L.A. Takedown (1989)

Alternatieve titel: Made in L.A.

Misdaad

geregisseerd door Michael Mann
met Scott Plank, Alex McArthur en Michael Rooker

Het verhaal van een groep gehaaide overvallers achtervolgd door een politieman die geobsedeerd is door de leider van de bende. Hij besteed al zijn tijd, kracht en intelligentie om hen te pakken te krijgen.

Heat is één van mijn favoriete films, en als je die een beetje kent is het erg leuk om deze te zien. Veel scenes zijn gewoon identiek, evenals de dialogen. Het ziet er alleen allemaal wat minder uit en het is niet zo gedetailleerd uitgewerkt.

avatar van zombie
Nou, dat was behoorlijk vreemd...een film die je op voorhand mee kan praten. Ik heb Heat inmiddels al een x aantal keer gezien, dus deze kladversie had weinig verrassingen voor mij in petto. Bovendien mist deze tv-film de prachtige sfeer, zoals bijvoorbeeld Thief heeft (één van mijn persoonlijke favorieten van Mann). Neem daarbij een cast gelijkwaardig aan Melrose Place en je hebt toch een beetje een teleurstelling te pakken.

Goeie film waarin een groep professionele criminelen in de gaten wordt gehouden door een gedreven rechercheur. Je zou deze tv-film een prima vingeroefening kunnen noemen van het zes jaar latere verschenen Heat van dezelfde regisseur. Hier en daar komt het qua sfeer in de buurt maar het is allemaal minder gewichtig (deels vanwege de kortere speelduur en ook zeker vanwege de cast). 3.5 sterren voor als je Heat hebt gezien, en anders 3.0.

avatar van wihu61
Je kunt haast niet anders dan vergelijken natuurlijk, aangezien de verhaallijn nagenoeg gelijk is. Na eerst "Heat" gezien te hebben valt dit toch wat tegen. Vooral vanwege de cast met zijn hoge "Miami Vice" gehalte. Al Pacino was me (zoals wel vaker) óók een tikkeltje te "tough", maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de schitterende beelden en de lange tijdsduur, die voor een rustigere opbouw zorgde. Hier allemaal iets minder, maar ja, begrijpelijk natuurlijk, want ander budget. Ik vond de hele liefdesgeschiedenis nóg onwaarschijnlijker (en onnodiger) dan in Heat.

avatar van Left4Dead
Heat is een verbeterde versie van deze prent, dat is wel duidelijk omschreven in deze wereld. Deze prent is niet slecht maar mist op momenten sterk acteerwerk, wel is ook duidelijk dat de cast van Heat en de regisseur geleerd hebben van L.A. Takedown. Goede punten en manieren van acteren zijn klakkeloos overgenomen en daarnaast zijn veel dingen aangepast tot verbetering. Zowel script als regie en het neerzetten van de personages.

Maar deze film is zeker niet slecht, mist gewoon op momenten overtuiging. Het verhaal is en blijft mooi. De uitdaging voor de bandiet met daarnaast de jacht van de politie, een mooi stuk kat en muisspel. Een verhaal dat potentie heeft, dat is met Heat gebleken, hier ligt het allemaal een beetje op de rug. De muziek onmiskenbaar voor Mann, de beelden en kleuren idem al is het matig uitgevoerd. Toch kan ik gemakkelijk zeggen dat het een prima prent is voor de tijd waaruit ze komt.

Een 6,5/10 hier een 3**.
Leuk om dit werk eens gezien te hebben, er heerst een kleine cultstatus om deze prent.
Prima kijkplezier met, voor mij, een paar bekende koppen uit een vervlogen tijd.