Nerve (2016)

3,03

Thriller

geregisseerd door Henry Joost en Ariel Schulman
met Emma Roberts, Juliette Lewis en Dave Franco

De verlegen en timide Vee is een laatstejaars studente op de middelbare school. Ze gaat een online uitdaging aan op de website NERVE. De website nodigt haar volgers uit om video's in te sturen van zichzelf tijdens het uitvoeren van riskante en gevaarlijke opdrachten in ruil voor prijzen. Al snel zit Vee gevangen in een spel waarbij elke beweging gemanipuleerd wordt door de anonieme gemeenschap van volgers.

97 BERICHTEN 34 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Jeanne Ryan.

Vanaf 22 september in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Flitskikker

Ziet er goed uit!

avatar van tbouwh
doet een tikkie aan als een tiener b-film, en het plot is ook wat goedkoop. Geen hoge verwachtingen dus, maar wie weet valt 'ie mee.

avatar van Zwolle84
Erg leuke en ook veel betere film dan ik verwachtte op basis van de trailer. Het is deels natuurlijk een tienerfilm, maar vooral op het visuele vlak is Nerve domweg erg mooi met zijn gaaf belichte shots en frisse, speelse standpunten. Op momenten deed hij me zelfs aan Spring Breakers denken.

Emma Roberts bewijst bovendien voor het eerst echt een film te kunnen dragen. Daar kunnen we nog van genieten de komende jaren.

Het verhaal, script en personages zijn slap en voorspelbaar. De film moet het echt hebben van de setting. New York wordt mooi in beeld gebracht met mooie shots die bovendien sfeervol geschoten zijn (bijvoorbeeld op de ferry naar Staten Island). De visuele stijl die gahnateerd wordt mag er sowieso wel zijn en de muziek past er goed bij. Zo wordt deze verdere matige film nog best de moeite waard.

avatar van Zwolle84
Waarschijnlijk vanavond in de Pathé Sneak.

Dollar dollar bill, y'all

Is een film die over leegte en oppervlakkigheid gaat leeg en oppervlakkig? Dat is, kort door de bocht, de discussie die steeds weer oplaait bij Spring Breakers en The Bling Ring. Deze twee hate it or love its hebben er sinds kort een zusje bij: Nerve.

Are you a watcher or a player? Met een bewust krakkemikkige interface wordt de game waar Nerve om draait geïntroduceerd. De inzet is simpel: voltooi de uitdagingen en win een smak geld. Verlies en je bent alles weer kwijt. Wie niet durft, mag tegen een kleine vergoeding kijken. En dat wordt massaal gedaan; Nerve is een real life soap 2.0.

Het plot is daarbij zo voorspelbaar als het maar kan zijn. Voor de piepkleine kans dat ik iemands belevenis verpest zal ik geen spoilers plaatsen, maar stap hier vooral niet met de gedachte in dat je eens even lekker gemindfuckt wordt. Hoeft ook niet, daar gaat het bij Nerve niet om.

Enerzijds is Nerve vooral een pracht om naar te kijken en luisteren, en ook daar komen Spring Breakers en The Bling Ring al snel weer om de hoek kijken. Adembenemende nachtshots, knallende kleuren, pompende bassen van die popsongs die net een tikkeltje vreemd zijn; Nerve is net zo (bewust) plat als het vermakelijk is.

Te midden van al dat audiovisuele geweld staat Emma Roberts als een malle te shinen in haar glimmende groene jurk. Onzekere trekjes, voorzichtige pogingen tot ongeremdheid en meer van dat soort subtiele emoties vertaalt ze met veel souplesse naar haar gezicht en de rest van haar lichaam. Ze voelt het personage en gaat helemaal in haar rol op, een genot om naar te kijken.

Zoveel detail als in haar performance zit, zoveel is er ook te ontdekken in de film zelf. Bij de tweede biosbeurt vielen me alweer andere dingen op dan de vorige keer. Nerve is echt zo'n film waar het héle scherm wordt gebruikt en het daardoor loont om hier en daar eens in een raam aan de rand van het scherm te kijken of de hilarisch platte socialmediaberichten te lezen die in hoog tempo langsflitsen.

Het tempo ligt overigens sowieso erg hoog. Zoals het cliché luidt heb je nauwelijks kans om bij te komen tijdens deze rollercoaster ride, constant zijn je ogen en oren informatie aan het verwerken. Door de gave cameravoering volgen die momenten elkaar naadloos en op frisse wijze op, waardoor de anderhalf uur voorbij vliegt.

De trailer deed anders vermoeden, maar Nerve is een van de voorlopige hoogtepunten van dit toch al zo sterke filmjaar. Sterker nog: hij doet niet onder voor de twee eerder genoemde films. Dat hij net iets te moralistisch eindigt, doet daar niets aan af. Cash rules nu eenmaal everything around me.

avatar van Fonzzz002
Nerve is een film die ik eigenlijk niet wou zien geziene de trailer mij deed denken dat het een flauwe actie/komedie was voor tieners. Het kwam tevoorschijn bij een sneak preview en het bleek een erg aangename verrassing te zijn!
Nerve is een film die op slimme wijze het internet gebruik bekritiseerd en in hoeverre de maatschappij grenzen blijft verleggen. Ook benadert het de wijze waarop het publiek de producten vormt en hoe een kijker een ander beeld van de beleving kan hebben dan de speler, daarom ook andere meningen vormt. Onlangs dat het concept fictief is voelt het geloofwaardig genoeg aan om te zeggen dat het idee niet ver is gezocht. Met dingen als youtube en twitch waarin mensen van alles proberen voor aandacht, tot dingen als 4chan of andere internetsites waarin mensen alle remmen lijken los te gooien voor hun vermaak, is Nerve een concept waarbij ik regelmatig dingen in kon herkennen. Maar waarom deze film voor mij goed werkt zijn de personages. Ik was bang dat Nerve zou bestaan uit een compilatie van gekke stunts die een zwak onderbouwd duo zou doen, maar integendeel: beide personages zijn logisch onderbouwde mensen die ik met plezier op hun reis volgde. Het script is goed geschreven en meerdere malen kon ik bepaalde types van de personages herkennen in mensen die ik heb ontmoet. Daarnaast is de wijze hoe het bewerkt goed gedaan: de film verteld het verhaal op bepaalde momenten alsof je een kijker bent die op afstand naar de hoofdpersonages kijkt, maar op andere momenten brengt het de aandacht dichtbij de hoofdpersonages en voel je de intensiteit van de situaties waar zij doorheen gaan. Dit effect word versterkt door de overtuigende acteerprestaties van zowel de hoofdrollen als de bijrollen. De muziek bestaat uit elektro, dance, pop-achtige muziek die je verwachte te horen in clubs of bepaalde kroegen. Deze stijl past goed bij het thema van de film geziene de app is gericht naar jongeren die geneigd zijn dat soort muziek te luisteren, maar deze muziekstijl wist een goeie balans te vinden in energierijke vrolijke tracks, wat rustigere sombere tracks of ertussenin, afhankelijk van de stemming van de scene.

Zoals gezegd was ik aangenaam verrast door Nerve en had geen idee dat het zo slim kon zijn, maar er zijn meerdere aspecten aan deze film waarmee je rekening moet houden als je het gaat kijken. Nerve is niet een film die probeert realistisch te zijn: het probeert niet te laten zien hoe deze app zou uitpakken als het echt zou zijn. Regelmatig gebeuren er dingen in de film die niet de gevolgen hebben waarvan je verwacht dat die er zijn, wat regelmatig voor plotholes zorgt. De plotholes worden voornamelijk in de laatste 30 minuten erg groot, waarbij het naar mijn idee iets te ver van de realiteit ging afwijken. Maar de film focust zich op de personages en wat voor invloed de Nerve app op hun leven heeft, en dit is wat de film tot het einde sterk houd onlangs zijn plotholes.

Een film die ik zou aanraden om te zien als je geïnteresseerd in het concept bent. Sterk verhaal met geloofwaardige personages, goed geacteerd en sterk bewerkt, een concept wat op slimme wijze kritiek geeft. Het is echter niet de meest logische film die je zult zien en met name in de 2e helft zijn er plotholes aanwezig.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geld doet hele gekke dingen met mensen en dit is niet de eerste film welke dit duidelijk maakt. Wat betreft het principe opdrachten uitvoeren voor geld terwijl er camera's meekijken doet mij denken aan de film 13 Sins (2014).

Nerve is best een geloofwaardige film of misschien moet ik zeggen dat de film helemaal niet zo vergezocht is. We leven nou eenmaal in een tijd waarin dit mogelijk is. Wellicht als deze film in de jaren 80 was uitgekomen als jawel, een Sciencefiction dan was het nu een klassieker welke zijn tijd ver vooruit was. Maar ik beschouw de film nu meer een beetje als een soort wake-up call. Geobsedeerd door het internet en vul de rest zelf maar in.

Ik had deze film graag 3,5 ster willen geven, maar dan had die belachelijke scène op de motor er niet in moeten zitten! Oké, dat je het probeert is 1 ding, maar zoiets gaat natuurlijk nooit goed, punt! Maar ook de finale vind ik niet geslaagd. Toch een aanrader omdat de film ook heel veel wel goed doet!

Ik geef deze film een 7/10.. en 3,5* zou in dit geval een 7,5 zijn.

avatar van mrklm
Een ietwat dwaze premisse: Wanneer Vee [Emma Roberts] er door haar beste vriendin (sic!) op wordt gewezen dat ze een watje is, laat ze zich wel erg gemakkelijk verleiden tot het spelen van 'Nerve' een "geheim" spel dat echter door bijna iedere jongere in New York wordt gespeeld of bekeken. Met dit spel kan ze geld verdienen door een uitdaging aan te gaan. In het begin is het allemaal onschuldige grappenmakerij, maar wanneer ze Ian [Dave Franco] ontmoet laat ze zich verleiden tot steeds uitzinnigere opdrachten.
Ook hier zijn weer duidelijk elementen uit The Hunger Games te zien en is het niet zo moeilijk om te bedenken in welke richting dit gaat. Scenarist Jessica Sharzer weet er ook nog wat prekerige teksten in te verwerken over dat jongeren zich dankzij hun mobieltjes buiten de realiteit stellen en door hun kijkgedrag mede-verantwoordelijk zijn voor het waanzinnige gedrag van de deelnemers aan "Nerve".
Ongetwijfeld goed bedoeld, maar het voelt allemaal wat geforceerd aan.
Emma Roberts en Dave Franco vormen een prima stel, er is duidelijk chemie tussen beide acteurs en het is dankzij hun dat deze film nooit verveeld en toch nog het predicaat 'acceptabele popcornfilm' verdient.

avatar van John Milton
tbouwh schreef:
lijkt mij ook een beetje voor de youngsters, als ik de trailer zo zie... heb ik dat mis?

avatar van tbouwh
John Milton schreef:
Ik moet 'em nog zien, is wel zo mijn idee op basis van de trailer en de eerste reacties die ik hier en daar voorbij zag komen. Of dat positief is... Ik ben benieuwd, ik zit dan wel in de juiste leeftijdscategorie

John Milton schreef:

Nope, trailer zet je op het verkeerde been. Zoek Nerve vooral in de categorie Spring Breakers/The Bling Ring; films die voor een jong publiek lijken maar die ook 'serieuze filmliefhebbers' veel te bieden hebben op audiovisueel vlak.

avatar van JacoBaco
Spring Breakers gaat wel iets verder qua geweld, naakt en is uiteindelijk toch iets donkerder van toon. Maar inderdaad, het valt wel een beetje in die categorie. Nerve zal denk ik voornamelijk in de smaak vallen bij mensen tussen de 15 en 40 jaar. Sowieso wanneer je je jeugd nog redelijk vers in het geheugen hebt zitten en je niet te burgelijk bent geworden , is dit (hoogstwaarschijnlijk) een oké film. Sowieso niet truttig en/of erg zoet.

JacoBaco schreef:

Klopt, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat Nerve net als die andere twee een film is waar de substance niet zo belangrijk is en waar je puur vanwege de style al volop van kunt genieten. Zodoende zijn ze voor jeugdige en oudere kijkers interessant.

avatar van JacoBaco
Ben het met je eens Zwolle84, maar moest het toch even kwijt.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best een fijn filmpje. Als geheel weet het goed de huidige tijdsgeest te pakken, en hoewel de achterliggende thema's niet per se vernieuwend zijn (om over de ontwikkeling van muurbloempje Emma Roberts die zich eens laat gaan maar te zwijgen), het is allemaal wel goed uitgewerkt. Zeker het eerste uur waarin alles nog redelijk geloofwaardig blijft is dit gewoon prima vermaak met zeker een sterke Roberts die vooral op dreef is als verlegen meisje. Verder ziet het er allemaal verrukkelijk uit met New York bij nacht en de vele gekleurde lampjes, met af en toe echt een hoogtepunt zoals die helverlichte ingang naar de tattooshop. Ook goede passende muziek, soms iets teveel schreeuwerige tienerpop (hoewel dit allemaal veel te spannend is voor een Q Music, dus opzich best goed te pruimen) maar af en toe ook gewoon hel erg lekkere nummers (C.R.E.A.M.!). En daarnaast is de score ook heel prettig subtiel soms.

Dan vergeet ik verder maar de laatste 20 minuten als de film inhoudelijk uit de bocht vliegt en daarmee echt afbreuk doet aan dat hele stuk ervoor als de film nog net wel binnen de geloofwaardigheid blijft. En dat moralistische geneuzel had ook niet gehoeven. 3,5*.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lelijk. Visueel afzichtelijk zelfs. Niets minder dan schandalig om dit in één adem met werk van Debie (Spring Breakers) te noemen. Mag bijna hopen dat het een grap is, het is namelijk een wereld van verschil. Als Nerve één ding doet, is het bewijzen hoe moeilijk het is om boven je 'filmschool' niveau uit te stijgen. Want dat is het; geschoold. Simpele, aangeleerde shots (veel rijders links en rechts, in en uit... altijd op effect uitgezocht en dus enorm voorspelbaar) die mooi lijken door een kek kleurtje. Rode, blauwe neon domineren het nachtleven, maar oh wat boring. Zitten ook wat vage lens-keuzes in. Zeer inconsequent qua look. Zitten welgeteld twee fraaie shots in en dat is wanneer Vee toch besluit om met Ian mee de stad in te gaan. Groothoek geschoten, sterk gekadreerd (veel ruimte, dit keer níet veilig in de kijkrichting) en fijn belicht. Een uitzondering, zo blijkt.

Men wilt films die snel ge-edit zijn nog wel eens een ''MTV-stempel'' geven, maar deze film staat voor wat de term werkelijk inhoudt: doen alsof je mooi bent. Doordrenkt met mierzoete EDM/Pop en wat een verschrikkelijk einde incl. vervelend moraal. Blegh.

avatar van Basto
Geinig filmpje. Opbouw is goed, maar op het eind gaat het toch een beetje de mist in met een aaneenschakeling van ongeloofwaardige momenten.

avatar van barcam
Denk dat het doelpubliek eerder tieners zijn maar toch als veertiger stiekem genoten van deze film.
Zeer flitsend gemaakt en visueel zeer leuke videoclip-achtige stijl.
Het einde gaat wat de mist in om een 'wijze boodschap' te verkondigen maar dit kan de pret niet drukken.
Aanrader.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie setting, fijne sfeer en interessant onderwerp - de maatschappijkritiek lag er wat dik op, maar houdt al bij al wel een mooie spiegel voor over het gebruik van sociale media.
Jammer genoeg wordt ie volledig onderuit gehaald in het laatste halfuur, met een rare, over the top climax en een veel te zoetsappig einde. Vond het eigenlijk jammer dat die Ian een goede gast bleek te zijn, vond hem leuker als mysterieuze niet-te-vertrouwen-kerel.

avatar van Walter S.
Origineel verhaal, mooi in beeld gebracht, mijn puberdochter vond het prachtig, ik heb me er ook wel prima mee vermaakt.

avatar van Timothyvdmeer
leuke film. Orgineel concept ook. Komt Led verlichting weer in de smaak net zoals F&F2?
Viel me hier wel op. Verder goede rol van Franco. Zie hem liever dan zijn grote broer.

avatar van misterdhdh
Bijzonder aangenaam verrast door deze Nerve. Had nog niet veel gehoord van deze film tot ik in de bioscoop kwam en het origine verhaal sprak me wel aan om deze te gaan zien. (ook een beetje bij gebrek aan betere films die ik wou zien). Het verhaal is origineel en de uitwerking is zeer goed. Had op een bepaald moment zelf zin om mee te spelen met het spel. Heb zelf ongeveer de leeftijd van de tieners, dus kon me wel inleven in hun (digitale) wereldje. Ik heb eigenlijk genoten van begin tot einde. Het tempo zit er meteen goed in en houdt het ook vol tot het einde. De personages doen het ook goed en natuurlijk is er nog de knappe hoofdrolspeelster, wat toch altijd een leuk extraatje is om naar te kijken. Ondertussen krijg je ook geweldige passende en enorme leuke muziek en af en toe wat heerlijke droge humor. De climax had ik misschien liever iets anders gezien, maar echt tegenslaan deed deze ook niet. Voor de rest natuurlijk redelijk voorspelbaar, maar toch enorm sfeervol en genietbaar. Al bij al zeker genoten van deze film, de uitwerking is toch goed gelukt,en de film is voorbij voor je het weet. Geen moment verveelt en zeker een aanrader. Verwacht nu ook geen spetterend verhaal en een serieuze film of hij zal tegenvallen.
4/5
****

avatar van tattoobob
Zwolle84 schreef:

Geen een keer aan een van deze twee films moeten denken.

tattoobob schreef:

Geen een keer aan een van deze twee films moeten denken.

Tja, dat kan. Ik wel.

avatar van BobbyShmurda
Het zit visueel best grappig in elkaar, maar de dialogen en de atmosferen zijn gewoon te afgezaagd en ongemakkelijk om te zien. Het is geen film voor adolescenten, het is een film gemaakt door mensen van rond de veertig die denken te weten wat die leeftijd groep leuk vindt om te zien. Gewoon pijnlijk. Had een degelijke film kunnen zijn als de dialogen natuurlijker waren en de computer / telefoon momenten minder gimmicky waren. Nu gewoon ongemakkelijk om te zien.

avatar van Pazmaster
Normaal gesproken hou ik niet zo van high school teen movies maar deze film valt best mee. Het idee is best leuk en het is soms zelfs ook nog een beetje spannend. Helaas is het gedoe met de smartphones en andere gadgets (zoals mijn voorganger al aangeeft) té gemaakt en daardoor komt het wat neppig over, het is me allemaal iets te flashy. Ook zitten er heel wat gaten in de plot en worden een hoop dingen niet duidelijk gemaakt. Als het idee beter uitgewerkt was en er minder oppervlakkige toeters en bellen in zaten had het best een goede film kunnen worden. Het acteerwerk kan er wel mee door, helaas heeft Lewis slechts een kleine bijrol. Leuk geprobeerd maar net niet genoeg voor een voldoende, daarvoor was het einde te slap.

avatar van Chelsea94
Vond het een toffe film, apart en origineel verhaal, richting het eind is wat minder geloofwaairdig maar wat maakt het uit, ging lekker vlot en goed acteerwerk.

avatar van mixmaster
Heerlijke film met een lekker vlot tempo en leuk verhaal.
Visueel mooi en het acteerwerk mag er ook zijn.
Ik heb er van genoten.