Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Babe (1995)

Alternatieve titel: Babe - Een Buitengewone Big

Australië / Verenigde Staten
Familie / Komedie

geregisseerd door Chris Noonan
met James Cromwell, en de stemmen van Christine Cavanaugh en Danny Mann

Op de boerderij van boer Hogett heeft elk dier zijn eigen taak. Maar dan komt Babe, een lief en naïef biggetje dat zijn lot in eigen hand wil houden. Opgevoed door Fly de herdershond denkt en doet Babe als een hond, alleen wordt hij niet geaccepteerd als hond. De dieren op de boerderij verklaren Babe voor gek, maar hij zet door...

Leuke film is dit! Ontzettend knap gemaakt en amusante humor.
Na het zien van deze film zou je spontaan nooit meer varkensvlees eten...

Weetje van de dag:
Regisseur Noonan gebruikte maar liefst 48 echte varkentjes en één animatronic voor het titelpersonage.

avatar van otherfool
Surprise hit midden jaren 90 en kerstfilm bij uitstek. Ik vond hem vermakelijk maar eigenlijk niks bijzonders. Ik sluit me aan bij het gemiddelde hier; 3*.

avatar van sinterklaas
Was er vroeger helemaal gek van. Gewoon leuk(Heb wel de nederlands gesynchroniseerde versie gezien met de stemmen van oa Wim T Schippers) Maar gewoon leuk voor jong en oud. Maar heb hem al viif jaar niet meer gezien.

4,0 als ik me nog herriner

avatar van Querelle
Blijft leuk deze film. origineel, grappig en uitzonderlijk goed scenario. Alle grappige sidekicks zoals de kraaiende eend worden niet zoals gebruikelijk helemaal uitgespeeld maar worden functioneel benut. Super.

avatar van Ajax&Litmanen1
Geslaagde film voor the hole family. Grappig verhaaltje gewoon leuk is uitwerkt. Wel wat simpel allemaal maar dat geeft niet. Deze vond ik als kind echt leuk.

Zelfs als volwassen kon ik deze film destijds waarderen. Vond het een mooie en zelfs ook een beetje een ontroerende film. Heel mooi en leuk verfilmd. Dat deze film zo'n laag gemiddelde heeft verbaasd me wel enigszins.

avatar van movie acteurs
Leuk product van Universal.

De beesten waren erg goed gecast/getraind. De acteurs (waaronder de oude boer + boerin) deden het hier ook erg goed. Maar vooral de beesten want die stelen hier toch wel de show. Ook het verhaaltje is prima en amusant. 4,0.

avatar van Fran
Wat een snoezige film is dit toch. Babe is zo aandoenelijk. Bij deze film gaat het me niet eens zo om de effecten. Babe alleen al is genoeg ha ha. Maar volgens mij was deze film wel één van de eerste films die dieren op een dergelijke manier filmden en konden laten praten in een film. Of ik heb het mis ?

Leuk, leuk, leuk !

avatar van Elineloves
'' This is a tale about an unprejudiced heart, and how it changed our valley forever. ''

Babe, wie kent het lieve, roze biggetje niet? Ik vind Babe geweldig. Vroeger zat ik met open mond voor de TV te roepen dat ik later als ik groot was ook een biggetje wou, en laatst, toen ik de film na jaren weer eens herzien had, kreeg ik nog steeds af en toe een krop in mijn keel. Ja, ik ben een sucker voor kleine, ambitieuze biggetjes en de andere dieren. Standaard kinderfilmpje? My ass. Babe is zwaar onderschat.

Biggetje Babe is schattig en weet direct je hart te stelen. Het onschuldige en zoete stemmetje maakt 't helemaal adorable. De band tussen Babe en Fly, de vrouwtjesherdershond is ontroerend. Mooi om te zien hij zij de zorg voor het schattige varkentje op zich neemt Babe opvoedt alsof het haar eigen pup is. Ferdinand, de eend die dolgraag een haan zou willen zijn, is dan ook een goede vriend voor Babe, die zelf graag een herdershond wil zijn. Ook de kleine muisjes zorgen voor een komische noot.

Het is een bloedeerlijk en origineel verhaal. Hier en daar een morele levensles, maar deze zijn subtiel en worden absoluut niet door je strot geduwd. Het is allemaal zo lief, schattig het heeft gewoon echt een dieper verhaal dan je zou verwachten van een film over een pratend varken.

Enkele memorabele scènes, denk bijvoorbeeld aan de scène van dat lieve schaap, de band die Babe krijgt met de boer, en natuurlijk, niet te vergeten, Rex....

Wonderful.

Deze film werd door mij en wordt door de meesten gruwelijk onderschat. Ik vind dit een betoverend sprookje, met veel grappige momenten en de film is ontzettend knap gemaakt. Misschien is het af en toe wat voorspelbaar en duidelijk op kinderen gericht, maar tsjonge jonge het is dan ook een familiefilm. Ik verhoog naar 4 sterren.

avatar van ibendb
Puur Jeugdsentiment. Babe is gewoon veel beter dan Wilbur in Charlottes Web.

avatar van tommykonijn
Nog geen mening bij geplaatst zie ik.

Babe had ik eerst op 3* gezet en is in de loop van kijkbeurten naar een 4* gestegen. Ik vind dit echt waar een super familiefilm. Hoe vaak ik hem ook kijk, en al weet ik hoe het verhaal zal verlopen het blijft er leuk en mooi uitzien. Als ik deze film zo rond mijn kleuter-jaren gezien had (wat helaas niet het geval was..) zou dit gegarandeerd een van mijn favoriete real-life films zijn geweest. Babe verdient het van mij gewoon een volle 4 sterren te krijgen wegens zijn enorme kracht in het genre (voor mij dan).

Babe - Een Buitengewone Familiefilm

avatar van K. V.
Deze nog eens herbekeken en het blijft één van m'n favoriete familiefilms. De schattige dieren, het verhaal en het oh zo mooie liedje. Een leuke cast ook: James Cromwell. Meestal speelt hij de bad-guy, maar in deze film eens het tegenovergestelde.
Een echte feel-good movie voor jong en oud

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik was 17 in 1995, dus jeugdsentiment kan dit niet zijn. Met Babe heb ik dan ook niet zo veel en eerlijk gezegd kan het me niet zo echt fascineren. Dit is een gezellige familiefilm maar meer ook niet. Ik moet zeggen dat de voice overs bij de dieren niet zo slecht gedaan zijn. Je ziet hen echt als personages. Geen slechte film dus en geen wonder dat het veel mensen zal bekoren. Maar hier blijf ik niet echt bij hangen.

avatar van Spetie
Familiefilms zijn niet altijd aan mij besteed, maar voor Babe maak ik graag een uitzondering.

Ik heb een behoorlijke zwak voor Babe. Het schattige, lieve roze biggetje, dat in al zijn onschuld op de boerderij terechtkomt. Op een gegeven moment weet Babe zelfs niet meer wat voor dier het is. Het heeft op de een of andere manier iets vertederends. Het knappe aan deze film vind ik vooral dat de meeste dieren ook daadwerkelijk overkomen als echte personages, iets wat vaak in andere soortgelijke films met pratende dieren, niet lukt. Daarnaast zijn sommige van die dieren, zoals de pratende eend, gewoon bijzonder grappig.

Natuurlijk is de afloop bekend, de muziek soms erg zoetsappig, maar het is wel mooi. Daarnaast werkt het gewoon, en dat is toch wel de belangrijkste factor van allemaal. James Cromwell is trouwens een erg goede baas van Babe, als de ietwat stugge boer, die net als ik langzaam smelt voor het biggetje. Babe weet te betoveren, iedere keer weer.

Mnee.

Op MM niet zo hoog genoteerd, maar de film wordt daarbuiten wél er gewaardeerd. In een aantal toonaangevende lijstjes opgenomen (niet TSPDT kaliber, wel de Halliwell 1000). Dus uiteindelijk maar een keertje geprobeerd.

Bleek al redelijk snel dat het effectenwerk niet echt geweldig was, maar ook visueel verder niet veel soeps. Leek vaak alsof alles in een studio geschoten was. Lelijke belichting, matig kleurgebruik (terwijl er van zo'n zonnige, groene omgeving echt meer te maken moet zijn).

Verhaaltje is erg kinderachtig, met een aantal dikke moralen die er goed bovenop liggen. De opdeling in segmenten voegt niks toe, integendeel, de intermezzos met die ratjes waren stiervervelend. Zal best grappig bedoeld zijn, maar dat toverde niet bepaald een glimlach op m'n gezicht.

Nja, duidelijk voor kleine kindjes, wat er ook over gezegd wordt. Vond het helemaal niks. Niet charmant, niet leuk, niet grappig.

avatar van Vinokourov
Alleen al om hoe de productie er uit ziet, kan ik dit geen onvoldoende geven. Er is veel aandacht (en waarschijnlijk ook veel tijd) in gestoken om de dieren zo menselijk mogelijk te laten handelen en bewegen. Zo'n boerderij in een idyllische omgeving maakt het dan helemaal af. Verhaaltechnisch stelt het niet zo veel voor en is het een tikkeltje kinderachtig. Een klein varkentje wil dolgraag herdershond zijn en niets kan hem tegen houden om zo iets onmogelijk te bereiken. Tsja zulke verhaallijnen zijn al vaker gedaan...

avatar van IH88
“That'll do, pig.”

Blijft leuk. Babe is een hartverwarmende film die iedereen wel een keer gezien zal hebben, en het is een film met leuke humor, wat dramatische en sentimentele momenten en ook sterke levenslessen. Een echte familiefilm, en James Cromwell is ook perfect gecast als boer Arthur. De dansscene en het laatste gedeelte blijven geweldige momenten. De stemacteurs doen het ook goed, en het is geen wonder dat ik deze film vroeger heb grijsgedraaid. Dat is de magie van Babe.

avatar van Ebenezer Scrooge
Het biggetje Babe heeft in de jaren negentig menig hart doen smelten en kreeg het zelfs voor elkaar dat een heleboel mensen in het vervolg hun lapje vlees maar lieten staan.
Het is ook een schattige film, de pratende dieren zien er soms wat onbeholpen uit, maar lijkt me ook geen makkelijke klus, dat in goede banen te leiden.
De kat is natuurlijk weer zo'n gemeen geval; leuke scène bij de open haard als ze Babe op slinkse wijze uitlegt waar varkens nu eigenlijk voor dienen op de boerderij. Babe natuurlijk helemaal van slag af en janken.
De 3e symfonie van Saint-Saëns hoor je regelmatig voorbijkomen en is een waar genot voor het gehoor...

If I had words to make a day for you, I'd sing you a morning golden and new!

avatar van Filmkriebel
Mooi gedaan. Net een kinderboek dat tot leven komt... aandoenlijke familiefilm over een biggetje dat de mascotte wordt van zijn baas, boer Hoggett. Het sentimentele gaat zeker niet overheersen; het is eerder schattig en lief allemaal zonder dat men al teveel emoties gaat uitbuiten. Vooral de communicatie tussen de verschillende boerderijdieren staat in het midden. Ja, ik begrijp ook mensen niet die een film bedoeld voor kinderen als "kinderachtig" gaan afwimpelen . Als je daar niet tegen kunt, kijk gewoon wat anders er zijn films genoeg.