Mea Culpa (2014)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Fred Cavayé
met Gilles Lellouche, Vincent Lindon en Nadine Labaki

Simon, een ex-politieagent die na een ongeval waarvoor hij verantwoordelijk was, geldtransporteur is geworden, begint een nieuwe samenwerking met zijn vroegere partner Franck. Samen proberen zij Théo, Simons zoon die getuige was van een afrekening, te redden. Achtervolgd door de Russische maffia, zal Simon alles op alles moeten zetten om zijn kind en ex-vrouw te beschermen.

avatar van Decec
Goede thriller (trailer), ben benieuwd...

avatar van Movie-Addicted
Toch wel een vrij standaard Frans actiefilmpje. Maar kijkt verders wel leuk weg.

Een grimmige, pakkende Franse actiefilm met een verhaal dat verteld werd met een halsbrekend tempo (een run tegen de tijd) die wel teveel van toevalligheden aan elkaar hing en daarom niet altijd even geloofwaardig overkwam. Ook de beoogde diepgang kwam nauwelijks uit de verf. De cast speelde met overtuiging.

Gilles Lellouche en Vincent Lindon zijn beide goed op dreef in deze meer dan redelijke thriller voor het vrouwelijke schoon moeten we bij Nadine Labaki zijn een mooie verschijning.

avatar van mixmaster
weer een goeie harde actiefilm uit Frankrijk.

veel actie, veel spanning, goed acteerwerk, kortom......de Fransen hebben voor de zoveelste keer bewezen dat ze uitstekende films maken.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.

Ben over het algemeen niet zo kapot van onze Franse vrienden, maar dit is een topper.
Een actiefilm zoals die bedoeld is, snel,spannend en met een toch wel verrassend slot.
Na de enorme hoeveelheid bagger van de laatste tijd, een verademende 4*

avatar van schumacher
Leuk filmpje.

tegenvallende film, het duurt lang voordat de actie begint.. en als t begint is het echt een 13 in een dozijn film .. standaard verhaal, standaard actie.. redelijk acteerwerk...
Maar zo voorspelbaar dat het niet spannend word...
heel matig.... 2*

avatar van Norman Mailer
Obligaat, maar redelijk – en niet meer dan dat.

avatar van hutsekluts
Een politie-misdaad-actiefilm zoals ze bedoeld zijn! Rauw, enigszins realistisch en de regisseur heeft ook nog wat moeite gedaan om de karakters wat uit te diepen.
Die Fransen doen het goed: ik raad graag aan: À Bout Portant (2010), ook met Gilles Lellouche, Les Lyonnais (2011) en van iets langer geleden 36 Quai des Orfèvres (2004).
Ook nu weer prima vermaak(t)!!

avatar van popcorn en cola
Een prima verhaal, zoals verwacht mag worden van de Franse misdaad-flims. Maar in deze film hinkt op twee gedachten. Goed verhaal en ongeloofwaardige actie. Vooral dat gedoe met dat kind deed afbreuk aan de film. Er had zoveel meer ingezeten. Het verhaal loopt verrassend af, liever gezien dat het verhaal meer uitgediept werd i.p.v. de aktie.

avatar van Noodless
Eigenlijk wat meer van verwacht. Het verhaal is aardig, maar ook niet meer dan dat. Hetzelfde geldt voor een paar actiescènes die soms de ongeloofwaardigheid in de hand werken. Niet zozeer de actie zelf, maar vooral de wijze hoe het kind in die actiescènes wordt geplaatst. De cast doet het naar behoren en vooral de scène in de trein wordt spannend gebracht. De misdadigers vielen mij tegen. Ze leken wel een stel leeghoofden bij elkaar. 6/10

avatar van Spetie
Franse actiethrillers zijn meestal wel vermakelijk, kennen veel vaart, in combinatie met een aardig verhaal en prima actie. Zo is tenminste mijn ervaring met de meeste recente films uit dit genre.

Mea Culpa zakt toch enigszins door de ondergrens heen. Het acteerwerk, de actie en de rauwheid, mag dan allemaal niet verkeerd zijn, maar het is meer het drama dat hier niet werkt. Visueel ziet het er allemaal verzorgd uit, waarbij men de flashbacks en de uitdieping van het verhaal voorziet van een grauwer kleurenfiltertje. De actie is degelijk en goed in beeld gebracht.

Er wordt getracht door enige twists het verhaal wat meer diepgang mee te geven. Op het einde gaat de film echter helemaal de fout in door met een enorme twist te komen, die het allemaal te dramatisch maakt, waardoor de film bij mij toch wel aan kracht inboet. Het werd veel te dramatisch gebracht en neigt haast naar vals sentiment.

Mea Culpa is daardoor toch een iets minder filmpje geworden. Slecht is het niet, maar het is wel een film die ik zo weer vergeten zal zijn.

avatar van jankiebold
Lekkere film hoor....

Aardige film waarin het zoontje van een ex-politieagent getuige is van een moord. De film begint onnodig ingewikkeld. Het verder vrij simpele verhaal van deze achtervolgingsfilm is ook niet altijd even geloofwaardig. Desalniettemin wel onderhoudend vanwege de aaneenschakeling van uitstekende en spannende actie-scenes. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van Left4Dead
Nou........... ik heb betere gezien uit Frankrijk. Het duurt even voor het eenmaal begint maar dan is er de snelle Franse misdaadthriller echt begonnen en is het gewenste tempo daar. Het begin was verre van interessant, na 50 minuten mislukte poging tot karakteropbouw ,kost een volle punt, eindelijk actie.
Waar ik normaal volop kan genieten van Franse misdaadprenten wil het hier allemaal niet echt pakkend worden. De achtervolgingen kloppen voor geen meter en dat stoort van meet af aan.

Dat de film zo vlak als een dubbeltje is, is jammer te noemen. Mea Culpa is daarmee cker niet de misdaadfilm die ik verwacht had. Het slappe verhaal en de onnodige twists en karakterplooiing deden meer afbreuk dan opbouw voor de prent. Het acteerwerk was prima en het camerawerk/regie idem.

Ik kom toch echt niet verder dan 2.5** puur omdat de film zichzelf onnodig moeilijk maakt en er veel momenten waren dat het me totaal koud liet. Voor een leeg hoofd is de prent te doen maar denk je weer een echte Franse misdaad te gaan zien dan denk ik dat je snel teleurgesteld zult zijn.

avatar van blurp194
Gilles Lellouche en Vincent Lindon spelen weer eens de sterke arm. Misschien net een tikje te vaak, en ver over de rand van typecasting, en hoewel ze het vak perfect in de vingers hebben valt deze film toch wat tegen. De raamvertelling is nogal zwak, en begin en einde zeker - te sentimenteel en te los van het verdere plot. Ook de eeuwige blauwzweem gaat echt irriteren langzamerhand.

Verder zijn de actiescenes best goed, maar dat redt de film niet.

avatar van sinterklaas
Je zou haast denken dat er ergens in Frankrijk een machine staat dat de ene Franse doorsnee actie/politie-niemendalletje op de automatische piloot na de ander eruit spuugt. Mea Culpa is er ook weer een van de velen. Een verhaal die ook verdacht wat heeft van Do Not Disturb van Dick Maas, maar toch wel weer onderhoudend is door de actiescene's en dan ook die scene in de TGV. Ja, voor de rest... ik heb er al zoveel gezien als deze. De trailer is wel iets spectaculairder dan de film zelf.

avatar van frolunda
Goede cast met onder meer Lellouche en Lindon,uitstekende actie,flitsend camerawerk,een flinke dosis spanning en lekker veel vaart ; Mea culpa heeft alle ingrediënten van een ijzersterke genre film.Zelfs het verhaal was boven gemiddeld.
Een dikke vier sterren,ik heb me geweldig geamuseerd.

avatar van hannes64
frolunda schreef:
Een dikke vier sterren,ik heb me geweldig geamuseerd.

Je mag me echt schieten want, dit is ook precies zoals ik de film omschrijf.
Al waren `t mijn eigen woorden.
Schitterende, snelle, beklemmende actiefilm met (ja hoor), flitsend camerawerk.
Lang geleden eens gezien en er niet zo opgelet, maar voor een 2de maal, en dan serieus even afkijken, echt een bijna perfecte franse actiefilm, met ook nog een zeer goed verhaal.
`T jochie speelde ook zeer goed, en `t vrouwelijk schoon is hier ook wel op z`n plek.
Een dikke 4.5, en verdiend.

avatar van DjFrankie
Ik vond het tegenvallen, dun verhaaltje ook wat overdreven allemaal.
Had nog meer diepgang ingemogen, nu werden de actie momenten ook veelal afgeraffeld.

Bélon
Het duurt even voordat hij op gang komt maar de laatste drie kwartier is vrijwel non-stop actie. Aktie vakmanschap zoals alleen de Fransen dat in Europa (nog) kunnen volgens de Duitser die vaak op komische wijze de films in het het Criss-Cross | IFFR op het IFFR introduceert.

Kleine 3,5*

Het verhaal op zich stelt niet zo heel veel voor, maar visueel vond ik deze film geweldig die uitmunt
dankzij een formidabele cameravoering. Aldus aan perfect uitgevoerde actie geen gebrek, die
veelvuldig aanwezig is. Je valt ook gelijk lekker binnen met de actiescene in een auto. De mij
onbekende hoofdacteur kwam ook prima uit de verf.

avatar van nadrin
Een heel goede actie film. Niet origineel maar wel overtuigend gebracht.

avatar van arno74
Redelijke Franse actiethriller die het (hoge) gemiddelde van wat we van de Fransen in dit genre gewend zijn niet ontstijgt, daarvoor wordt er teveel op de automatische piloot geacteerd. Maar het vermaakt, is redelijk boeiend en er is een goed evenwicht tussen actie en drama. Op zich dus prima te bekijken, en als je even afgeleid bent pak je zo de draad weer op. Zonder verwachtingen is dit een hele aardige meevaller. 2,5*