ad
  • 8.177.258 stemmen

Bastard Out of Carolina (1996)

Drama | 97 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Anjelica Huston

Met onder meer: Jennifer Jason Leigh, Ron Eldard en Jena Malone

Over Bastard Out of Carolina

In het South Carolina van na de Tweede Wereldoorlog brengt een jonge vrouw genaamd Anney een buitenechtelijke dochter ter wereld, met de bijnaam Bone. Een paar jaar later, trouwt Anney met schijnbaar beschaafde Glen, deze kan echter niet met Bone opschieten. De miskraam van een jongen bij Anney maakt haar man woedend en hij begint, achter haar rug om, regelmatig Bone te mishandelen. Als Anney ontdekt wat haar man heeft gedaan, verlaat ze hem. Haar behoefte aan de liefde van een man drijft haar echter uiteindelijk terug naar Glen, dit schept de omstandigheden voor een afschuwelijk ongeval tussen Glen en zijn stiefdochter. Als resultaat vormt er een breuk tussen moeder en dochter, die misschien nooit meer geheeld kan worden.

image

Dat Anjelica Huston een goede actrice was wisten we al maar nu treed ze in de voeten van haar beroemde vader in dit ijzersterk geregiseerde drama met een werkelijk schitterende rol van Jena Malone een dikke acht dus 4*

Nee, hier had ik meer van verwacht.

Ik kan niet zeggen dat Jennifer Jason Leigh hier volledig overtuigt. Als fan ben ik teleurgesteld.

Ze ziet er hier erg onaantrekkelijk uit en ze speelt een vrij depressief en verlegen personage. Dat is niet echt prettig om naar te kijken. Kan best eens interessant zijn, maar dan moet er wel iets van karakterontwikkeling in zitten, of andere eigenschappen die wat compenseren.

Het thema is natuurlijk erg naar. De hele film is eigenlijk naar. Sommige films met belangwekkend thema imponeren, maar deze film deed dat niet bij mij. Ron Eldard is een engerd. Jena Malone speelt wel goed, maar ze kijkt vooral de hele tijd nors en met gefronste wenkbrauwen. Daar heeft ze reden toe natuurlijk, alleen is het wat eenziijdig acteerwerk.

Het verhaal vind ik niet bijster goed geschreven. Het maakte me niet nieuwsgierig naar wat er ging komen. Er zijn betere films over dit thema gemaakt: Mysterious Skin bijvoorbeeld.

avatar van jippie2010

jippie2010

Hartverscheurend, weerzinwekkend, helaas realistisch: *4.0

BBarbie

jippie2010 schreef:

Hartverscheurend, weerzinwekkend, helaas realistisch: *4.0

Inderdaad!

Bitter familiedrama over kindermishandeling en –misbruik. Jenna Malone was nog maar 10 jaar tijdens de opnames, maar zet niettemin een heel overtuigende rol neer. Een beklijvende film die op verschillende momenten tamelijk ongemakkelijk aanvoelt. Mooi regiedebuut van Angelica Huston, die de cast over de volle breedte uitstekend laat presteren.

scorsese

Redelijke film waarin een vrouw met twee jonge kinderen trouwt met een man die niet goed overweg kan met haar oudste dochter. De film speelt zich af in de jaren '50 in een arm deel van Amerika. Het verloop van dit familiedrama over kindermishandeling is nogal voorspelbaar. Verder geen verkeerd regiedebuut van Angelica Huston.