoordelijkheid daarvoor natuurlijk bij F. Paul Wilson. Maar al die knulligheid is ook weer snel vergeten, daar wegen de sfeer, de muziek en beelden ruim tegenop. Alsof je de halve nacht een variant van de originele Wolfenstein hebt zitten spelen.
Joergen Prochnow is natuurlijk sinds Das Boot al de stereotype Mof die er wel nog net ietwat schoorvoetend meedoet, maar zijn kans afwacht. Ook nu weer, maar hij draagt die rol wel perfect - met het cycisme van de Steiner van James Coburn in Cross of Iron (1977). Of misschien nog scherper zelfs - wanneer hij de quote ‘you have infected millions’ uitspreekt snap je ineens wat super-spreader events ook alweer zijn. Zijn tegenpool Gabriel Byrne, daarvan staat me altijd nog bij het citaat dat hij teleurgesteld was over The Usual Suspects, omdat hij liever Kaiser Sose als personificatie van de duivel zelf had willen spelen. Maar had hij dat in deze film niet allang gedaan - en ongewild misschien tegelijkertijd inspiratie gegeven voor Herr Grüber met zijn little tank, met het geniale shot waarin hij staand in zijn koepeltje The Keep in rijdt. Maar veel ijzingwekkender dan dat is hij hier vooral de ultieme arrogante ubermensch Nazi, in alle absolute akeligheid die daar bij hoort. Met zijn vettige boven de oren opgeschoren kapsel en al. Eieuw, yuk.
En dan wordt het nog mooier, want de mysterieuze Dr. Cuza die het allemaal komt uitleggen wordt gespeeld door Ian McKellen. En we krijgen ook nog Scott Glenn er bij om de plot wat ingewikkelder te maken. Met een nogal, ahem, metafysische scene waarin zijn schouderspieren en de haardos van Alberta Watson goed uitkomen, en het gemak waarmee hij daarna zegt ‘go to sleep, and dream’ - wie zou dat niet zo willen kunnen, soms. Niet dat zijn bovenmenselijke krachten meteen duidelijk zijn, dat komt daarna pas, met passende lichtverschijnselen. Maar ook daarvoor al, met zijn introductie in de haven va Piraeus - hoe geniaal is de soundtrack daar, en de beelden van het bootje tegen de opkomende zon. Beter dan dat wordt het gewoon niet - in het echt heb je Tangerine Dream niet op zo’n boot.
Jammer van de hier en daar enorm achterhaalde effecten - de laser eyes, noem ik maar even, maar ook hoe de soundtrack soms ineens van geniaal naar enorm slecht gaat. Toch werkt het ook af en toe verrassend goed - het eerste verschijnen van Molasar is gewoon prima. En het hoort misschien allemaal ook wel bij de sfeer en de wordingsgeschiedenis van de film, en er is ook wel iets voor te zeggen dat de sfeer met hedendaagse perfecte effecten nooit echt zo sterk zou zijn. Aan de andere kant is het ook weer zo dat de laatste tien minuten veel te ver over the top gaan in de knulligheid. Misschien passend bij de psychedelica van die tijd, maar dat is wel heel lang geleden nu. Toch, met de ultieme purple ray herpakt de film zich weer ietwat, en dan toont Scott Glenn ook maar weer dat hij die rol als kapitein later in Hunt for Red October niet zomaar kreeg, met het zoveelste epische leitmotief van Tangerine Dream dat alle andere geluiden wegdrukt. The end, happily ever after voor die paar leden van de cast die het overleven, en dan misschien nog levenslang nachtmerries overhouden aan een weekendje in The Keep.
In vergelijking met het boek doet zich dan bij mij vooral nog de vraag op waar al het extra materiaal van Mann’s oorspronkelijke cut precies over gegaan zou zijn - de film gaat wel met een soort zevenmijlslaarzen door het plot heen, maar het komt er wel zo’n beetje uit, en dat het niet erg uitleggerig is is eigenlijk gewoon een pluspunt. En ja, wat al gezegd, de ontknoping is niet best, maar daar zit dan ook een ander verhaal achter. Het boek viel me overigens nogal tegen, ik vond het maar weinig brengen in de diepte of breedte van het materiaal, zowel qua narratief als de karakters. Ik heb de overige 7! delen van de Adversary-serie nog maar laten liggen.
Hoe telt de film het dan op uiteindelijk, ergens tussen knullige mislukking en tijdloos meesterwerk, en met wat begrip voor de wordingsgeschiedenis en cultstatus erbij komt dat toch al snel op het laatste. Ergens in dezelfde richting als Zardoz, Alien 3, of Apocalypse Now mét de extra scenes. Niet voor iedereen, dat mag wel duidelijk zijn. En misschien ook niet echt goed - het is meer de enorme hoeveelheid backstory die aangeeft precies hoe goed The Keep had kúnnen zijn. En wellicht is het al wel bij voorbaat onmogelijk dat precies dat aspect ooit geevenaard gaat worden.

blurp194
-
- 4108 berichten
- 3339 stemmen
Er is een remake op komst : remake
Hmm, ik durf echt niet te denken wat we daarvan verwachten moeten. Zo'n cast krijg je nooit meer bij elkaar, dat is het eerste wat me te binnen schiet. Ik kan niet eens op een enkele acteur komen die in de buurt komt van wie er in het origineel meedoet. Tangerine Dream bestaat nog wel, maar of ze nu nog zoiets uit hun mouw schudden zonder Froese, Franke of zelfs maar iemand die die periode heeft meegemaakt? En met alle respect, maar Nicotero zie ik bij de imdb alleen maar als grime staan.

frans123
-
- 3541 berichten
- 905 stemmen
Jaren geleden gezien...weet er niet veel van, vond hem traag , niet slecht dacht ik..Iedereen had het toen over die film weet ik nog. Wel erg goede muziek van Tangerine Dream. Ga kijken of ie op Bol.com 2e hands te koop is voor 5 eurie
Het laatste nieuws

Het schilderij uit de eerste tv-aflevering van Bob Ross is te koop

Iconische film 'The Lost Boys' met jonge Kiefer Sutherland vanavond te zien op televisie

Producent van 'The Expendables' onthult met welke namen hij nog graag zou willen samenwerken

Russell Brand laat voor het eerst van zich horen na beschuldigingen van verkrachting en aanranding
Bekijk ook

The Insider
Thriller / Drama, 1999
454 reacties

The Long Goodbye
Misdaad / Mystery, 1973
75 reacties

Thief
Misdaad / Thriller, 1981
90 reacties

Manhunter
Thriller / Misdaad, 1986
238 reacties

Love Field
Drama / Roadmovie, 1992
11 reacties

Near Dark
Horror / Western, 1987
131 reacties
Gerelateerde tags
ss (nazi schutzstaffel)nazielectronic music score demonnazi schutzstaffel (ss)
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.