- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Barton Fink (1991)
Barton Fink (1991)
Noodles
-
- 221 berichten
- 905 stemmen
Wie kan het einde van deze film verklaren? Ik zag alleen een verband tussen dat schilderij uit die hotelkamer en die strandscene. Maar wat het precies moet voorstellen????
dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
ik dacht dat het hij alles verzonnen had en dus de hele tijd naar het schilderij staarde en ideeen op probeerde te doen om zijn verhaal te schrijven. maar goed is al weer lang geleden dus ik kan het heel erg fout hebben
chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
Ik denk dat je dat zelf kunt aanvullen. Ieder kan er een eigen, persoonlijke betekenis aan geven.
Dit heeft ook betrekking op dat doosje dat John Goodman achterliet.
I guess...
bisse
-
- 646 berichten
- 444 stemmen
Die neerstortende meeuw vertelt mij toch genoeg...
Clueless Dork
-
- 682 berichten
- 1046 stemmen
Die neerstortende meeuw vertelt mij toch genoeg...
Dat was toeval.
Van IMDB:
Would a real serial killer leave a sleeping man alive whom he hated? It's Barton's head in the box, that doesn't belong to Charlie, but to Barton himself. He doesn't realize that he has died and is in his version of hell until he realizes that he escapes into the painting on the wall, when he meets the girl at the beach. All the exaggerated surrealism doesn't occur until after the murder. He discovers that not only is his masterpiece considered worthless, but that he must write eternally and not have his work published or made. Charlie the regular guy he turns in his own head into a devil who kills with impunity not just the woman he wants but also his family in New York.
Ik geloof in deze theorie.
jay73
-
- 1184 berichten
- 1367 stemmen
Dat was toeval.
Lijkt me een tikkie naief om die vogel (duikende pelikaan?) als toeval te bestempelen. Zelfs de plons is goed te horen. En dat precies in de laatste seconde van de film. Nee, daar zit wel wat achter en bisse heeft blijkbaar het goede antwoord, maar ik zie het niet. Zoals ik helemaal niets zie in de hele symboliek van deze film overigens. Maar misschien wil bisse het geheim wel met ons delen?
Tja...ik hou toch veel moeite met deze aanname. Wie realiseert zich uberhaupt iets als je overlijdt? Warrige logica. Bovendien is Barton Fink toch geen soort Sixth Sense avant-la-lettre?
Mad Man Mundt
-
- 296 berichten
- 3731 stemmen
Ik ben het met bisse en jay eens dat dit toch echt geen toeval is, de Coens hebben wel vaker dat soort dingen beweerd (Fargo waargebeurd, Roderick Jaynes). Het ziet er niet echt uit als een duik (zelfs niet van een blinde pelicaan), eerder een mid-air een hartaanval, zelfs met krijsje en al. En als je goed kijkt zie je dat de vogel net boven buiten frame vliegt en dan pas naar beneden valt, en overigens gelijk blijft drijven. Ik denk toch echt dat het de final statement van de film is, de final welcome to hell, de laatste fart op de turd, het puntje op de i.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Die van Clueless Dork vind ik een mooie. Het is trouwens wel degelijk een pelikaan, die duiken zo als ze op een visje uit zijn; klik. Lijkt me trouwens erg moeilijk om te regisseren, die beesten. Maar als je eenmaal weet waar ze uithangen, dan kan je de acteur in het plaatje zetten en geduld gaan oefenen. De Coens hebben trouwens vaker vogels in beeld gehad, zo ook een vogeltje wanneer Lundegaard door de sneeuw op weg is aan het begin van Fargo en zie je een zwerm vogels voorbij komen wanneer Ray terugkomt van de moord op Marty. Gelukjes of engelengeduld of wat? Ik vind het erg leuke details. In BF is het zeker opvallend en past het perfect in het plaatje.
---
Ik kwam zojuist nog de volgende docu tegen over ene Madman Muntz:
Earl "Madman" Muntz was a well-known TV ad pitchman in the 1940s and 1950s^, appearing in oddball commercials for his various electronics and car businesses just after the Ed Sullivan show. He pioneered the same persona later used in the 1980s by Crazy Eddie, was friends with Bert Lahr and Dick Clark, married actress Joan Barton and model Patricia Stevens, and in his later years dated Phyllis Diller. This film is a documentary about the man and the legend, and includes interviews with those who knew him best as well as home movie footage filmed by Muntz himself.
^ BF speelt in 1941. Ik vind echter nergens dat er echt een (bedoeld) verband is...
---
Een paar leuke weetjes over het ontstaan van BF:
In 1989, filmmakers Joel and Ethan Coen began writing the script for a movie eventually released as Miller's Crossing. The many threads of the story became complicated, and after four months they found themselves lost in the process.[5] Although biographers and critics later referred to it as writer's block,[6] the Coen brothers rejected this description. "It's not really the case that we were suffering from writer's block," Joel said in a 1991 interview, "but our working speed had slowed, and we were eager to get a certain distance from Miller's Crossing."[7] They went from Los Angeles to New York and began work on a different project.
While filming their 1984 film Blood Simple in Austin, Texas, the Coens had seen a hotel which made a significant impression: "We thought, 'Wow, Motel Hell.' You know, being condemned to live in the weirdest hotel in the world."
"Certain films come entirely in one's head; we just sort of burped out Barton Fink."
"Barton Fink sort of washed out our brain and we were able to go back and finish Miller's Crossing."
Zie ook hier. -edit- Boordevol leuke feitjes en weetjes, lees ik nu, zo ook:
The Coens, however, have denied any intent to create a systematic unity from symbols in the film. "We never, ever go into our films with anything like that in mind," Joel said in a 1998 interview. "There's never anything approaching that kind of specific intellectual breakdown. It's always a bunch of instinctive things that feel right, for whatever reason."
En:
The wrestling scene between Barton and Charlie is also cited as an example of homoerotic affection. "We consider that a sex scene," Joel Coen said in 2001.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Possible sequel
The Coen brothers have stated that they are interested in making a sequel to Barton Fink called Old Fink. The film would take place in the 1960s, around the same time period as the Coens' A Serious Man. "It's the summer of love and [Fink is] teaching at Berkeley. He ratted on a lot of his friends to the House Un-American Activities committee," said Joel Coen. The brothers have stated that they have had talks with John Turturro about reprising his role as Fink, but they are waiting "until he was actually old enough to play the part."[149] Speaking to the Onion A.V. Club in June 2011, Turturro suggested that the sequel would be set in the 1970s and Fink would be a hippie with a large Jewfro.[150] He also said that you’ll have to wait another 10 years for that, at least.[150]