menu

Hier kun je zien welke berichten JDSsmetje als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Nelyubov (2017)

Alternatieve titel: Loveless

3,5
Het gaat niet goed in de hedendaagse Russische maatschappij, waar mensen los van elkaar leven en de leemte ontvluchten door het nemen van selfies. In die troosteloze setting situeert Zvyagintsev een imploderend gezin waarin - net zoals Oekraïne en Rusland dat doen - vader en moeder aan de lopende band ruziën en vooral niét meer naar hun zoon willen omkijken: het egoïsme zit diep.

De film lijkt heel metaforisch opgebouwd, waarin de hoofdpersonages een weerspiegeling van het koude Russische klimaat zijn, maar bevat zeker ook een universeel aspect: individualisme, egoïsme en apathie is ook in onze contreien schering en inslag. Hoewel er geregeld politieke accenten worden gelegd, is Loveless in de eerste plaats dan ook een mistroostig familiedrama.

Door te dwalen in leegsstaande gebouwen in groezelige bossen, stiltes te laten vallen en sommige shots iets te lang te laten doorspelen creëert Zvyagintsev een gevoel van eenzaamheid.

Verantwoordelijk voor de emotionele gelaagdheid zijn dan weer de personages die Zvyagintsev heel slim uitgediept heeft. Hun egoïsme gaat gepaard met een gevoel van onderdrukking, angst en hopeloosheid. In een poging met een propere lei opnieuw te beginnen klampen ze zich vast aan de andere.

Nerve (2016)

2,5
Zus en zo.

Nerve vertrekt dan wel vanuit een interessant en fris gegeven, het scenario omvat veel clichématig uitgewerkte subplotjes. Zo zet jaloezie een vriendschap op de helling, en krijgen we ook hier een liefdesverhaal tussen het verlegen schattige meisje en de stoere zelfzekere jongen door de strot geramd. De ontsporing van het Nerve-spelletje mist bovendien suspense, en het moralistische einde werkt tenenkrommend en voelt erg gekunsteld aan.

Visueel is de film verder best gelikt, maar wel interessant. De neon-verlichting fleuren de mooie plaatjes van de stad op, en geven cachet aan de cinematografie. Het lijkt wat geleend van Noé en Refn. Ook de keuze van een elektronische soundtrack is geslaagd, al mogen de bassen iets dieper en hadden een aantal stevige synths beter bij de neonlichtjes gepast.

Vloog ook wel snel voorbij. Vlot filmpje.