Baby Blue (2001)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Theo van Gogh
met Roeland Fernhout, Susan Vidler en Nienke Römer

Peter en Marian de Vries krijgen nieuwe buren: een Amerikaanse fotograaf (Ron) en zijn veel jongere vriendin Laura. Er ontwikkelt zich een romance tussen Peter en Laura. Ze verzinnen een plan om een nieuw leven op te bouwen met een verzekingsclaim van 2 miljoen dollar.

kappeuter (moderator)
De kritieken waren dit jaar niet zo positief, dus ik was voorbereid.
Het eerste uur verloopt het verhaal traag en komt heel langzaam op gang. Gelukkig vergoedt het tweede uur dit redelijk, want het verhaal komt dan in een stroomversnelling. De film wordt dan pas een thriller.
Het acteren in de film is redelijk goed. Ik vind dit eigenlijk meer een tv-film, want de film ontstijgt zelden de middelmaat.

Ik vond het echt een goede film, heel boeiend gemaakt en interesant ook.

Menni
't Is toch onvermijdelijk: dit is niet Theo van Gogh op z'n best, zeker niet als z'n cynisme je favoriete onderdeel is. Bewijzen dat er ook in Nederland degelijke, boeiende thrillers gemaakt kunnen worden, is echter ook een hele kunst. Daar heb je voor nodig: echte mensen, vertolkt door goede acteurs (met minstens één rétegoede acteur en dan heb je aan Fernhout de beste), een vernuftig script en voldoende tijd om de spanning rustig op te bouwen. Dat verzekeringsmaatschappijen best wat harder aangepakt hadden mogen worden, doet dan weinig af aan de feestvreugde.

Ik was na de zeer mooie serie "Najib en Julia" erg benieuwd naar meer werk van Van Gogh. Aamgezien ik de cinematheek niet om de hoek heb, vond ik alleen maar deze film in mijn videotheek. Toch heb ik me bij deze film uiterst vermaakt.
Naarmate de film vorderde was ik toch wel benieuwd hoe alles nou precies in elkaar zat en dit zorgde ervoor dat ik geboeid bleef kijken totaan het einde. Net als in de serie "Najib en Julia" was deze film zeer mooi gefilmd (ik vermoed ook van dezelfde cameraman, maar ben er niet helemaal zeker van) en zat het vol met mooie muziek. 3,5*

avatar van Goodfella
De eerste anderhalf uur (!) vond ik erg matig. 't leek af en toe wel een slechte soap, zóveel clichés, voorspelbare intriges en totaal nietszeggende momenten kwamen voorbij. Een aantal acteurs speelden bovendien ronduit slecht, hoewel het komische rolletje van Jack Wouterse erg vermakelijk is.

Dat het verhaal het laatste half uur zowaar nog heel aardig en interessant wordt -paar leuke wendingen, niemand blijkt te zijn wat 'ie zegt te zijn, etc.- mag niet meer baten, m'n intresse was ik inmiddels al een tijdje kwijt. Jammer, want het slot van deze film bewijst in ieder geval dat hier best wat potentie in zat... 2,5 *

Als dit een Amerikaanse of Britse productie was, had het gros van de critici elkaar laaiend van enthousiasme omvergetuimeld. Van Gogh levert met deze film een productie van internationale allure. En een extra plakplaatje voor Roeland Fernhout, die een zeer goede rol neerzet. 4,5*

bram_stuckinaday
Wat een wisselvallig acteerwerk... die babysitter was echt het toppunt hahaha!

avatar van Webby
Vond het wel een goeie film, niet Van Gogh beste, maar de credits gaan vooral naar Thomas Ross. Wat een goed verhaal!

neo (crew)
Een zeer degelijk thriller met dubbel bodems, die ondanks deze toch blijft boeien.Fernhout acteert hier naar mijn mening enorm goed.Het beste is misschien nog wel de sfeer, versterkt door de score van Rainer Hensel en de indringende stem van Peggy van Mossevelde, die zo in het begin en later in de film voor magie zorgt. 3 sterren

avatar van 93.9
Met zo'n groot budget had die dikke wel wat beters kunnen maken, mede omdat ie altijd zo klaagde over bv Chiem van Houweninge omdat hij wel veel geld kreeg om films te maken.
Nou dan had die dikke toch met weleens wat beters kunnen komen!
2 en halve ster

avatar van 93.9
Ik bedoelde Matthijs van Heijningen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik kende Van Gogh als mediafenomeen, maar nog niet als regisseur. Dat moest er ook maar eens van komen.

In het eerste deel een middelmatige thriller. Van Amerikaans straight to video-niveau. Alleen een stuk trager. Wat onlogica (Fernhout trapt wel erg simpel in het opzetje van Laura Wood) en een paar zwakke acteurs. Nienke Römer bakt er niets van.

Maar dan moet het komen, maar het wordt eigenlijk nog erger. Leuke wendingen op het einde? Een plotgatenfestijn dat is het. Zelden een einde gezien wat zo nergens op sloeg.

- Er wordt gesuggereerd dat Fernhout is overleden in de brand. Lijkt me stug dat de politie geen enkel restant vind en daar dan vanuit gaat.
- De politie denkt aan kortsluiting, het wemelt echter van de brandstichtingssporen.
- Fernhout heeft geld geërfd, door middel van "zijn" kind zo wordt duidelijk. Lijkt me knap als je als "dode man" een kind ontvoerd. Dan betaalt de verzekeringsmaatschappij echt wel uit. Tuurlijk...

Het is dat Fernhout erg goed is en dat Van Gogh er hier en daar zichtbaar zijn best op heeft gedaan. Maar veel kan ik niet van mijn 700e stem maken.

kappeuter (moderator)
starbright boy schreef:

Je kiest uitgerekend een van zijn slechtste films uit. Dit is bovendien een a-typische Van Gogh film.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb 06 nog liggen, ik geef niet op....

Onderhoudende, originele film. Mooi gefilmd. Goede locaties. Bijzonder echte mensen. Prettige dialogen, er wordt mooi en zorgvuldig gesproken. Ik vind het persoonlijk ook erg leuk dat Nederlands en Engels gemengd zijn. Spannende intriges.
Minpunten: wel erg gecompliceerde en onlogische verwikkelingen. 't Is wel heel erg puzzelen, tot na het einde.

avatar van Quentin
Aardige thriller, maar niet een film voor van Gogh. Goede cast maar soms wat geforceerd en camerawerk geeft het een tv-filmachtige look. kleine 3*

robertus65
Ik vond het voor van Gogh een hele redelijke thriller na al dat prulwerk die hij eerder gemaakt heeft. Het komt wat langzaam op gang en op het laatst gebeurde er ineens heel veel, waardoor het wat ingewikkeld werd. Ook zag ik weer veel bekende acteurs die in andere van Gogh films speelde.

avatar van Quentin
Blijft toch een heel aardige film, Hitcockiaans sfeertje dat maar zelden in Nederlandse films opduikt. Goeie muziek ook. Jammer dat het camerawerk zo pover is, en dat op een heel behoorlijk budget.

avatar van frolunda
Destijds verwachtte ik er nogal veel van,ook omdat ik de boeken van Tomas Ross wel sterk vond.De eerste keer dat ik hem zag vond ik Baby blue toch wat tegenvallen,vooral de eerste drie kwartier waren zelfs wat saai.In z'n geheel vind ik hem nu toch wel drie sterren waard.Één voor de sfeer,een tweede voor het scenario en een derde voor de regie van Van Gogh.

avatar van sinterklaas
Geen slechte film van Theo van Gogh.

Inderdaad ook een beetje Hitchcockiaans. We bevinden ons in een nieuwbouwwijk van Almere en volgen een typisch Nederlands stelletje, waarbij Roeland Fernhout zijn betere kanten wederom laat zien. En dan hebben we ook dat Engelse stel dat tegenover ze komt wonen. En het uiteindelijke geheim van Peter blijkt toevallig ook het uiteindelijke geheim van Marjan te zijn.... evenals die van de Woods.

De film weet nog altijd wel overeind te staan. Mede ook door enkele fraaie shots, die bijrolletjes van Najib Amhali en Jack Wouterse, enkele geinige dialogen en de hele mysterie die gevormd wordt. Ook wanneer we achter de fraudetrucs van Peter komen en het feit dat Ron en Laura Wood vader en dochter blijken te zijn.

Prima tussendoortje.