• 8.303.772 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / West-Duitsland / Italië

Geregisseerd door: Jesús Franco

Met onder meer: James Darren, Maria Rohm en Klaus Kinski

Plot Paroxismus

"Venus in Furs will be smiling"

Wanneer Jazz muzikant Jimmy Logan op een dag het lijk van Wanda Riet ontdekt, begint zijn leven te ontwarren. Al snel herinnert hij zich dat zij de vrouw was bij een feest, die door drie gasten is verkracht. In Rio ontdekt Jimmy dat Wanda nog steeds leeft. Hij weigert Wanda nu te verlaten en denkt dat hem een tweede kans is gegeven. Heeft Jimmy zijn geluk gevonden of zal zijn obsessie zijn dood beteken?

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van ghostman

ghostman

Schande dat de beste film van Jesus Franco er niet instond. Beter dan zijn ander meesterwerk Vampyros Lesbos!

***** / *****

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Een meesterwerk vind ik het niet, maar de soundtrack en de beelden vallen best mee. Horror kun je het evenwel niet noemen.

avatar van ghostman

ghostman

Deze 5 minuten vind ik een van de mooiste uit de film.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Prachtige, meeslepende jazz-muziek van Manfred Mann en Mike Hugg. Ik ben nochtans geen jazzfanaat, maar deze soundtrack is echt oorstrelend.

avatar van Peake

Peake

Ik ben al tijden tevergeefs op zoek naar deze schitterende soundtrack.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Erotische thriller met stevige Vertigo-invloed en wat lichte SM-tinten.

Plot is tamelijk geweldig, de uitvoering soms wat minder, maar de geweldige jazzy soundtrack houdt je in ieder geval bij de les (Manfred Mann).

Regisseur Franco speelt weer vrolijk met alle knopjes op de camera.

Klaus Kinski is vermoedelijk niet langer dan een uurtje op de set geweest.

Jesus Franco films: 17 down - 182 to go!!

avatar van wibro

wibro

Verrassend goede film van Franco. Qua cinematografie en plot zonder meer de beste die ik tot nu toe van deze regisseur heb gezien. Wat er echt bovenuit springt is toch echt wel de uitstekende jazzy soundtrack die zorgt voor een heerlijke sfeer in deze toch wel typische jaren zestig film. Daarbij opgeteld de mooie beelden van het carnaval in Rio is dat voor mij voldoende deze film een hoge waardering te geven. Gezien het doorsnee lage gemiddelde van de andere films van deze cult regisseur denk ik dat ik nu ook wel het beste van Franco gezien heb. Het door sommige users veel geprezen Vampyros Lesbos vond ik daarentegen helemaal niks.

avatar van Halcyon

Halcyon

Venus in Furs is een zeer losse adaptatie van het gelijknamige boek van ene Leopold von Sacher-Masoch van wie een deel van het samengestelde woord "sadomasochisme" afkomstig is (het andere deel is toe te schrijven aan Marquis de Sade). Vrouwelijke dominantie komt als voornaamste thema aan bod in deze vertelling die zich uitstrekt van de paradijselijke stranden van Rio tot in de schaduwen van de Aya Sofia te Istanboel. De film wordt door velen als Franco's meesterwerk beschouwd en die stelling valt inderdaad te verdedigen - al ben ik zelf meer geneigd om The Awful Dr. Orloff die eer toe te kennen.

Apart is deze prent alleszins, in de eerste plaats omwille van de thematiek en de zweem van surrealisme waarin quasi elke scène gedrenkt is. Je kan het nog het gemakkelijkst als een soort rape&revenge flick omschrijven waarin het slachtoffer terugkeert uit het hiernamaals om zich te wreken met haar seksualiteit. Met haar lichaam oefent ze een bepaalde kracht uit op mannen, en ja, ook vrouwen want het blijft tenslotte Franco. De tijdsgeest dicteert uiteraard dat de erotisch getinte scènes begeleid worden door zwoele jazz, afkomstig van het hoofdpersonage die als trompetist verscheidene decadente feestjes opleukt en daarmee de film zelf van de soundtrack voorziet. En hij doet nog meer, want een aanzienlijk gedeelte van de gebeurtenissen wordt via een voice-over met zijn stem uitgelegd zodat er een melancholische (soms bijna poëtische) storytelling ontstaat. Ondanks dat Franco's oeuvre zich voornamelijk door trash, sleaze, (s)exploitation en weet ik wat nog allemaal laat kenmerken, had ik al gezien dat hij op cinematografisch vlak betrekkelijk goed uit de voeten kan. Dat mag ook nu weer blijken uit het kleur- en filtergebruik, de belichting, de exotische locaties en het feit dat de cameraman alle standpunten benut om de schoonheid van Venus in beeld te brengen.

avatar van Brix

Brix

Wazig en weinig vlot verhaaltje met hier en daar wat aardige plaatjes en een fijne soundtrack.

De acteerprestaties zijn beneden peil, met uitzondering van die van James Darren, die zich staande weet te houden met dit povere script.

Darren vertoont overigens een treffende gelijkenis met de befaamde trompetist Herb Alpert, die in de jaren zestig en zeventig gigantisch populair was.

Ik vraag me af of die gelijkenis een reden geweest kan zijn om Darren in de film ook de rol van trompetist toe te bedelen.

Sommige shots konden zo van platenhoezen van Herb Alpert stammen.

Maria Rohm ziet er wel leuk uit, maar haar uitstraling in deze film heeft wat van een etalagepop weg.

De "erotische" scènes zijn erg braafjes in beeld gebracht.

Als dit Franco's meesterwerk is dan mag de rest aan mij voorbijgaan.

2* (een voor de muziek en een voor Darren)

Zonder de prettige jazzy muziek had ik de eindstreep denkelijk niet gehaald bij het bekijken van de film.