Barton Fink (1991)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Komedie

geregisseerd door Joel Coen en Ethan Coen
met John Turturro, John Goodman en Judy Davis

New York, 1941: de intellectuele toneelschrijver Barton Fink komt naar Hollywood om een worstelfilm voor Wallace Beery te schrijven. Hij verblijft in het vreemde Hotel Earle, waar hij met een flink writer's block worstelt. Zijn buurman, de vrolijke verzekeringsverkoper Charlie Meadows, probeert hem te helpen, maar een reeks bizarre gebeurtenissen zorgen ervoor dat Fink steeds verder van zijn taak afgeleid wordt.

[quote]maxcomthrilla schreef:
aangezien onduidelijk blijft wat er nou precies in de doos zat die Fink meebracht op het einde naar het strand. De manier waarop Fink uiteindelijk ontdekt dat Audrey dood is was even luguber als grappig tegelijk.

Ik dacht de hele tijd dat het hoofd van Audrey of van een van zijn andere slachtoffers in het pakje zou zitten. De ouders van Turtorro was ie ook nog langs geweest, toch? Leek me het meest logisch. Bovendien zegt Goodman op het eind: "By the way, that package I gave to you? I lied, it isn't mine"--> raakt vervolgens zijn hoofd aan en loopt weg. Op een gegeven moment pakt Turtorro de doos ook op en rammelt ermee, en klinkt het als een solide object dus het zou nog best kunnen. Verder veel gissen en rare dingen in de film, maar dit leek me toch het meest aannemelijk.

avatar van Alathir
Ik vond deze film best wel boeiend, jammer dat ik pas op het einde doorkreeg dat er heel wat meer achter de film zat. Er wordt goed in geacteerd, zeer goed zelfs. Het is ook niet echt de humor dat ik gewoon ben, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het slecht is. Het is eerder... subtiel.

Het zou wel eens kunnen dat ik deze film ooit nog is kijk.

avatar van SmackItUp
Leuk.

Al kan het in mijn beleving vele malen leuker, gekker en absurder. En mede daardoor houd ik toch een beetje een leeg gevoel over aan deze film. Ook echt de eerste film van de Coens die mij wel ligt. Want eerlijk is eerlijk, de sfeer is prachtig. Dat creepy hotel, de lichten en die hele jaren 40 setting zijn geweldig neergezet. Zet daar een karakterkop als Turturro bij en je hebt een zeer eigenzinnig, bijna paranoïde film bij elkaar gesprokkeld.

Toch houd ik het bij een 3,5*, omdat het mijn inziens toch allemaal te braaf is. Van mij mag het nog wel gekke.

Weinig plezier beleefd aan deze film, een satire op Hollywood waarin ik echt nooit binnen geraakte.
Er wordt heel wat symboliek aangewend maar vond het vaak moeilijk om het allemaal te plaatsen zodat er uiteindelijk verveling binnensloop.
Een tweede beurt kan misschien wat meer waardering losweken, maar film ligt toch buiten mijn interesseveld.
John Goodman vond ik wel goed spelen.