Cutter's Way (1981)

Alternatieve titel: Cutter and Bone

Drama / Thriller

geregisseerd door Ivan Passer
met Jeff Bridges, John Heard en Lisa Eichhorn

Alexander Cutter (John Heard), een invalide zeer weerbarstige, alcoholische, Vietnamveteraan, besluit een onderzoek op te starten wanneer vriend Richard Bone (Jeff Bridges) volledig ongewild getuige is van een moordzaak. Maar Richard Bone is een wegloper en het kost Cutter de grootst mogelijke moeite om hem mee te laten werken aan de naspeuringen.

Reinbo
Geweldig sterke Chinatown achtige vertelling waarbij Gigolo Bridges en alchohlist Heard het voorzien hebben op een zeer machtig zakeman. Film kent een heerlijke sfeer en is geweldig geacteerd. Heeft veel weg van het werk van Cassavetes. Enorme aanrader, dikke 4* Indukwekkend.

avatar van timmienoelie
Buiten misschien een schreeuwerige John Heard, kan ik geen enkele gelijkenis vinden met het werk van Cassavetes?

avatar van knusse stoel
Panta Rei schreef:
Deze film heb ik slechts een maal gezien op tv maar is me altijd bijgebleven.
Gelukkig zag ik vandaag dat deze film straks wordt uitgezonden op MGM en nu weet ik de titel dus weer.
Het is inderdaad een vergeten meesterwerk en ik vind het jammer dat deze film nooit wordt getoond op de tv zenders. Nee, die vinden het beter om Harry Potter maar weer eens voor de 83756572ste keer te herhalen, om maar eens wat te noemen.

Ik kijk niet veel tv maar hebben ze Harry Potter nog maar bijna 84 miljoen keer uitgezonden?
Dat valt nog mee! Daarom ben ik ook zo blij dat ik thuis een VLC-player (laptop), DVD en mediaplayer heb. Gewoon kijken wat ikzelf wil.
En daar valt "Cutter's way"ook onder. Binnenkort gaan we hem bekijken. Ben benieuwd na zoveel goede recensies!

avatar van RaoulDuke
Nog niet bekeken, maar lees net ergens dat deze film in feite gezien kan worden als 'n prequel op The Big Lebowski.
Word nu toch wel nieuwsgierig.

avatar van Biosguru
RaoulDuke schreef:

Kwa nihilisme, zeker, kwa vermaak, neuh

avatar van knusse stoel
En nadat de film lang op de M-player heeft gestaan (sinds september), hebben we hem gisteravond bekeken.
Prachtige film die alles gaf wat hij beloofd had en ook volgens de recensies zou bieden.
Geen spijt van!
Vooral John Heard kwam sterk in de film naar voren, ook heeft hij een heerlijk cynisme over zich heen als een veteraan uit de Vietnam oorlog. Een oorlog die hij inging en hem nu (volgens hemzelf) bepaalde rechten toekent die andere Amerikanen niet hebben!
Nee, deze kan je zien zonder dat je de tijd verspild kunt noemen!!!

avatar van de grunt
Van deze relatief onbekende parel komt er een bluray van Carlotta (english friendly)

Fantastisch nieuws.

avatar van de grunt
3.25 op moviemeter , what can I say...

Dit indie juweeltje uit 1981 is afkomstig van de protegé van Milos Forman: de briljante Ivan Passer. Cutter’s Way (a.k.a. Cutter and Bone) is moeilijk te plaatsen, want de film spreekt meerdere genres aan: het is een thriller, maar ook een mystery / noir / drama / karakterstudie / Vietnam-aanklacht? Jeff Bridges is Bone, een dandy rokkenjager die werkt in de haven. Zijn maatje Cutter - voortreffelijk gespeeld door John Heard - is een, aangeslagen, tegen de alcohol vechtende, getroubleerde Vietnam-loner die niet wars blijkt te zijn van enige complottheorieen. Het trio wordt gecompleteerd door ‘Mo’ (Lias Eichhorn); als Bone’s labiele, breekbare echtgenote. Wanneer Bone ‘toevallig’ getuige blijkt te zijn van een zaak die het daglicht niet kan verdragen, weet Cutter zijn partner in crime al snel te overtuigen om hier samen in te duiken. Ze beginnen een verwoede zoektocht naar gerechtigheid en antwoorden. Het werkt toe naar een apotheose die zó ongelofelijk goed en zeldzaam in de filmwereld is, daar zijn in mijn geval weinig woorden voor. John Heart speelt de rol van zijn leven. Of Jeff Bridges ooit beter was in een rol.. Ik denk van niet.

Ik denk dat er voor deze onderbelichte Amerikaanse independent-cinema parel maar 1 woord gepast is: Meesterwerk

Ik zou ook nog over de soundtrack kunnen beginnen, maar laat die maar gewoon over je heen komen.

de grunt schreef:
3.25 op moviemeter , what can I say...

avatar van de grunt
Prachtig retrospectief met Ivan Passer (Fribourg International Film Festival, 2012)

de grunt schreef:

Mooi interview !

"There was one of the reasons why I agree to make the film because I felt I knew Cutter’s character very much. I have seen people after the war that came from concentration camps, they were violated in their bodies and their minds, and they were like contaminated by the violence. They became violent themselves."

"This is what I wanted to show in Cutter’s Way. That deals with paranoia and also the irrational behavior of violence coming from the victims and the oppressed people."

avatar van de grunt
Masterclass Richard Linklater on Ivan Passer's CUTTER'S WAY (Austin Film Society at the Marchesa , April 16th 2014) | youtube.com

Mooi hoe gepassioneerd Linklater kan vertellen.
Hij beschrijft de meesterlijke gelaagdheid van Cutter's Way erg mooi en accuraat.

avatar van HarmJanStegenga
Bridges en Heard zijn een prachtig duo en Eichhorn staat er op bijzondere wijze tussenin. Eén oog, één arm en één been; Cutter is een bijzondere gast. Zodra hij één aanwijzing krijgt van z'n vriend Bone promoveert-ie zichzelf direct naar detective. Wat regisseur Ivan Passer vervolgens creëert met deze 'Cutter's Way' is een sfeervol drama, vol met zwarte humor en de nodige emotionele lading. Bijzonder sterk en intrigerend geacteerd. Enige puntje van kritiek is Val, die ineens spoorloos is. Hoe langer ik nadenk over Cutter, hoe indringender en sterker z'n karakter wordt. Eén van de mooiste karakters die ik in tijden zag. Klasse film.

Inmiddels is deze intrigerende, bittere, sombere en soms ook wat te oververzadigde misdaadthriller, voorzien van paranoïde ingrediënten, een beetje cult geworden. Een verhaal over de macht van het kapitalisme tegenover de onmacht van oorlogsveteranen en de relatie tussen de laatstgenoemden, met mijmeringen over een verloren generatie. De mannelijke personages kregen opmerkelijk meer verdieping dan de vrouwelijke (bleven oppervlakkig).

avatar van Roger Thornhill
Toen ik deze film decennia geleden voor de eerste (en tot vandaag ook énige) keer zag was ik diep onder de indruk. Jeff Bridges speelt uitstekend onderkoeld en mikt niet op meer belang dan zijn rol heeft, Lisa Eichhorn is ontroerend, de muziek van Jack Nitzsche schept knap sfeer en is tegelijkertijd subtiel ontregelend, de plot is even dwingend als ambigu, en de regie geeft de acteurs alle vrijheid zonder de richting van de film zelf te veronachtzamen. Dat alles maakte echter niet meer dan de helft van de waardering uit voor mij, want boven alles is dit de film van John Heard. In bijna alle films die ik van hem ken speelt hij de onbetrouwbare tegenstrever (zoals in Big en My fellow Americans) of de nietszeggende autoriteit (want wie kent hem niet als de vader uit Home alone ?), maar in deze film grijpt hij de hoofdrol met beide handen aan en geeft hij een onvergetelijk portret van een verbitterde Vietnam-veteraan die plotseling een kans denkt te zien om zijn leven nog een zinvolle wending te geven. Hoewel Jeff Bridges hier de ster is speelt hij duidelijk de tweede viool, want Alex Cutter vormt het hart van deze film. Een briljante hoofdrol voor een acteur die daarna helaas weer werd "gedegradeerd" tot bijrollen. En nee, na vijfentwintig jaar heeft deze film bij herziening nog niets van z'n kracht verloren.
        Zie overigens de recensie op DVDSavant voor een interessante interpretatie die deze film als een moderne versie van Hamlet ziet.

avatar van de grunt
Amen. Wat een mooie woorden Roger Thornhill. Je lijkt pippo il buffone wel..

avatar van Roger Thornhill
Op mijn mobiel zit zo'n mooie gloeiend van trots en genoegen-smiley, hier helaas niet, dus dan maar gewoon: dank!

Roger Thornhill schreef:
Zo is dat. May he rest in peace.