menu
zoeken in:
avatar van xgogax
Michael Mann is een fenomeen, een levende legende! Ik ben een grote fan van deze grootmeester. Enig nadeel is dat het hem veel tijd kost om een film te maken. Cinematografie in zijn films is verbluffend net als het gebruik van muziek.

1. Miami Vice (5 sterren)
2. Manhunter (5 sterren)
3. Thief (5 sterren)
4. The Insider (5 sterren)
5. Collateral (5 sterren)
6. Heat (5 sterren)
7. Ali (4 sterren)
8. The Last of the Mohicans (3,5 sterren)

avatar van xgogax
Michael Mann is onze hedendaagse Sergei M. Eisenstein.

Ik vergelijk de fotografie in zijn cinema wel eens met de gestructureerde en gelaagde fotografie van Antonioni, gevoel voor timing bij dynamische montage en het gebruik van ‘sound’ me die van Eisenstein. Het gebruik van gecompliceerde cinematografie met die van Ophüls en Kieslowski. Benadering van het realisme, de spontaniteit, de relativiteit van tijd en ruimte met Werner Herzog. Volwassen dialogen, oog voor detail in het verhaal/script, symboliek etc. met Ford en Peckinpah. En toch heeft hij zijn eigen specifieke stijl!

Wat ik verder zo mooi vind, is dat zijn grootschalige actiescènes ongelofelijk gedetailleerd en realistisch uitzien en maar niet te spreken over zijn gebruik (diepere betekenis / symboliek) van stedelijke architectuur, kleuren, natuurelementen / natuurfactoren (zoals water, wolken, nacht en dag).

Artistieke cinema op zijn best!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat Michael Mann de allergrootste cineast is van onze tijd!


1. Miami Vice (5 sterren)
2. Manhunter (5 sterren)
3. Heat (5 sterren)
4. Collateral (5 sterren)
5. The Insider (5 sterren)
6. Thief (5 sterren)
7. Ali (4 sterren)
8. The Last of the Mohicans
9. The Keep

avatar van The One Ring
xgogax schreef:
Michael Mann is onze hedendaagse Sergei M. Eisenstein.


Hij maakt alleen iets minder impact dan Eisenstein destijds. Maar goed, Mann kan natuurlijk nooit meer de montagerevolutie van Eisenstein evenaren. Hoeft ook niet.

Persoonlijk vind ik Mann eigenlijk niet zo bijzonder. Zijn films hebben zeker een mooi uiterlijk, maar ze weten me zelden echt te raken. Misschien moet ik een aantal van zijn werken herzien en de andere films nog even inhalen. Heat vond ik tot nu toe het best en met Ali kon ik eigenlijk niets.

1. Heat 4*
2. Collateral 3,5*
3. The Insider 3*
4. The Last of the Mohicans 3*
5. Ali 2*

avatar van Tommeh
Vind hem persoonlijk wat overschat. Daarnaast vind ik z'n werk ook steeds minder worden. Heat was nog redelijk (3.5*), maar sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Met als absolute dieptepunt het oersaaie en vervelende Miami Vice (1*).

avatar van xgogax
The One Ring schreef:
(quote)


Hij maakt alleen iets minder impact dan Eisenstein destijds. Maar goed, Mann kan natuurlijk nooit meer de montagerevolutie van Eisenstein evenaren. Hoeft ook niet.

Met medium film valt niks meer te ontdekken. Alles is al ontdekt door anderen vooral begin vorige eeuw. Denk daarbij aan Vsevolod Pudovkin, D.W. Griffith, Dziga Vertov, Jean-Luc Godard, Max Ophüls, Jean Renoir, Ernst Lubitsch etc... . Vandaar dat veel artistiek georiënteerde cineasten overstappen naar DV. Ze zoeken naar nieuwe uitdagingen, grenzen die ze kunnen verleggen. Waaronder ook Michael Mann. En ik moet zeggen: het lukt hem zeer zeker.

Ik trek de vergelijking met Sergei Eisenstein. a)omdat ik de overeenkomsten zie tussen cinema van Eistentein en cinema van Mann. Net zo artistiek, net zo “gelikt”, systematiek, opbouw, structuur, dynamiek zijn dezelfde etc. b)omdat Mann oorspronkelijk (zijn vader komt uit Oekraïne) uit hetzelfde gebied komt als Eisenstein. c)Eisenstein maakte ook gestileerde artistieke films voor het grote en gewone publiek (massa).

avatar van xgogax
Tommeh schreef:
Vind hem persoonlijk wat overschat. Daarnaast vind ik z'n werk ook steeds minder worden. Heat was nog redelijk (3.5*), maar sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Met als absolute dieptepunt het oersaaie en vervelende Miami Vice (1*).

Wat vind jij van Antonioni, Kieslowski, Ophüls… ? Volgens mij hoort hij in dat rijtje thuis. Als jij niks ziet in Antonioni, Kieslowski, Ophüls, dan vinden ik het logisch dat je ook Mann als saai beschouwt.
_________________________
My friendly advise to you: if you don’t like cinema of Antonioni, Kieslowski and artistic form of cinema in general, stay away from Michael Mann!

avatar van Mochizuki Rokuro
xgogax schreef:
Antonioni, Kieslowski, Ophüls… ? Volgens mij hoort hij in dat rijtje thuis. Als jij niks ziet in Antonioni, Kieslowski, Ophüls, dan vinden ik het logisch dat je ook Mann als saai beschouwt.


Dat vind ik wel een interessante invalshoek. Ik ben ook meer een cinemaliefhebber -als ik het zo mag noemen- en niet zozeer een filmliefhebber van het mainstream filmaanbod/Hollywood. Ik houd van de Amerikaanse/Hollywood regisseurs Michael Mann wel in de gaten (misschien wel het meest van allemaal), want zijn films zijn de weinige Amerikaanse films die ik echt in de bios wil zien ipv op DVD.

Ik vind dat hij sinds Heat steeds beter is geworden. Jammer dat het verhaal af en toe te veel de overhand krijgt en niet de sfeer het werk laat doen. Miami Vice was daarom misschien niet helemaal geslaagd. Collateral was echt een ingenieuze stijloefening en Ali ook. Maar voor mijn gevoel moet de topper nog komen.

avatar van Ramon K
Als jij niks ziet in Antonioni, Kieslowski, Ophüls, dan vinden ik het logisch dat je ook Mann als saai beschouwt.
_________________________
My friendly advise to you: if you don’t like cinema of Antonioni, Kieslowski and artistic form of cinema in general, stay away from Michael Mann!


Tsja, ik vind Mann ook weinig bijzonder (op Heat na). Niet te vergelijken met Antonioni en Ophuls wat mij betreft.

avatar van Ramon K
1. Heat (4,5*)
2. Collateral (3*)
3. The Insider (2,5*)
4. Manhunter (2,5*)
5. Miami Vice (2,5*)
6. The Last of the Mohicans (2*)


Ik heb op het prachtige Heat na heel weinig met Michael Mann. Ik vind zijn nachtopnames vaak erg mooi, maar als totale filmmaker komt ie wat mij betreft te kort.

avatar van xgogax
Michael Mann over de personages in zijn cinema.

http://www.youtube.com/watch?v=Ky7ZYeNLgpw


Grappig om te zien hoe hij met zijn hand 2x "AT ALL" zegt.

Pure
Mochizuki Rokuro schreef:
Ik vind dat hij sinds Heat steeds beter is geworden. Jammer dat het verhaal af en toe te veel de overhand krijgt en niet de sfeer het werk laat doen.


Qua aandacht voor details, stylering en uitwerking ben ik het volkomen met je eens; maar bijvoorbeeld in het geval van Collateral is het script waardeloos (ik heb Collateral met 2.5* beoordeeld, en dat is puur en alleen door de geweldige uitwerking - uiterst stijlvol).

Maar ik ben het met je eens dat Mann nog meer in zijn mars heeft.

avatar van xgogax

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img403.imageshack.us/img403/4298/91999523qu2.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


van imdb

Michael Mann is bezig in Chicago met de verfilming van John Dillingers leven en dood. Een gangsterfilm (en film noir?) dus!!!!!

Ik hoop dat dit een soort van kruising wordt tussen de traditionele gangstercinema en Bonnie and Clyde!

Een van de weinige projecten waar ik naar uitkijk!

Goto
Erg beroerde regisseur die mij eigenlijk nog nooit heeft kunnen overtuigen. Als storyteller is hij vrij zwak, je meenemen naar een andere wereld schijnt hem nooit te lukken. Daarbij zijn z'n meeste films audiovisueele draken. Er gaat vaak een zekere saaiheid vanuit, lelijk zelfs. Kan er niet goed m'n vinger opleggen maar dat het niet m'n regisseur is mag toch duidelijk zijn.

01 - 3.0*- Heat
02 - 1.5*- Manhunter
03 - 0.5*- Collateral

Ook nog eens een stuk van Ali gezien maar die heb ik afgezet.

avatar van Halcyon
Ik waardeer Mann vooral om de overdonderende shoot-outs in z'n films, maar ook omwille van de zweverige ambientmuziek die hij onder sommige scènes gooit.

avatar van xgogax
Halcyon schreef:
maar ook omwille van de zweverige ambientmuziek die hij onder sommige scènes gooit.

Precies! Je raakt de kern van de waarheid. Vooral in The Insider kom je veel van zulke scènes tegen.

Muur die in een tuin verandert!

http://youtube.com/watch?v=QP3gBAaV3Qg&feature=related
http://youtube.com/watch?v=1rCAMOHSPNI&feature=related


Ook een goed voorbeeld van een geniale scène = http://youtube.com/watch?v=LBRCjPBGlho&feature=related


Het einde is echt fenomenaal. Slow motion beelden van Al Pacino en Safe from Harm van Massive Attack op de achtergrond. Geen woorden voor ...

http://youtube.com/watch?v=TwQ8TBlG6rM&feature=related


avatar van xgogax
Ik geloof dat Public Enemies net zo eruit gaat zien als deze commercial. Dit is alvast een voorproefje van wat komen gaat!

http://youtube.com/watch?v=55BZ2gSsSmY

Michael Mann is Public Enemies ook met Sony F23 aan het schieten.

"... Michael and I took a trip to Sony in Tokyo and told them about our dream camera. We wanted the mobility of the F900, but with 4:4:4 10-bit recording. We wanted the 2/3in imager size, because that's what we like - the deep focus.

During the shoot for Miami Vice, we spoke with Rick Harding from Sony, and he talked to us about the F23 for the first time. We couldn't wait to get our hands on it. Over the years, we have spoken with Sony a lot, and so they offered us the opportunity to test the F23 on a Nike commercial that Michael was directing... .
"

"... It is a true digital cinema camera..."

http://www.sony.co.uk/biz/view/ShowContent.action?site=biz_en_GB&contentId=1193315655019&sectiontype=BC+CaseStudies+HDCAMSR


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img47.imageshack.us/img47/2072/sonyf35camerarw7.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van xgogax
Deze commercial heeft Mann samen met zijn vaste cameraman Dante Spinotti gemaakt. Na ongeveer 10 jaar werken ze opnieuw samen.

http://youtube.com/watch?v=oAq-iLLha_Y


Deze commercial van Mann vind ik ook erg mooi. Heeft veel weg van Collateral.

http://youtube.com/watch?v=XjXvQGjZ24k


avatar van xgogax
Fenomenaal Ferrari mini filmpje van Michael Mann.

http://ferraricalifornia.com/webapp/

avatar van kos
kos
Nah, het filmpje is ook weer niet zo bijzonder, maar de auto en het geluid is wel heerlijk.

avatar van xgogax
kos schreef:
Nah, het filmpje is ook weer niet zo bijzonder, maar de auto en het geluid is wel heerlijk.

Ik vind het prachtig om te zien hoe het landschap verandert. In een paar minuten tijd krijgen we 3 verschillende soorten landschap te zien (bergen/droogte, bos en kust). Vooral die geleidelijke en naadloze overgangen zijn typisch Mann. Het is niet zozeer vakmanschap/techniek vs. natuur; Ferrari wordt in dit filmpje onderdeel van de natuur. De sensuele cinematografie en de oogstrelende fotografie zorgen voor het gevoel alsof wij getuige zijn van een paringsdans tussen de Ferrari(s) en de natuur. Geniaal!

http://ferraricalifornia.com/webapp/

avatar van rokkenjager
Uitstekend filmpje. Puur Mann.

avatar van xgogax
"Olivier Assayas positioned Mann together with Bresson, Tarkovsky, Pasolini, Visconti and Hou Hsiao-hsien. It is most fitting that Mann's work should be seen alongside these other masters of the cinematic form. Watching a Michael Mann film is like being taken on a fantastic journey, in which you will be engaged with the poetics of the cinema in the grandest of possible ways."

"..a Mann film can be imagined as a combination of Antonioni's art sensibility, Kubrick's meticulous construction, and Herzog's Method recreation of reality applied to Sam Fuller material." - Gavin Smith

Michael Mann - archive.sensesofcinema.com

avatar van xgogax
UPDATE

1. Miami Vice
2. Ali
3. Manhunter
4. The Insider
5. Heat / 5. Thief / 5. Collateral
8. The Last of the Mohicans
9. The Keep

Ik begrijp waarom critici Mann met Bresson vergelijken. En ik zie ook overeenkomsten tussen deze 2 cineasten. Beiden zijn namelijk sterk beïnvloed door Jean-Pierre Melville. Hun cinema straalt bepaalde soberheid uit.

avatar van xgogax
Deze Française is fantastisch. “I enjoy your... movies mister Mann” en dan hoe hij haar aankijkt.

YouTube - michael mann

avatar van xgogax
Interessant (wetenschappelijk) artikel over MANN en Edward Hopper.

Michael Mann and Edward Hopper - latrobe.edu.au


ook een goed artikel:

"... Dante Spinotti, Mann's cinematographer on four of his films, described the director's visual processes in the following way. "It's a little like being in front of a Caravaggio scene and changing it into a Kandinsky painting." ... "

Michael Mann's cinema of images - latrobe.edu.au

Meneer Bungel
Er is veel te zien van de Mann, maar voorlopig is dit mijn lijstje:

The insider 4,o*
The last of the Mohicans 4,0*
Collateral 4,0*
Manhunter 3,5*
Heat 3,5*

avatar van xgogax
1. Public Enemies / 1. Miami Vice
3. Manhunter
4. Thief
5. Ali
6. The Insider / 6. Collateral
8. Heat
9. The Last of the Mohicans
10. The Keep

avatar van xgogax
Interview met Mann over zijn cinema en keuze voor digitaal. Hij prefereert digitaal boven film, omdat film op een film lijkt. Volgens hem voelt film niet echt en realistisch aan. Hij is allergisch voor film-look, hahaha. En gelijk heeft hij!

Ook zegt hij hier iets over zijn "New Wave in storytelling". Wat me verder opvalt, is dat hij Manhunter een zeer speciale film vindt. En niet echt tevreden is over The Last of the Mohicans.

Public Enemies director Michael Mann: 'I'm interested in extreme conflict' | Film | guardian.co.uk

speranza
1. The Insider 5*

Gast
geplaatst: vandaag om 03:19 uur

geplaatst: vandaag om 03:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.