- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge maart 2025
Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge maart 2025
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
29. Spencer (2021)
Vrouwelijke hoofdrol: Kristen Stewart
117 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 58
Bron: Amazon Prime
Spencer, de nummer 747 uit de (voorlopig) laatste editie van de MM top 1000, verhaalt over prinses Diana die kerst ‘viert’ samen met de Royal Family op Sandringham House. Kristen Stewart doet het meer dan prima. Ondanks het intieme portret, komt alles nogal afstandelijk en kil over. De muzikale ondersteuning is vrijwel constant dreigend en bombastisch aanwezig. Tamelijk ‘in your face’. Alsof je naar de spannendste film allertijden aan het kijken bent. Het matcht totaal niet met het hetgeen je aan het kijken bent. Want sommige delen van Spencer zijn behoorlijk taai. Dat had een stuk subtieler gemogen.
Blijkens deze film was Diana een behoorlijk impulsief, bijna asociaal, en labiel persoon die doet aan zelfbeschadiging en suïcidale neigingen heeft. Na afloop even opgezocht of dit gebaseerd is op feiten. Het blijkt dat regisseur Pablo Larraín het allemaal compleet verzonnen heeft. Tuurlijk had Diana zo haar moeilijkheden in de koninklijke familie, maar ik heb er toch wel wat moeite mee om Diana zo eenzijdig (negatief) af te schilderen.
3*
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
Vrouwelijke hoofdrol: Leonie Benesch
98 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 60
Bron: Film1
Das Lehrerzimmer stond al een tijd op de wensenlijst, maar was nog nergens (met NL subs) beschikbaar. Staat sinds enkele dagen op Film1, dus meteen maar even meegepakt.
Mijn hoge verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. Dit is een zeer sterke en kundig gemaakte Duitse film met een glansrol voor Leonie Benesch die lerares Carla speelt. Er zijn meerdere diefstallen op school en Carla gaat op onderzoek uit. Na een ‘heterdaadje’ vastgelegd te hebben op video, uit ze beschuldigingen aan het adres van één van haar collega’s. En dan is het hek van de dam…
Sommige scènes vliegt regisseur Ilker Çatak een heel klein beetje uit de bocht en boet de film iets in aan geloofwaardigheid. Maar dan nog is dit een dijk van een film die mij de slordige 100 minuten zeer heeft kunnen boeien.
4*
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
Zo, ik ben ook over de finish!
Er liggen nog paar extra films op de plank, dus wellicht loopt de teller nog wat verder op. Maar eerst even het vizier op een aantal laatste kansjes op Amazon.
31. Rose (2022)
Vrouwelijke hoofdrol: Sofie Gråbøl
106 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 62 + 11 = 73
Bron: Film1
In Rose speelt Sofie Gråbøl, één van de beste en meest veelzijdige Deense actrices, de hoofdrol. Ze is bij mij o.a. bekend van het grappige Blinkende Lygter (2000) , het briljante Der Kommer en Dag (2016) en natuurlijk als detective-inspecteur Sarah Lund in de ijzersterke serie Forbrydelsen. Het is dan ook even wennen om haar in Rose als geesteszieke Inger te zien.
Rose is een hartverwarmende film waarbij Inger samen met haar zus Ellen en zwager Vagn met de bus afreist van Denemarken naar Parijs voor een georganiseerde stedentrip. Volop kolderieke voorvallen onderweg. Maar gaandeweg weet Inger vrijwel iedereen in te pakken en blijkt dat ze zeker niet krankjorum is. Heerlijk filmpje, al is het zijplotje met de Algerijnse taxichauffeur wat onnodig en ongeloofwaardig.
Het blijft bijzonder dat het kleine Denemarken, met slechts 6 miljoen inwoners, zoveel goede films blijft afleveren. Tuurlijk zie je vaak dezelfde ‘koppen’, maar het acteerniveau is altijd dik in orde. Zo ook weer in deze film.
3,5*
cinemanukerke
-
- 1817 berichten
- 1035 stemmen
We gotta get out of this place, If it's the last thing we ever do, We gotta get out of this place, 'Cause girl, there's a better life for me and you. Deze lyrics van The animals spookten door mijn hoofd toen ik vorig jaar de Ronde Van Vlaanderen amateurs reed. Vooral op de koppenberg met de kasseien was er de wens dat ik liefst ergens anders was. Dat er mensen zijn die na afloop nog beweerden dat het genieten was, kon ik niet volgen. Dit was afzien, duwen met de pedalen, zwart zien voor de ogen. De volgende dag zou Matthieu Van Der Poel net daar op de koppenberg zijn aanval inzetten om zo voor de derde keer te winnen. Zijn tegenstanders dachten daar op die verdomde Koppenberg : Quo vadis, Matthieu ?
15. Quo Vadis, Aida? (Film, 2020)
101 minuten - vrouwelijke regisseur Jasmilla Zbanic
FTV : 2 punten - totaal 29 punten
Het verhaal van Srebrenica is schrijnend en gruwelijk. Dat is reeds de helft van de beleving. Dat heeft de film al mee, dat zou elke film meehebben. Daardoor kijkt de geïnformeerde kijker nagelbijtend verder zelfs al is er in de film geen moord zichtbaar (alles gebeurd off screen). Je weet namelijk wat er is gebeurd en het is niet goed. De film zelf is matig. Veeleer een reconstructie waarin de zwakte van de VN de sleutel blijkt te zijn van deze massamoord. Een POV van het hoofdpersonage Aida dat als vertaalster bij de UN probeert haar familie te redden Jammer dat er geen karakter schets werd gemaakt bv Aida als vertaalster die zaken moet vertalen terwijl ze weet dat het zal leiden tot de dood van de bevolking. Een tweestrijd, een belangenconflict ... het had de film een diepere intensiteit gegeven. Het laatste kwartier was het interessantste (de aftermatch), hoe iedereen met elkaar moet leven na de feiten. Dat er nog steeds niet vergeten en vergeven is, is dan ook niet moeilijk te raden.
john mcclane 2
-
- 3488 berichten
- 6576 stemmen
13. Love Me, Love Me Not 2025) -
FTV – 85 minuten
Regisseur: Leila Sahir
Puntentotaal: 25
https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/love_me_love_me_not.jpg
Deze telefilm was gewoon goed—beter dan de gemiddelde Johan Nijenhuis-productie en absoluut een groter publiek waard. In eerste instantie lijkt het verhaal te draaien om een vrouw die schrijft over het dating- en seksleven van een losbandige jonge vrouw. Op zich niets nieuws, want Sex and the City heeft dit concept jarenlang succesvol uitgemolken.
Toch weet de film te verrassen, met name doordat de hoofdpersoon Marokkaanse roots heeft, zonder dat dit expliciet benadrukt wordt. Geen clichés over cultuur, schaamte of familie-eer—het verhaal blijft puur op de personages gericht, wat verfrissend is.
Naarmate de film vordert, wordt Ines een steeds minder sympathiek personage, maar haar gedrag wordt wel goed verklaard. Ook de bijrollen, waaronder Olga Zuiderhoek, zijn sterk en dragen bij aan de impact van het verhaal.
https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/41342-love-me-love-me-not.jpg
Love Me Love Me Not is een rauwe en aangrijpende telefilm die indruk maakt. 3,5 sterren.
Seam
-
- 988 berichten
- 2307 stemmen
11. I Am the Pretty Thing That Lives in the House (Film, 2016)
89 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 20
Paar keer eerder voorbij zien komen en het gemiddelde schrok me toch wel af. Maar de andere films van Perkins bevielen me best goed. En ik zal eerlijk zijn: Deze beviel me uiteindelijk het meeste. Maar het gemiddelde snap ik wel.
Het is allesbehalve een people's pleaser.
De film combineert een klassiek en simpel horrorconcept zoals we dat kennen uit de jaren 60, maar geeft er een volledig eigen draai aan. Geen schrikeffecten, drama of theater, nee pure sfeer en een interessante vorm. Veel voiceovers die geweldig ingesproken worden en met momenten een erg creepy vervorming hebben. Tempo is zeer traag, waardoor het zelfs een rustgevende film wordt. Er gebeurt dan ook niet heel veel, maar soms is less more. Ik heb meerdere kippenvel momenten gehad tijdens het kijken en dat lukken weinig films. De ASMR van de voice-overs hielp hier wel een groot gedeelte bij.
Lengte is ook perfect, net iets meer dan 83 minuten maakt het heel compact en ging mij geen enkel moment vervelen.
Krappe 4*
11/19 films die ik bekeek betrof een vrouwelijke protagonist of (2) vrouwelijke regisseur.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
15. Woman They Almost Lynched (1953)
Vrouwelijke protagonisten: Audrey Totter, Nina Varela en Joan Leslie
90 minuten - Verenigde Staten
FTV 2 - Totaal: 30
https://www.dvdclassik.com/upload/images/critique-la-femme-qui-faillit-etre-lynchee-dwan12.jpg
In Woman They Almost Lynched spelen vrouwen de hoofdrol. Drie sterke vrouwen. Het is even wennen maar ook leuk om nu eens niet de vrouwen in een western in een streotiepe rol als gedwee bijpersonage te ervaren. De vrij korte western biedt amusant kijkwerk. Ondanks de zwaarwegende aanwezigheid van vrouwen houdt de film zich niet in met betrekking tot schietpartijen, vuistgevechten en gevechten te paard. Een fraaie scène is een kroeggevecht tussen twee vrouwelijke protaginisten. Opvallend trouwens dat in de film een schotwond niet met bloed gepaard gaat. Verder is het grappig hoe de acteurs overdreven acteren als ze door een kogel worden geraakt. Bepaald geen hogeschooltoneel. Ach, heel erg is het niet. Het is gewoon een leuke film.
3*
cinemanukerke
-
- 1817 berichten
- 1035 stemmen
She's a mystery to me, She's a mystery girl. Deze lyrics van Roy Orbison waren voor mij de eerste waarschuwingen dat vrouwen wel eens van een andere planeet zouden kunnen komen. Nu, na x aantal boeken, films, toneelstukken en songs is het een feit. Tot de film ...
16. What Women Want (Film, 2000)
127 minuten - vrouwelijke regisseur Nancy Meyers
FTV: 2 punten - totaal 31 punten
https://www.haro-online.com/stuff/whatwom2.jpg
Romantic comedy’s zitten niet echt in mijn interesse veld maar kom, voor deze challenge doe ik moeite. En de wonderen zijn de wereld niet uit want What women want vond ik wel goed. Zeker het eerst uur, het deed me denken aan Groundhog day (nors, onsympathiek personage krijgt een gave dat eerst verveeld dan uitbuit en als hij een beter mens wordt, verdwijnt de vloek). De set up 'macho man zoekt naar zijn vrouwelijke kant' wordt heel goed verteld, het feit dat hij weet wat iedereen over hem denkt zeer grappig. Regisseur Meyers verdiende haar sporen met script schrijven (bv Private Benjamin met een Goldie Hawn vond ik in een ver verleden een geslaagde comedy waar zij zich in het macho leger inschrijft) en hier brengt ze een vlotte onderhoudende comedy (met zelfs een Fred Astaire moment), veel Frank Sinatra op de soundtrack en mooie camerabewegingen maar de tweede helft te standaard romantisch en op het einde zelf zeemzoet (met de vader dochter relatie, de ontknoping met Hunt). Een voldoende toch. Samen met Mel Gibson zocht ik en begreep ik de vrouwelijk psyche en zo weet ik eindelijk wat vrouwen willen. Dankzij deze challenge !!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nummer 31, einddoel bereikt en dus mag ik er nog 10 puntjes extra bijtellen
95 minuten
FTV
Puntentotaal: 62 + 10 = 72
https://cdn1.aznude.com/lindablair/chainedheat/Blair-ChainedHeat-n-02.jpg
Eigenlijk is de enige reden dat ik deze heb bekeken om te zien hoe Linda Blair het zou doen in een women in prison film en uiteraard omdat deze in een bepaalde challenge past. Blair speelt zelf een redelijk brave rol in tegenstelling tot haar medegevangenen die tough bitches zijn. Het verhaal stelt niet veel voor, maar deze film moet het vooral hebben van geweld en vrouwelijk naakt. Het geweld is redelijk kort maar wel krachtig. Het naakt valt op zich een beetje tegen, niet zo erg veel en vrij kort op die algemene douchescène na. Vermakelijk maar niet meteen voor herhaling vatbaar.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
41. Organ (1996)
110 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 82 + 1 +10 = 93
Japan / Regie: Kei Fujiwara
Kei Fujiwara is waarschijnlijk vooral bekend voor haar rol in Tetsuo: Iron Man waar zij de vriendin speelde maar zij werkte ook mee aan de productie. Haar professionele relatie met Shinya Tsukamoto gaat verder terug tot zijn theater dagen en Tetsuo is ook deels in haar appartement opgenomen. Haar experimentele theater bedrijf Organ Vital Company produceerde ook deze film die gebaseerd is op een theaterstuk van hun.
De invloed van of haar invloed in de films van Shinya Tsukamoto is ook voelbaar hier. Ik moest ook denken aan het werk van Hisayasu Satō hier. Organ is een stijlvolle en interessante film, technisch goed gemaakt, mooi wansmakkelijk met veel bloed o.a. en goede soundtrack. Het voel ook interessant Japans en pervers bij momenten aan. Hierbij het goede nieuws, het probleem hier is het scenario, verhaaltechnisch is dit gewoon een rotzooi. Het begint over een groep van orgaandieven, sfeervool, haast neo-noir maar verlaat dit stuk haast even snel. Richt zich op een onnodige yakuza plot, interessante vliender scene, verknipte broer en zus relatie, seriemoordenaar plot, wraakstuk,… Jij geraakt makkelijk de weg kwijt en jij blijft hopen dat zij een ding hadden gekozen om op te focussen, spijtig van het scenario want dit had zoveel meer kunnen zijn.
Wel een voorbeeld van dat net zoals er voor mij geen typische mannen films zijn, het feit dat dit door een vrouw gemaakt is maakt het absoluut geen typische vrouwen film. Het omgekeerde bestaat voor mij ook niet.
john mcclane 2
-
- 3488 berichten
- 6576 stemmen
helaas ga ik de 31 niet halen ( vind dit ook meer een cijfer voor de horror challenge )
mijn voorstel zou zijn 22 :In de numerologie wordt 2 geassocieerd met zachtheid, samenwerking, intuïtie en verzorgende eigenschappen, die traditioneel als vrouwelijke kwaliteiten worden gezien.
voor nu :
14:
Girl, Interrupted (Film, 1999)
https://i.imgur.com/yvkR4IX.gif
RW – 127 minuten
Regisseur: James Mangold ( bijna een geheel vrouwelijke cast )
Puntentotaal: 25,5
Bijna de gehele cast bestaat uit vrouwen, wat des te meer benadrukt hoe jammer het is dat de regisseur een man is—een gemiste kans. Ik blijf me verbazen over hoe weinig vrouwelijke regisseurs er zijn. Elke keer als ik dacht: dit móet door een vrouw gemaakt zijn, kwam ik weer van een koude kermis thuis. Dat besef kost de film voor mij een halve punt.
Nog steeds een geweldige film, al vond ik Angelina Jolie’s karakter bij deze herkijkbeurt iets te overdreven aangezet. Een klein schoonheidsfoutje, maar het lijkt wel een icoon te zijn als je de film googelt .verder is de sfeer fantastisch neergezet: de locatie en het tijdsbeeld voelen geloofwaardig, alsof je echt in de jaren ‘60 op een psychiatrische afdeling bent.
https://media.tenor.com/V3P1Ce7LV2EAAAAe/girl-interrupted-winona-ryder.png
Wat een cast ook—helemaal vergeten dat Elisabeth Moss hier ook in speelde! Prima herkijking.
john mcclane 2
-
- 3488 berichten
- 6576 stemmen
15 Bend It like Beckham (Film, 2002)
FTV
112 minuten
Puntentotaal: 28,
vrouwelijke regisseur :Gurinder Chadha
Prima feelgood-film, vooral omdat ik als tiener een opmerkelijke crush had op Parminder Nagra tijdens haar ER-jaren—en dit was haar grote doorbraak. Toch maar eens gekeken.
Hoewel het thema draait om een Indiase familie en hun cultuur, voelt de film in de kern heel Brits aan. Veel Melanie C-muziek ook… Poeh, die mis ik niet echt meer, haha.
https://musicart.xboxlive.com/7/2d7b5100-0000-0000-0000-000000000002/504/image.jpg
Geen hoogvlieger, maar wel een vermakelijke film.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
helemaal vergeten dat Elisabeth Moss hier ook in speelde!

Nooit geweten, en ik heb de film minsten drie keer gezien. Owkee, de meeste van die kijkbeurten waren nog van vóór ik Moss kende, maar ik sta er wel versteld van dat ik dit niet wist.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
32. Femmine Infernali (Film, 1980)
aka Escape from Hell
92 minuten
FTV
Puntentotaal: 74
Een van de betere women in prison films in de jungle. Jack Hill maakte er enkele maar die konden me niet echt bekoren. Dit vond ik het betere werk met een goede mix tussen actie, geweld en erotiek. Voor meer details lees dan maar de uitgebreide review van Theunissen. 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Ik ben een beetje uit het ritme geraakt sinds de 31 met een weekendje weg en een drukke week (met ook andere plannen op de vrije avonden). Maar toch nog twee filmpjes erbij.
32. Strange Days (Film, 1995)
Speelduur: 145 minuten (FTV)
Totaal: 64 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/lPvwp0esgdnb6L7ypTbgwhhAMxz.jpg
Het is een nogal rare jaren '90 anarchistische cyberpunk vibe hier qua dystopie, bijna richting Mad Max maar dan in de stad, en die setting werkte voor mij niet helemaal. Het verhaal is nog wel okee, waarbij een soort van VR-snuff-films en de bijbehorende moorden centraal staan. Sterke cast, met een voor mij onherkenbare Ralph Fiennes, een vrouwelijke heldin van Angela Bassett, en Juliette Lewis en Vincent D'Onofrio (in een wat kleinere rol) zie ik over het algemeen ook graag. Het genre is niet helemaal m'n ding, maar toch wel redelijk goed vermaakt met Strange Days. 3.5*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
33. The Other Boleyn Girl (Film, 2008)
Speelduur: 115 minuten (FTV)
Totaal: 66 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/jovVe4UGpmQEAE6ZEmV5xa6Kk1f.jpg
Het is een bekend verhaal, ook al vele malen op papier en op film gezet, maar het blijft intrigeren. Koning Henry VIII met z'n zes vrouwen (al zien we alleen exemplaren een en twee in dit verhaal), en die door een wens naar een zoon én naar een jongere dame dan z'n huidige vrouw Catherine of Aragon de geschiedenis grondig verandert heeft. Met name door de Church of Engeland op te richten en zo zich af te scheiden van de katholieke kerk, zodat hij met Anne Boleyn kon trouwen. The Other Boleyn Girl is een aardig historisch drama met een beetje romantiek over deze periode - en met name focusend op de zussen Boleyn die zich ambitieus het hof in charmeren. Echt heel verrassend is het verder niet, met een hoop gekibbel, een Henry VIII die niet echt overtuigt met een jonge afgetrainde gast als Eric Bana in plaats van de zwaarlijvige man met fysieke problemen die hij was (of Thomas Boleyn als sukkelige naieveling). Fraaie kostuums, dat wel, en ik herinner me deze film ook vooral van de poster - je wordt spontaan verliefd op Natalie Portman hier. Maar het had boeiender gekund, zeker gezien het smeuïge historische materiaal, waarin het bloed uitgebreid vloeit, soms terecht en soms zeker ook niet. Leuk om eens gezien te hebben, maar veel meer ook niet. 3.0*
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
39. Mona Lisa and the Blood Moon (2021)
Regisseuse : Ana Lily Amirpour
106 minuten
FTV : puntentotaal 88 (Eindelijk de 10 punten extra meegeteld)
https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/oFSO37diz2Fw4E5N6dkYvg22G7q.jpg
Een film die de indruk wekt om een bovennatuurlijke horror te worden maar uiteindelijk toch maar een luchtige toon aanslaat. Uiteindelijk vond ik het toch wel redelijk intrigerend en boeiend. Het mysterieuze karakter van Mona Lisa. De telekinetische kracht die ze bezit en het eigenzinnig misbruik door Bonnie hiervan. En de politieagent die ze op de hielen zit (de humoristische noot) en die me een beetje deed denken aan Al Powell uit "Die Hard". Ik vond het in ieder geval een entertainende film. Een beetje eigenzinnig en enorm kleurrijk (Refn-pallet). Eigenlijk ligt deze film in de lijn van het andere werk van deze regisseuse.
Sterke punten: Eigenzinnig verhaal en uitwerking. Kleurrijk.
Zwakkere punten: Ik had gehoopt op een echte horror. 
Persoonlijke rating : 3.5*
Filmografie Ana Lily Amirpour : Ook gezien van deze regisseuse - als actrice (en regisseuse) in "A Girl Walks Home Alone at Night (2014) - 3.5*". Ook geregisseerd "The Bad Batch (2016) - 3*"
cinemanukerke
-
- 1817 berichten
- 1035 stemmen
This is the day, Your life will surely change, This is the day, When things fall into place. Er wordt gefluisterd dat in onze straat Mr Borremans van nummer 13 deze lyrics van The The steeds ’s morgens aan het neuriën was. Een gerucht weliswaar. We kenden Mr Borremans als een man van middelbare leeftijd die elke werkdag stipt naar kantoor vertrok (ergens in verzekeringen maar ook dat was niet geheel bekend) en keurig zijn das opstroopte. s’ Avonds wandelde hij een rondje met de hond. In het weekend zag je soms Mr Borremans het gras maaien maar verder niks. Plots kwam er een ziekenwagen, wat politie en daarna was het stil. Een dag of drie later stond er een bordje 'te koop’ aan zijn huis. Er wordt gefluisterd dat Mr Borremans van nummer 13 zelfmoord heeft gepleegd net nadat hij het liedje had geneuried. Maar niemand is daarvan zeker.
17. Le Otto Montagne (Film, 2022)
147 minuten - duo regisseur waaronder een vrouwelijke : Charlotte Vandermeersch en Felix van Groeningen
FTV : 2 punten - totaal 33 punten
Het is moeilijk om de rol van Charlotte te ontcijferen in deze film. Immers, van Groeningen heeft reeds verschillende films afgeleverd waarin hij bij elke film dieper naar de menselijke drama’s peilt. Deze film is dan ook een logisch vervolg op bv De helaasheid der dingen, The broken circle breakdown, Belgica of Beautiful boy. Misschien de acteurs regie (die hier voortreffelijk is) maar ook in Beautiful boy was dit top. De acht bergen/Le otto motagna is een studie van een vriendschap van 2 mannen die ontstond in hun jeugd waarin beiden zoeken naar de zin van het leven. De een vindt het op een berg, de ander moet acht bergen rond zwerven om het te vinden. De film is zeker verdienstelijk in vertellen van de band tussen de mannen, prachtige beelden van de natuur (de locatie shoot is dan ook het sterkste wapen van deze film) maar is te oppervlakkig in het brengen van drama Er zijn te veel personages, te veel onderlinge relaties die onderbelicht blijven. Het is me bv niet duidelijk waarom Pietro het ouderlijk huis verlaat en niets meer van zich laat horen. Er moet veel verteld worden en dat breekt af en toe zuur op. Zo zijn de scenes in Nepal eerder anekdotisch om het verhaal verder te kunnen vertellen maar echt diepgaand met zijn ontmoetingen en tochten in Nepal gaat het niet. Het duo regisseurs bijten hun tanden stuk op de inhoud (het boek is te veel omvattend ?) maar visueel en auditief (een mooie soundtrack van Daniel Norgren) best aantrekkelijk en het andere duo (Pietro en Bruno) is echt wel fantastisch vorm gegeven zowel qua acteren als qua vriendschapsband.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
33. Curral de Mulheres (Film, 1982)
aka Amazon Jail
93 minuten
FTV
Puntentotaal: 76
Nu ik toch bezig ben nog maar een woman in prison film en ook deze speelt zich af in de jungle. Er zijn wel overeenkomsten met Escape from Hell die ik eerder zag vandaag, maar dan gaat het vooral om het weglopen en de gevaren van de jungle trotseren. Het grote verschil is dat het hier niet gaat om een werkkamp waar er straffen worden uitgedeeld, maar eerder een soort bordeel waar de meisjes worden ingezet bij feestjes die dan uitmonden in orgiën. De film heeft bijna constant naakt dus vervelen doet het nooit. En wat zie ik geen bericht van Theunissen, nog niet gezien dus? Hop hop daar moet snel iets aan veranderen 
robertinho
-
- 1511 berichten
- 2933 stemmen
22. Greener Grass (Film, 2019) - MovieMeter.nl
95 min
Ftv
Puntentotaal 44
Verrassend leuk. Ik had geen idee wat dit moest worden, maar ben aangenaam verrast. Was eventjes bang dat het allemaal heel flauw zou worden, en in zekere zin is het dat ook, maar er zat ook een bepaald ongemak in dat me wel aansprak. Heel bevreemdend.
23. The Daytrippers (Film, 1996) - MovieMeter.nl
87 minuten
Ftv
46 puntjes
Genoten. Wat een dialogen en wat een performances. Anne Meara was strontvervelend en hilarisch tegelijk. Vooral in haar interacties met Liev Schreiber. Eigenlijk een heel sterke rol van alle vijf de familieleden.
24. The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (Film, 2024) - MovieMeter.nl
134 minuten
Ftv
Puntentotaal 48
Beter dan verwacht. Aan het begin zat er voor mijn gevoel heel veel animatie in waarbij ze getekende figuren voor een 3d achtergrond zetten, dat zag er erg goedkoop uit. Dat werd of minder of ik ben er aan gaan wennen. Na een minuut of 20 zat ik dan ook wel aardig in het verhaal. Dat wordt nergens echt heel interessant of ingewikkeld of origineel, maar het verveelt ook niet. Daarvoor zit het tempo er te stevig in. Hera is ook een leuke hoofdfiguur.
Theunissen
-
- 12266 berichten
- 5513 stemmen
33. Curral de Mulheres (Film, 1982)
De film heeft bijna constant naakt dus vervelen doet het nooit. En wat zie ik geen bericht van Theunissen, nog niet gezien dus? Hop hop daar moet snel iets aan veranderen

Ik heb dit Braziliaans pareltje inderdaad niet gezien en ik had er ook nog nooit van gehoord. Ik heb hem wel inmiddels gepindakaasd, dus misschien ga ik hem vanavond al bekijken. Het zal ongetwijfeld ook leuker zijn dan de voetbalwedstrijd waar ik vanmiddag heen was gegaan. Maar gelukkig scheen de zon op de tribune en was het eten in een restaurant na afloop van de wedstrijd ook lekker.
Ik zie nu overigens dat de film is van regisseur Oswaldo De Oliveira (niet dat hij een bekende regisseur is) en daarvan heb ik 2021 een andere WIP film van hem gezien, namelijk "A Prisão (1980)" en die kreeg maar liefst 3,5* van mij, dus ik heb best hoge verwachtingen van "Curral de Mulheres" 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Polen - 95 minuten - Vrouwelijke regisseur: Barbara Bialowas
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 56
Bron: Daily Motion
Quotering: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/4Cwe50BXDl3iPISaCuZFbzayWMN.jpg
Toxische relaties blijven een fascinerend gegeven. Bekeken vanuit beide sekses dan. Mannen zijn met hun duale gespletenheid ofwel charmant dan wel agressief dominant. De vrouwen weten met hun verwarde emoties geen blijf en denken dat het wel goed komt. Niet weinig denken ze zelfs dat het hun eigen schuld is.
Niet zozeer een gemarginaliseerde omgeving van alcohol of verloederde buurten. Het geeft weer dar het in elk segment van de samenleving gebeurt.
Vrij stijlvol weergegeven. De seksscènes zagen er wel goed uit. Passioneel en gestileerd. Een film waarbij je weet hoe het eindigt doordat je met de flashforwards en -backs zit en weet waaraan je toebent. De focus berust dan ook bolledig op het koppel. Niet slecht gedaan!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Verenigd Koninkrijk - 104 minuten - Vrouwelijke protagoniste: Eva Birthistle
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 58
Bron: Bieb
Quotering: 3,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/xXPPcqTc9EGz6pPZYwT61DnrNr8.jpg
Een perfect voorbeeld waarbij twee etnische religieuze gemeenschappen wel met elkaar kunnen samenleven en opschieten zolang er maar niet in the inner circle gekomen wordt. Het gaat hier niet om extreme gelovigen. Er speelt ook meer dan het geloof alleen. Het is over de fundamentele elementen van je zijn, je familie, de eer en de waarden ... en vooral hoe anderen over je denken. Dat laatste is zo belangrijk voor velen over diverse religies heen zelfs.
Erg fijn gebracht alweer door Loach. Geen diepmensenlijk deze keer, maar wel nog steeds een film over mensen. Een relatie gedoemd om te mislukken denk ik ondanks het open einde. De twijfels die er waren ervoor en tijdens, de knipperlichtrelatie, ... geen goede tekens.
Knap gespeeld door het duo. Een film die ook gaat over vrouwen, over de toegewijde oudere zus, de vooruitstrevende jonge zus die elders wil studeren, de leerkracht die in een andere realiteit terechtkomt. Loach weet de perfecte balans te bewaren!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Japan - 72 minuten - Vrouwelijke protagoniste: Chara
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 60
Bron: Archive.org
Quotering: 4,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/w50UAuXUBtnGsHY0HREAs2nkEfv.jpg
Toch wel een vrij schrijnende confronterende film over een tehuis vol geestesgestoorden. De openingsscène hakt er meteen op in wanneer de jonge Coco door haar ouders wordt afgezet. Het is een oord vol verderf en afstandelijkheid. En ook misbruik leunt om de hoek.
Opgewekter en luchtiger gaat het er in de hoofden van de patiënten aan toe. Zij zien de wereld in eenvoud en al zijn simpliciteit. Hartverwarmend ook op die manier en Iwai creëert zo een ideale balans tussen beide tegenstrijdige gevoelens bij de kijker.
Leuk zo die wandelingen op de muren en heerlijke logica van de protagonisten. Hoewel zwarte engel Coco soms wat schreeuwerig overkomt toch genoten ook van het acteerwerk. Het einde maakt het dan weer af en drukt je neus op de harde feiten. Sterk!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
31. Gui Cai Zhi Dao (Film, 2024)
Taiwan - 110 minuten - Vrouwelijke protagoniste: Sandrine Pinna
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 62
Bron: Netflix
Quotering: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vu6fRQWBqXzPsWXvwu6zx7Mi2Sa.jpg
Interessant concept waarbij geesten zich via een show moeten bewijzen vooraleer er op de mensheid worden losgelaten. De film deed me denken aan de animatiefilms Coco, waarbij ook geesten in een tussenwereld leven, en Monsters Inc.
Je kan er ook de nodige kritiek in zien waarbij in het medialandschap de entertainende talentenshows, met of zonder celibrities, de pan uitschwingen.
Leuk is het sowieso al vond ik niet alles even geslaagd. Soms een beetje flauw, maar al bij al spitsvondige genoeg voor een leuke avond.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
16. In Liebe, Eure Hilde (2024)
Vrouwelijke protagonist: Liv Lisa Fries
124 minuten - Duitsland
FTV 2 - Totaal: 32
https://www.filmdienst.de/bild/filmdb/315017
De film laat de kijker kennismaken met de Berlijnse afdeling van de ondergrondse beweging Die Rote Kapelle. Een verzetsgroep die met kleine acties tegen het nationaalsocialisme enige naam maakte. De film verdiept zich niet heel erg in de activiteiten van de groep noch in de beweegredenen van de personages om zich aan te sluiten. De film besteedt meer tijd aan de romantische relatie tussen het jonge stel Hilde en Hans die beiden deel uitmaken van de verzetsgroep.
Regisseur Andreas Dresen hanteert in zijn film twee verhaallijnen. De ene lijn houdt zich met terugblikken (in omgekeerde tijdsvolgorde) bezig met het ontstaan van de groep en met de opbloeiende liefde tussen Hilde en Hans. Leuk om te volgen maar door de niet-chronologische weergave van de flashbacks ook weer niet. De andere en meest prominente lijn behandelt de tijd die Hilde in de gevangenis doorbrengt en geeft daar een indringend en aangrijpend beeld van.
De film bekommert zich om mensen. De film zoekt een menselijk verhaal in de kilte van de geschiedenis. Dat functioneert goed. Met name het contrast tussen het leven in de gevangenis en de terugblikkende scènes die zich veelal in de natuur afspelen, van vrijheid getuigen en er bovendien idyllisch uitzien, is opzienbarend. Ondanks het soms wat houterige acteerwerk en het drama dat echte dramatische impact mist, is In Liebe Eure Hilde een solide film die weer eens een ander (voor mij onbekend) aspect uit de tweede wereldoorlog onder de loep neemt en dat reddelijk boeiend doet.
3*
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
Vrouwelijke protagonist: Haley Bennett
90 minuten - Verenigde Staten
FTV 2 - Totaal: 34
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2023/WidowClicquot/002.jpg
Historisch drama over Barbe-Nicole Clicquot die als weduwe en erfgenaam van het gelijknamige wijnhuis de taak heeft de boel winstgevend te maken en zo de onafhankelijkheid te behouden. Het verhaal van de weduwe Clicquot speelt zich af in de Napoleontische tijd. Een tijd waarin de mannen het voor het zeggen hebben. Zeker in het zakenleven. Gelukkig voor haar is ze omgeven door mannen die haar competentie onderschatten of niet naar waarde weten te schatten.
Een van hen is de regisseur van de film (Thomas Nappers), die het gearrangeerde huwelijk van Barbe-Nicole verheerlijkt als een huwelijk uit liefde, haar innovaties in het bedrijf amper noemt en haar expertise toeschrijft aan het liefhebben van en leren van briljante mannen. In werkelijkheid lag dat iets anders. De film vertelt een sterk geromantiseerd verhaal dat stroperig wegkijkt en ook een loopje neemt met de werkelijkheid.
In een film van dien aard past natuurlijk een aantrekkelijke jonge vrouw. Haley Bennett die in de huid van Clicquot kruipt is dat absoluut. Haley Bennett is leuk en doet het leuk, hoewel ze slechts als schaduw van de echte Clicquot wordt geportretteerd. Na afloop van de film eens gekeken naar wat afbeeldingen van Barbe-Nicole Clicquot. De echte Clicquot lijkt bij lange na niet op de aantrekkelijke Haley Bennett. Een gearrangeerd huwelijk leek me opeens heel aannemelijk.
2.5*
Seam
-
- 988 berichten
- 2307 stemmen
102 minuten
Puntentotaal: 22
Toch een kleine teleurstelling, ondanks dat ik inmiddels weet dat folkhorror niet echt mijn ding is.
Ik was waarschijnlijk teveel geintrigeerd door de sterke drones die vanaf het begin al duidelijk aanwezig zijn. Heel sfeervol en ook enkele mooie scene's, maar verhaaltechnisch heeft het toch echt te weinig om het lijf om 100 minuten te boeien.
Als ik niet The VVitch, Devil's Bath en You won't be alone gezien had, had ik deze misschien wat hoger beoordeeld.
Krappe 3.5*
12/21 films die ik bekeek betrof een vrouwelijke protagonist of (2) vrouwelijke regisseur.
cinemanukerke
-
- 1817 berichten
- 1035 stemmen
Mijn laatste registratie. Laten we even de macho toer opgaan. Een ideale afsluiter voor de challenge, lijkt me ...
In navolging van de eerder geregistreerde films zoals body chemistry I en II en in parallel tevens de speciale vermelding van actrice Tawney Kitean (met de film Playback ook hetzelfde pad heeft bewandeld) wil ik even een ere saluut brengen aan B movie queen van de jaren '90 Shannon Tweed. Voormalig playmate (Miss November 1981 voor diegenen die een archief bijhouden) die later in films zou schitteren (fysisch dan) zoals A woman scorned, Night fire, Naked lies, Death by victim, Forbidden sins, Dead sexy (titels die brengen wat ze beloven) en dus ook de Indecent behavior reeks I en II en III (wat zou de titel zijn van een vierde ?). Nu meer in de schijnwerpers als echtgenote van Gene simmons (de leadzanger van Kiss).
18. Indecent Behavior III (Film, 1995)
92 minuten - vrouwelijke regisseur Kelly Cauthen maar het is natuurlijk te doen voor vrouwelijke protagonist Shannon Tweed
RW 1 punt - totaal 34 punten
https://willoid.fortunecity.ws/tweed001.jpg
Het werd een genre op zich. : een soft erotiek waarin thriller/misdaad (waaruit volgens mij ook Basic instinct geboren is) de kapstok was met overspel; lust, verleiding en Shannon Tweed was daarin de koningin. In glansrollen zoals detective, psychiater tot moorddadige nymfomanen die allen één gemeenschappelijk kenmerk hadden nl wat een lichaam ! Ook in body chemistry maar dan nummer 4 kan je haar talent in vol ornaat bewonderen. In Undecent behavior III is Tweed een seks therapiste die moet meehelpen aan een moordonderzoek waar een psychopaat andere therapeuten vermoordt. Een simpel who dunnit, de focus ligt op Tweed die natuurlijk valt voor de politieman (of is het omgekeerd ?) waardoor het onderzoek zeer persoonlijk zal worden. Veel kaarslicht fotografie die een fantasie romantiek oproept zonder echt te choqueren of provoceren.
Ik heb direct zin om terug Indecent behavior I te zien maar helaas nergens te vinden, dan maar opnieuw nr 3, zo veel verschil is er niet.
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5762 stemmen
10. Eileen (2023)
Vrouwelijke protagonist:
vrouwelijke hoofdrol: Thomasin McKenzie
Speelduur: 97 minuten
Bekeken via: Netflix
Puntentotaal: 19 punten
De laatste die ik waarschijnlijk registreer. Te weinig tijd gehad deze maand om hier serieus aan deel te nemen, 10 is uiteindelijk nog een mooi, rond getal.
De jonge Eileen sluit vriendschap met de oudere Rebecca. Naarmate hun band groeit lijkt Eileen een vreemde obsessie voor Rebecca te creëren. Ondertussen begint duidelijk te worden dat Eileen een nog groter geheim met zich meedraagt.
Traag voortslepende film die naar het einde toe beter begint te worden maar dan is het zo gedaan.
2*