L.A. Takedown (1989)

Alternatieve titel: Made in L.A.

Misdaad

geregisseerd door Michael Mann
met Scott Plank, Alex McArthur en Michael Rooker

Het verhaal van een groep gehaaide overvallers achtervolgd door een politieman die geobsedeerd is door de leider van de bende. Hij besteed al zijn tijd, kracht en intelligentie om hen te pakken te krijgen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
overige info die kos er bij gaf

Dit is de verfilming van het script van Heat (1995), dat Michael Mann maakte, toen hij nog niet zo'n groot budget kreeg.

neo (crew)
het woord heat is wel erg verduidelijkt op die poster.

Heat is één van mijn favoriete films, en als je die een beetje kent is het erg leuk om deze te zien. Veel scenes zijn gewoon identiek, evenals de dialogen. Het ziet er alleen allemaal wat minder uit en het is niet zo gedetailleerd uitgewerkt.

Deze wil ik nog graag een keer zien. Jammer dat je deze film nergens kan krijgen.

Hij is stukken beter als heat omdat dit het originele script is en, betere muziek, betere film beelden en tja…... eigenlijk alles beter. Ik heb het origineel hier thuis liggen op vhs en op deze site staat niet de originele hoes, omdat heat toen nog lang niet gemaakt was.
Ik vind het ook jammer dat veel mensen heat hebben gezien en daarna la takedown omdat la takedown(made in la)het originele was.
Film heeft lekkere miami vice achtige zweer.
Deze film krijgt van mij 5 sterren omdat dit de echte michaell mann films zijn.

Begrijp hier even niet iets. Deze film is van 1989 lees ik, en Heat is van 1995. En er staat 'from the director of heat' srr kan ff ni volgen

avatar van sn@ke
Na het succes van heat hebben ze gewoon nieuwe cover gemaakt en dat erop gezet om de mensen te lokken.

aaa ok

maar deze film beter noemen dan heat zoals rolsnol doet omdat deze film origineler zou zijn vind ik behoorlijk van de pot gerukt.
Heat neemt gewoon de goeie punten van deze film en perfectioneert ze.
Daarom ook staat Heat bekend als genreklassieker,en deze niet.
tis een kwaliteitsverschil

avatar van KristofBeckers
Wat Hitchcock in 56 deed met The Man who knew too much was niet echt een must want zijn origineel was ook al prachtig maar ik denk dat we Mann wel erg dankbaar mogen zijn dat hij zijn LA Takedown opnieuw maakte.

Dit is zeker een film die je wel eens gezien mag hebben en een must voor wie een Heat-fan is maar het is duidelijk veel minder dan heat, het verhaal is veel minder uitgewerkt de mooie breedbeelden zijn weg de kleuren zijn minder de acteerprestaties het geluid maarja toch zit je daar dan nog met een zeer goed verhaal.
Het blijft mij wel een raadsel waarom Mann toen niet genoeg geld bij elkaar kreeg om dit een succes te maken, hij had toch vlak hiervoor Manhunter en Miami Vice gemaakt. Maar dan was het waarschijnlijk nog niet beter dan Heat en was er nooit een Heat gekomen maarja.
Ik miste heel zeker Al en Robert en de prachtige beelden. Dat het verhaal minder uitgewerkt is zeker niet het grootste struikelblok maar wel de amateuristsche manier waarop dit gemaakt is. De bankovervalscene vond ik wel weer iets hebben en was dan ook wel duidelijk het hoogtepunt in een voor de rest mindere film met wel een prachtige basis voor beter wat Mann gelukkig bewees in Heat.
Amateuristische film met sterk verhaal ik geef hem 3 sterren omdat ik gewoon teveel respect heb voor Heat en dit toch nog steeds aan zijn basis ligt.

Dit is nog een leuke link naar een site waar beelden van beide films vergeleken worden.

avatar van dutchtuga
De eerste onvoldoende voor Mann en dat vind ik erg jammer. Wat me het eerste opviel was de cheapness dat de film uitstraalde. Mann heeft hiervoor Manhunter gemaakt dus je zou denken dat ie wel wat geld zou hebben om de film er wat gelikter uit te laten zien. Wat een lelijk geschoten film zeg en dat is nou juist het sterkste punt van Mann. Alsof dat niet genoeg is zijn de acteerprestaties ook van erg laag niveau. Tuurlijk heb ik de hele tijd met het meesterlijke Heat in mijn hoofd de film gekeken maar dan nog, op zichzelf staand is dit echt niet meer waard dan 2*. Enkel en alleen interessant om te zien wat nou de inspiratie vormde voor het geniale Heat.

Diesel
Ben het eens met dutchtuga. Visueel is deze L.A. Takedown lang niet zo bijzonder als vele andere films van Mann en het acteerwerk is erg matig. Toch leuk om een keer gezien te hebben, vooral omdat Heat één van mijn favoriete films is. 2,5*

is just a joke
meer grappig dan misdaad heat is miljoenen keer beter

avatar van xgogax
Schitterende tv-productie van Mann . Misschien wel de beste tv-film ooit ! Dus misschien zelfs beter dan Krótki Film o Zabijaniu van Kieslowski , Padre Padrone van Taviani , La Prise de Pouvoir par Louis XIV van Rossellini , Le Testament du Docteur Cordelier van Renoir , The Jericho Mile van Mann etc. ...

Deze film is veel primitiever dan Heat . Vooral de actiescènes , de fotografie en de editing zijn zwaar inferieur aan die van de genoemde film . Echter , deze film is veel korter , sfeervoller , vermakelijker en ook de cinematografie vind ik hier veel interessanter . De cinematografie vertoont heel erg veel gelijkenissen met de latere films van Mann , maar dan zonder ( veel ) hand-held . O ja , de soundtrack is fantastisch !

Voor mijn gevoel is L.A. Takedown 'meer' Michael Mann-film dan Heat . Ik ben vooral 'gepakt' door de sfeer en die straalt enorm veel Michael Mann-coolness uit !

P.S. De vrouwen in deze film kunnen niet acteren ...

avatar van zombie
Nou, dat was behoorlijk vreemd...een film die je op voorhand mee kan praten. Ik heb Heat inmiddels al een x aantal keer gezien, dus deze kladversie had weinig verrassingen voor mij in petto. Bovendien mist deze tv-film de prachtige sfeer, zoals bijvoorbeeld Thief heeft (één van mijn persoonlijke favorieten van Mann). Neem daarbij een cast gelijkwaardig aan Melrose Place en je hebt toch een beetje een teleurstelling te pakken.

Goeie film waarin een groep professionele criminelen in de gaten wordt gehouden door een gedreven rechercheur. Je zou deze tv-film een prima vingeroefening kunnen noemen van het zes jaar latere verschenen Heat van dezelfde regisseur. Hier en daar komt het qua sfeer in de buurt maar het is allemaal minder gewichtig (deels vanwege de kortere speelduur en ook zeker vanwege de cast). 3.5 sterren voor als je Heat hebt gezien, en anders 3.0.

avatar van wihu61
Je kunt haast niet anders dan vergelijken natuurlijk, aangezien de verhaallijn nagenoeg gelijk is. Na eerst "Heat" gezien te hebben valt dit toch wat tegen. Vooral vanwege de cast met zijn hoge "Miami Vice" gehalte. Al Pacino was me (zoals wel vaker) óók een tikkeltje te "tough", maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de schitterende beelden en de lange tijdsduur, die voor een rustigere opbouw zorgde. Hier allemaal iets minder, maar ja, begrijpelijk natuurlijk, want ander budget. Ik vond de hele liefdesgeschiedenis nóg onwaarschijnlijker (en onnodiger) dan in Heat.

avatar van TronMan
Jammer dat ze deze niet als ' bonus ' bij HEAT hebben toegevoegd. Heb hem via youtube wel eens helemaal gezien. Maar waarom is deze dan nooit op dvd uit gekomen hier in Nederland?

avatar van Left4Dead
Heat is een verbeterde versie van deze prent, dat is wel duidelijk omschreven in deze wereld. Deze prent is niet slecht maar mist op momenten sterk acteerwerk, wel is ook duidelijk dat de cast van Heat en de regisseur geleerd hebben van L.A. Takedown. Goede punten en manieren van acteren zijn klakkeloos overgenomen en daarnaast zijn veel dingen aangepast tot verbetering. Zowel script als regie en het neerzetten van de personages.

Maar deze film is zeker niet slecht, mist gewoon op momenten overtuiging. Het verhaal is en blijft mooi. De uitdaging voor de bandiet met daarnaast de jacht van de politie, een mooi stuk kat en muisspel. Een verhaal dat potentie heeft, dat is met Heat gebleken, hier ligt het allemaal een beetje op de rug. De muziek onmiskenbaar voor Mann, de beelden en kleuren idem al is het matig uitgevoerd. Toch kan ik gemakkelijk zeggen dat het een prima prent is voor de tijd waaruit ze komt.

Een 6,5/10 hier een 3**.
Leuk om dit werk eens gezien te hebben, er heerst een kleine cultstatus om deze prent.
Prima kijkplezier met, voor mij, een paar bekende koppen uit een vervlogen tijd.