The Last of the Mohicans (1992)

3,47

Romantiek / Oorlog
112 minuten / 117 minuten (director's cut)

geregisseerd door Michael Mann
met Daniel Day-Lewis, Madeleine Stowe en Russell Means

Er heerst een koloniale oorlog in Amerika tussen de Britten en de Fransen, allebei worden ze geholpen door verscheidene indianenstammen. Hawkeye is een door de indianen geadopteerde Europeaan die samen met zijn stam de Britten helpt. Ondertussen wordt hij verliefd op de dochter van de hoofdofficier.

188 BERICHTEN 25 MENINGEN
avatar van Teejey
Michael Mann, Hans Zimmer, vergelijkingen met Braveheart en een IMDb score van 7,8.
Allemaal ingrediënten voor een topfilm maar dit viel helaas tegen.

De film blijft vrij oppervlakkig en het eerste uur had ik zelfs moeite met wakker blijven aangezien het verhaal zonder de actie en soundtrack geen ruk voorstelt. Het lijkt een wonder dat ik de film een 3,5* geef met deze uitspraak, maar de tweede helft van de film is zoals ik iets graag zie: een goeie climax richting het eind met een mooie soundtrack van Zimmer, een beetje sentiment en prachtige natuur.

Het uiteindelijke resultaat is teleurstellend. Ik moet zeggen dat ik snap dat wanneer je geen fan bent van dit type film je dan beoordelingen geeft zoals ik ze zie in de reacties boven mij, maar ik vond de climax van de film toch weer te vermakelijk om lager te raten dan een 3,5*.

Teejey schreef:
Allemaal ingrediënten voor een topfilm maar dit viel helaas tegen.

De soundtrack is alleen van Trevor Jones en Randy Edelman.

Iron Maiden schreef:
De soundtrack is alleen van Trevor Jones en Randy Edelman.

Ajj je hebt gelijk, een blunder van mij. Voor ik besloot welke film te gaan kijken had ik wat films vergeleken met elkaar, Hans Zimmer was de componist van één van die films, ik dacht zeker te weten van deze maar ik zit fout.

Excuses.

Excuses.

Haha, geen probleem.
Waarschijnlijk Gladiator waar je z'n naam voorbij zag komen.

Haha, geen probleem.
Waarschijnlijk Gladiator waar je z'n naam voorbij zag komen.

Nee ik was random wat aan het rondkoekeloeren op imdb. Ik denk dat het Batman vs Superman was

Maar goed, de soundtrack is er natuurlijk niet minder om al ken ik beide verantwoordelijken niet bij naam.

Teejey schreef:

Als ik je een tip mag geven, het nummer To The Stars van Randy Edelman, afkomstig van de film Dragonheart, is prachtig.

Iron Maiden schreef:

Een echt filmmuziekje, klinkt erg mooi, maar het is pas compleet als je de film kent meestal. Daarom kan ik zo genieten van Ludovico Einaudi (Intouchables) bijvoorbeeld. Misschien dat ik de film eens ga kijken al is het niet echt mijn ding gok ik.

avatar van baspls
Bij Micheal Mann denk je vooral aan Misdaad-films met neon-verlichting en elektronische muziek. Niet aan een Historische avonturenfilm. Zodoende is The Last of the Mohicans een vreemde eend in de bijt in zijn filmografie. Eerder maakte hij wel een Horror-film The Keep, maar daarin was voldoende ruimte voor neon-lichten en elektronische muziek.

De film verteld het verhaal van de door Indianen geadopteerde Europeaan Hawkeye. Tijdens de Engels-Franse oorlog worden ook kolonialen en Indianen-stammen ingezet in de strijd om wat later Canada zou worden. Hawkeye wil niets weten van de oorlog, maar raakt er toch in verstrikt als hij twee dochters van een Britse officier red uit de handen van een aan Frankrijk gezworen Indianen-stam.

Voor de film liet Mann zich inspireren door de verfilming uit 1936 van het beroemde boek. De titel The Last of the Mohicans klopt overigens niet. Auteur James Fenimore Cooper heeft zich vergist in de Indianen stam. Hawkeye is namelijk geadopteerd door Moheganen en niet door Mohikanen (in de film hebben ze het dan weer over Mohawks om het allemaal nog ingewikkelder te maken). Cooper las destijds in de krant dat een Indiaan genaamd Uncas (ook een personage in de film) was overleden en de krant kopte toen Last of the Mohegans gone, dat klopt echter niet want er leven nog steeds Moheganen in Noord-Amerika.

De film is mooi geschoten en vooral in de nachtscènes is de hand van Mann te zien. Met name de grote slagscènes waren indrukwekkend. De eerst helft van de film heeft muziek van Trevor Jones (Excalibur, The Dark Crystal) en de andere helft van Randy Edelman (DragonHeart) en de Ierse band Clannad. De muziek was wat afstandelijk, maar bevat alles wat je kan verwachten van een avonturenfilm.

Waar ik me echter wel aan ergerde is dat de film al heel erg hintte op een Amerikaanse revolutie, kolonialen die de Britten tirannen vinden. De film hield zich vooral met die typisch Amerikaanse sentimenten bezig, terwijl ik juist geïnteresseerd was in hoe de Britten en Fransen de Indianen tegen elkaar opzette voor hun conflict en het land Canada hebben gevormd. Hier wordt simpelweg gezegd, dat zijn de goede Indianen (voor de Britten) en dat zijn de slechte Indianen (Fransen), maar tegelijkertijd zijn de Britten ook een soort van slecht.

De onlangs gepensioneerde Daniel Day-Lewis speelt een prima hoofdrol als Hawkeye. Zeker niet zijn beste rol, maar hij speelde wel met erg veel overtuiging. Ter voorbereiding op zijn rol heeft hij een paar maanden in de wildernis geleefd en zijn eigen eten gevangen.

Al met al is The Last of the Mohicans een vermakelijk geheel, maar nergens echt heel erg bijzonder.