Bend It like Beckham (2002)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Komedie / Sport

geregisseerd door Gurinder Chadha
met Parminder Nagra, Keira Knightley en Jonathan Rhys Meyers

Zoals zoveel voetbalgekke jongeren wil Jess graag voetballen zoals David Beckham. Haar traditionele ouders zien liever dat ze een rechtenstudie gaat doen, gaat samenwonen met een Aziatische jongen en leert om Indiaas eten te bereiden. Jules is de sterspeler van Hounslow Harriers, die Jess spot terwijl ze een balletje trapt in het park. Ze haalt Jess over om mee te gaan naar de training. Niet veel later sneakt Jess bij elke mogelijkheid het huis uit om te werken aan haar dribbels, afrondingen en vrije trappen. Wanneer Jess' ouders ontdekken waar ze mee bezig is slaat de vlam natuurlijk in de pan. Ondertussen is Jules moeder Paula doodsbang dat Jules voetbalobsessie haar verandert in een schreeuwende lesbie.

Waarom doet die moeder zo zielig dat haar dochter lesbisch is, jemig.

avatar van j0enne
'Jess' is gewoon 27 in de film en 'Jules' 17, 't leek eerder andersom!

Oh, die keeper stond bij die vrije trap gewoon naast de paal!

avatar van tattoobob
Redelijke comedy.....leuk voor de dames!!

avatar van Ayres
CherryCORE schreef:
Waarom doet die moeder zo zielig dat haar dochter lesbisch is, jemig.

Emancipatie is ver te zoeken inderdaad...

avatar van sinterklaas
Een luchtige vertelling over een emanciperende Indiase meid Jess versus haar strenggelovige familie, waarbij voornamelijk haar moeder zo paranoide als de pest is. Mannendingen zijn een flinke taboe, dus ook voetbal, waar Jess nou juist haar interesse in heeft. En tja, wat wil de film zeggen (nogmaals), een geloof en je eigen wensen en indentiteit gaan als water en vuur, maar helaas blijft het daar niet bij.

Jess wordt erg leuk en fris neergezet door Nagra, en haar beste vriendin Jules mag de toen nog piepjonge Knightsley op haar rekening nemen. Je zou haast zeggen dat ze wel 10 jaar ouder is dan 17. Ook verrassend om Rhys Myers hier als broekkie te zien. De film is nog prima opgebouwd, alleen jammer dat het hier en daar wel een beetje over de top wil worden en de muziekkeuze was nou ook niet altijd toepasselijk. Gelukkig was het nou net niet zo erg als zo'n schreeuwerige Amerikaanse tienerkomedie en durven ze aan complexiteit ook wel hun vingers te branden.

Prima te verhapstukken. Maar een comming out film, zoals hierboven vermeld? Heb ik iets gemist?

Aardige feelgood movie. Niets meer, niets minder.

avatar van Flavio
Lichtvoetig multicultureel filmpje, met prima Parminder Nagra en degelijk tegenspel van Keira Knightley. Een hoop clichés natuurlijk over Indiase families met wat leuke observeringen, terwijl ook de tuttige Britse moeder niet wordt gespaard. Opvallend genoeg is de vader in beide families toch de 'good guy'.

avatar van IH88
“I didn't ask to be good at football, Gura Nanak must have blessed me.”

De positiviteit straalt er vanaf. De strubbelingen van een Indiaas meisje in Londen is leuk gedaan, alhoewel het allemaal niet erg diep gaat. De film blijft luchtig en vrolijk en Jess’s loyaliteitsproblemen tussen het voetbal en haar familie zijn zo opgelost. Nagra, Knightley en Rhys Meyers hebben prima rollen en de andere acteurs doen het ook goed. De voetbalscènes zijn wel erg slecht gefilmd. Bend It Like Beckham is vederlicht en een leuk coming of age filmpje.

avatar van Zwolle84
'All I'm saying is, there's a reason why Sporty Spice is the only one without a fella!'
De Keira-herzieningen, deel 2

Bend it Like Beckham was niet de eerste film waar Keira in speelde, maar het was wel haar eerste leuke rol. En zo is eigenlijk de hele film best leuk, al is het zo voorspelbaar en op het racistische af stereotyperend als het maar kan.

De film draait om twee Britse meisjes - waarvan een van Indiase komaf - die verzot zijn op voetbal. De rest van het plot kun je eigenlijk al van A tot Z invullen: niet-welwillende ouders, romantisch subplotje, beslissende goal in de finale scoren - je kent het wel.

En toch werkt het hier. De film is charmant in al zijn naïviteit. De muziek - Mel C voor de Britse kant, Indiase krakers voor de andere - is zo fout dat het weer kan, het acteerwerk is simpel maar effectief en de uitbundige kleuren verbloemen het gebrek aan uiterlijke smoel.

En daarmee ben je eigenlijk ook wel heel snel uitgepraat over de film. Het had allemaal, op de buik van de nog jonge Keira na, wel wat strakker gemogen. Toch blijft het allemaal vlotjes wegkijken, zo eens in de paar jaar.

Desondanks ben ik blij dat Keira's vlag al aan het rijzen was en ze al snel de wat serieuzere films voor het uitkiezen zou krijgen.