Love Actually (2003)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Richard Curtis
met Hugh Grant, Colin Firth en Alan Rickman

De film volgt het liefdesleven van acht Londenaren in de aanloop naar kerst. De nieuwe premier wordt verliefd op het meisje dat hem thee brengt, terwijl zijn zus huwelijksproblemen heeft. Een vader en zijn stiefzoon moeten het verlies van de moeder verwerken terwijl de zoon tot over z'n oren verliefd is op een klasgenote.

619 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van Ste*
geplaatst: 19 maart 2016, 11:54 uur [permalink]
Ik dacht eigenlijk dat ik deze film al vaker gezien had, maar eigenlijk kwam heel veel me niet meer bekend voor. Vreemd, want het is echt een geweldige film.

Voor de echte romantici onder ons natuurlijk om je vingers bij af te likken. Niet één maar meerdere verhaallijnen met pesonages die bij elkaar komen. Niet allemaal even groots en meeslepend, maar toch. Vond het vooral leuk dat er zo'n mooie climax weggelegd was voor Sam. Hij mag dan wel een kind zijn, zijn verhaallijn wordt wel serieus genomen. Erg goed geacteerd overigens.
Ook Hugh Grant en Bill Nighy vond ik qua personages wel een hoogtepunt, net als de rol van Emma Thompson.

Ook een erg leuke soundtrack. Geeft al bijna op een nostalgische wijze de tijdsgeest van Britse popmuziek uit die jaren weer.

Maar daarnaast is het ook gewoon erg grappig. Echt soms hardop gelachen, en dat doe ik zelden bij films.

Wat ik ook zelden doe; 5* geven, maar dat verdient deze film gewoon dubbel en dwars. Jammer dat ik hem nu pas echt ontdekt heb, maar beter laat dan nooit.

avatar van Alucard133
geplaatst: 31 mei 2016, 21:45 uur [permalink]
Natuurlijk beetje vrouwenfilm, maar zet de maat voor latere romantische komedies.
Alle acteurs doen het super met Bill Nighy als topper.
wel tien keer gezien geloof ik.

avatar van IH88
geplaatst: 5 juni 2016, 13:14 uur [permalink]
“Okay, Dad. Let's do it. Let's go get the shit kicked out of us by love.”

Als er een apenrots voor romantische komedies zou bestaan dan zou Love Actually er bovenop zitten en neer kijken op zijn kleinere en minder getalenteerde soortgenoten. De manier waarop Richard Curtis zoveel verhaallijnen tot één vloeiend geheel weet te maken zonder uit de bocht te vliegen, is weergaloos en de film geeft een nieuwe dimensie aan het woord feel good.

Het is allemaal heerlijk Brits met veel onderkoelde humor maar ook genoeg warmte om Antarctica binnen een half uur te laten smelten. De verhaallijn met Grant en McCutcheon is mijn favoriet maar ook de verhaallijnen rond Neeson en zijn zoontje en Bill Nighy (topper!) zijn geweldig. En Kris Marshall is een held alleen al omdat hij Denise Richards, Elisha Cuthbert, Shannon Elizabeth, Ivana Milicevic en January Jones het bed in weet te lullen. Rickman en Thompson zijn erg sterk en alleen Linney heeft eigenlijk een wat saaie verhaallijn. En de muziek is ook heerlijk met The Beatles, The Beach Boys, Joni Mitchell, Mariah Carey, Pharrel Williams, Otis Redding, Norah Jones... Zoveel lekkere muziek. Love Actually is de ultieme feel good film.

avatar van Lord Flashheart
geplaatst: 20 augustus 2016, 23:29 uur [permalink]
Maandag een tandartsafspraak maken; tandglazuur is gebarsten.

Brrr, wat een vreselijke tegenvaller. Ik houd best van sentimentele films (kijk mijn stemmen er maar op na!), echter dit gaat me te ver. Alles voelt zo nep, zo geconstrueerd in deze film. Aangezien ik tegenwoordig te lui ben zelf recensies te schrijven, houd ik het bij een paar vrij vertaalde quotes uit het NY times review:

"Love Actually is als een onverteerbare Christmas pudding van epische proporties (...). Door de mooie opening van de film, gesproken door Hugh Grant, zou je bijna in dit banale sentiment trappen. Maar het idee van liefde wordt in Love Actually oppervlakkig en oneerlijk weergeven. Het zoete sfeertje maskeert een bitter cynisme over werkelijke menselijke emoties dat hier niet behandeld wordt. (...) Maar het is onwaarschijnlijk dat een bepaald inzicht bedoeld was. Love Actually is een lappendeken van gekunstelde ondeugendheid en gedwongen moraal, die eindigt zoals het begon: met knuffelen en kussen op een luchthaven (waar terugkerende passagiers misschien hun opluchting uiten na het zien van een film als deze). De losse eindjes worden netjes afgewerkt - op dezelfde manier je een vuilniszak dichtknoopt en deponeert."

Het bovenstaande geeft mijn gevoel na het zien van deze film aardig weer. Jammer, want het zijn stuk voor stuk goede acteurs, maar voor romantiek van dit banale niveau kun je net zo goed GTST opzetten. Halfje voor Mr. Bean. 1*

avatar van Flavio
geplaatst: 28 augustus 2016, 16:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Binnen het genre ongetwijfeld een topper, en best een aangenaam filmpje die alleen wel erg lang duurt. Niet alle verhaallijnen zijn even geslaagd, maar de sterrencast van vrijwel louter topacteurs maakt er iets moois van. Vond vooral de lijn van Thompson-Rickman goed en, ondanks dat het wellicht de meest onrealistische liefde was, toch ook wel die van Colin Firth. Bill Nighy was goed op dreef als rocker. Leuk bijrolletje van Atkinson.

Vond het wel verfrissend dat niet alles goed afloopt. Niet alleen de verhaallijn van Rickman-Thompson maar ook die van Laura Linney natuurlijk.

Soundtrack vond ik nogal wisselvallig, van matige dansliedjes tot mooie popsongs, een weinig verrassende collectie.

avatar van Mr_Mephisto
geplaatst: 14 oktober 2016, 16:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Love Actually begint veelbelovend, maar rondt het geheel niet bijster goed af. De verhaallijn van Nighy (als bejaarde rockster met een kersthit) is van bij het begin al uitgespeeld, en kent pas op het einde nog een heropleving. Hugh Grant vormt aanvankelijk een charmante verschijning als de iets té vlotte premier, maar naarmate de film vordert, wordt het bij hem ongeloofwaardigheid troef. Neeson en zijn zoontje zijn aandoenlijk goed, terwijl Keira Knightley met haar geheime aanbidder misschien wel het meest bijblijft. Ook Rickman is altijd een plezier om naar te kijken. Hoewel het grappeninterval goed zit en de film zelfs enkele mooie shots presenteert, voelt het als een veel te grote kersttaart aan: na een tijdje heb je er gewoon genoeg van, en loert de buikpijn om de hoek.

geplaatst: 10 december 2016, 17:40 uur [permalink]
Als een film ooit het predikaat "feelgood" verdient is het wel deze sympathieke, superromantische komedie met de vele personages, soepel dooreengemixt.
En vermits de cast niet niks is, valt er ook nog goed acteerwerk te bewonderen.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 15 december 2016, 04:10 uur [permalink]
Bij gebrek aan beter deze maar eens gekeken. Een fantastische cast maar wat een foute film zeg! Mierzoet en cliché op cliché op cliché... Het begint allemaal best aardig, beetje rommelig misschien, maar best te doen. Daarna vliegt het totaal uit de bocht en gaat het helemaal over de top, ik ging er zowat van kokhalzen. Een mierzoete liefdes/kerstfilm waarvan het glazuur spontaan van je tanden afspringt! Niks voor mij, bah!

geplaatst: 22 december 2016, 23:17 uur [permalink]
Mierzoet. Inderdaad. Maar wel vakkundig gemaakt. En in deze tijd ook wel eens een prettige afwisseling.

geplaatst: 23 december 2016, 23:55 uur [permalink]
Ik heb 'm gisteravond weer gekeken. Mierzoet inderdaad, maar zit uitstekend in elkaar...blijft de ultieme kerstfilm!

geplaatst: 24 december 2016, 20:21 uur [permalink]
Grappige en vermakelijke feel good kerstfilm!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 25 december 2016, 12:38 uur [permalink]
Maar weer eens opgezet met de kerst, iets wat ik met Love Actually eens in de paar jaar doe. Het blijft voor mij de ultieme kerstfilm en de warmste film die ik ken. Verhalen die goed eindigen, verhalen die wat triester eindigen...het voelt ieder geval ontzettend echt. Samen met de heerlijke Britse humor (elk verhaal kent wel bijzondere of leuke grappen), het fenomenale acteerwerk en de prachtige feelgood momenten (van het laatste half uur spat het glazuur van je tanden haha 🙂 ) wordt deze film gewoon per kijkbeurt beter.

Tot over een paar jaar maar weer.

Uiteraard opnieuw 5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 15 februari, 18:51 uur [permalink]
Deel Love Actually-cast komt eenmalig samen voor reünie | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Richard Curtis, die het verhaal van de uit 2003 afkomstige film schreef, zal het script van de sketch voor zijn rekening nemen. "Ik had er nooit van durven dromen dat ik een vervolg op Love Actually zou schrijven, maar ik dacht dat het leuk zou zijn om in tien minuten te laten zien wat iedereen tegenwoordig aan het doen is", aldus de schrijver.

Ja, leuk!

Ondanks dat het kort zal duren, ben ik er erg benieuwd naar.

avatar van de grunt
geplaatst: 17 februari, 00:25 uur [permalink]
Schaamteloze promotie bij Jinek door kenner MvN.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 17 februari, 01:18 uur [permalink]
Ik kijk het net, ja. Ben ook geen fan, maar ik snap het ergens wel: dezelfde doelgroep die 'All You Need Is Love' kijkt.

avatar van de grunt
geplaatst: 17 februari, 12:50 uur [permalink]
Ja dat snap ik wel, maar om de film in het programma Meesterwerken van Paul Witteman te berde te brengen gaat me wat ver.

geplaatst: 17 februari, 18:37 uur [permalink]
Als dat je al te ver gaat . . . . . . . . .

avatar van mikey
geplaatst: 17 februari, 22:01 uur [permalink]
de grunt schreef:
Schaamteloze promotie bij Jinek door kenner MvN.
Die vent is zo smakeloos.