Carny (1980)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Robert Kaylor
met Gary Busey, Jodie Foster en Robbie Robertson

Tijdens de jaarlijkse kermis ontmoet de 18-jarige Donna de kermisklanten Frankie en Patch. De twee verdienen hun geld met hun attractie 'Drop Bozo', waarbij de mensen Frank in het water kunnen laten vallen door hem met ballen te bekogelen. Donna werkt overdag als serveerster, maar is haar saaie baantje meer dan beu. In een opwelling besluit ze met Frank en Patch mee te reizen naar het Zuiden.

avatar van bioscoopzaal
Een beetje een vergeten film, en da's best jammer want ondanks het misschien wat banale plot is Carny over de hele lijn best de moeite. Ik heb in elk geval nog nooit een film gezien die zo'n gedetailleerde blik achter de schermen van de rondreizende kermisindustrie geeft. Erg leuk om te zien hoe iedere kermisklant wel z'n eigen maniertjes heeft om zijn klanten hun geld te ontfrutselen.

Bovendien wordt er de hele film door erg sterk geacteerd, met name door Gary Busey, Robbie Robertson en een piepjonge Jodie Foster (onvoorstelbaar wat die meid toen allemaal al durfde). In de rol van Donna ontpopt Foster zich tot een echte verleidster en haalt ze zowel de mannelijke als de vrouwelijke klanten met gemak over de streep. Soms een beetje risqué (vooral omdat ze er nog zo jong uitziet), maar gelukkig nooit smakeloos.

Het einde (voor zover dat er is) komt misschien niet zo heel overtuigend over, maar dat neemt niet weg dat Carny gezien mag worden. Onverwachts plezierig vermaak voor een doorgeregende zondagmiddag.

3.5 sterren.

avatar van Wolkenmeter
Ik las net dat Robbie Robertson van The Band hier niet alleen acteerde, maar de film ook produceerde en mee schreef aan het scenario. Deze film komt op mijn to-see lijstje.

IveLoveMovies
Weet er iemand of deze op dvd komt ?. Ik zoek hem namelijk al een tijdje.

Op amazon is er alvast een plaatje gereserveerd

avatar van chiel
Hij is uitgebracht in de Warner Archive Collection, een serie dvd-r's die op aanvraag voor je wordt gebrand.