The Battle over Citizen Kane (1996)

Documentaire

geregisseerd door Michael Epstein en Thomas Lennon
met Orson Welles, William Randolph Hearst en de stem van Richard Ben Cramer

Documentaire over het gevecht tussen Orson Welles en Randolph Hearst over Welles' Citizen Kane. De film toont interviews met Welles' en Hurst's collega's en laat redelijk gedetailleerd zien wat er allemaal speelde en gebeurde tussen deze twee mannen.

avatar van bioscoopzaal
Bijzonder boeiende documentaire over het maken van Citizen Kane en de bikkelharde strijd tussen Hearst en Welles. Het enige zware minpunt is de nogal monotone vertelstem van Richard Ben Cramer.

Het grootste gedeelte van de docu wordt trouwens besteed aan het belichten van de levens van de twee mannen, en pas naar het einde van de film wordt de controverse rond Kane steeds meer naar de voorgrond geschoven.

De docu zit ook barstensvol uniek en grappig archiefmateriaal, waaronder een werkelijk hilarische persconferentie waarin Welles met uitgestreken gezicht verklaart dat hij "echt geen idee had dat het War of the Worlds-programma paniek zou kunnen veroorzaken." Prachtig, die man.

4 sterren.

Stukje naar beneden scrollen.

avatar van Macmanus
Leuk stukje.

Ik ben het geheel met bioscoopzaal eens; een prachtige documentaire.
Eigenlijk verplichte kost als je Citizen Kane hebt gezien.
De documentaire die Wouter noemt in het artikel ken ik niet. Zou ik graag eens zien.

avatar van BoordAppel
Ben het helemaal met bioscoopzaal en kappeuter eens. Bijzonder boeiend, zeker als je nog niets wist van Welles, Hearst of Citizen Kane.

Er wordt overigens wel gedaan alsof Welles na Kane afgeschreven was maar als ik naar zijn carriere kijk heeft hij daarna toch nog goed gewaardeerde films gemaakt.

avatar van titan
Zeer interessante docu. Ik wist al veel over het verhaal achter Citizen kane, maar ben toch nog wat wijzer geworden. Wel jammer dat er zoveel tijd is ingeruimd voor de opkomst van Orson, terwijl zijn ondergang (zoals Boordappel al zei valt die wel mee) in een paar minuten werd afgeraffeld. 3,5*.

avatar van otherfool
Ben vrij zeker dat ik deze ooit eens zag op de BBC, maar ik weet er niet veel meer van (zal dus ook nog maar niet stemmen).

Voor het verhaal achter Citizen Kane is overigens ook RKO 281 een aanrader.

Op de BBC was indertijd een andere documentaire te zien, waarin het niet alleen over Hearst ging, maar meer nog over de carriere van Welles en zijn innovaties op filmgebied.

Dit is een geslaagde docu, waardoor je ook meer waardering krijgt voor de film. Maar het is waar dat Welles naderhand nog aan heel wat interessante films heeft meegewerkt. Zijn carriere was beslist niet voorbij.

avatar van J.S.
Een meer dan geslaagde en heel interessante documentaire over één van de beste films ooit, wel vreemd dat er gedaan wordt alsof Welles na Citizen Kane niets goed meer maakte, toch nog 4 sterren.

Het is wel zo dat Citizen Kane écht zijn beste film was en hier nooit meer overheen kwam. Daarbij komt ook nog dat Citizen Kane eigenlijk voor Welles het begin van zijn 'ondergang' was. Bizardat hij met zijn debuutfilm, op 24-jarige leeftijd, al meteen een zeer biografische film maakte...

Welja... maak hem nóg jonger....

Overigens vond ik Touch of Evil nóg beter.

avatar van JJ_D
bioscoopzaal schreef:

Helemaal mee eens! Ook jammer dat het archiefmateriaal soms zeer korrelig is en daarom weinig toevoegt, maar over het algemeen wist 'The Battle over Citizen Kane' waarlijk te boeien - ondanks de hele hoop informatie die de kijker krijgt over beide megalomanen.

Omdat het korrelig is voegt het weinig toe...?

avatar van JJ_D
Wouter schreef:
Omdat het korrelig is voegt het weinig toe...?

Uiteraard niet, ik bedoelde oa. onduidelijke stadsbeelden uit het begin van Hearst's leven (begin 1900)... Aangezien je er weinig op ziet zijn ze ook niet sfeervol of interessant of...

Wouter schreef:
Welja... maak hem nóg jonger....

26 dan. Relatief jong in ieder geval.

Overigens vond ik Touch of Evil nóg beter.

Dat mag. Moet ik overgens nodig weer eens herzien.

avatar van Co Jackso
Een boeiende documentaire over de totstandkoming van Citizen Kane. Op een rustige en vrijwel chronologische manier wordt het behandeld. Hearst en Welles krijgen beide voldoende ruimte voor achtergrond en informatie. De documentaire neemt niet echt een standpunt in en het is duidelijk te zien dat beide heren op bepaalde punten fout zaten.

Het is jammer dat Welles niet in deze tijd leefde, wat ik denk dat hij dan wel voldoende ruimte had gehad om meer parels af te leveren (niets ten nadele van zijn latere werk). Overigens was het meest interessante aan deze documentaire, de fragmenten van een interview met Welles. Het blijft tenslotte een legende, en die legende wordt er niet minder op met de komst van deze documentaire.

avatar van Drs. DAJA
gotti schreef:

Mja, in mijn ogen onzin hoor. Le Proces vond hij zelf beter en daar sluit ik me bij aan. Na Citizen Kane heeft Welles nog enorm veel geleerd.

neo (crew)
Wel aardig, meer niet. Het grote mankement is dat er teveel wordt in gegaan op de achtergrond van Hearst en Welles. Natuurlijk is het van belang om van beiden veel te weten en relatie te leggen, maar wat geknip kon geen kwaad. Daarmee speelt wel mee dat veel mij al bekend was. Vreemd dat het einde zo afgeraffeld is.

avatar van Metalfist
Is dit de documentaire die bij de 2-disc edition van Citizen Kane zit?

avatar van BoordAppel
Ja.

avatar van Verhoeven
Deze documentaire gaat meer over de belichting van de levens Orson Welles en Randolph Hearst dan over Welles' Citizen Kane. Twee mensen die wel heel veel trekjes van elkaar hebben. De film toont interviews, achtergrondverhalen, archiefmateriaal met Welles' en Hurst's collega's en laat redelijk gedetailleerd zien wat er allemaal speelde en gebeurde tussen deze twee mannen. Meer dan de helft van de documentaire gaat over de belichting tussen de twee personen. En dat was soms echt slaapverwekkend. Want omdat ik al het nodige wist van Welles en dat het nou eerlijk gezegd niet echt een aardige kerel was vond ik dat wel wat minder misschien beter was geweest. Had dan ook verwacht dat ze meer over de achtergrond van de film ingingen dan over de twee levens. Wat helaas pas op het einde gebeurde. Door deze (stevige) aanpak komt er zoveel op je af dat je nooit alles kan onthouden bij een eerste kijkbeurt. Want zo is er archiefmateriaal van Welles dat hij ontkende dat hij paniek veroorzaakte met het programma War of the Worlds. Allemaal leuke feitjes maar hadden ze dan niet de titel van de documentaire kunnen veranderen want nu lijkt het behoorlijk misleidend.

avatar van Metalfist
The Battle over Citizen Kane

Gisterenavond Citizen Kane gezien en nu de documentaire die bij de 2-Disc editie zit. Het is een interessante documentaire die de levens van Hearst en Welles mooi verwoordt. Alleen spijtig dat het pas helemaal op het einde duidelijk waarom er nu eigenlijk al die controverse was rond Citizen Kane waardoor de titel dus vrij misleidend is.

Battle over Citizen Kane is mooi gestructureerd door interviews, archiefbeelden die bol staan van de leuke weetjes en feiten (o.a. wanneer Welles zegt dat hij helemaal geen idee wat voor controverse War of the Worlds veroorzaakte) maar duurt toch wel iets te lang. Het wordt er vooral niet interessanter op door de verschrikkelijk monotone stem van Richard Ben Cramer. Wat wel spijtig is dat op mijn versie een echt lamme ondertitelaar aan het werk was. Hij stopte soms gewoon in het midden van een zin.

Vind het trouwens ook redelijk onterecht dat de documentaire hamert op het feit dat Welles zijn carrière over was wanneer Citizen Kane is uit gekomen maar het lijkt me duidelijk dat hij hierna ook nog zeker een aantal meesterwerken heeft geregisseerd.

avatar van Donkerwoud
Mooie extra bij de DVD, maar het zijn iets teveel ´talking heads´ om het echt een volwaardige documentaire te kunnen noemen. Zo op zichzelf, zonder de film er net bij gezien te hebben, is hij een stuk minder interessant.

avatar van james_cameron
Interessante documentaire over de moeizame strijd om de film Citizen Kane op het grote doek te krijgen. Wonderkind Orson Welles leek aanvankelijk een gouden toekomst tegemoet te gaan, maar ondanks zijn meesterlijke regiedebuut is het daarna nooit meer helemaal goed gekomen met zijn carrière. De docu doet de tegenslagen en controverse uitvoerig uit de doeken. Nogal ouderwets in elkaar gezet en voorzien van een nogal statische voice-over, maar de materie is dermate boeiend dat je dit door de vingers ziet.