Public Enemies (2009)

3,31

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Johnny Depp, Christian Bale en Marion Cotillard

De jaren '30 worden in de Verenigde Staten gekenmerkt door misdaden en gangsters die het land onveilig maken. John Dillinger (Johhny Depp) is een bekende bankrover en moordenaar die steeds uit de handen van de politie glipt. Tijdens haar zoektocht naar Dillinger en zijn collega's Baby Face Nelson en Pretty Boy Floyd krijgt de politie de hulp van een nieuwe instantie, de eerste federale politiemacht: de FBI. Melvin Purvis (Christian Bale) leidt het groepje agenten dat probeert om de gevaarlijke gangsters te arresteren.

1644 BERICHTEN 106 MENINGEN
avatar van Boneka
Illum Sphere schreef:
Ik verwachtte eigenlijk weinig meer dan een ordinaire misdaadfilm, maar toch wist het me wel te bekoren. Dit was misschien niet de beste gangsterfilm, maar ik heb me er toch wel weten mee te vermaken. De film verdiept zich wel niet zoveel op het thema John Dillinger, maar als niet biografische film presteert de film wel bovenmaats. Alleen jammer van de terughoudende houding van Christian Bale, wat deels de schuld van de regisseur is. Zijn karakter is in mijn ogen niet zo goed uitgewerkt als het zou moeten. De verrassing was dan weer Johhny Depp, maar dat komt vooral omdat hij deze keer wel wist te acteren en niet verzoop in zijn eigen casanova karaktereigenschappen.

En ik applaudisseer even voor de prachtige beelden die werden geschoten, daar krijgt de film dan ook de meeste punten voor. Weliswaar niet erg uniek, maar het blijft nog steeds heel goed geschoten.

Helemaal mee eens!

avatar van Boneka
Public Enemies. Een betrekkelijk nieuwe film waarvan ik dacht dat hij al heel oud was. De film kon mij aanvankelijk niet echt boeien. Ik vond het begin dan ook simpel opgezet. Gevangenis in en uit en wanneer John Dillinger er weer uit was ging ie weer vrolijk door. Maar het laatste uur begint hij steeds meer te boeien. Moet zeggen ik heb de extra's van deze film gezien en dan begrijp je ook bepaalde keuzes van de regisseur. Hij is namelijk toch wel biografisch neergezet. Vooral de locaties waren identiek. De bios is dan wel compleet nagemaakt, maar wel in dezelfde straat. In het bos was werkelijk alles identiek. Dat staat er namelijk nog steeds. Het enige wat ik buitengewoon merkwaardig vond was hoe hij frank en vrij naar binnen liep in het politiebureau. Of dit ook zo echt is gebeurd waag ik mij te betwijfelen.

Goed om te weten is dat gangsters uit die tijd vaak een streep voor hadden op alle wetsdienaars. Snelle auto's wapens, dat had de politie toen niet en dus konden ze lekker hun gang gaan.

Overigens was Christian Bale bewust terughoudend. Zijn maat was namelijk veel feller en harder en dat heeft hem uiteindelijk gedreven tot zelfmoord nadat hij uit het politiekorps was gestapt. Ik heb het dan over de echte Melvin Purvis.

Film technisch ziet hij er erg goed uit. Wel jammer is dat de beelden nogal donker zijn vanuit het nachtleven. Film heeft trouwens een bevredigend einde en Johnny Depp speelt zijn rol uitstekend.

avatar van womanizer
Eindelijk weer een geweldige misdaadfilm!!! Michael Mann, Johnny Depp, Christian Bale en Dante Spinotti in topvorm. Zeer onderschatte film, hopelijk zal dat in de toekomst veranderen.
Vanaf de 1e tot de laatste seconde genoten. Heerlijke soundtrack die zeer goed is gebruikt.

Jammer genoeg is niet alleen de film onderschat, maar ook geweldige zinnen (en dialogen) van Johnny Depp/John Dillinger bijv.: We're having too good a time today. We ain't thinking about tomorrow.

avatar van Left4Dead
Michael Mann met een geweldige cast, dat zou me een klapper worden dacht ik destijds me nu te herinneren. Toch was het me tegen gevallen en had ik er niet meer dan 3** voor gegeven, zegt genoeg over de kleine teleurstelling. Niemand minder dan Dillinger and crew achtervolgd door de net geactiveerde FBI als onderwerp, heerlijk verhaal wat een heerlijke film verdiend. Toch deze film er maar weer eens ingedrukt puur om te kijken of het echt niet meer waard is dan 3** of mij toch niet vergist heb.

Vanaf moment één tot en met de laatste waan je jezelf echt in jaren 30, de settings zijn superieur daar is niet op bespaard. Al dat oude materiaal (locomotief, auto's thompson's enz) en footage is een waar genot. Ook de Cajun en Bluegrass werkte heerlijk mee aan de 30-ers sfeer, de banjo centraal.

Het gevaar helaas bij deze "docufilms" is dat het te vaak te romantisch weerspiegelt wordt, het gaat hier ten slotte wel om gewetenloze bandieten die flink wat op hun kerfstok hebben staan. Jawel, deze heeft dat ook in zich en vooral in het begin is het aardig klef en zit je op de actie te wachten.

Het acteren is allemaal nog niet eens zo slecht te noemen, toch voelt het allemaal matjes aan en had het wat harder gemogen. Wanneer er dan eindelijk actie komt is dit weer in een zucht en scheet voorbij en beginnen de langzame dialogen en dat op repeterend niveau.

De regie is natuurlijk fantastisch, laat dat maar aan Mann over en zelfs zijn dochter krijgt de kneepje van hem al door. Het script is redelijk te noemen, te weinig pakkend in mijn ogen en werkte op momenten vertragend in het verhaal. Soundtrack was goed, gaf de sfeer van de jaren 30 prima weer maar dat was natuurlijk ook niet echt moeilijk.

Jammer, er had echt meer uit gehaald kunnen worden door de regisseur met zo'n cast. Ik blijf bij mijn 3** en ben bang dat deze film hier alleen maar stof gaat vangen.

Naomi Watts schreef:

Vanaf Manhunter nu alles gezien van de beste man en Miami Vice blijft zonder twijfel zijn beste film.

avatar van JoeCabot
Hide and seek: the movie

Wanneer Michael Mann achter de camera van een misdaadepos staat, maak ik me doorgaans weinig zorgen. Op een aantal vlakken voelt Public Enemies aan als Heat in een jaren '30 jasje. We volgen opnieuw twee gentlemen, twee vakmannen, elk aan de andere kant van de wet. Ze worden ook beide vertolkt door Hollywoodiconen. Al moet ik eraan toevoegen dat Depp en Bale hier echt wel minder charisma en karakter uitstralen dan De Niro en Pacino. Voorts drukt Mann duidelijk zijn stempel op het scenario: no nonsense, zonder franjes, zonder humor ook. Maar Mann komt er mee weg. En hij blijft daarnaast natuurlijk de koning van de shoot outs: heerlijk rauw, zeker qua sound

Naast deze oude vertrouwde handelsmerken, voelt Public Enemies ook fris aan. Vooral op visueel vlak dan. Mann gaat nog een stap verder met het digitale en vaak losse camerawerk. Best gedurfd, want niet echt vanzelfsprekend binnen het old school gangster genre. Daardoor oogt deze film toch ietwat cooler en moderner dan genregenoten als The Untouchables. Jammer genoeg gaat deze stijlbreuk niet op voor de muziekkeuze, die is vrij tam en nogal cliché jaren '30.

Grootste probleem van deze film is evenwel een gebrek aan diepgang. Er was ruim voldoende tijd om wat meer kennis te maken met de karakters, maar daar kwam niet veel van in huis. Nu voelt het een beetje aan als 140 minuten lang verstoppertje spelen met twee hoofdpersonages die me weinig boeien.

Hier was meer uit te halen. Na Heat en het onderschatte Miami Vice toch een kleine teleurstelling. 3*

avatar van Saving Pvt. Pyle
Net de slotscene van PE op Veronica. Kan iemand mij uitleggen waarom de commerciele zenders vaak scenes gewoonweg slachten en de stukjes bloed er uithalen? Bijv. de kogel die door de nek en onder het oog van Dillinger geschoten wordt en nog 2 kogelgaten door de borst. Wat heb je daar nu aan? Wat willen ze daar nu mee bereiken? Waarom doen ze dit?

avatar van des1
Tsjee, zo heerlijk 3D qua Erlebnis Michael Mann's Heat was... zo bloedeloos en 2D is Public Enemies. Riekt sterk naar "verplicht nummer" voor deze op zich erg goeie regisseur. Want zo gaat het in Hollywood: "Michael, jij bent goed in misdaad stories waarbij right and wrong een beetje blurred zijn... Beetje karakterstudies van de bad guy en van de cop die 'm probeert te vangen. Om één of andere manier moest ik bij veel scenes denken: waar heb ik dit beter gezien, spannender, indringender? Right, Boardwalk Empire. Marion Cotillard wel enorm lichtpuntje in deze film. Wat een fantastische actrice is dat toch. Public Enemies is temeer overbodig omdat bijna een halve eeuw geleden het verhaal van gangster - gangsterliefje - overvallen - shootouts zoveel beter is gedaan in Bonny & Clyde. Ik denk dat Mann zich ook wel een beetje schaamt. Zou de VPRO ook moeten doen. Wat een stel inbecielen daar bij de VPRO gids om deze film vier sterren te geven.

avatar van David Aaronson
Zielloze, eendimensionale film waarin eigenlijk niets gebeurt, behalve wat schietpartijen. Eigenlijk is het niet meer dan een gestileerde, glimmende buitenkant.

avatar van Richard_Voorhees
Een vermakelijke, maar verder niet heel bijzondere misdaadfilm over de legendarische Amerikaanse gangsters uit de jaren '30.
Depp's karakter had wat mij betreft wel iets minder sympathiek over mogen komen. Hij speelt niet voor niets een meedogenloze gangster.
Over het algemeen vind ik de film net iets te plat en te filmisch. Soms kan je erg duidelijk zien dat ze op sets staan. Hier en daar net wat te slordig in elkaar gezet.
Mede door de aanwezigheid van acteerkanonnen als Depp en Bale toch nog wel goed genoeg voor 3*.

Hoe graag ik deze film ook leuk wou vinden, het zat er gewoon niet in. Na de zoveelste schietpartij was ik het zo zat dat ik het laatste gedeelte niet eens heb gezien. Deze film is zo op het eerste oog een grote productie met grote acteurs, maar in feite is de uitwerking en het verhaal zo slecht dat het eigenlijk een beetje in de categorie 'stront met een strikje omheen' valt. Dat terugkerende Schotse vioolmuziekje (ik weet het, geen perfecte omschrijving) was in het begin nog wel leuk, maar zelfs dat begon na een paar keer te irriteren. Een grote teleurstelling.

avatar van Timmy757
Toen de film begon vreesde ik een beetje dat het oppervlakkige twee uur durende actiefilm werdt. Het tegendeel is waar, de film ging steeds meer boeien en uiteindelijk was het een heerlijke filmavond.
Prachtige decors, kostuums en voertuigen zorgen voor een heerlijke jaren 30 sfeer. De cast lost de hoge verwachtingen die je van deze namen heb volledig in. Johnny Depp zelfs boven verwachting, geknipt voor deze rol! Het verhaal komt ietwat traag op gang maar sleept je uiteindelijk wel helemaal mee. Prima actiescenes, goede spanningsopbouw. Eigenlijk dus gewoon een prima film.

3,5*.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Public Enemies is qua structuur zoals veel genregenoten: rise & fall, romantisch plotje erbij geflikkerd en de harde gangster die uiteindelijk ten ondergaat aan zijn zachtheid. Met een speelduur van 2 uur-en-een-klets lijkt dat stroperig, maar dat is Public Enemies niet, al zie ik er evenmin iets geniaals in. Daarvoor is het, gezien de pretenties, te oppervlakkig.

Johnny Depp zet wel een goede rol neer. Het is niet één van z’n beste rollen, maar hij toont wel dat hij veelzijdig is. Ik vind hem ook honderd keer meer genietbaar in een serieuze rol dan in zo’n schijtlollig karaktertje, dat dan met de stempel “excentriek” positiever klinkt dan het uiteindelijk is. Ook de bijrollen zijn goed voorzien met klasbakken als Marion Cotillard en Christian Bale, al komt die er wat mij betreft bekaaid van af.

Michael Mann slaagt erin een ontzettend mooi tijdsbeeld neer te zetten. Qua aankleding, decors, .. is dit puur genieten. Het is een beetje stoffig – ook de actiescènes, ondanks hun hardheid –, maar dat maakt het net authentiek. Soundtrack is evenzeer dik in orde.

avatar van VincentL
Public Enemies

Mijn vijfde Mann inmiddels. Tot nu toe blijk ik uitermate gecharmeerd te zijn van de beste man, want de films die ik gezien heb waren stuk voor stuk zeer kostelijk. Mann lijkt zich gespecialiseerd te hebben in het boeiende spel tussen criminelen en rechtshandhavers. Hopende dat Public Enemies een net zo'n vermakelijk schouwspel zou opleveren ging ik de film in...

Mann volgt een redelijk klassieke verhaallijn. Een typisch rise and fall principe waarin de grote criminelen van de drooglegging centraal staan. Gouden tijden waren het en een grote inspiratiebron voor de filmindustrie. Helaas ontpopt zich er hier geen adembenemend kat-en-muisspel tussen Dillinger en Purvis en blijft de film relatief timide, ondanks de uitgebreide vuurgevechten die plaatsvinden. De gehele opbouw in de film is vrij gewoontjes. Hierdoor ontbreekt de spanning grotendeels. Ook vond ik dat Mann niet zijn typische draai aan de film kon geven die hij in andere films wel gaf, op de eindscène na; die is lekker en goed in beeld gebracht, gedetailleerd en confronterend.

Johnney Depp speelt hier een van zijn betere rollen. Zijn serieuzere repertoire weet meer te boeien dan de typetjes van de laatste jaren, die het meer van humor moeten hebben. Toch is hij niet memorabel. Vooral in combinatie met Bale.
Chemie ontbreekt volledig tussen beiden. Christian Bale speelt afzonderlijk ook helemaal niet slecht. Hij geeft zijn karakter een goede inhoud. Toch glijden zowel Bale als Depp uit in de confrontatie met elkaar. Daar ontstaat geen connectie tussen beiden en tot het einde van de film voel je dan. Zonde.

De sfeer in Public Enemies is anders dan die zou moeten zijn. Het voelt allemaal behoorlijk retro en haast nostalgisch aan, terwijl ik een gezonde spanning en zenuwen in de onderbuik beter had gevonden. Ik moet de film dan wel meegeven dat die heel goed aangekleed is. Er ontstaat een authentieke sfeer die de jaren '30 aardig weerspiegelen. Een goede sfeer dus, maar anders dan ik gehoopt had.

Public Enemies is een aardige, geinige film geworden die nergens uitblinkt. Vermakelijk, maar niet memorabel.

avatar van MDRAIJER
utrecht boy schreef:

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het geen top film vond maar het einde deed het nog net om een voldoende te kunnen scoren. Ik zou hem niet helemaal herkijken als ik jou was maar ik zou wel het einde gaan kijken.
Hoewel ik al weer 90% van de film ben vergeten ben sinds ik dit schrijf. Niet memorabel dus, maar wel weer een mooi Johnny Depp-karakter gezien.

Sommige scenes sloegen helemaal nergens op trouwens... Even een snorretje groeien en een zonnebril op doen zodat ik zomaar een FBI-bureau binnen kan lopen zonder dat iemand mij herkent...??En zo waren er meerdere opvallende, ongelofelijke dingen.

Net aan een voldoende dus. 3*

avatar van flaphead
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Degelijke maffiafilm rondom ganster John Dillinger en de FBI-achtervolging onder leiding van Purvis. Er wordt niet veel uitgelegd van dit tijdperk, enige voorkennis is dus wenselijk.
Het legendarische onderwerp maakt de film natuurlijk al interessant. De actie is prima in orde, net als het acteerwerk en beeldvorming. Uiteraard zijn er wat typische politiecliche niet te vermijden. Knap is dat de film niet aanvoelt als 140 minuten.
Ik heb me wel geërgerd aan enkele scenes waar Dillinger toch overduidelijk te herkennen geweest moest zijn en waar de FBI blind leek. Toppunten waren de scenes bij de arrestatie van Billie met tig agenten en Dillinger die midden op straat stond en natuurlijk waar hij doodleuk het zenuwcentrum binnenloopt. Zonde.

Hoe dan ook meer dan prima vermaak en een bovengemiddelde film.

avatar van ILDIB
Mooi verhaal en tijdsbeeld beetje veel schieten wel. achtergrond blijft wat onbekend

avatar van Daan258
Ik geloof best dat dit een goede film is, maar hij is in ieder geval niet aan mij besteed. Vond er namelijk niet veel aan. Naast dat het acteerwerk en visueel prachtig was wist de film mij nergens echt weten te boeien.
Het verhaal was behoorlijk saai en de speelduur was voor veel te lang waardoor ik me af en toe best heb verveeld.

Helaas een 2,0* van mij.

Dick2008
Misdaadfilms en in het bijzonder gangsterfilms, niks voor mij. Maar leuk geprobeerd om weer een jaren '30-film te creëren. Begint best goed, maar wordt al gauw langdradig, met tussendoor wat actie. De cast is ook best goed, leuke rol van o.a. Johnny Depp. Visueel met regelmaat ook prachtig om te zien met mooie close-ups. Cotillard komt wat te modern over voor een jaren '30 type.
Ondanks sfeervol weet de film me niet te overtuigen, ook wel wat aan de (veel te) lange kant maar aardig om een keer gezien te hebben. 2.0

avatar van marantz
ikzelf ben een enorme fan van misdaad films en heb er al erg veel gezien,deze film kon mij absoluut niet vermaken omdat johnny depp in mijn belevenis geen goede acteur is als keiharde onverschrokken misdadiger, hij oogt me te vriendelijk en niet evil genoeg om maar een beetje in de buurt te komen van een keiharde crimineel. in blow vond ik hem wel erg goed en in donny brasco zelfs uitstekend een betere kapitein jack sparrow bestaat er denk ik ook niet ,maar dit project had hij van mij mogen overslaan jammer ....niet alles is voor elke acteur geschikt en deze film vind ik daar een mooi voorbeeld van.

avatar van joolstein
Gangster-epos van regisseur Michael Mann over John Dillinger. John Herbert Dillinger was een beruchte Amerikaanse crimineel.Hij leefde in een tijd waarin ook Bonnie en Clyde en Ma Barker het Midwesten onveilig maakte. De zogezegd "public enemy era." Waarin bij de optredens van de FBI nogal wat vraagtekens kunnen worden geplaatst. Zo ook bij Dillinger. Mann benadert het onderwerp op een zeer documentaire-achtige stijl. Af en toe lijkt het of dat er alleen maar feiten worden opgesomd maar door Manns oog voor detail en het prachtige camerawerk blijft de spanning en de vaart er goed in. Wat zeker nodig is omdat de film ook een redelijke tijdsduur heeft. En anders het allemaal gortdroog wordt. Gelukkig is dat aan een klasse regisseur als Mann wel toevertrouwd. Johhny Depp speelt Dillinger en doet dit zeer goed! Glansrol voor hem. Er is gekozen voor de versie waarin Dillinger wordt voorgesteld als een moderne versie van Robin Hood. Al wordt het niet duidelijk naar voren gebracht. Ik geloof ook wel dat hij dat was, een soort anti-held, aangezien de kranten vol van zijn daden stonden. Maar voor de FBI kwam het beter uit dat hij werd gezien als meedogenloos en een Public Enemy Number One. De FBI werd vertegenwoordigd in de vorm van Melvin Purvis gespeeld Christian Bale. Die deed het goed maar minder goed dan dat je van hem zou verwachten. Zeer goede film die hier en daar toch wat dingen laat liggen.

avatar van TornadoEF5
Bah, wat een lange zit.

Dit viel toch erg tegen. Audiovisueel lelijk, slappe drollen in de hoofdrollen en een slecht opgebouwd verhaal waardoor de personages geen achtergrond hebt, en je daarom nul komma nul inlevingsvermogen hebt, en laat net dat nu eens iets zijn waar ik afhankelijk van ben in films. Ik vond de montage ook erg rommelig ogen. Het probleem is dat de regisseur weinig rust neemt, waardoor de acties van de personages me weinig doen en deze ook te snel op elkaar volgt. Het verhaal lijkt daardoor ook wat haastig verteld, ondanks dat deze film 140 minuten duurt. Ik kan er weinig goed over vertellen. Het laatste halfuur kon me gestolen worden. Het verhaal zat ook vol ongeloofwaardigheden, zoals die stoerdoenerij in de cinéma bijvoorbeeld. Ze zitten daar in de filmzaal, iedereen krijgt een foto van hem te zien. Ze merken hem niet op en twee minuten later loopt hij uit de zaal weg.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geen slechte film, hoegenaamd niet, maar ik denk dat er betere maffiafilms in het genre zijn. Vooral het verhaal vind ik te weinig uitgewerkt. Ook de personages zijn vrij flets waardoor je erg weinig achtergrond krijgt, zelfs met het hoofdpersonage (Dillinger). Daardoor wordt een zekere afstand gecreëerd met de kijker waardoor de betrokkenheid beperkt blijft. Ook de rol van "supercop" Melvin Purvis vind ik in dit opzicht bizar. Wat was zijn rol nu eigenlijk? Het klassieke kat-en-muisspel bleef hier uit. Het personage van Dillinger werd goed neergezet door Depp, misschien net iets té geromantiseerde voorstelling van het personage.

Verder een aantal onrealistische scènes die net té veel in de verf werden gezet om een bepaald mystiek sfeertje te creëren van Dillinger: hij wordt nauwelijks herkend, kan gaan en staan waar hij wil tot in het zenuwcentrum van de politie toe. Nochtans leek het me dat hij één van de meest gezochte personen van Chicago/de VS was. Qua sfeer en decor zat de film wel er goed. De authentieke typische jaren-30 kwamen goed tot uiting. Vooral de bolides waren een streling voor het oog.

Tarkus schreef:
Het levensverhaal van John Dillinger heeft me altijd al geboeid, en ik was dus wel blij dat toen ik hoorde dat er een film over werd gemaakt.
Maar erg opgetogen ben ik niet met deze prent, er wordt wel goed in geacteerd, o.a. door Johnny Depp en Marion Cotillard (hoewel haar rol niet erg groot is), maar het ganse verhaal wordt zeer saai en langdradig gebracht zonder echte hoogtepunten.
Ik ben van Michael Mann wel beter gewoon, dit is een teleurstelling.
Toch geef ik nog 3 sterren, om de goede vertolkingen van sommige leden van de cast, maar ook voor de mooie locaties en decors.
Let op de (veel te) kleine rol van Leelee Sobieski op het einde van de film, wanneer gaat dit talent eens de kans krijgen in een grote hoofdrol, ze verdient dit al jaren.

Heb mijn score iets verhoogd naar 3,5...
Deze tweede maal dat ik de film heb bekeken, op Blu-ray, is me beter bevallen dan de eerste maal.
Goede rol van Johnny Depp en Marion Cotillard, in mindere mate van Christian Bale.
Maar al met al dus best genietbare film met ook goede passende soundtrack.