Babe (1995)

Australië / Verenigde Staten
Familie / Komedie

geregisseerd door Chris Noonan
met James Cromwell, en de stemmen van Christine Cavanaugh en Danny Mann

Op de boerderij van boer Hogett heeft elk dier zijn eigen taak. Maar dan komt Babe, een lief en naïef biggetje dat zijn lot in eigen hand wil houden. Opgevoed door Fly de herdershond denkt en doet Babe als een hond, alleen wordt hij niet geaccepteerd als hond. De dieren op de boerderij verklaren Babe voor gek, maar hij zet door...

Leo1954 schreef:
Deze film geef je geen 3 sterren. Geef m niks of 5. Imo 5. Dit is een grandioze film hoor.

Haha wat een commentaar. (Doe jij dan hetzelfde bij Stalingrad en nog een aantal films).

avatar van Leo1954
Je snapt niet veel hè Dick

Leo1954 schreef:
Je snapt niet veel hè Dick

Ja, laten we het daar bij houden.

avatar van Phantasm
Dit is een aardige familiefilm maar meer ook niet, leuk om een keertje gezien te hebben.

Bijzonder leuke familiefilm.. echt geschikt voor jong en oud...
Kende de film al langer dan vandaag en het is ook niet de eerste maal dat ik hem zien, maar het blijft leuk en ook wel een beetje ontroerend.
Heb er opnieuw plezier aan beleefd.... en ook heeft de film me opnieuw ontroerd.
Een prent voor een lach én een traan zeg maar..
Maar daar draait het toch om he, een film mag emoties teweeg brengen... dat betekent dat hij goed is gemaakt

Mnee.

Op MM niet zo hoog genoteerd, maar de film wordt daarbuiten wél er gewaardeerd. In een aantal toonaangevende lijstjes opgenomen (niet TSPDT kaliber, wel de Halliwell 1000). Dus uiteindelijk maar een keertje geprobeerd.

Bleek al redelijk snel dat het effectenwerk niet echt geweldig was, maar ook visueel verder niet veel soeps. Leek vaak alsof alles in een studio geschoten was. Lelijke belichting, matig kleurgebruik (terwijl er van zo'n zonnige, groene omgeving echt meer te maken moet zijn).

Verhaaltje is erg kinderachtig, met een aantal dikke moralen die er goed bovenop liggen. De opdeling in segmenten voegt niks toe, integendeel, de intermezzos met die ratjes waren stiervervelend. Zal best grappig bedoeld zijn, maar dat toverde niet bepaald een glimlach op m'n gezicht.

Nja, duidelijk voor kleine kindjes, wat er ook over gezegd wordt. Vond het helemaal niks. Niet charmant, niet leuk, niet grappig.

MaartenTuinstra
Vrij kinderachtig.

Vond het vooral visueel te matig. Een boerderij in de natuur moet toch mooiere shots kunnen opleveren. Babe is heus bij vlagen wel leuk, maar meeslepend geen moment. De kwaliteit van de voice-over viel me dan nog mee. Vooral leuk voor kinderen en varkenliefhebbers.

Dick2008
Ik vond het vroeger al geen leuke film, maar vind het nu ook geen leuke film maar ik dacht, laat ik het nog eens proberen zoveel jaren later. Waaraan het ligt weet ik niet precies. Het was een enorm succes. Tegenwoordig stikt het van dit soort films.
Op zich best wel lief al die dieren bij elkaar. Ook wel goed gemaakt. Maar dat is het dan. Misschien dat het ook wat te lief is allemaal, al is het tempo ook laag. Een verhaal over een biggetje, die een schaapshond wordt, maar heel veel meer heeft de film niet te bieden. En na een half uur had ik het eigenlijk alweer gezien. De tweede film zit gemener in elkaar maar dat is op zich ook wel de humor, die deze film grotendeels mist. 2.0

Fran schreef:
Maar volgens mij was deze film wel één van de eerste films die dieren op een dergelijke manier filmden en konden laten praten in een film. Of ik heb het mis ?

Nee, je hebt gelijk. Staat ook bij IMDb Sometimes considered the film that began the CGI talking animal movie revolution.

avatar van Vinokourov
Alleen al om hoe de productie er uit ziet, kan ik dit geen onvoldoende geven. Er is veel aandacht (en waarschijnlijk ook veel tijd) in gestoken om de dieren zo menselijk mogelijk te laten handelen en bewegen. Zo'n boerderij in een idyllische omgeving maakt het dan helemaal af. Verhaaltechnisch stelt het niet zo veel voor en is het een tikkeltje kinderachtig. Een klein varkentje wil dolgraag herdershond zijn en niets kan hem tegen houden om zo iets onmogelijk te bereiken. Tsja zulke verhaallijnen zijn al vaker gedaan...

avatar van Rickyman
Goh, wat raar dat deze film voor kinderen zo kinderachtig is...
Gewoon erg leuk gedaan.

avatar van Ted Kerkjes
Rickyman schreef:
Goh, wat raar dat deze film voor kinderen zo kinderachtig is...
Gewoon erg leuk gedaan.
Je moet een film, naar mijn mening, niet door de ogen van de doelgroep -in dit geval kinderen- kijken, want dan is jouw stem niets meer waard. Dan zou ik alle actiefilms, die voor de actiefilmliefhebber gemaakt zijn, moeten kijken door de ogen van de actiefilmliefhebber en vanuit die optiek dus een goed punt geven. Dat is natuurlijk onzin. Je moet ook een kinderfilm gewoon door de ogen van een volwassenen bekijken. Een goede (kinder)film kan dat hebben.

avatar van Rickyman
Ik geef m'n mening als volwassenen, stem alleen niet omdat het een tijd geleden is dat ik 'm gezien heb, was toen ook allang niet meer de doelgroep.
Maar vond het wel vermakelijk hoor, dat hebben ze erg leuk gedaan. Beetje ondergewaardeerd..
Vond alleen sommige reacties nogal vreemd, een kinderachtige kinderfilm.

avatar van Ted Kerkjes
Rickyman schreef:
Vond alleen sommige reacties nogal vreemd, een kinderachtige kinderfilm.
Een kinderachtige kinderfilm is inderdaad vreemd.

Echt een leuke film met een goed verhaal en de nodige humor.