Miami Vice (2006)

2,90
1913 stemmen

Verenigde Staten / Duitsland / Paraguay / Uruguay
Misdaad / Actie
134 minuten / 140 minuten (unrated director's edition)

geregisseerd door Michael Mann
met Colin Farrell, Jamie Foxx en Li Gong

Miami Vice detectives Sonny Crockett en Ricardo Tubbs krijgen de opdracht undercover te gaan, om drie aan elkaar gerelateerde moorden op te lossen. Hiervoor moeten zij zich voordoen als drugtransporteurs, die zendingen Zuid-Florida binnenloodsen. Sonny krijgt bovendien een affaire met Isabella, de vrouw van één van de drugsdealers.

925 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van Left4Dead
xgogax schreef:
Bijna tien jaar oud en nauwelijks verouderd ! Sowieso een van de minst verouderede films ( samen met Éloge de l'amour (2001) van Jean-Luc Godard ) van het vorige decennium , wat een meesterwerk !

De mirakelen zoals Miami Vice (2006) van Michael Mann en Éloge de l'amour (2001) van Jean-Luc Godard zullen de tand des tijds met gemak doorstaan . Over 50 , 100 jaar zullen mensen nog steeds over deze films hebben ...

Das duidelijk jou mening dus, vreemd dat je over mensen spreekt.
Ik spreek liever niet over deze film, waardeloze film van een groot regisseur. Vooral de casting was belabberd.

avatar van de grunt
Wat zijn die muziekkeuzes van Mr. Mann toch weer onvergetelijk.

Manzanita & Cornell. En het klopt gewoon helemaal..

Miami by Night

Van een geraffineerd scenario zoals bij Thief, Heat en The Insider moet 'Miami Vice' het niet hebben. Dit is een film die voor de helft wordt gemaakt door de soundtrack. Andere helft drijft op de prachtige plaatjes van Mann en die wonderschone romance. Als gangster / underground-cop is Colin Farrel vérre van overtuigend. Als Don Juan is hij fabelachtig. Met snor.

avatar van comely
Als je deze film niet cool of stoer vindt moet je zo snel mogelijk terug naar the twilight / harry potter movies.

avatar van Left4Dead
comely schreef:

Bedankt voor je advies, ik wist niet dat je zoveel mensenkennis had of schijnt te hebben

avatar van des1
Misschien wel Michael Mann's slechtste film. Aardige acteur hoor die Farrell, maar met dat snorretje en matje is het meer een street punk dan een serieuze agent. En mist zeker het charisma van Don Johnson.

avatar van wexxel

Wat een bizar meesterwerk is dit toch. Eerste keer kijken had ik een mwah gevoel, kon me niet echt bekoren vond 'm wel aardig. Wat meteen opviel was de sfeer, precies die sfeer deed mij terugkeren om de film nog een keer te bekijken.
Deze film is bij uitstek gemaakt om op BR te bekijken, wat een visueel feest, met de eerder genoemde bootscene als hoogtepunt.
Deze film is als goede wijn, hij wordt beter met de tijd.

avatar van Cohiba
Dit is op zich geen verkeerde politiefilm, echter vind ik de film in zijn totaliteit beschouwd ( een film dat teert op het succes van een prachtige televisieserie) een beetje ontgoochelend en niet aan de verwachtingen voldoen.

De setting van Miami Vice, jaren '80 is wat behouden had moeten worden; ... die sfeer heb ik gemist, alsook de typische muziek van die jaren.

Voor mij (en dat is natuurlijk heel persoonlijk) heeft dit de film gekraakt. Meer dan 2.5 kan ik daarom niet toekennen.

avatar van Teejey
comely schreef:

Probeer geen mannelijk statement te maken door middel van de woorden cool en stoer

avatar van Boneka
An sich geen slechte film, maar hij springt er nergens uit en is niet verrassend. Het plot had beter gekund want nu is het meer een aflevering van weleer. Niks mis mee ik keek graag naar de serie. Maar in een speelfilm verwacht je er gewoon meer van. De film is bij tijd en wijle dus best wel vlak. Het laatste half uur vergoed veel met een sterke rol voor Li Gong. Geluid is uitmuntend met prima muziek. Beeld had op blu ray scherper gekund. Spat er niet echt vanaf. Mocht er een vervolg komen; ik denk het niet, dan zou ik hem gewoon vernieuwen naar deze tijd en vooral niet voortborduren op de oude glorie.

avatar van Fortune
Bij Miami Vice zou je kunnen verwachten dat je te maken gaat krijgen met een buddy cop film maar dan kom je bedrogen uit. Dit is geen Lethal Weapon of iets dergelijks. Dit is een bloedserieuze film. Uiteindelijk maakt Mann hele serieuze 80s films. En dat deed Mann al in 1986 met Manhunter. Dat is een bloedserieuze 80s film en nergens wordt die film fout zoals dat wel heel vaak of vrijwel altijd gebeurde in die tijd.

Weer is dit een hele abstracte film van Mann met abstracte personages. Je weet helemaal niks van deze personen. Er komt geen melodrama, geen verhaaltje waarom ze agenten zijn geworden, geen episch monoloog en helemaal geen humor. De agenten zijn er en de criminelen zijn er en dat is het. Veel scenes die in clubs afspelen en veel dikke auto's en iedereen draagt zonnebrillen.

Het is eigenlijk uiteindelijk ook een liefdesverhaal en niet zozeer een actiefilm. Dat de film opgenomen is met digitale camera's terwijl het een hele visuele film is vind ik apart. Het enige wat ik daarvoor kan bedenken is dat het daardoor allemaal wat rauwer overkomt. Het handelen van de agenten en criminelen kan ik niet zozeer realistisch noemen maar de film is indringend op een bepaalde manier en blijft naderhand ook even hangen. Het is ook op het eerste gezicht een oppervlakkige en matige film maar door die abstractie is het allemaal heel origineel. Mann vermijdt heel veel typische regels die gelden voor een buddy cop film en maakt het authentiek, eigenzinnig en behoorlijk rauw.

Mann is ook een behoorlijke objectieve regisseur. Je kan nergens een moraliserende ondertoon vinden. Niemand is goed of fout. Nooit zal Mann zoiets zeggen als: criminaliteit deugt niet. De tweede keer komt de film veel beter tot zijn recht en dan zie je voornamelijk veel meer details in het visuele aspect zoals bliksemschichten in de verte en het fatalistische liefdesverhaal.

avatar van Basto
Stijlvolle film met wel een groot minpunt: Colin Farrel. Iedereen met een beetje mensenkennis ziet van 100 meter afstand dat hij een politieagent is en geen boef. Hij is veel te correct en rechtschapen, bovendien past zijn jaren 70 pornolook niet in deze tijd.

Maar los daarvan mooie paranoia thriller.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vooral sfeervol, maar ik had op meer gehoopt. Dan speelt vooral mee dat het verhaal zelf niet zo heel bijzonder was, iets dat ik ook met Heat had. Mooi gefilmd, maar een beetje leeg. Jammer, want als beide goed zijn krijg je dus films als The Insider. Verder vond ik het ook jammer dat veel scènes zich buiten Miami afspeelden. Enfin, wel goed gespeeld door Foxx die zich overduidelijk heerlijk voelt. Farrell is nergens geloofwaardig, maar die snor maakt veel goed. Wel een film die twee uur weet te vermaken en er soms oogstrelend mooi uitziet, maar ook een film met overbodigheden die zorgen voor ergernis (die love interest) en vooral teleurstelling met wat dit allemaal had kunnen zijn. 3,0*.

avatar van xgogax

Left4Dead schreef:

Das duidelijk jou mening dus, vreemd dat je over mensen spreekt.

" The cultish devotion of critics at online zines like Reverse Shot and Slant Magazine certainly helped keep the motor humming on this glistening oddball masterpiece, at least in the minds of cinephiles. "

Michael Mann's "Miami Vice" 10 years later - thefilmexperience.net

" What a difference a decade makes. Now, Miami Vice has a burgeoning reputation as a cult favorite, especially among younger critics and filmmakers who consider it a touchstone in their love of movies. "Miami Vice looks and moves like no other movie," raved The A.V. Club's Ignatiy Vishnevetsky in 2013. “I’d be lying if I said that I’m not moved by it." "

Why it took 10 years for Michael Mann's 'Miami Vice' to get its due - uproxx.com

avatar van Vdk_Movie

Ik had Leonardo Di Caprio inplaats van Colin Farrel gecast. Ook de muziek was minder. 80's en Miami passen beter bij elkaar!

avatar van horizons
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onevenwichtige film.

Er gaan aantal dingen goed (opnames & kleurgebruik bij scenes in de nacht, rol van (schijnbaar) "diva" Foxx) en aantal dingen mis (castig Farell en script daarbij).

Over Farell: hij zit duidelijk niet comfortabel in zijn rol en krijgt ook nog eens een script wat van Sonny Crockett een complete oelewapper op undercover gebied maakt (serieus, wat staan kussen met gangsterliefje in de club van belangrijkste criminele tussenpersoon?? wat dachten ze op dat moment?).

De rest is allemaal wel keurig gedaan en buiten het missen van herkenbare synthesizer deuntjes wel geslaagd als Miami Vice dingetje.

Gerlof1378
Op zich wel een leuke actiefilm afgeleid van de serie uit de jaren 80 waar ik veel naar keek en nog steeds doe de serie word nu uitgezonden op fox tv samen met oa Magnum PI ook zo' n leuke serie van toen yeah. Maar deze film is ja gewoon een verkapte versie van de serie, het verhaal en de cast en ook de setting zijn mooi gedaan maar het is wel een trage schiet eens op film want hij blijft steken in de 1st versnelling. Ik heb dus zelf de 140min versie gezien dus het hele verhaal word wel uitgebreid verteld, Colin Farell en Jamie Foxx spelen ook best goed maar ja ze zullen nooit de echte Crockett en Tubbs worden en ik mis Jan Hammer zijn muziek. Deze film was leuk om weer eens te zien maar ik kijk liever weer naar de serie, ik zeg oordeel zelf over deze film hasta luego.

avatar van Teejey
Ik ben niet bekend met de originele serie, maar ik kan wel zeggen dat het een duidelijke Mann film is. Niet één van zijn betere jammer genoeg.

Het verhaal zelf vind ik erg karig voor de lange speelduur en meerdere scènes hadden met gemak verwijdert kunnen worden. Gelukkig wordt het nog goed afgesloten.

Miami is moeilijk om niet mooi te schieten, dus dat zat wel snor. Ook de soundtrack is lekker, zoals ik gewend ben van Mann. Had de film wel wat jaren ouder ingeschat maar who cares.

Jamie Foxx vond ik gruwelijk in positieve zin, hij is geknipt voor de rol. Farrell kon me verrassend genoeg niet irriteren, al stond zijn stem die perfect is voor een parodie voice-over me wel wat tegen. Li Gong als Isabella vond ik erg leuk, dit had de film ook wel nodig.

Al met al een 6,5 met de voordeel van de twijfel.

Sfeervolle misdaadfilm met helaas een mager en rommelig verhaal. Wel weer mooie, stemmige shots van Mann en daardoor alleen al het bekijken waard. Haalt het jammer genoeg bij lange na niet bij Heat en Collateral. Krappe 3*.

avatar van IH88
“Luck ran out. This was too good to last.”

Stijlvol en karakteristiek. Michael Mann weet visueel altijd wel te overdonderen en ook in Miami Vice zitten weer een aantal schitterende scènes. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor, maar toch is het altijd weer een genot om naar een film van Mann te kijken. Met een aantal sterke actiescènes.

En de acteurs met Foxx voorop weten in wat voor film ze spelen. Cool kijken, snor laten groeien (Farrell) en veel grommen. Het is wel jammer dat het script wat slordig is met heel veel losse eindjes en te veel open vragen. Dat had beter gekund.

avatar van TronMan
Het is moeilijk deze film los te zien van de (veel) betere jaren tachtig serie.Vooral de persoonlijke band tussen Sonny en Rico was in de serie veel sterker. Ook Castillo daar keek je tegen op. Denk dat de film ook beter ontvangen was met totaal geen verwijzing naar Miami Vice . Het is duidelijk weer een Mann film. En dat is heerlijk.Hoewel het niveau van HEAT nergens gehaald wordt. Foxx en Farrel zijn geen Don Johnson en Micheal Thomas. Kortom style volle film met een verkeerde titel.

avatar van xgogax

Hier spreek je jezelf tegen :

TronMan schreef:

... Kortom style volle film met een verkeerde titel.

avatar van eRCee
Zondermeer een van de coolste films ooit gemaakt, waarbij ik echt sta te kijken van de lage beoordeling hier. Misschien vanwege de serie (die ik nooit gezien heb)? Verder een geweldige non-blockbuster actiefilm in de voetsporen van Heat. Bij laatstgenoemde is het drama-aspect veel sterker, maar Miami Vice heeft een vormgeving om duimen en vingers bij af te likken. Uberdynamisch en met ontzettend veel variatie zit Michael Mann bovenop zijn personage. De shoot-out, wauw. Of dat frontale luchtshot van de eerste speedboat, cooler wordt het niet. Moeiteloos schakelt Mann van heel donkere tinten naar fel daglicht, van close-ups naar helikoptershots. (Ook nog even over de Iguazu waterval vliegen!) Verder wordt opnieuw de nauwe relatie tussen politie en crimineel geprobeerd te verkennen. De scene waarin Ricardo en Sonny praten over het weer samenvallen van hun identiteiten deed me inhoudelijk wat denken aan het gesprek van De Niro en Al Pacino. Dit element blijft hier wel wat oppervlakkig overigens. Tenslotte een opvallende keuze om Wim Helsen te casten als de grote villain!

avatar van de grunt
Door jouw recensie zin om hem weer uit de kast te trekken.

Klasse

Ik vind deze film wel goed aan te verwachtingen voldoen.
De sfeer uit de grimmige jaren 80 zag ik duidelijk terug in deze film,en ook de sobere soundtracks waren perfect!!