Nerve (2016)

3,02

Thriller

geregisseerd door Henry Joost en Ariel Schulman
met Emma Roberts, Juliette Lewis en Dave Franco

De verlegen en timide Vee is een laatstejaars studente op de middelbare school. Ze gaat een online uitdaging aan op de website NERVE. De website nodigt haar volgers uit om video's in te sturen van zichzelf tijdens het uitvoeren van riskante en gevaarlijke opdrachten in ruil voor prijzen. Al snel zit Vee gevangen in een spel waarbij elke beweging gemanipuleerd wordt door de anonieme gemeenschap van volgers.

97 BERICHTEN 34 MENINGEN
Het verhaal, script en personages zijn slap en voorspelbaar. De film moet het echt hebben van de setting. New York wordt mooi in beeld gebracht met mooie shots die bovendien sfeervol geschoten zijn (bijvoorbeeld op de ferry naar Staten Island). De visuele stijl die gahnateerd wordt mag er sowieso wel zijn en de muziek past er goed bij. Zo wordt deze verdere matige film nog best de moeite waard.

avatar van Zwolle84
Dollar dollar bill, y'all

Is een film die over leegte en oppervlakkigheid gaat leeg en oppervlakkig? Dat is, kort door de bocht, de discussie die steeds weer oplaait bij Spring Breakers en The Bling Ring. Deze twee hate it or love its hebben er sinds kort een zusje bij: Nerve.

Are you a watcher or a player? Met een bewust krakkemikkige interface wordt de game waar Nerve om draait geïntroduceerd. De inzet is simpel: voltooi de uitdagingen en win een smak geld. Verlies en je bent alles weer kwijt. Wie niet durft, mag tegen een kleine vergoeding kijken. En dat wordt massaal gedaan; Nerve is een real life soap 2.0.

Het plot is daarbij zo voorspelbaar als het maar kan zijn. Voor de piepkleine kans dat ik iemands belevenis verpest zal ik geen spoilers plaatsen, maar stap hier vooral niet met de gedachte in dat je eens even lekker gemindfuckt wordt. Hoeft ook niet, daar gaat het bij Nerve niet om.

Enerzijds is Nerve vooral een pracht om naar te kijken en luisteren, en ook daar komen Spring Breakers en The Bling Ring al snel weer om de hoek kijken. Adembenemende nachtshots, knallende kleuren, pompende bassen van die popsongs die net een tikkeltje vreemd zijn; Nerve is net zo (bewust) plat als het vermakelijk is.

Te midden van al dat audiovisuele geweld staat Emma Roberts als een malle te shinen in haar glimmende groene jurk. Onzekere trekjes, voorzichtige pogingen tot ongeremdheid en meer van dat soort subtiele emoties vertaalt ze met veel souplesse naar haar gezicht en de rest van haar lichaam. Ze voelt het personage en gaat helemaal in haar rol op, een genot om naar te kijken.

Zoveel detail als in haar performance zit, zoveel is er ook te ontdekken in de film zelf. Bij de tweede biosbeurt vielen me alweer andere dingen op dan de vorige keer. Nerve is echt zo'n film waar het héle scherm wordt gebruikt en het daardoor loont om hier en daar eens in een raam aan de rand van het scherm te kijken of de hilarisch platte socialmediaberichten te lezen die in hoog tempo langsflitsen.

Het tempo ligt overigens sowieso erg hoog. Zoals het cliché luidt heb je nauwelijks kans om bij te komen tijdens deze rollercoaster ride, constant zijn je ogen en oren informatie aan het verwerken. Door de gave cameravoering volgen die momenten elkaar naadloos en op frisse wijze op, waardoor de anderhalf uur voorbij vliegt.

De trailer deed anders vermoeden, maar Nerve is een van de voorlopige hoogtepunten van dit toch al zo sterke filmjaar. Sterker nog: hij doet niet onder voor de twee eerder genoemde films. Dat hij net iets te moralistisch eindigt, doet daar niets aan af. Cash rules nu eenmaal everything around me.

avatar van Fonzzz002
Nerve is een film die ik eigenlijk niet wou zien geziene de trailer mij deed denken dat het een flauwe actie/komedie was voor tieners. Het kwam tevoorschijn bij een sneak preview en het bleek een erg aangename verrassing te zijn!
Nerve is een film die op slimme wijze het internet gebruik bekritiseerd en in hoeverre de maatschappij grenzen blijft verleggen. Ook benadert het de wijze waarop het publiek de producten vormt en hoe een kijker een ander beeld van de beleving kan hebben dan de speler, daarom ook andere meningen vormt. Onlangs dat het concept fictief is voelt het geloofwaardig genoeg aan om te zeggen dat het idee niet ver is gezocht. Met dingen als youtube en twitch waarin mensen van alles proberen voor aandacht, tot dingen als 4chan of andere internetsites waarin mensen alle remmen lijken los te gooien voor hun vermaak, is Nerve een concept waarbij ik regelmatig dingen in kon herkennen. Maar waarom deze film voor mij goed werkt zijn de personages. Ik was bang dat Nerve zou bestaan uit een compilatie van gekke stunts die een zwak onderbouwd duo zou doen, maar integendeel: beide personages zijn logisch onderbouwde mensen die ik met plezier op hun reis volgde. Het script is goed geschreven en meerdere malen kon ik bepaalde types van de personages herkennen in mensen die ik heb ontmoet. Daarnaast is de wijze hoe het bewerkt goed gedaan: de film verteld het verhaal op bepaalde momenten alsof je een kijker bent die op afstand naar de hoofdpersonages kijkt, maar op andere momenten brengt het de aandacht dichtbij de hoofdpersonages en voel je de intensiteit van de situaties waar zij doorheen gaan. Dit effect word versterkt door de overtuigende acteerprestaties van zowel de hoofdrollen als de bijrollen. De muziek bestaat uit elektro, dance, pop-achtige muziek die je verwachte te horen in clubs of bepaalde kroegen. Deze stijl past goed bij het thema van de film geziene de app is gericht naar jongeren die geneigd zijn dat soort muziek te luisteren, maar deze muziekstijl wist een goeie balans te vinden in energierijke vrolijke tracks, wat rustigere sombere tracks of ertussenin, afhankelijk van de stemming van de scene.

Zoals gezegd was ik aangenaam verrast door Nerve en had geen idee dat het zo slim kon zijn, maar er zijn meerdere aspecten aan deze film waarmee je rekening moet houden als je het gaat kijken. Nerve is niet een film die probeert realistisch te zijn: het probeert niet te laten zien hoe deze app zou uitpakken als het echt zou zijn. Regelmatig gebeuren er dingen in de film die niet de gevolgen hebben waarvan je verwacht dat die er zijn, wat regelmatig voor plotholes zorgt. De plotholes worden voornamelijk in de laatste 30 minuten erg groot, waarbij het naar mijn idee iets te ver van de realiteit ging afwijken. Maar de film focust zich op de personages en wat voor invloed de Nerve app op hun leven heeft, en dit is wat de film tot het einde sterk houd onlangs zijn plotholes.

Een film die ik zou aanraden om te zien als je geïnteresseerd in het concept bent. Sterk verhaal met geloofwaardige personages, goed geacteerd en sterk bewerkt, een concept wat op slimme wijze kritiek geeft. Het is echter niet de meest logische film die je zult zien en met name in de 2e helft zijn er plotholes aanwezig.

avatar van JacoBaco
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geld doet hele gekke dingen met mensen en dit is niet de eerste film welke dit duidelijk maakt. Wat betreft het principe opdrachten uitvoeren voor geld terwijl er camera's meekijken doet mij denken aan de film 13 Sins (2014).

Nerve is best een geloofwaardige film of misschien moet ik zeggen dat de film helemaal niet zo vergezocht is. We leven nou eenmaal in een tijd waarin dit mogelijk is. Wellicht als deze film in de jaren 80 was uitgekomen als jawel, een Sciencefiction dan was het nu een klassieker welke zijn tijd ver vooruit was. Maar ik beschouw de film nu meer een beetje als een soort wake-up call. Geobsedeerd door het internet en vul de rest zelf maar in.

Ik had deze film graag 3,5 ster willen geven, maar dan had die belachelijke scène op de motor er niet in moeten zitten! Oké, dat je het probeert is 1 ding, maar zoiets gaat natuurlijk nooit goed, punt! Maar ook de finale vind ik niet geslaagd. Toch een aanrader omdat de film ook heel veel wel goed doet!

Ik geef deze film een 7/10.. en 3,5* zou in dit geval een 7,5 zijn.

avatar van mrklm
Een ietwat dwaze premisse: Wanneer Vee [Emma Roberts] er door haar beste vriendin (sic!) op wordt gewezen dat ze een watje is, laat ze zich wel erg gemakkelijk verleiden tot het spelen van 'Nerve' een "geheim" spel dat echter door bijna iedere jongere in New York wordt gespeeld of bekeken. Met dit spel kan ze geld verdienen door een uitdaging aan te gaan. In het begin is het allemaal onschuldige grappenmakerij, maar wanneer ze Ian [Dave Franco] ontmoet laat ze zich verleiden tot steeds uitzinnigere opdrachten.
Ook hier zijn weer duidelijk elementen uit The Hunger Games te zien en is het niet zo moeilijk om te bedenken in welke richting dit gaat. Scenarist Jessica Sharzer weet er ook nog wat prekerige teksten in te verwerken over dat jongeren zich dankzij hun mobieltjes buiten de realiteit stellen en door hun kijkgedrag mede-verantwoordelijk zijn voor het waanzinnige gedrag van de deelnemers aan "Nerve".
Ongetwijfeld goed bedoeld, maar het voelt allemaal wat geforceerd aan.
Emma Roberts en Dave Franco vormen een prima stel, er is duidelijk chemie tussen beide acteurs en het is dankzij hun dat deze film nooit verveeld en toch nog het predicaat 'acceptabele popcornfilm' verdient.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best een fijn filmpje. Als geheel weet het goed de huidige tijdsgeest te pakken, en hoewel de achterliggende thema's niet per se vernieuwend zijn (om over de ontwikkeling van muurbloempje Emma Roberts die zich eens laat gaan maar te zwijgen), het is allemaal wel goed uitgewerkt. Zeker het eerste uur waarin alles nog redelijk geloofwaardig blijft is dit gewoon prima vermaak met zeker een sterke Roberts die vooral op dreef is als verlegen meisje. Verder ziet het er allemaal verrukkelijk uit met New York bij nacht en de vele gekleurde lampjes, met af en toe echt een hoogtepunt zoals die helverlichte ingang naar de tattooshop. Ook goede passende muziek, soms iets teveel schreeuwerige tienerpop (hoewel dit allemaal veel te spannend is voor een Q Music, dus opzich best goed te pruimen) maar af en toe ook gewoon hel erg lekkere nummers (C.R.E.A.M.!). En daarnaast is de score ook heel prettig subtiel soms.

Dan vergeet ik verder maar de laatste 20 minuten als de film inhoudelijk uit de bocht vliegt en daarmee echt afbreuk doet aan dat hele stuk ervoor als de film nog net wel binnen de geloofwaardigheid blijft. En dat moralistische geneuzel had ook niet gehoeven. 3,5*.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lelijk. Visueel afzichtelijk zelfs. Niets minder dan schandalig om dit in één adem met werk van Debie (Spring Breakers) te noemen. Mag bijna hopen dat het een grap is, het is namelijk een wereld van verschil. Als Nerve één ding doet, is het bewijzen hoe moeilijk het is om boven je 'filmschool' niveau uit te stijgen. Want dat is het; geschoold. Simpele, aangeleerde shots (veel rijders links en rechts, in en uit... altijd op effect uitgezocht en dus enorm voorspelbaar) die mooi lijken door een kek kleurtje. Rode, blauwe neon domineren het nachtleven, maar oh wat boring. Zitten ook wat vage lens-keuzes in. Zeer inconsequent qua look. Zitten welgeteld twee fraaie shots in en dat is wanneer Vee toch besluit om met Ian mee de stad in te gaan. Groothoek geschoten, sterk gekadreerd (veel ruimte, dit keer níet veilig in de kijkrichting) en fijn belicht. Een uitzondering, zo blijkt.

Men wilt films die snel ge-edit zijn nog wel eens een ''MTV-stempel'' geven, maar deze film staat voor wat de term werkelijk inhoudt: doen alsof je mooi bent. Doordrenkt met mierzoete EDM/Pop en wat een verschrikkelijk einde incl. vervelend moraal. Blegh.

avatar van barcam
Denk dat het doelpubliek eerder tieners zijn maar toch als veertiger stiekem genoten van deze film.
Zeer flitsend gemaakt en visueel zeer leuke videoclip-achtige stijl.
Het einde gaat wat de mist in om een 'wijze boodschap' te verkondigen maar dit kan de pret niet drukken.
Aanrader.

avatar van Pazmaster
Normaal gesproken hou ik niet zo van high school teen movies maar deze film valt best mee. Het idee is best leuk en het is soms zelfs ook nog een beetje spannend. Helaas is het gedoe met de smartphones en andere gadgets (zoals mijn voorganger al aangeeft) té gemaakt en daardoor komt het wat neppig over, het is me allemaal iets te flashy. Ook zitten er heel wat gaten in de plot en worden een hoop dingen niet duidelijk gemaakt. Als het idee beter uitgewerkt was en er minder oppervlakkige toeters en bellen in zaten had het best een goede film kunnen worden. Het acteerwerk kan er wel mee door, helaas heeft Lewis slechts een kleine bijrol. Leuk geprobeerd maar net niet genoeg voor een voldoende, daarvoor was het einde te slap.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Nerve (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

Nerve is een entertainende tienerfilm over een game dat waaghalzen de keuze geeft om extreme opdrachten aan te gaan voor een heleboel geld. Het concept is leuk gevonden en er zitten een paar interessante uitdagingen in deze film, maar in de tweede helft word het verhaal té rommelig, verdwijnt alle realiteit en gaat de film helemaal de mist in. Het acteerwerk was wat aan de matige kant, maar de moderne effecten, de flashy montage en de popmuziek waren een leuke toevoeging en gaven de film een unieke stijl. Niet bepaald mijn smaak, maar Nerve is zeker en vast enterteinend genoeg.

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nerve is verrassend leuk. In een adrenalinetrip van anderhalf uur confronteren de mij onbekende regisseurs je met een verhaal dat evident fictioneel is, maar tóch tot nadenken stemt; in het digitale tijdperk waarin wij leven is een spel als dit nog niet eens zo heel ondenkbaar.

Helaas blijft het wel bij het spel an sich, want de uitwerking laat, zeker in het laatste halfuur, zeer te wensen over qua geloofwaardigheid. Veel uitmaken doet het niet, want Nerve had toen al lang mijn goodwill gekweekt. Leuke rollen van Emma Roberts (die kan nog best acteren, ik dacht dat dit één van die schreeuwlelijkerds van Scream Queens was...) en Dave Franco (leuke verwijzing naar z'n broer James, weet niet meer exact waar in de film). Daarnaast is deze film een visueel plaatje met prima locaties en sterk kleurgebruik. Tel daarbij de snelle montage en de eigentijdse muziekkeuze op en je hebt een film te pakken die anno 2016 goed op haar plek valt. Qua plot misschien vooral gemaakt voor de youngsters (waar ik zelf gelukkig onder val), maar tegelijk wel intelligent vormgegeven, waardoor 'ie ook het meer ontwikkelde filmpubliek zou kunnen bevallen.

Uiteindelijk draait het scenario Nerve de nek om, want dat vliegt in de eindfase helaas flink uit de bocht (dat had die Franco ook wel moeten gebeuren, trouwens ). Maar het concept is leuk, en de geënthousiasmeerde invulling van Roberts en Franco zorgde er mede voor dat ik het ook prima naar m'n zin had.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nerve is een dynamische tienerfilm en je moet het vooral in die context zien. Maar het is wel goed gemaakt en het lukt de film om het tempo hoog te houden. Dat nachtelijke met veel neon en een digitale aankleding, zorgt voor een mooi sfeertje. Het verhaal is niet bijzonder origineel, maar toch is het vrij actueel. Anonimiteit op het net, de vage grens tussen reality en fictie, het snelle digitale tijdperk, ...

Ik moest vooral denken aan de film The Game, weliswaar met een ander plot. Ik hou wel van dit soort films. Er zit veel pit in, luchtig, modern met passende muziek en cinematografie. En toch niet te kinderachtig voor een tienerfilm. Misschien dat dit binnen enkele jaren alweer gedateerd is. Als het mooie minder schittert, zal het verhaal niet voldoende zijn om de boel nog te redden. Maar nu werkt het wel en kunnen we er zeker nog een tijd van genieten.

avatar van blurp194
Verrassend leuk.

Het idee is goed, en de uitwerking komt een heel eind in de goede richting - het einde vond ik niet heel geslaagd, maar tot daar aan toe gaat het best goed. Leuk snel en verrassend. Mooi gedragen door Roberts, met Franco als tegenspeler - en die bevalt me daar een stuk beter in dan zijn broer, die zo ongeveer altijd hetzelfde trucje laat zien.

avatar van wwelover
Vermakelijke film met een leuk concept. De film draaft wel een beetje door qua geloofwaardigheid. Maar gelukkig draait de film vooral om entertainment. Goed gecast en vond de muziek vaak goed gekozen.

avatar van Left4Dead

Het begint erg puberaal, alleen de muziek is al van een bedenkelijk niveau, iets voor 10 tot 15 jarigen. De ingrediënten zijn vanzelfsprekend puberaal gedrag, puberproblemen als hoe ver ga je als puber, iets wat vandaag de dag erg belangrijk is om erbij te mogen/kunnen horen. Nerve is zo'n hedendaagse online-optie om als puber beroemd te kunnen worden, ondanks de consequenties is dit toch te verleidelijk om aan mee te gaan doen. Daarnaast het wel bekend verliefd zijn op de populairste jongen van de school, meen je dat nou?, hoe vaak is dit alles nu al niet gedaan. Fail!

Al snel had ik het gevoel dat ik de film moest afkappen, het begin was totaal niet mijn ding. ik kan me totaal niet interesseren in het pubergedoe van tegenwoordig. Al snel krijgen we te maken met een koppeltje en het kwijl druipt ervan af, een half uur gezien te hebben snak ik naar het uitzetten van de prul. Dit is allemaal te infantiel voor woorden. Scheten laten, je blote kont laten zien en dat soort grappen zijn de opdrachten binnen het onlinespel Nerve. Werkelijk te simpel voor woorden en kinderlijk als de liedjes van K3.

Inhoudelijk is het al niet veel maar de regisseurs hebben ook niet zoveel vernieuwende ideeën gehad. De soundtrack, het camerawerk, het script en noem het maar op, wat een gedrocht allemaal. POV's door mobieltjes met tekst in zuurstokkleurtjes...... je meent het. Voor mij is het te samenvatten in één woord: tenenkrommend. Ik heb de 40 minuten gehaald, verder kon ik het waardeloze verhaal niet meer aanzien en de soundtrack deed mijn oren bloeden.

Troep van de hoogste plank. Geen beoordeling van mij kant aangezien ik hem niet heb afgekeken.
Voor het stuk dat ik gezien heb geef ik zeer graag 0,5** en dat doe ik niet snel.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net zoals "geezoes" en zo te lezen ook nog anderen, ben ik ook inmiddels te oud (jaren 70 generatie) geworden voor deze jeugdige clichematige Thriller film, waarvan zowel het verhaal (ik mag hopen dat dit soort onzin nooit toekomst zal worden) als de veel te drukke uitvoering (o.a. door de vreselijke muziek) ervan me totaal niet konden bekoren (dan druk ik me nog zacht uit) en ik heb me dus ook vrijwel niet vermaakt met deze film.

In dit verhaal draait om het de verlegen en timide studente Vee (Emma Roberts), die vanwege haar vriendin Sydney (Emily Meade) de uitdaging aangaat met het populaire online spel "NERVE", waarbij je kunt deelnemen als "speler" of als "kijker". Doe je mee als "speler" dan moet je een uitdaging aangaan (die live gefilmd wordt via smartphones) en krijg je geld als je de uitdaging voltooid hebt, waarna de volgende uitdaging steeds moeilijker wordt en doe je mee als "kijker" dan moet je alles online filmen. Vee schrijft zich in als "speler", waarbij ze al vrij snel riskante en gevaarlijke opdrachten moet uitvoeren met een zekere Ian (Dave Franco), die ze ontmoet bij haar eerste uitdaging (een onbekend persoon vijf seconden lang kussen). Op het moment dat Vee wilt stoppen met het spel, omdat het te gevaarlijk wordt, wordt ze echter gedwongen om verder te gaan en daar draait het dan allemaal om in dit verhaal.

Het hele verhaal als de uitvoering (met de nodige clichés) ervan was voor mij gewoon te druk en ik werd er soms ook wat zenuwachtig (toepasselijk voor de titel van de film ) van. Bovendien vond ik het behoorlijk irritant dat vrijwel iedereen continue bezig was met zijn smartphone, maar dat hoort natuurlijk wel bij het verhaal. Het verhaal kon me ook niet echt boeien of vermaken en de eerste 45 minuten (duurt in totaal 90 minuten) ervan, vond ik zelfs strontvervelend. Visueel gezien werd alles zeer kleurrijk in beeld gebracht en hetzelfde geldt voor de opnames in wereldstad New York, waar het verhaal zich afspeelt (vooral in de avond). Het verhaal mag dan wel een Thriller zijn, maar echt spannend vond ik het nergens worden. Wel werden een aantal uitdagingen nog enigszins spannend in beeld gebracht zoals het geblinddoekt rijden op een motor met hoge snelheid, je via een horizontaal liggende ladder op grote hoogte verplaatsten van het ene gebouw naar het andere gebouw, het op het spoor (tussen de rails) liggen terwijl er een trein met hoge snelheid over je heen rijdt en het hangen aan een hijskraan.

Naarmate de clichematige ontknoping van het verhaal nadert, wordt het verhaal eigenlijk alleen maar slechter en flauwer en dat geldt zeker voor het achterlijke einde waarbij men uiteindelijk het spel "NERVE" offline weet te brengen. Met de cast die vooral bestaat uit jonge acteurs en actrices, jeugd is duidelijk ook de doelgroep voor deze film, had ik totaal geen klik (ik vond ze vooral irritant) en het interesseerde me ook niet of ze wel of niet zouden slagen voor een uitdaging en dat was vooral van toepassing op de zeer irritante Sydney (Emily Meade), die de beste vriendin is van Vee en die als eerste uitdaging als cheerleader, haar blote kont laat zien aan het publiek. Van mij had ze dan ook gerust van de eerder genoemde ladder mogen vallen, wat helaas wel niet gebeurt. De twee vrij jonge hoofdrolspelers Emma Roberts (in de rol van Vee) en Dave Franco (in de rol van Ian) in het verhaal, deden het opzicht wel verdienstelijk in hun rol, maar zoals gezegd had ik wel geen klik met hun. Dat had ik meer met de inmiddels rijpe Juliette Lewis (in de rol van Nancy, die de moeder is van Vee) en dat vanwege haar vroeger films (in de jaren 90) en natuurlijk ook omdat ze een generatiegenoot is Haar rol stelt overigens weinig voor en ze is ook niet veel in beeld.

Al met al een jeugdige Thriller film, die niet bepaald aan mij besteedt was. Leuk voor de jongere generatie zullen we maar zeggen, die ook vooral bezig zijn met hun smartphone en online spelletjes spelen zoals "Pokémons zoeken".

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De thematiek vind ik nog best toepasselijk voor de huidige samenleving. De film richt zich vooral op tieners en ik moet toegeven dat het voor die generatie nog een best effectieve film kan zijn.
Helaas moet het gepaard gaan met de nodige Amerikaanse clichématigheid.
Dave Franco en Emma Roberts passen mooi in het clichébeeld van een ideaal koppel.
Toch moet ik zeggen dat beiden niet slecht acteren. Vooral Roberts verbaasde me, aangezien ik haar enkel nog maar kende van Scream Queens en ze daar een erg irriterend personage neerzette die tot mijn ergernis maar niet dood ging (de serie is alweer bezig met een tweede seizoen ).
Maar ik dwaal wat teveel af. Ik moet zeggen dat het onderwerp nog best licht aangehaald word, aangezien Vee en Ian (Sam) het overleven. Daarnaast gaan de makers best snel voorbij aan de werkelijke slachtoffers, zoals die jongen die voor Ian's ogen van zo'n kraan viel en een filmpje van een naamloze andere speler die in een gevaarlijk uitziend vuurincident beland. Misschien is dit alles ook nog wat te shockerend voor het beoogde publiek, maar dat vind ik vanuit mijn perspectief een beetje moeilijk in te schatten.
Boeiend genoeg om het kijkbaar te houden, maar meer dan dat ook niet,

Mwahh, oogt hip en vlot, maar had toch meer ingezeten. Sterk uitgangspunt voor een film, zo'n verhaal. Doet een beetje denken aan The Game, maar waar die film dit thema met veel dreiging, verrassing en onderhuidse spanning wist te brengen, blijft Nerve toch vooral een tienerfilm waarbij je nauwelijk hoeft te twijfelen aan de afloop. Leuk om een keer te zien als je in de stemming bent met een paar goede momenten, maar heeft nergens de grandeur die hoort bij een hele goede film, en uiteindelijk toch te ongeloofwaardig. Roberts in de hoofdrol doet het goed( gaan we nog veel van horen), Franco kan het talent van broer James nauwelijks benaderen en Lewis is weggestopt in een nietszeggende bijrol. Gemiddeld.

avatar van james_cameron
Hip en eigentijds, deze vlot gemonteerde tiener-thriller over een uit de hand lopend online spel, maar tegelijkertijd erg gekunsteld en moralistisch. En aan die Emma Roberts kan ik maar niet wennen. De film begint best intrigerend en het concept zit slim in elkaar, maar gaandeweg wordt alles vreemd genoeg steeds minder spannend.

avatar van david bohm
Het idee van de film is best sterk en de plaatjes van New York zijn leuk om naar te kijken maar het draait uit op een tamelijk kinderachtige film met een grotesk verhaal en een zeker naar het einde toe ronduit vervelende opeenvolging van onzin.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijne film, lekker hip en origineel.

Audiovisueel wel een vernieuwende film, hoewel het me verbaast dat zo een vormgeving al niet eerder werd toegepast. De omgeving ziet er mooi uit met de neon-achtige omgevingen met momenten, en de geintegreerde sociale functies in beeld. De muziek is hip, en vind ik wellicht nu juist goed omdat ik het niet gewoon ben dit in een film te horen, maar hier past het gewoon perfect.

Ik vind wel dat de film hoofdzakelijk gericht is op tieners en jongeren, maar dat wil niet zeggen dat anderen er niet kunnen van genieten. Ook de hoofdpersonages zijn van dezelfde leeftijd waar de film duidelijk op mikt, en ja hoor, dit moet zeker een film zijn die hen aanspreekt. Ik heb de film al aangeraden aan wat vrienden die eerder casual filmfans zijn. Het verhaal is misschien niet altijd even sterk, alsook de motivaties achter het hoofdpersonage, maar dit kon je ergens wel verwachten. Vermakelijk blijft het zeker en vast. Alleen wat jammer dat de film dan uiteindelijk toch uit de bocht uitgaat want ik wil nog de challenge op de kraan en de finale vergeven, maar het einde was toch wel niet echt bevredigend. Statement (die allang gekend is) die de film hiermee wou maken gaat er compleet aan verloren. Weer een film die bang is voor een slecht einde.. Verder kan je de film al gaan vergelijken met een rollercoastertrip, niet nadenken en gewoon kijken. Blij deze in de cinéma nog gezien te kunnen hebben, want daar komt hij wel tot zijn recht!

avatar van Brabants
Nerve is gedachteloos entertainment met een boeiend verhaal en redelijk acteerwerk. Het is een realistisch verhaal over social media, gemakkelijk geld en snelle roem. De personages blijven wat oppervlakkig, maar het tempo zuigt je wel mee het verhaal in.

avatar van IH88
“Somebody is putting money in my account!”
“White people problems…”

Nerve kun je wel zien als de nieuwe standaard voor de hippe en vlotte tienerfilm. Social media speelt een grote rol in het leven anno 2016 en Nerve speelt daar handig op in. Visueel ziet de film er echt prachtig uit en het kleurengebruik is waanzinnig.

De film heeft ook genoeg spannende momenten en de dares worden steeds gevaarlijker. Het tempo ligt erg hoog en je komt soms ogen en oren tekort om alles te registreren. De acteurs zijn niet geweldig maar doen hun werk naar behoren. Roberts en Franco zijn best goed, alhoewel het romantisch subplotje weggelaten had mogen worden. Als je dan toch een nieuw soort tienerfilm wil introduceren... Maar Nerve verveelt geen moment en ik heb genoten van een spannende, visueel overdonderende en humorvolle film. Met daar bovenop ook nog heerlijke muziek.

avatar van Insignificance
Neon licht en aangename kleurtjes om het er allemaal wat leuker uit te laten zien. Zoals wij op sociale media ons leven wat opleuken. Toe maar. Als ik me goed herinner is er een Thaise film die ook met zo'n soort spelletje van start gaat. Nerve is dan de online versie waar je niet alleen geld, maar ook aandacht kunt verdienen. Bewondering op het web, dan ben je blijkbaar iemand. Een kritiek waar Nerve lof voor schijnt te krijgen, maar de film gaat er zo opzichtig mee aan de haal, dat het me al snel de keel uit hing. Het slot is wat dat betreft niet te harden. Het eerste uur gaat nog wel, niet onaardig met al die dares en zo, maar het spelletje ontspoort daarna volledig (niet op een lekker uitzinnige manier, jammer genoeg), terwijl de subplots nergens meer over gaan. Voor zover dat eerder het geval was. Geen idee wat Juliette Lewis hier komt doen. Ze staat volledig voor paal.

avatar van Diederik58
Soms wat irritant filmpje. Toch onderhoudend genoeg om te blijven kijken.
Hoog tempo. Prima cast.
Het verhaal is aardig bedacht. Online games zullen vast populair zijn. Maar hoe ver ga je...?
Op zich zit er humor in en natuurlijk wat romantiek.
Kortom voor ieder wat wils.
Verder een film die ik mij zal blijven herinneren.

avatar van Noodless
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Visueel zag het er allemaal heel goed uit en de muziek stoorde mij niet ondanks het niet echt mijn ding is. De cast deed het prima en er zat heel wat afwisseling en tempo in de film. Naar het einde toe misschien een wat te gemakkelijke uitweg, maar naderhand gezien was het ook de enige oplossing om er definitief ervan los te komen en bevrijd te zijn om opnieuw je leven te kunnen op te bouwen. Dus voor mij geen kritiekpunt. 7/10

avatar van JDSsmetje
Zus en zo.

Nerve vertrekt dan wel vanuit een interessant en fris gegeven, het scenario omvat veel clichématig uitgewerkte subplotjes. Zo zet jaloezie een vriendschap op de helling, en krijgen we ook hier een liefdesverhaal tussen het verlegen schattige meisje en de stoere zelfzekere jongen door de strot geramd. De ontsporing van het Nerve-spelletje mist bovendien suspense, en het moralistische einde werkt tenenkrommend en voelt erg gekunsteld aan.

Visueel is de film verder best gelikt, maar wel interessant. De neon-verlichting fleuren de mooie plaatjes van de stad op, en geven cachet aan de cinematografie. Het lijkt wat geleend van Noé en Refn. Ook de keuze van een elektronische soundtrack is geslaagd, al mogen de bassen iets dieper en hadden een aantal stevige synths beter bij de neonlichtjes gepast.

Vloog ook wel snel voorbij. Vlot filmpje.

Idee voor de film is leuk. Maar ik vind de film vooral gericht aan tieners. Populariteit en liken en aandacht willen. T komt er allemaal in voor. Ik vond vooral t begin van de film saai.

avatar van XavierAndriesse

Tja leuke film het waarschuwt kinderen ook voor social media dit soort apps bestaan echt je kut wel inloggen maar niet uitloggen al vond ik de film niet echt van wow wat een te gekke film in de trailer ris het echt actie de film zelf net wel een aanrader meer leerzaam dan leuk

Zeer onderhoudend, leuk verzonnen verhaal, makkelijk te kijken, fijne zaterdagavond film!