• 8.303.224 stemmen

Met onder meer: Chris Hemsworth, Viola Davis en Archie Kao

Releasedatum: 22 januari 2015

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Blackhat

"We are no longer in control."

In een wereld waar cybercriminaliteit op globale schaal plaatsvindt volgen we een veroordeelde gevangene en zijn Amerikaanse en Chinese handlangers in een netwerk van Chicago tot Los Angeles en van Hongkong tot Jakarta. De Amerikaanse en Chinese hackers zullen samen moeten werken om een grote computerinbraak te stoppen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jeff Robichaud

Henry Pollack

avatar van ghostman

ghostman

Blijft mijn lievelingsfilm van Mann . Avant-gardemeesterwerk !

tribute - YouTube

ghostman schreef:

Sommige shots komen rechtstreeks uit een Rossellini-film .

Blackhat (2015) vs. Viaggio in Italia (1954)

avatar van Supernatural

Supernatural

ghostman schreef:

Blijft mijn lievelingsfilm van Mann . Avant-gardemeesterwerk !

tribute - YouTube

Blackhat (2015) vs. Viaggio in Italia (1954)
als dit jou lievelingsfilm is waarom heb je niet gestemd dan? ik zie dat je geen sterren hebt gegeven.

avatar van Basto

Basto

Sterke cyberactiethriller, waarvan ik wist dat ik m de tweede keer beter zou vinden.

Mann heeft niet naar Hitchcock willen luisteren en houdt zich niet aan zijn advies voor het creëren van suspense. Daarvoor moet de kijker meer weten dan de hoofdpersoon. Maar bij Blackhat weet de kijker net zo weinig over de bad guy(s) en hun motieven of plannen als de hoofdpersoon. Hij plaats ons daarmee aan tafel bij de geheime dienst die op onderzoek uit gaat. Nu wordt het gebrek aan spanning wel gecompenseerd door de prachtige fotografie, mooie locaties en de boeiende wereld van de cybercrime.

Ik vond hem net iets beter dan de eerste keer, maar het superhelden eind, waarbij onze codekraker in z’n eentje een half huurlingenleger uitschakeld, is helaas wat te veel over the top.

BBarbie

Films over cybercrimes zijn sowieso niet mijn favoriete ding. Deze film vormt daarop geen uitzondering. Ik vond het allemaal niet zo boeiend, incl. de doorgaans ridicule shootouts. Het is dat de altijd charmante Wei Tang van de partij was, anders had ik het (bedenkelijke) einde van de film waarschijnlijk niet gehaald.

avatar van ILDIB

ILDIB

Duurt veel te lang. Verders hoop gedoe maar wel mooi gemaakt.

avatar van FlorisV

FlorisV

Nogal gelikte en onpersoonlijke film van Mann, nergens is echt zijn hand te herkennen ten gunste van een uiterst conventionele soundtrack en een compleet gebrek aan sfeer. Flink geflopt ook gezien het budget van een slordige 70 miljoen, waar nog geen derde van terugverdiend is. En terecht, het is een matige prent geworden.

Jammer, want het gegeven was in beginsel zeker aardig. De situatie waar Hemsworth zich in bevindt is eentje waar je niet graag mee wil ruilen. Films als Die Hard 4 lieten eerder al zien dat je met genoeg humor, vaart en overtuigend in beeld gebrachte chaos, naast strakke actie, wel degelijk iets vermakelijks kunt doen met onze afhankelijkheid van technologie. Maar Blackhat mist humor en aantrekkelijke beelden. Want ondanks het internationale karakter zien we weinig echt interessante locaties of mooie sets. Alleen de shootout op straat is aardig gedaan.

De casting van Hemsworth doet vooral commercieel aan: verdienstelijk acteur en mooie sportschooljongen, maar niet de eerste de beste die je voor de rol zou bedenken. Men durfde geen, ik noem maar iemand, Jesse Eisenberg aan voor de rol. Het wordt al iets duidelijker waarom met een plichtmatig aandoende droogneukscene omdat er toch even gerollebold moet worden met zijn "little China girl". En gaandeweg wordt het nog evidenter waarom we Hemsworth zien maar irriteert het nog meer omdat hij ook nog de supercommando uit gaan hangen.

Het einde is helemaal een sisser en er komt niet eens een echte conclusie met betrekking tot het uiteindelijke lot van de hacker. Wat een verschil met Collateral. Dat had ook last van ongeloofwaardigheid maar maakte het goed met sfeer, een prachtig in beeld gebracht nachtelijk L.A. en een betere casting.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Echt een op en top Michael Mann film. Naar mijn aanvoelen zelfs niet eens zo ver van een film als Heat verwijderd. Verschillende fases uit deze film komen hier opnieuw aan bod : nachtelijke opnames, spectaculaire schietpartijen, een face-to-face ontmoeting tussen de held en de villain . Waar Blackhat dan weer minder sterk op scoort dan Heat zijn de minder goed afgetekende personages. Ze zijn niet zo interessant; een scène waarin de zwarte agente vertelt dat ze haar man verloor in de 9/11 terreuraanslagen was een flauwe poging om daar iets aan te doen. En natuurlijk kan Hemsworth nooit tippen aan namen als Cruise, Pacino, Caan, waarmee Mann al samenwerkte dat weet iedereen wel.

Een super-hacker valt een kerncentrale aan en maakt zich kort daarna steenrijk door de beurs te manipuleren. Zo'n grove cybermisdaden zijn te grootschalig om genegeerd te worden. Een internationaal onderzoeksteam maakt daarna gebruik van een veroordeelde cybercrimineel die hen moet helpen de super-hacker op te sporen naar de bron. Weinig negatiefs over de film te zeggen : spannende intrige waarbij je je afvraagt wat nu het motief is van die hacker en dat leidt tot een orchestraal opgevoerde finale. Ook de manier waarop ze hem proberen te traceren kon me uitermate boeien.

Het mag een box office bomb zijn, ik vond het een strakke cyberthriller die inspeelt op actuele trends en gevaren. Een goede vijand hoeft niet altijd een gespierde of tot de tanden gewapende moordmachine te zijn, het kan ook gewoon een lepe computer geek zijn. Toch zalig wanneer het geld van de crimineel van zijn rekeningen gejat werd?

avatar van AniSter

AniSter

In het geheel genomen een redelijke film al had de speelduur iets korter gemogen. Het verhaal bleef wel boeien maar er zaten iets teveel lachwekkende en voorspelbare elementen in. Dat begon natuurlijk met de arrogante houding van zo'n beetje iedereen. Wat een ruige jongens zijn het toch allemaal. Ook dacht ik even, op het moment dat Hathaway gereedschap ging kopen, dat ik naar het A-team zat te kijken. De intro waarbij tot op bitniveau in een computerchip werd gedoken was wel leuk gevonden en mooi uitgevoerd. De luchtopnames zagen er ook schitterend uit. Het plot is redelijk te volgen en het is van licht voordeel als PLC, router, server, malware etc. geen vreemde begrippen zijn. Leuk om deze gezien te hebben, maar een topper is het zeker niet.

avatar van trebremmit

trebremmit

Veruit de slechste film van Mann. Lachwekkende dialogen en kleurloze karakters, visueel nog wel aardig maar in zijn andere films vind ik dat nog veel sterker.

avatar van ValAktaion

ValAktaion

Zoals vaak bij Mann figureert de nacht weer in een prominente bijrol. Die shots zijn bij tijden zeker geslaagd, hoewel nooit van het sfeerniveau van Heat of Collateral, of zelfs Miami Vice. Verder is Blackhat een onbetekenend vehikel geworden dat eigenlijk van begin tot eind letterlijk belachelijk is. 2* voor sommige shots, verder een om snel te vergeten.