Miami Vice (2006)

2,91 (1981)
1981 stemmen

Verenigde Staten / Duitsland / Paraguay / Uruguay
Misdaad / Actie
134 minuten / 140 minuten (unrated director's edition)

geregisseerd door Michael Mann
met Colin Farrell, Jamie Foxx en Li Gong

Miami Vice detectives Sonny Crockett en Ricardo Tubbs krijgen de opdracht undercover te gaan, om drie aan elkaar gerelateerde moorden op te lossen. Hiervoor moeten zij zich voordoen als drugtransporteurs, die zendingen Zuid-Florida binnenloodsen. Sonny krijgt bovendien een affaire met Isabella, de vrouw van één van de drugsdealers.

avatar van krosnicky
Dit was mijn 1 ste ervaring met Miami Vice heb deze gekocht samen met de 5 seizoenen van de serie en heb besloten om 1 ste de film te zien en dan pas de serie de film was prima had soms wat saaie stukken maar was doordeband nog leuk maar toen bekeek ik de serie en toen zij ik van wat is dit alles is gewoon super aan die serie de actie , de Ferarri , Don Johnson , en dan die soundtrack mega en dan dacht ik terug aan die film en zij ik ....... Nope oké farrell hij probeert maar Don Johnson Is Sonny Crockett en zonder Don Johnson werkt dat niet als je de serie niet gezien hebt is dit nog een goeie film maar als je dan de serie bekijkt en je ziet dan het origineel concept en hoe het er zou moeten uit zien dan is dit niet echt een super film en ik begrijp het niet Mann heeft meegewerkt aan de serie dan zou hij toch er in geslaagd moeten zijn om toch een deftige film af te leveren maar nee het is dit geworden.
Met andere woorden ga snel de serie checken tegen episode 6 heb je al een heel ander beeld van de film en snap je ook waarom hij zo weinig sterren heeft

avatar van Vdk_Movie
Kondoro0614 schreef:
Ik probeer nu al enige keren mezelf te vermaken met ‘Miami Vice’ alleen komt het er maar niet uit, ik kan geen grip krijgen op de film, oninteressant en soms best saai om te volgen al zeg ik het zelf. Ik heb de film nu al meerdere keren gekeken, denk al wel meer dan vier keer (dat is veel voor mij) maar ik ben zelden (één a twee keer) bij het einde gekomen en gister is het me gelukkig ook wel weer gelukt alleen zag ik dat ik mijn stem had verwijderd en er nog geen mening op had.

Ik ben persoonlijk fan van de films die ‘Michael Mann’ gemaakt heeft, al is het ‘Heat’ het maakt mij niet uit, de beste man weet mij altijd wel te vermaken en goed ook. Van machtige soundtracks tot heerlijke casting, ‘Mann’ heeft het vaak allemaal en weet dit ontzettend goed uit te werken. Toch voelde ‘Miami Vice’ meer aan als een experiment, iets wat ‘Mann’ even wou testen met een sfeer die ik niet ken, een cast die mij niet aantrok en een ontzettend eentonige soundtracks, waarbij Chris Cornell (en al was dat een ontzettend goeie muzikant) toch duidelijk een voorkeur was met maar liefst drie nummers (dan wel van de band ‘Audioslave’ waar Cornell lead zanger van was).

En ik maar denken dat ik de hele tijd naar Brad Pitt heb lopen loeren, of ik misschien te veel slaap in mijn ogen had dat weet ik niet maar wat ik wel weet is dat ik niet bij de les was. En daar schiet deze film ook echt te kort aan, ik mistte een zekere spanning die nergens te voelen was. Hier door was de concentratie en de interesse in de film al snel verloren, de actie scenes waren prima maar ook niet echt héél geweldig. En zo ken ik ‘Mann’ niet, en zo wou ik hem ook nooit kennen. Een man die bijna mijn favoriet was in het maken van misdaad films slaat hier de plank aardig mis.

Het verhaal was redelijk maar vrij standaard, we hebben tenslotte genoeg films die over het zelfde concept gaan waarbij zo’n zelfde verhaal aan word gehangen. Daarbij vond ik Foxx en Farrell ook niet bepaald bijzonder acteren en schoot de film aardig tekort. Daarbij denkend dat we twee seksscènes in de douche hebben mogen mee maken, eentonig was het zeker.

Ik raad je aan om de serie is te gaan bekijken als je die nog niet hebt gezien, veel beter samen met Heat een meester werk Michael Mann!

avatar van Hans Gruber
Gisteren de film weer eens gezien. Ik was vroeger groot fan van de serie. Zelfs mijn dochter is vernoemd naar een personage uit de serie. De film valt dan ook tegen. Misschien moet je het niet vergelijken maar dat doe je automatisch met deze titel. Denk dat de film meer waardering zou krijgen als hij een ander titel zou hebben. Don Johnson en Michael Thomas waren helden voor mij en hadden een geweldige klik met elkaar en met het team. Met Zito, Switek, Trudy, Gina en zelfs Castillo vormden ze in de jaren 80 echt een eenheid, maar dat is in deze film ver te zoeken. Ze hangen er maar wat bij. Verder is de film op zich goed. Flinke actie, goede muziek, mooie plaatjes. Verhaal is goed uitgewerkt en daardoor blijf je de 2 uur en een kwartier met gemak uitzitten. Voor mij 3,5* waard en als het geen Miami Vice had geheten was hij zelfs wel 4**** waard geweest.

avatar van Shadowed
Pff.

Wat een saaie bedoeling is dit ook weer. Dit soort films zijn vaak de reden dat ik misdaadfilms totaal niet waardeer. Het wil maar nooit interessant worden. Maar vanwege nog weinig ervaring met de regisseur en omdat hij toch op Film1 kwam toch maar eens opgezet.

De film begon best leuk met redelijk wat vaart. De aanslag op de FBI agenten met het camerastandpunt vanuit een auto die langzaam aan flarden wordt geschoten was best hoopvol. Helaas weet de rest van de film dit niveau bij lange na niet te behalen.

Het verhaal is verrassend best dun voor een speelduur van 134 minuten. Belachelijk lange speelduur ook. Waarom moeten dit soort films toch altijd weer zo gek lang duren. En dat voor een film die helemaal niet zo heel veel weet te vertellen.

Farrell en Foxx weten weinig charme aan hun duo personages te geven. Gong was ook weinig belovend hier. De romantiek tussen haar en Farrell was behoorlijk saai en leek de speelduur alleen maar te rekken, geen chemie of enige interessante middelen ook.

Visueel heeft het 135 miljoen gekost, maar ik weet niet waar al dat budget in is gegaan. Er is weinig knappe actie te bekennen. Misschien hebben ze het allemaal uitgegeven aan mooie auto's, want die zie je hier wel genoeg.

Ondanks dat er een aantal sterkere momenten inzitten, vooral in de vorm van actie, weet het als romantische film en misdaadfilm helemaal niets te vertellen. Veel clichés worden 1 voor 1 bewandeld, de vriendin van een hoofdpersonage wordt ontvoerd, origineel zeg, en weet de film nooit echt leuk te zijn.

Jammer, want met een behoorlijk budget en een prima regisseur had ik hier veel meer van verwacht. Inplaats daarvan kreeg ik een saaie zit van ruim 2 uur.

avatar van Vdk_Movie
Laatst de complete serie weer is helemaal afgekeken, was weer genieten!

Dan de film:

Jammer dat Mann niet wat meer energie in deze film heeft gestopt. De film is Miami Vice onwaardig en sowieso had hij moeten kiezen voor de originele spelers. Naar mijn mening is dit een grote flop. Zonde.

Ps. Don Johnson zou bezig zijn met een reboot voor Nash Bridges en Vice, met de originele cast. Mij benieuwen of dat beter aanslaat.

avatar van Warp
Na vier kijkbeurten kan ik niets anders dan maar de volle mep te geven.

Een van de gaafste films die ik ken. Ontzettend levendige sfeer, onweer, het tropische klimaat, nachtelijke scènes op de snelwegen, onder bruggen, in de tropen van Miami. Hoogste Michael Mann gehalte is hier te vinden. Prachtig digitaal geschoten, wat bij vlagen haast experimenteel aanvoelt. Het ontbreken van een rechtlijnig plot, het handelen van de personages, de liefde die in deze film het meest aanwezig is van al de Mann films. Het voelt zo nu en dan aan alsof het co-directed door Malick is. Soms had de soundtrack net iets elektronischer gemogen, maar ach, het is Mann vergeven.

avatar van xgogax
Warp schreef:
Het ontbreken van een rechtlijnig plot, het handelen van de personages, ...

... Vrienden, agenten, criminelen. Geld, drugs, liefde, respect, verraad, plicht, zoekend naar de betekenis. Speedboten, mojitos, dansen. Grandioos dit. Wat een film. Swag cinema.

' The filmmaker made a blockbuster that moves, looks and feels like a non-narrative arthouse feature, numbing the dramaturgical backbone to divert attention to everything but the plot elements. ...

... Miami Vice is a concert of image, sound, behavior, instinct, feeling and vibe.
'

Ik raad jullie aan om dit interessant artikel te lezen : vaguevisages.com

Waarschijnlijk is Miami Vice (2006) de meest poëtische film van ManN . De film is niet perfect en heeft enkele mankementen die ik nu niet ga noemen omdat dit meesterwerk voor mij heel eg speciaal is . Echter , de film leeft een heeft een unieke vibe / ziel .

avatar van xgogax
Zoals jullie wellicht weten associeer ik vaak films die een groot indruk op mij hebben gemaakt met bestaande liedjes met eenzelfde ' mood ' . En bewust of onbewust heb ik Miami Vice aan Les moulins de mon cœur van Michel Legrand gekoppeld . The windmills of your mind is eigenlijk gecomponeerd voor The Thomas Crown Affair (1968) met Steve McQueen in de hoofdrol , maar dit melancholisch liedje past wat mij betreft beter bij deze versie van Miami Vice .

" Round like a circle in a spiral, like a wheel within a wheel
Never ending or beginning on an ever spinning reel

And the world is like an apple whirling silently in space

Like a tunnel that you follow to a tunnel of its own
Down a hollow to a cavern where the sun has never shone
Like a door that keeps revolving in a half forgotten dream

Why did summer go so quickly, was it something that you said?
Lovers walking along a shore and leave their footprints in the sand

Pictures hanging in a hallway and the fragment of a song
Half remembered names and faces, but to whom do they belong?

When you knew that it was over you were suddenly aware
That the autumn leaves were turning to the color of her hair!

As the images unwind, like the circles that you find
In the windmills of your mind!
"

Noel Harrison - The windmills of your mind - YouTube

avatar van Bob Gray
Bob Gray schreef:
Wel een aardige maar geen geweldige actiefilm van Mann. Ben niet bekend met de serie, dus qua karakters en verhaal was dit voor mij onbekend. Farrell en Fox zaten goed in hun rol maar echte chemie heb ik niet kunnen ontdekken tussen ze. De actie scenes (trailerpark, eerste shoot-out met de Ariërs) vond ik zeer goed gedaan, waren voor mij de echte hoogtepunten van de film. Wat de film voor mij een beetje opbreekt zijn de toch wel erg cheesy en ongeloofwaardige bad guys. Ook de hele romance tussen Farrell en die vrouw was heel matig en oninteressant.

Herzien, en ook al blijf ik bij bovenstaande mening heb ik deze keer toch ook wel erg genoten van de sfeer die Mann in deze film weet te brengen. En Mann blijft toch wel de koning van de shoot outs.

Vandaar verhoogd naar 3.5. Dikke prima.

avatar van nathaniel177
Deze film heeft iets heel bijzonders. Had na afloop ook een zweverig uniek gevoel. Toch maar verhogen naar 4 sterren.

Tegenvaller. Dat de film grauwer en rauwer is dan de serie is prima. De broeierige sfeer en nachtelijke beelden zijn mooi. Maar voor een film die zichzelf aardig serieus lijkt te nemen zitten er wel erg veel stommiteiten in. En dan doel ik niet op Farrell die meer op Dodgeball's White Goodman lijkt dan op een serieuze agent, maar op de knullig domme peilers die het scenario moeten dragen. Zoals de super doorzichtige politie tactieken, en boeven die te dom zijn om die te doorzien.
Daarnaast liep de film gewoon niet lekker. Of dat kwam door de montage, de soms stroeve dialogen, de timing de pacing of misschien wel door alle 4, ik weet het niet zeker. Maar het was een te onsamenhangend geheel dat wat chaotisch en onduidelijk aanvoelde.
Dus nee. Geen voldoende voor mij.

avatar van Warp
nathaniel177 schreef:
Had na afloop ook een zweverig uniek gevoel.

Dan zou ik Spring Breakers eens een kans geven

avatar van Pecore
Vreselijk stoere misdaadfilm. Heerlijk hoe het plot ruim twee uur voortmeandert, daardoor gaat het nergens vervelen en voelt het heel natuurlijk aan. En dat alles begeleid door een lekkere soundtrack en vastgelegd in fraaie shots van een warm en zweterig Florida. Enorm sfeervol.