Barbarella (1968)

Frankrijk / Italië
Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Roger Vadim
met Jane Fonda, David Hemmings en Ugo Tognazzi

Het is het jaar 40.000. Barbarella wordt opgeroepen door de president van de aarde om de jonge wetenschapper Durand-Durand te stoppen met zijn plan om de wereldvrede te verstoren.

avatar van Basto
Psychedelische science fiction onzin met een heerlijk wulpse Jane Fonda in de hoofdrol.

Het verhaal slaat nergens op en ook de pacing is all over the place. Maar dat mag de plet niet drukken, want de art direction, Jane Fonda en vooral haar wulpse outfits zijn een lust voor het oog. De openingsscène hoort in het museum!
Verder typisch product van z’n (hippy) tijd. Best geestig allemaal.

Vermakelijk en origineel. 3,5

avatar van Basto
Grindhouse62 schreef:
Heb deze film denk ik ergens in de jaren 80 1 keer gezien en dat was toen ook gelijk duidelijk, nooit weer. Jane Fonda had wel een heel strak pak aan, die haar rondingen goed exploiteerden , Maar volgens mij niets iets bloots, naakt ect. In Klute uit 1971 is ze volgens mij wel volledig naakt te zien. Maar Barbarella als film zeer

Je herinnering laat je in de steek, ze is hier weldegelijk naakt te zien. En ook niet de enige.

avatar van Grindhouse62
Basto schreef:

Dan zou ik alleen de naakt scenes de film moeten herzien en dat doe ik mooi niet, want dat is deze film absoluut niet waard. Maar ik kan mij inderdaad de naaktheid in deze film niet meer herinneren.

avatar van Brix
Grindhouse62 schreef:

Deze uitspraak is m.i. wel nominatie-waardig.

avatar van Gastel
Psychedelische 60s camp met een bloedmooie Jane Fonda. Zeker niet hoogstaand maar toch best grappig.

avatar van blurp194
Vroeger best vaak op de tv gezien, ik zal misschien 12 of 15 geweest zijn denk ik. Toen vond ik er maar niks aan - het overdreven hippie gedoe van de jaren-70 lag me al niet erg, en dan deze film als een soort lachspiegel er tegenover kwam echt helemaal niet aan.

Nu wel. Wat een geniaal fijne film, geweldig kolderiek allemaal met de ene volstrekt absurde situatie na de andere, en de heerlijke Fonda die zich in het ene na het andere malle outfitje wulps uit elke penarie weet te kronkelen. En eigenlijk het enige wat een beetje gedateerd op me overkomt is haar jaren-70 big-hair kapsel.

Waarbij de film natuurlijk zijn tijd ver vooruit was. Ook dat is toch wel knap, een parodie op de jaren-70 terwijl de film al van 1968 was. Woodstock was een jaar later pas, bijvoorbeeld.

avatar van stefan dias
blurp194 schreef:

avatar van wendyvortex
Ziet er allemaal hartstikke kek en hip uit en we zien liever Jane Fonda in sexy pakjes, dan dat we ooit nog terug willen denken aan Sean Connery in het al even geflipte Zardoz. Flash Gordon was dan net weer leuker. Stripverfilming, leuke decors en pakjes, maar spannend of grappig wil het allemaal net niet worden. Paar leuke scènes, maar daar red je geen film mee.