Chained Heat (1983)

Verenigde Staten / West-Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Paul Nicholas
met Linda Blair, John Vernon en Sybil Danning

Een jonge vrouw genaamd Carol krijgt een gevangenisstraf van anderhalf jaar, nadat zij per ongeluk een man ombrengt. De gevangenis waarin zij terecht komt blijkt een ware hel te zijn: gedetineerden misbruiken elkaar en er zijn veel vechtpartijen. Daarnaast zijn de directeur en de bewaarders corrupt. Carol zal nu haar best moeten doen te om overleven.

Women-in-Prison film met Linda Blair, staat op mijn verlanglijstje.

avatar van mikey
Brute film met een nare verkrachting. De eerste in een lange serie. Niet voor iedereen geschikt. In deel 2 speelt brigitte nielsen, de ex van 'sly'! Latere serie heet: chained heat hell mountain. meen ik

Hoe presteert Blair het toch steeds weer om in goedkope
B films terecht te komen?!
Behoorlijk wrede film.
Matig geacteerd

avatar van BlueJudaskiss
Hoe ben je aan deze film gekomen? Ik wil m ook zien.

avatar van Ravenstein
Deze Women in Prison-film staat ook op m'n verlanglijstje.
Sybil Danning alleen al...

Er zijn in de jaren 70 (met name) en 80 veel vrouwengevangenisfilms gemaakt en dit is er eentje van met zeker niet de minste cast in de vorm van Linda Blair, de altijd heerlijke Sybil Danning, John Vernon en Henry Silva.

De opening waarbij een jong meisje dreigt verkracht te worden door een cipier zet gelijk de toon om wat voor een soort gevangenis het gaat. In deze vrouwengevangenis dienen de vrouwen vooral als seks speeltjes (worden o.a. uitgeleend als hoertjes) voor de perverse directeur gespeeld door John Vernon. Voor de mannelijke kijker (ik kan me haast niet voorstellen dat een vrouw een film als deze zal bekijken) is dat natuurlijk mooi meegenomen, want dan valt er meestal veel bloot te bewonderen. En dat is eigenlijk ook het geval (hoewel de hoeveelheid wat tegenvalt), want na circa 8 minuten begint een fraaie melkachtige roodharige jonge vrouw (gespeeld door Monique Gabrielle) te strippen (ze laat daarbij alles zien) voor de directeur die zit te filmen vanuit bad.

Behalve de perverse directeur en zijn hulpjes Captain Taylor (gespeeld door Stella Stevens) en Boots (gespeeld door Kendal Kaldwell) kunnen de meiden het zelf onderling ook niet altijd goed met elkaar vinden (o.a. Sybil Danning zorgt vaak voor problemen), wat soms zelfs dodelijk afloopt (o.a. voor een donkere gevangene, die het sowieso vaak moeten ontgelden en soms ook "nigger" worden genoemd. Ze slaan overigens wel hard terug). Het flauwe verhaal (draait met name om de ietwat mollige Linda Blair die zelf ook bloot te bewonderen is, tijdens de douche scene waarbij Sybil Danning haar wast ), ze is er overigens niet van gediend) stelt natuurlijk weinig voor (zoals gewoonlijk in dit soort films), maar de uitvoering is redelijk en dat komt natuurlijk vooral door het bloot wat te bewonderen is waarvan ook een aantal fraaie vrouwen. Zo is natuurlijk Sybil Danning weer bloot te bewonderen (wat altijd een genot is om te zien), maar ook de melkkleurige Sharon Hughes (met een flinke bos rode haren op haar hoofd en niet tussen de benen ) mocht er bloot wezen tijdens de bad scene met de directeur (hierbij werd hij ook vermoordt door Captain Taylor en Boots).

Uiteraard komen de meiden op het einde van de film massaal in opstand en nemen ze dodelijk wraak op o.a. Captain Taylor (wordt van het dak gegooid door Linda Blair) en Boots (wordt vermoordt). Aangezien ze ook bewijsmateriaal hebben (de moord op de directeur is namelijk door toeval opgenomen), overhandigen ze die aan de politie.

Leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet en echt bijzonder is deze vrouwengevangenisfilm eigenlijk ook weer niet.

Weer een mooie bespreking Theunissen, weten we tenminste wat voor vlees we in de kuip hebben