Last Summer (1969)

geregisseerd door Frank Perry
met Barbara Hershey, Catherine Burns en Bruce Davison

Boezemvrienden Peter en Dan brengen hun zomer op Fire Island grotendeels door in het gezelschap van even aantrekkelijke als flirterige Sandy en de conservatieve Rhoda. Het blijkt een periode van psychologische veranderingen waarin ze zich bewust worden van hun individualiteit en hun seksuele verlangens. Dat zorgt voor grote veranderingen in hun vriendschap.

Innemend (maar de film had ook iets griezeligs: er werden wrede spelletjes gespeeld) en nostalgisch strand-coming-of-age melo-psychodrama over relaties en verhoudingen waarin vier jonge, onzekere en in seksueel opzicht onervaren tieners (veelal op zoek naar acceptatie) langzamerhand begrepen hoe of het leven, de liefde en trouw in elkaar zit. De film was vooral sterk in karakterisering en dialoog. De jonge cast speelde naturel.

N.B. Er werd opzichtig reclame gemaakt voor Heineken.

Nou gauke, innemend? Nostalgisch? Vraag me af met wat voor soort oog jij naar zo'n film kijkt. Want dit is dezelfde mentaliteit als van de pesters op school. Alleen zijn dit geen scholieren meer.
[EDIT moderator persoonlijke aanval verwijderd]

Hier gaat het gewoon om tuig, meisje niet uitgezonderd, en zonder moraal. Gewoon een beetje gein maken... De gevoelens van een ander doen er niet toe. Prima film trouwens, die haarfijn in beeld brengt hoe de grenzen steeds een beetje verlegd worden. En de koppen van die jongens, perfect gecast.

avatar van mrklm
Peter [Bruce Davison], Dan [Richard Thomas], Sandy [Barbara Hershey] en Rhoda [Catherine Burns] zijn vier tieners die veel tijd met elkaar doorbrengen tijdens een zomer op Fire Island. Peter en Dan zijn boezemvrienden die allebei een oogje hebben op Sandy, een sexy, flirterige schoonheid. Rhoda is met haar gewone uiterlijk en haar conservatieve achtergrond een beetje het buitenbeentje binnen deze groep. De vrienden maken elk een persoonlijke ontwikkeling door die hun vriendschap zal beïnvloeden, waarbij vooral hun seksuele bewustwording een sleutelrol speelt.
Een authentiek geacteerd, goed geregisseerd psychologisch drama waarin de vier jonge hoofdrolspelers elk uitstekend werk neerzetten. Het is ironisch dat Catherine Burns de enige was die een Oscarnominatie overhield aan haar acteerprestatie: zij was hierna lang niet zo succesvol als haar drie tegenspelers. Niettemin een boeiende film die weliswaar episodisch is qua structuur, maar wie houdt van een uitdaging zit hier goed.