Meningen
Hier kun je zien welke berichten kappeuter als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Baadasssss Cinema (2002)
kappeuter (crew films)
Aardige kennismaking met het blaxploitation-genre.
Een beetje oppervlakkig, dat wel. Ik ben nou niet echt veel wijzer geworden. Blaxploitation was er ineens, en was ook ineens weer weg.
Er zit wel enige maatschappelijke duiding in. Vooral Pam Grier kan boeiend vertellen over die tijd.
Ik had me verheugd op Quentin Tarantinos verhaal, maar hij kwam niet veel verder dan enthousiast vertellen welke films hij in de bios had gezien en hoe zijn kennismaking met het genre tot stand was gekomen.
Babe (1995)
Alternatieve titel: Babe - Een Buitengewone Big
kappeuter (crew films)
Leuke film is dit! Ontzettend knap gemaakt en amusante humor.
Na het zien van deze film zou je spontaan nooit meer varkensvlees eten...
Weetje van de dag:
Regisseur Noonan gebruikte maar liefst 48 echte varkentjes en één animatronic voor het titelpersonage.
Babe: Pig in the City (1998)
Alternatieve titel: Babe 2
kappeuter (crew films)
Een vervolgfilm die niet teleurstelt! Erg grappig en weer zeer goed.
Deze film heeft wat zwartere humor dan in de eerste film en is ook minder zoetsappig.
Baby Blue (2001)
kappeuter (crew films)
De kritieken waren dit jaar niet zo positief, dus ik was voorbereid.
Het eerste uur verloopt het verhaal traag en komt heel langzaam op gang. Gelukkig vergoedt het tweede uur dit redelijk, want het verhaal komt dan in een stroomversnelling. De film wordt dan pas een thriller.
Het acteren in de film is redelijk goed. Ik vind dit eigenlijk meer een tv-film, want de film ontstijgt zelden de middelmaat.
Babylon (2022)
kappeuter (crew films)
Het eerste uur van de film vind ik erg sterk en met de juiste toon. Een waar spektakel met een ontketende Robbie.
Ook de scène met de eindeloze opnames van een scène van de film waarbij Robbie moeite heeft met haar tekst en tegelijkertijd juist moet bewegen om in de buurt te blijven bij de microfoon is erg sterk.
De scènes in de woestijn zijn ook leuk. Toen er nog geen microfoons nodig waren konden ze blijkbaar ook interieurscènes flexibel met wat simpele wandjes draaien. Daar heb ik nooit zo bij stilgestaan.
Zodra de personages gaan zwalken gaat de film dat ook.
De lengte werkt niet in het voordeel van de film. Bijvoorbeeld de scène met Tobey Maguire en de hele verhaallijn rondom de trompetist had er beter uit gekund. Dan had je een leuke en evenwichtige dolkomische film gehad.
De hoeveelheid ranzigheid in de film is too much. Alsof de mensen in die tijd allemaal losgeslagen idioten waren.
Het zal destijds ook best sodom en gomorra zijn geweest, maar door deze overkill aan ongeremdheid bij de personages sneeuwt de liefde voor cinema wel onder.
Het is geen film waar je heel diep op personages in gaat. Daarvoor zijn de personages te platvloers. Dat geldt niet voor de personages Manny Torres en de trompetist, die wel stabiel en normaal overkomen. Maar zij zijn vooral bedoeld om de verhaallijnen aan elkaar te knopen, als de nuchtere toeschouwers. Het komisch talent van Brad Pitt komt in deze film niet helemaal tot zijn recht. Hij is hier niet zo sterk als je zou verwachten.
Ik ben enorm benieuwd wat de Coen brothers met hetzelfde gegeven hadden gedaan. Die hadden vast met wat evenwichtigers op de proppen gekomen, en met leukere humor.
Jammer dat het niveau van het sterke eerste uur niet wordt vastgehouden. De film kent genoeg memorabele scènes om een voldoende te scoren, maar het had zoveel beter kunnen zijn.
Bacchus (1995)
kappeuter (crew films)
Dit is toch wel het meest schrikbarende, afschrikwekkende document over alcoholverslaving en -misbruik.
Mensonterende toestanden. Een eerlijk portret van alcoholisten aan het drankinfuus.
Je hebt er misschien wel eens een beeld bij bedacht of je er juist geen voorstelling van willen maken, maar deze documentaire tart elk voorstellingsvermogen.
Daarom zou dit op elke middelbare school getoond moeten worden, bijvoorbeeld bij maatschappijleer.
Een beetje in de trant van Foute Vrienden, maar zonder de cult, de relativering en de humor, waardoor het allemaal nog wat harder binnenkomt.
Badlands (1973)
kappeuter (crew films)
De beelden spelen een hoofdrol in deze film, naast de twee mooie rollen van Spacek en Sheen.
Zij zorgen ervoor dat hun personages geloofwaardig over komen.
Op de een of andere manier hebben jaren '70 films een typische sfeer die me wel bevalt.
Ik weet niet wat dat is. Werd er meer buiten gefilmd, op veel locaties en weinig in de studio? Ik denk het wel.
Misschien heeft het ook met de apparatuur en de kleuren te maken.
Baisers Volés (1968)
Alternatieve titel: Stolen Kisses
kappeuter (crew films)
Fijne originele, frisse en aangename film.
De eigenzinnige en dwarse Jean-Pierre Léaud is een grappig personage. Het detectiveverhaal is een leuke kapstok voor allerlei avonturen.
Het hak-op-de-tak verhaal is vermakelijk. Zijn contacten met vrouwen zijn wat dubieus. Hij is nogal schuchter.
Zijn vriendin ontwijkt hem regelmatig, maar toch blijven ze elkaar zien.
De manier waarop het buizenpost systeem in beeld wordt gebracht is inventief en leuk om te zien. Dat soort details maken de film bijzonder.
De happy ending had ik niet verwacht maar is zeer welkom.
De jaren '60 details in interieur en auto's brengen de film wat extra's.
Leuke rol van Delphine Seyrig als vrijgevochten vrouw.
Ballad of Buster Scruggs, The (2018)
kappeuter (crew films)
Ik vind het een heel originele en bijzondere film.
De sfeer en setting van de verhalen, zijn enorm goed getroffen. Er zitten waanzinnig mooie beelden bij en het mooie kleurgebruik valt ook op. De locaties zijn ook mooi. Bij het verhaal met de goudzoeker is het bijna net alsof je naar een natuurfilm kijkt.
Het is een film vol rariteiten. Nou staan de Coens daar om bekend, maar hier is het allemaal wel iets ingetogener gebracht.
Het ene deel heeft meer verhaal dan het andere. Bij enkele verhalen is het wel even aftasten wat de bedoeling is. Soms wordt het ook wel bewust vaag gehouden, zoals het verhaal met die man zonder armen.
Nog even laten bezinken, voor nu een dikke 3,5*
Ik wil deze film zeker nog eens zien. Ik hoop dat de Coens nog weer eens een western op speelfilmlengte maken.
Ballada o Soldate (1959)
Alternatieve titel: Ballad of a Soldier
kappeuter (crew films)
Prachtige beelden en een erg sterk begin.
De film is de eerste pak 'm beet 20 minuten erg groots opgezet. Grote mensenmassa's en heel erg mooi gestileerd; prachtige camerastandpunten en dito shots. Wat kan zwart-wit toch mooi zijn!
Ik vond het eigenlijk jammer dat daarna het liefdesverhaaltje aanving. Ik vond de film ineens een stuk minder interessant. Spijtig dat toch zeker de helft van de film daar over gaat. Ik had dan nog liever een Mat i Syn gezien. Laat hem het dak maar repareren.
Het laatste deel vond ik wel weer erg mooi. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat als de film geen romantisch deel had gehad. De regisseur weet met het thema oorlog wel raad.
Bandits (2001)
kappeuter (crew films)
IJzersterk geacteerd door Willis, Thornton en Blanchett en met een verrassend einde.
Wat mij betreft de beste rol van Bruce Willis tot nu toe en voor Billy Bob Thornton idem dito.
Cate Blanchett kende ik nog niet, alleen vaag van naam. Waar speelde die nog meer in?
Bang Bang You're Dead (2002)
Alternatieve titel: Bang, Bang, You're Dead
kappeuter (crew films)
De film heeft wat tijd nodig om z'n ware kwaliteiten te laten zien.
De film toont veel high-school clichées en de moraal is nogal overduidelijk aan de oppervlakte, toch, de uitwerking is zo goed, dat de film zeker boven de standaard Holllywood producties uit komt.
Goede montage, goed gedoseerde sfeerverhogende muziek en goede hoofdrollen. Ben Foster doet zowaar zo nu en dan aan een jonge versie van Sean Penn denken. De rol van de drama docent is ook erg goed.
Bank Job, The (2008)
kappeuter (crew films)
Waar anderen moeite hebben met het begin, heb ik juist veel problemen met het eind.
De plotontwikkelingen stapelen zich dan op en het wordt een enorm soepzootje en ik vind het einde onbevredigend.
Het is verder wel een vermakelijke heist film met behoorlijke acteurs en een gezonde dosis humor.
Alleen het stempel waargebeurd is hier enkel met een korreltje zout te nemen.
Bank of Dave (2023)
kappeuter (crew films)
Ja prima feelgood film.
Rory Kinnear zijn rol is 'm op het lijf geschreven.
Alles is netjes binnen de lijntjes gekleurd, maar het werkt.
Leuke meid die Phoebe Dynevor.
Het is wel stom dat dit niet gewoon op Netflix staat en in de VS wel. We krijgen hier veel minder waar voor ons geld voor het Netflix abonnement. Toch vrij veel titels die worden weggekaapt door distributeurs.
Bankier van het Verzet (2018)
Alternatieve titel: The Resistance Banker
kappeuter (crew films)
Degelijke Nederlandse oorlogsfilm met behoorlijk acteerniveau en mooie locatiekeuze. De filmmuziek viel me ook in positieve zin op.
Er zitten wat vreemde dingen in zoals het openlijk praten van de verzetsmensen op straat en het buiten juichen met het gezin na een geslaagde sabotagepoging.
Ik vind het jammer dat Barry Atsma de hoofdrol heeft. Ik had liever een wat jonger / onbekender persoon gezien die meer de leeftijd en het postuur heeft van Wally van Hall toen. Atsma doet het verder behoorlijk, maar toch.
Jacob Derwig is erg overtuigend en ook Pierre Bokma zet een goede acteerprestatie neer.
George van Houts hadden ze nou juist niet moeten casten, die is te vaak met z'n gezicht op tv geweest vanwege het stuk over de bankencrisis. Dat haalt je dan zo uit de film. Zonde.
Walraven van Hall - De olieman gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl
(let op: spoilers!)
Banlieue 13 (2004)
Alternatieve titel: B13
kappeuter (crew films)
Meer van dit soort actiefilms graag.
Een van de beste die ik de afgelopen jaren gezien heb.
Twee virtuoze vechters in een film, wat wil je nog meer.
Ook een goed verhaal.
Banlieue 13 - Ultimatum (2009)
Alternatieve titel: District 13 - Ultimatum
kappeuter (crew films)
Ongeïnspireerd vervolg.
Aan de twee heren ligt het niet, verder is de film op alle fronten een slap aftreksel van zijn voorganger.
Het einde is uitermate flauw en een behoorlijke anti-climax.
Desalniettemin toch nog best vermakelijk en dankzij de kunsten van de heren toch nog een 3-tje.
Barbarella (1968)
Alternatieve titel: Barbarella: Queen of the Galaxy
kappeuter (crew films)
Wonderlijk en erg aangenaam; leuk filmpje.
Jane Fonda is geweldig en mooi.
De film zit vol prachtige decors en maffe karakters.
Bardo, Falsa Crónica de Unas Cuantas Verdades (2022)
Alternatieve titel: Bardo (or False Chronicle of a Handful of Truths)
kappeuter (crew films)
Jammer, maar Bardo komt voor mij niet echt tot leven.
Zonde dat Iñárritu een fictief personage heeft gekozen en niet 1-op-1 zijn eigen verhaal vertelt. Het voelt afstandelijk.
Ik krijg niet echt voeling met het hoofdpersonage. Dat ligt vooral aan het script, maar deels ook aan de acteur Daniel Giménez Cacho. Ik vind het een weinig charmismatische merkwaardige snuiter.
Ik wist niet dat documentairemakers zo'n rock 'n roll status kunnen hebben, maar blijkbaar wel in Mexico.
Het is eigenlijk een film vol bij elkaar geraapte sketches, die visueel en thematisch bij tijd en wijle imponeren met inventief camerawerk en choreografie. Af en toe doen ze me denken aan Roy Andersson, zoals die scènes met die soldaten.
De scènes die tussen die sketches zitten zijn echter wat saai en nietszeggend. Voor iemand met een rockstatus in Mexico is het een opvallend saaie man.
Nogmaals, die sketches maken deze film de moeite waard, jammer dat de rest zo traag is als stroop.
Geef mij dan maar Stardust Memories. Een ode aan Fellini die me wel recht in het hart raakt.
Barfly (1987)
kappeuter (crew films)
Erg leuke film!
Mickey Rourke is een alcoholist met superhero trekjes; hoe ver hij ook gaat, hij kan alsmaar door blijven gaan zonder in te storten of verder af te takelen. Hij zou niet misstaan in The Young Ones.
Het is erg maf hoe hij beweegt en zijn mimiek is ook supercool.
Faye Dunaway is ondanks het verlepte personage nog erg hot. Vind ik dan.
Het verhaal is niet erg diepgaand en er gebeurt niet zoveel, maar daar gaat het niet om hier. De dialogen hadden van mij nog wat scherper gemogen, maar soit, ik heb me erg vermaakt.
Barry Lyndon (1975)
kappeuter (crew films)
Ondanks de lengte, ruim drie uur, vond ik de film geen moment saai. Traag ook niet eens, want er valt genoeg te genieten.
Goede hoofdrol van Ryan O'Neal.
Schitterende kostuums en make-up (!). De mensen zien er heel typisch uit, precies zoals je ze wel kent van schilderijen uit die tijd.
Tenslotte, de muziek is erg mooi.
Barton Fink (1991)
kappeuter (crew films)
Barton Fink is een prachtig verhaal over de kwelling van het schrijven en het eenzame gevecht van de schrijver met zichzelf en zijn omgeving (Hollywood).
De film zit vol absurde details die mede het verhaal vertellen.
John Goodman is heerlijk op dreef. Een geweldige buddyrol met een prachtige twist op het einde van de film.
Ik ken John Turturro vooral van bijrollen, maar in deze film toont hij prima een hoofdrol te kunnen dragen. Fenomenale mimiek. Dat brilletje is een van de mooiste brilletjes in de filmgeschiedenis (samen met Papillon).
Die filmproducent in zijn luxueze kantoor is hilarisch. Ik ken die acteur niet zo goed, welke goede rollen heeft deze man nog meer gespeeld?
Naast Turturro en Goodman is de derde hoofdrol voor de locaties. Het hotel is prachtig; mysterieus, duister en doods. Zoals gezegd veel prachtige details; al die schoentjes voor de deuren, de ogenschijnlijk eindeloze gangen, de buiten proportie grote ontvangshal vol vreemd meubilair, de afwezigheid van andere gasten (althans in beeld) dan Turturro en Goodman, het 'zwetende' behang,
de hotel-in-de-hens scène etc. etc.
Bastard Out of Carolina (1996)
kappeuter (crew films)
Nee, hier had ik meer van verwacht.
Ik kan niet zeggen dat Jennifer Jason Leigh hier volledig overtuigt. Als fan ben ik teleurgesteld.
Ze ziet er hier erg onaantrekkelijk uit en ze speelt een vrij depressief en verlegen personage. Dat is niet echt prettig om naar te kijken. Kan best eens interessant zijn, maar dan moet er wel iets van karakterontwikkeling in zitten, of andere eigenschappen die wat compenseren.
Het thema is natuurlijk erg naar. De hele film is eigenlijk naar. Sommige films met belangwekkend thema imponeren, maar deze film deed dat niet bij mij. Ron Eldard is een engerd. Jena Malone speelt wel goed, maar ze kijkt vooral de hele tijd nors en met gefronste wenkbrauwen. Daar heeft ze reden toe natuurlijk, alleen is het wat eenziijdig acteerwerk.
Het verhaal vind ik niet bijster goed geschreven. Het maakte me niet nieuwsgierig naar wat er ging komen. Er zijn betere films over dit thema gemaakt: Mysterious Skin bijvoorbeeld.
Batalla en el Cielo (2005)
Alternatieve titel: Battle in Heaven
kappeuter (crew films)
Wederom een merkwaardige en bizarre film van Reygadas.
Wat ik goed vind aan deze film is het fragmentarische, ongrijpbare plot. In sommige films is dat een groot nadeel, maar hier niet vind ik. In zo'n film over vervreemding en geleidelijke escalatie werkt het alleen maar goed.
De regisseur jaagt hier bewust weer een deel van de kijkers weg. Zijn stijl moet je ook liggen. Zijn experimenten zijn niet altijd even geslaagd, maar op z'n minst interessant. Ik vind zowel Japón als Batalla en el Cielo goede films.
Batalla en el Cielo krijgt net als Japón 3,5 sterren van mij.
Batoru Rowaiaru (2000)
Alternatieve titel: Battle Royale
kappeuter (crew films)
Aardig filmpje.
Wreed en shockerend, maar op een gegeven moment weet je het wel.
Het verhaal is niet bijster origineel.
Battle over Citizen Kane, The (1996)
kappeuter (crew films)
Ik ben het geheel met bioscoopzaal eens; een prachtige documentaire.
Eigenlijk verplichte kost als je Citizen Kane hebt gezien.
De documentaire die Wouter noemt in het artikel ken ik niet. Zou ik graag eens zien.
Be with Me (2005)
kappeuter (crew films)
Ik heb geen mooie beelden gezien. Niks speciaals aan.
Het Engels in deze film is van het niveau eerste klas voortgezet onderwijs. Stoorde ik me aan. Erg simpele dialogen.
Ik heb me in het begin erg verveeld en de personages vind ik niet zo boeiend, toch begon de film op een gegeven moment wel te werken voor me.
Het gedeelte met de dove en blinde mevrouw had wat weg van een documentaire. Er zit een lang droog stuk in de film waarbij het Libelle gehalte erg hoog is.
Beanie Bubble, The (2023)
kappeuter (crew films)
Aardig en luchtig vermaak. Een vermakelijk tussendoortje, zoals de meeste AppleTV+ producties. Nergens hoogstaand.
Baas Ty Warner lijkt in eerste instantie nog een aardige man, maar later blijkt hij toch een ongelovelijke eikel te zijn.
De vrouwen zijn allemaal niet op hun mondje gevallen en trekken uiteindelijk aan het langste eind, door voor zichzelf te kiezen.
Ik had nog nooit van Beanie Babies gehoord. Wel een maf fenomeen.
Zach Galifianakis lijkt hier een beetje op een broer van John Goodman.
Beasts of No Nation (2015)
kappeuter (crew films)
Wreed, wreder, wreedst.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nou in zijn werk gaat, een leger met kindsoldaten. Nou zo dus ongeveer...
De waanzin ten top.
Wat doe je als je geen toekomst hebt en de 'keuze' hebt te sterven of gedwongen toetreden tot een rebellenleger. Kinderen die binnen een aantal jaren (maanden?) oude zielen worden, diep triest.
Al die expliciete scènes hadden van mij niet gehoeven, al is het misschien moeilijk om de waarheid te tonen zonder dat geweld. Ik kan best wel wat hebben maar ik heb af en toe weggekeken.
Erg goede rol van Idris Elba, die als een soort goeroe zijn 'man'schappen toespreekt en motiveert, maar af en toe zelf de motivatie ook moet zoeken.
Abraham Attah geeft op indrukwekkende wijze gestalte aan de jonge Agu. Een rol die ook bij tijd en wijle ontroert.
Het laatste half uur verliest de film zijn focus en gaat het verhaal als een nachtkaars uit. Ook met enkele overbodige scènes. Een kortere speelduur had de film zeker goed gedaan.
Beat the Devil (1953)
kappeuter (crew films)
Onderhoudende ensemble cast avonturenkomedie.
Mooi excuus voor deze gevestigde acteurs om op mooie locaties te vertoeven. Met Bogart in een tamelijk ongewone rol.
Het script is tijdens het draaien door Truman Capote geschreven, en dat merk je dan toch wel een beetje. Het komt over als een onaf en vrij stuurloos script.
De personages komen niet allemaal goed uit de verf. Excentrieke acteurs, maar het is niet zo leuk als bijv. Topkapi. Hier mist dus een acteur als Peter Ustinov. Peter Lorre en Robert Morley spelen hier een beetje zoals de boeven uit de Bassie en Adriaan serie.
Er had op alle vlakken meer in gezeten, maar het kijkt allemaal heel makkelijk weg.