Nerve (2016)

3,02

Thriller

geregisseerd door Henry Joost en Ariel Schulman
met Emma Roberts, Juliette Lewis en Dave Franco

De verlegen en timide Vee is een laatstejaars studente op de middelbare school. Ze gaat een online uitdaging aan op de website NERVE. De website nodigt haar volgers uit om video's in te sturen van zichzelf tijdens het uitvoeren van riskante en gevaarlijke opdrachten in ruil voor prijzen. Al snel zit Vee gevangen in een spel waarbij elke beweging gemanipuleerd wordt door de anonieme gemeenschap van volgers.

92 BERICHTEN 31 MENINGEN
avatar van Brabants
geplaatst: 2 november 2016, 20:16 uur [permalink]
Nerve is gedachteloos entertainment met een boeiend verhaal en redelijk acteerwerk. Het is een realistisch verhaal over social media, gemakkelijk geld en snelle roem. De personages blijven wat oppervlakkig, maar het tempo zuigt je wel mee het verhaal in.

avatar van broncode
geplaatst: 3 november 2016, 20:27 uur [permalink]
De perfecte tienerfilm. Had zoveel meer in gezeten als ze meer gedurfd hadden. Alles vloeit naadloos over in elkaar en de editing is superb,maar de muziek is daar tegen erg top 40 gericht, en volledig naar de smaak van de puber.

avatar van IH88
geplaatst: 5 november 2016, 12:48 uur [permalink]
“Somebody is putting money in my account!”
“White people problems…”

Nerve kun je wel zien als de nieuwe standaard voor de hippe en vlotte tienerfilm. Social media speelt een grote rol in het leven anno 2016 en Nerve speelt daar handig op in. Visueel ziet de film er echt prachtig uit en het kleurengebruik is waanzinnig.

De film heeft ook genoeg spannende momenten en de dares worden steeds gevaarlijker. Het tempo ligt erg hoog en je komt soms ogen en oren tekort om alles te registreren. De acteurs zijn niet geweldig maar doen hun werk naar behoren. Roberts en Franco zijn best goed, alhoewel het romantisch subplotje weggelaten had mogen worden. Als je dan toch een nieuw soort tienerfilm wil introduceren... Maar Nerve verveelt geen moment en ik heb genoten van een spannende, visueel overdonderende en humorvolle film. Met daar bovenop ook nog heerlijke muziek.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 5 november 2016, 20:25 uur [permalink]
Ik had hier meer van verwacht zeker naar het einde toe. Muziek was idd toegevoegde waarde, het einde vond ik duf.

avatar van umbra
geplaatst: 6 november 2016, 01:31 uur [permalink]
Keek lekker weg dit filmpje en ben ook wel fan van Emma Roberts Verstand op nul, verveeld geen seconde en hou wel van het genre, zoals de horror varianten die via het internet loos gaan Friend Request (2016) Cybernatural (2014) Het einde was wel wat flauw.

avatar van missl
geplaatst: 6 november 2016, 16:29 uur [permalink]
Verrassend leuk filmpje, ik had er vantevoren niet te veel van verwacht. Film is mooi in beeld gebracht (mede door het kleurgebruik, blacklights) en laat zien hoe ver mensen gaan voor volgers/bekendheid. Natuurlijk is het discutabel of dat wel of niet zo is. Maar in deze film werkt het. Roberts is ook fijn om naar te kijken en van Dave Franco word ik langzaamaan fan.

avatar van Insignificance
geplaatst: 11 november 2016, 18:05 uur [permalink]
Neon licht en aangename kleurtjes om het er allemaal wat leuker uit te laten zien. Zoals wij op sociale media ons leven wat opleuken. Toe maar. Als ik me goed herinner is er een Thaise film die ook met zo'n soort spelletje van start gaat. Nerve is dan de online versie waar je niet alleen geld, maar ook aandacht kunt verdienen. Bewondering op het web, dan ben je blijkbaar iemand. Een kritiek waar Nerve lof voor schijnt te krijgen, maar de film gaat er zo opzichtig mee aan de haal, dat het me al snel de keel uit hing. Het slot is wat dat betreft niet te harden. Het eerste uur gaat nog wel, niet onaardig met al die dares en zo, maar het spelletje ontspoort daarna volledig (niet op een lekker uitzinnige manier, jammer genoeg), terwijl de subplots nergens meer over gaan. Voor zover dat eerder het geval was. Geen idee wat Juliette Lewis hier komt doen. Ze staat volledig voor paal.

avatar van Diederik58
geplaatst: 11 november 2016, 18:36 uur [permalink]
Soms wat irritant filmpje. Toch onderhoudend genoeg om te blijven kijken.
Hoog tempo. Prima cast.
Het verhaal is aardig bedacht. Online games zullen vast populair zijn. Maar hoe ver ga je...?
Op zich zit er humor in en natuurlijk wat romantiek.
Kortom voor ieder wat wils.
Verder een film die ik mij zal blijven herinneren.

geplaatst: 14 november 2016, 02:05 uur [permalink]
zag er goed uit dacht ik, maar viel tegen.

avatar van Noodless
geplaatst: 16 november 2016, 22:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Visueel zag het er allemaal heel goed uit en de muziek stoorde mij niet ondanks het niet echt mijn ding is. De cast deed het prima en er zat heel wat afwisseling en tempo in de film. Naar het einde toe misschien een wat te gemakkelijke uitweg, maar naderhand gezien was het ook de enige oplossing om er definitief ervan los te komen en bevrijd te zijn om opnieuw je leven te kunnen op te bouwen. Dus voor mij geen kritiekpunt. 7/10

avatar van n00r
geplaatst: 19 november 2016, 01:20 uur [permalink]
Inderdaad een misschien een iets minder einde maae wat was dit een goede film zeg. Volop genoten elke minuut.

geplaatst: 19 november 2016, 16:51 uur [permalink]
Best een goed idee maar nogal suf en kinderachtig uitgewerkt.

Die Emma Roberts is ook gruwelijk irritant evenals die flutmuziek.

geplaatst: 20 november 2016, 10:45 uur [permalink]
Onzinnig, ongeloofwaardig maar heel vermakelijk en origineel gevonden cyber thriller.
Veel actie, opzwepende soundtrack en strak gefilmd.
3*/3.5*

avatar van Rodger
geplaatst: 21 november 2016, 10:35 uur [permalink]
prima filmpje, leuk in elkaar gezet alleen het einde is het net niet.
Daar had men wat meer aandacht aan mogen besteden.
maar voor de rest 3.0 ***

avatar van JDSsmetje
geplaatst: 7 december 2016, 21:39 uur [permalink]
Zus en zo.

Nerve vertrekt dan wel vanuit een interessant en fris gegeven, het scenario omvat veel clichématig uitgewerkte subplotjes. Zo zet jaloezie een vriendschap op de helling, en krijgen we ook hier een liefdesverhaal tussen het verlegen schattige meisje en de stoere zelfzekere jongen door de strot geramd. De ontsporing van het Nerve-spelletje mist bovendien suspense, en het moralistische einde werkt tenenkrommend en voelt erg gekunsteld aan.

Visueel is de film verder best gelikt, maar wel interessant. De neon-verlichting fleuren de mooie plaatjes van de stad op, en geven cachet aan de cinematografie. Het lijkt wat geleend van Noé en Refn. Ook de keuze van een elektronische soundtrack is geslaagd, al mogen de bassen iets dieper en hadden een aantal stevige synths beter bij de neonlichtjes gepast.

Vloog ook wel snel voorbij. Vlot filmpje.

avatar van pierre18
geplaatst: 11 januari, 22:28 uur [permalink]
Prachtig idee voor een film. Kan beklemmend en realistisch gebracht kunnen worden. Zelfs een beetje beangstigend gegeven. De werkelijkheid ligt op de loer. Zij het is een iets andere variant. Dat Pokemon-gedoe is daar natuurlijk een voorbeeld van.
Helaas is de uitwerking veel te vlot, te populair en mist elke dreiging. Jammer.
Desondanks toch 3 sterren voor zo'n prima , nieuw gegeven.

avatar van horizons
geplaatst: 13 januari, 05:55 uur [permalink]
Leuke verrassing deze film.

Vooral de editing, kleuren en de gehele visuele look zijn erg tof te noemen. Jammer dat de soundtrack (de liedjes met zang) veels te braaf zijn gekozen. Daar had veel meer ingezeten.

De algehele uitwerking van het verhaaltje is tamelijk actueel. Het hele social media gebeuren, kuddegedrag, groepsdruk. Het had op dat gebied niet veel meer diepte nodig. Misschien dat het einde nog wat meer aandacht had verdiend op dat aspect, daar ging de focus net teveel naar de hoofdpersonen, niet geheel onlogisch aangezien vooral Roberts haar rol erg goed vervuld. Franco zet daar ook een redelijke rol tegenover.
Misschien had de film de kijker (wij) nog net wat net meer mogen aanspreken maar dat hebben ze niet aangedurfd.

avatar van Daan258
geplaatst: 17 januari, 19:46 uur [permalink]
Eens met vele berichten hierboven.
Erg leuk idee, maar nogal kinderachtig uitgewerkt, inderdaad is dit wat meer voor de wat jongere kijkers.
Gelukkig zit er wel een aardig tempo in de film maar jammer dat de film spanning mist, het allemaal erg braafjes blijft en erg cliché is.
Het acteerwerk was ook niet heel goed alleen Dave Franco kon de film nog een beetje redden.
Slecht is de film niet maar ik had er toch wat meer van verwacht.

Helaas net geen voldoende maar wel redelijk mee vermaakt.

geplaatst: 29 januari, 15:55 uur [permalink]
Idee voor de film is leuk. Maar ik vind de film vooral gericht aan tieners. Populariteit en liken en aandacht willen. T komt er allemaal in voor. Ik vond vooral t begin van de film saai.

geplaatst: 30 januari, 11:28 uur [permalink]
Was best wel oké einde was wel te smaken

geplaatst: 1 februari, 12:59 uur [permalink]
Tja leuke film het waarschuwt kinderen ook voor social media dit soort apps bestaan echt je kut wel inloggen maar niet uitloggen al vond ik de film niet echt van wow wat een te gekke film in de trailer ris het echt actie de film zelf net wel een aanrader meer leerzaam dan leuk

avatar van John Milton
geplaatst: 4 februari, 21:43 uur [permalink]
voelde voor mij als een wat matige uitgevoerde aflevering van Black Mirror, de door Netflix aangekochte Channel 4 (mini)serie, die zich concentreert op de potentiële keerzijde van de technologische revolutie waarin we leven. Zeer fucked up, maar zoveel beter dan dit...

avatar van revadebe
geplaatst: 11 februari, 13:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film doet inderdaad denken aan Black Mirror. En ik moet zeggen: dat gebeurt op een originele manier, en visueel ziet er er ook goed uit. Helaas wordt de spanningopbouw uit de eerste helft van de film niet doorgezet, waardoor het uiteindelijk een mislukte aflevering wordt van Black Mirror.

Jammer ook dat in de tweede helft de plot ontspoort (chantage om de deelnemers in het spel te houden, scriptkiddies de het systeem gaan platleggen, politie die helemaal niks doet) waarna de scriptschrijvers het ook even niet meer wisten en toewerken naar een slap einde.

avatar van nadrin
geplaatst: 15 februari, 08:28 uur [permalink]
Een film die light is als lucht. Een knap gegeven maar veel te zwak uitgewerkt

avatar van 93.9
geplaatst: 28 februari, 21:49 uur [permalink]
Zo'n beetje alles wat verkeerd is in onze wereld samengevat in anderhalf uur.
Buiten dat is de film ook verschrikkelijk.

geplaatst: 28 februari, 21:54 uur [permalink]
93.9 schreef:
Zo'n beetje alles wat verkeerd is in onze wereld samengevat in anderhalf uur.

Dat maakt mij juist nieuwsgierig....dat is in potentie 5 sterren wat mij betreft.

avatar van de grunt
geplaatst: 9 maart, 00:15 uur [permalink]
Lekker nichtje heeft die Julia Roberts

geplaatst: 24 maart, 11:10 uur [permalink]
John Milton schreef:

Daar moest ik ook aan denken (en ik had toevallig net seizoen 3 opgezocht om binnenkort te gaan kijken). Wat ik mis in de bovenstaande reacties is dat deze film ook laat zien waar het naar toe kan gaan (of al gaat....). Vraag een tiener maar eens wat ze willen worden later en je krijgt allerlei "beroepen" waarin het om roem te doen is: vlogger, zanger, presentator, dance star, etc.
Juist door de toegankelijke stijl, zoals enkelen hier opmerken, zal deze film tieners erg aanspreken en hopelijk zien ze ook de parallellen naar hun eigen leven.

geplaatst: 25 maart, 23:11 uur [permalink]
Zeer onderhoudend, leuk verzonnen verhaal, makkelijk te kijken, fijne zaterdagavond film!

avatar van K. V.
geplaatst: 24 april, 20:49 uur [permalink]
Eindelijk deze bekeken en vond het wel een goeie film. 'k vond het boeiend gebracht en de film keek vlot weg. Hij zag er goed uit, leuke soundtrack en de cast deed het ook prima.
De film is zeker niet perfect, maar vond hem wel het bekijken waard.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 2 mei, 20:29 uur [permalink]
Erg vlot opgeschoten thrillertje.
Goede soundtrack .
Mooi afgerond verhaal,,zoals een middelmatige black mirror afl.
Het kijkt goed weg,
Maar heeft verder niet heel veel om het lijf.

avatar van Misantrophia
geplaatst: 5 mei, 20:10 uur [permalink]
Zonder vooraf een recensie gelezen te hebben gaan kijken en eerlijk gezegd had ik op een wat ziekere film gehoopt. Het verhaal is er immers naar.

Eenmaal erachter gekomen dat het meer een tienerfilm is, op een andere manier naar de film gaan kijken en me er toch prima mee vermaakt. Veel kleur, actie, een aanwezige soundtrack en een ietwat overbodig stukje romantiek en drama. Prima film om een verloren avond mee door te komen, niets meer niets minder.

Qua verhaal vrij ongeloofwaardig, maar de vaart zit er lekker in, dus dat valt eigenlijk niet eens echt op.