Blackhat (2015)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Michael Mann
met Chris Hemsworth, Viola Davis en Archie Kao

In een wereld waar cybercriminaliteit op globale schaal plaatsvindt volgen we een veroordeelde gevangene en zijn Amerikaanse en Chinese handlangers in een netwerk van Chicago tot Los Angeles en van Hongkong tot Jakarta. De Amerikaanse en Chinese hackers zullen samen moeten werken om een grote computerinbraak te stoppen.

avatar van xgogax
" With Blackhat Mann has mastered the aesthetic that he's been building towards for over a decade now, since Ali and his first employment of digital. While Miami Vice remains his magnum opus of the medium, Blackhat makes for a fascinating and progressive work from the American filmmaker. "

hopelies.com

Blackhat = (Cyber)MaNNhunter

" With Blackhat Mann is at his most obdurate, indifferent to any conventional telling of this (ultimately) conventional thriller. Hathaway is Le Samurai of circuit boards and cityscapes, hacker and environs a fusion of Alpha male (cyber)ville. ...

... Even more so than Mann’s Miami Vice, this is a film about border-blurring freedom of movement: sensual, multi-disciplinary, clinical. Hathaway’s portrayal demands we accept that he is some kind of "new human" - a brilliant mind who reads Foucault’s Discipline and Punish, Lyotard's The Postmodern Condition, and Baudrillard's The System of Objects when he’s not doing vertical press-ups against his cell wall.
"

cinetropolis.net

avatar van Zwolle84
Ik maak deze pagina ( en deze site ) juist aantrekkelijker . Zonder mij zou het wel eens heeeeel erg lang stil kunnen zijn rondom deze film op deze pagina . Ik houd deze film tenminste enigszins in leven op deze site . En dit meesterwerk verdient ook veel meer dan eentonige negatieve cliché berichtjes ..

Ik denk dat je verkeerd inschat hoe anderen dit ervaren. Persoonlijk vind ik bevlogen reviews leuk, maar dan gewoon 1 of 2 per gebruiker. Al deze abstracte onzin eromheen werkt verstikkend en leidt juist af van de film.

avatar van McSavah
Vind het scenario/de plotontwikkelingen toch te storend om hier een volbloed meesterwerk in te zien. Als dat beter was uitgewerkt had ik me helemaal achter xgogax kunnen scharen. Je enthousiasme brengt inderdaad wel leven in de brouwerij en bij films die het 'nodig' hebben is het meestal een fijn tegengeluid. Het is alleen zo jammer dat je ontzettend eenzijdig naar film lijkt te kijken. Dat je zegt alles al te hebben gezien wat je wilde zien zegt eigenlijk genoeg. Dat is behoorlijk bekrompen en arrogant, ook al is je visie nog zo intellectueel, avant-gardistisch en dwars.

avatar van John Milton
Het is moeilijk mij geërgerd of gefrustreerd te krijgen, ik heb een engelengeduld. Maar hem lukt het. Ondanks mijn fascinatie voor zijn blik op cinema.

McSavah schreef:

Ik ben heel erg benieuwd naar de ' Director’s Cut ' . Vooral omdat de speelduur van Blackhat enkele minuten korter schijnt te zijn en de editing is dan ook veel scherper / strakker . Veel scenes zijn ingekort . Ook heeft Mann het eerste half uur de chronologische volgorde van de scenes gewijzigd . Zo vindt de explosie in de reactor pas later plaats .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
off topic berichten verwijderd

avatar van IH88
“This isn't about money. This isn't about politics. I can target anyone, anything, anywhere.”

Blackhat is te lang, heeft een rommelig en niet al te interessant verhaal en flinterdunne personages. Maar Blackhat heeft ook een waanzinnige cinematografie en gave actiescènes. Mann en prachtige shots zijn wel een goede match en ook in Blackhat kijk je weer je ogen uit. Prachtige overzichtshots van steden en een mooie en rustige regie bij de actiescènes.

Mann is één van de beste regisseurs als het aankomt op actiescènes en die naam maakt hij hier meer dan waar. Als hij wat meer aandacht aan het verhaal en de personages had besteedt, dan was dit een nieuwe Heat geworden. Helaas is het verhaal flinterdun en gewoonweg niet door te komen. Dat komt ook door de personages die niet bijster interessant zijn. Zelfs Pacino en De Niro hadden hier weinig aan kunnen veranderen. Mann blijft een sterke regisseur, maar de volgende keer iets meer aandacht aan het script besteden en wat beter uitwerkte personages graag.

avatar van horizons
Hey, dat was best een vermakelijke film. Mann doet z'n gebruikelijke Mann dingetje (lees: redelijk veel nacht shots met kleurtjes).
Plot was leuk genoeg gedurende de hele speelduur. En de kritiek op Hemsworth snap ik niet zo. Iedereen kan hacker zijn. Zeker in voorgaande jaren toen er een soort "cool" sfeertje omheen hing.

avatar van xgogax
Olivier Assayas is een held !!!!

Olivier Assayas over dit meesterwerk :

" There's one last thing I must ask: in 2014, you told me you were really excited for Michael Mann's Blackhat, which was about to come out. Did you see it?

Yeah, I loved it. I thought it was really good; I think it's one of his really good films. I'm a fan, but, yeah - I did love it.
"

thefilmstage.com

avatar van Zwolle84
Waarom in godsnaam nu weer zo'n totaal nietszeggende quote erin pleuren als je er al tientallen hebt gedeeld? Interessantdoenerij.

avatar van xgogax
Waarom niet ? Olivier Assayas is een wereldberoemde cineast ...

avatar van Zwolle84
Nou, omdat hij werkelijk niets zegt? Zijn punten op een rij:

1. Hij vindt het een goede film.
2. Hij vindt het een goede film.
3. Hij vindt het een goede film.
4. Hij is een fan, ja, maar...
5. Hij vindt het een goede film.

avatar van xgogax
Het streelt mijn ego dat een wereldberoemde cineast als Olivier Assayas dit meesterwerk ook geweldig vindt . Bovendien geeft hij aan dat Blackhat (2015) volgens hem een van Mann's beste films is .

avatar van Zwolle84
Oh wow, zeven punten nu zelfs.

avatar van jacobine_rodijk
Geen enkele MM'er heeft hier waarschijnlijk wat aan maar Amerikaanse zender FX zal dinsdagavond als eerste (wellicht enige?) de Director's Cut hiervan uitzenden. Er zijn geen plannen momenteel om deze zowel digitaal als op fysieke media uit te brengen.

avatar van Iron Maiden
jacobine_rodijk schreef:

Hier nog een artikel met extra informatie.
Breaking Down Michael Mann’s Sharper Director’s Cut Of ‘Blackhat’ | IndieWire

xgogax schreef:

Hoe streelt dat je ego? Je bent toch niet stiekem Michael Mann himself?

avatar van xgogax
Ik ben tot de conclusie gekomen dat Blackhat (2015) voorlopig Mann's beste film is . Blackhat (2015) is op het audiovisuele vlak een van de mooiste van Mann , maar dit magistraal meesterwerk heeft ook inhoudelijk iets te bieden dat mij aanspreekt .

Ik heb laatst nogmaals enkele teksten gelezen omtrent ' state surveillance ' , ' individual liberty ' ( o.a. Hobbes en Berlin : negative vs. positive ) en de opkomst van ' ( non- ) governmental transnational global terrorism ' / ' cybercrime ' en vervolgens dit meesterwerk opnieuw bekeken . Het valt me op dat Mann bepaalde klassieke concepten heeft gevisualiseerd . En niet enkel gevisualiseerd , maar heeft ook geprobeerd een bijdrage te leveren aan een gaande discussie over ( al dan niet vergaande ) staatsbemoeienis en individuele vrijheid van actors van een geconstrueerde maatschappij waarin wij leven .

Het lijkt alsof Mann in gesprek wil gaan met moderne denkers als Deleuze , Bentham & Foucault ( zie ' panoptic surveillance ' ) .

avatar van Zwolle84
Kan er niet zo’n “Ik ben geen robot”-dingetje op deze pagina gezet worden?

(verwijderd)
Goede vraag. Uit m'n linkeroog vloeide een traan van vreugde, uit m'n rechteroog een traan van verdriet. Wat moet je hier nou van denken. Het is toch gezegd dat niemand je of serieus neemt, of begrijpt xgogax? Hou op.

avatar van IH88
He he Zwolle84, we weten nu tenminste dat Blackhat uit 2015 komt .

(verwijderd)
En als je 'meesterwerk' intypt in de zoekfunctie, zul je haast gaan denken dat iemand dit een vrij goede film vind.

IH88 schreef:
He he Zwolle84, we weten nu tenminste dat Blackhat uit 2015 komt .

Ik zie alleen maar spaties . Overal .

avatar van John Milton
Ik kan een inhoudelijke reactie doorgaans amper meer opbrengen. En dat zegt veel.

avatar van comely
xgogax schreef:

Jouw conclusies veranderen snel.

avatar van rep_robert
Het verbaast me dat ' Spinoza (1632-1677): Ethica (1678) ' of ' Descartes (1596-1650)'. nog niet genoemd zijn als vergelijkingsmateriaal . De verwijzing naar Hobbes is er ' natuurlijk ' wel weer.

avatar van Biosguru
rep_robert
Stuk voor stuk auteurs in de ware zin van het woord! Klassiekers!

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/mysterie/thriller film...
Prima en spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Chris Hemsworth speelt goed...
Af en toe onrustig camerabeweging...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

van de week gezien.wel een leuke film.heb me zeker niet verveelt.hij was lekker spannend.verders een goed verhaal er in.ook een prima cast.

avatar van xgogax
Blijft mijn lievelingsfilm van Mann . Avant-gardemeesterwerk !

tribute - YouTube

xgogax schreef:
Sommige shots komen rechtstreeks uit een Rossellini-film .
Blackhat (2015) vs. Viaggio in Italia (1954)

xgogax schreef:
Blijft mijn lievelingsfilm van Mann . Avant-gardemeesterwerk !

tribute - YouTube

Blackhat (2015) vs. Viaggio in Italia (1954)
als dit jou lievelingsfilm is waarom heb je niet gestemd dan? ik zie dat je geen sterren hebt gegeven.