Love Actually (2003)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Richard Curtis
met Hugh Grant, Colin Firth en Alan Rickman

De film volgt het liefdesleven van acht Londenaren in de aanloop naar kerst. De nieuwe premier wordt verliefd op het meisje dat hem thee brengt, terwijl zijn zus huwelijksproblemen heeft. Een vader en zijn stiefzoon moeten het verlies van de moeder verwerken, terwijl de zoon tot over z'n oren verliefd is op een klasgenote.

avatar van parcivalis
Film does the trick. De mooiste vrouw uit de film komt er als enig bekaaid af maar niemand schijnt haar aan het eind te missen. Haar email, iemand?

avatar van maxcomthrilla
Op en top Brits, vreselijk zoetsappig en toch werkt het allemaal net. Natuurlijk ligt liefde niet zo makkelijk voor het oprapen als hier gesuggereerd wordt, maar de film lijkt er zelf wel in te geloven waardoor het geheel vooral bestaat uit een hoop onhandige personages, wat lolligheid en nauwelijks drama. En alleen om die laatste reden verdient deze film gemakkelijk een 3,5*

avatar van Baboesjka
Mooie film, vooral om in de winter te kijken. Ik heb mij er prima mee vermaakt. Leuke personages en verhaallijnen, goed acteerwerk en humor waar ik echt om kon lachen. Ik vind de sfeer van de film erg fijn. Ik houd sowieso wel van die Britse vibe. Een hoge score. 4,5*

avatar van keukenzout
Ik heb een bloedhekel aan kerst. Mijn favoriete feestdagen zijn Boxing day en Black Friday maar deze film is zo heerlijk. Ook het Red Nose vervolg maakte mijn hartje warm.

avatar van Brandt
Teveel plotlijntjes, teveel cliches, teveel kerst, teveel overdaad, teveel tenenkrommende momenten, teveel mensen... het is allemaal teveel, behalve humor, dat is er veel te weinig in deze veel te vermoeiende film.

Typische ensemble film.

Eigenlijk zou je het daarbij kunnen laten, want dit soort films brengen toch meestal gewoon meer van hetzelfde. Een hoop bekende gezichten, verhaallijntjes die allemaal sterk op elkaar lijken en steevast een happy end kennen, wat geharrewar tussen de verschillende personages en wat oversteekjes zodat iedereen elkaar toch op de één of andere manier blijkt te kennen.

Voeg er wat kerstnummers, een kerstsetting en wat Britse charme aan toe en je hebt een film die gemaakt lijkt om in kerstlijstjes op te duiken. En zo geschiedde ook, deze is blijkbaar erg populair onder de echte kerstliefhebbers. En het is echt niet moeilijk om te zien waarom.

Mijn ding zal het niet snel worden, maar verder is het ook geen echte ramp om een keer gezien te hebben. Vooral dan vanwege het Britse karakter denk ik, dit in Amerika en er kan zo nog een extra ster af. Ideale film voor deze periode dus, maar echt gecharmeerd was ik nu ook weer niet. Daarvoor is het toch net allemaal iets té veel afhankelijk van z'n eigen formule.

avatar van Nicolage Rico
Onderhond schreef:
en steevast een happy end kennen

Valt wel mee; de vrouw wiens broer in het gesticht zit, laat de liefde van haar leven zitten. En er is werk aan de winkel voor Sneep en zijn vrouw.

Ik was vergeten dat de Love Actually zó over the top was. De film doet veel fout en veel goed. Sommige scènes zijn pijnlijk infantiel opgeschreven, anderen sterk in zijn simpelheid.

avatar van Gish
De beste feelgood film sinds de gebroeders Lumière hun eerste bewegende beelden produceerden. Punt.

avatar van mystica
Niet aan mij besteed zo'n chaotische film met allerlei verhaallijnen en schuchtere verliefde mensen. Met de reclame blokken van RTL er nog doorheen was het helemaal een langdradige zit. Niet aan mij besteed zo'n film. Het enige wat ik leuk vond was de cast met Emma Thompson, Alan Rickman, Liam Neeson, Keira Knightley e.a.

Samen met iemand naar de bioscoop geweest voor deze film , wat een ongelooflijke domme film , wat was ik blij dat de zit voorbij was

avatar van Kondoro0614
“Hiya kids. Here is an important message from your Uncle Bill. Don't buy drugs. Become a pop star, and they give you them for free!”

Toch wel de eerste romantische komedie die ik heb weten te waarderen, die mij vanaf begin af aan wist te raken en waar ik menig keren om heb kunnen lachen. Toch heeft de film zijn voordeel dat ik hem mede heb gekozen omdat hij het kerstthema met zich mee brengt, waardoor ik er wel wat meer interesse in kreeg en hij scoort vrij goed dus waarom geen kans geven. We volgen verschillende kleine verhalen in het begin maar leuk dat de film soms al twee personages elkaar laat ontmoeten. Bijvoorbeeld de minister-president met de secretaresse van Harry (waar hij onder andere mee vreemd is gegaan), toen hij Natalie zocht. En uiteraard op het einde tijdens de voorstelling dat ze met z’n allen in de zaal zaten.

De cast is overweldigend, met natuurlijk heel veel leuke namen. Zo is Liam Neesson te zien (één van mijn favoriet), alleen valt de groote van zijn rol wel mee. En uiteraard Rowan Atkinson met een hele kleine rol, die ik wel wat groter had willen zien in deze film. Ik kon wel merken dat de film veel gericht was op de rol van Hugh Grant als ‘The Prime-Minister’ waar we veel tijd mee doormaken in deze film, ook wel met zijn liefde naar ‘Natalie’ toe. Voor de rest vond ik de cast nog wel vermakelijk, ook de rol van Martin Freeman was leuk die speelden in een soort pornofilm maar dan ook weer niet? Ik kon dat niet zo goed ontcijferen samen met Joanna Page als ‘Just’ Judy.

Het verhaal was opzich wel leuk. Iedereen had een bepaalde liefdesleven in de film en we volgende een aantal verschillende kleine verhalen die uiteindelijk in elkaar moesten overlopen, wat voor mij niet altijd even goed geslaagd was en sommige verhalen waren compleet random. Het verhaaltje van de premier kon ik opzich wel waarderen, die vond ik nog best leuk om te volgen. Uiteraard zijn de scenes van o.a. ‘Just’ Judy en John leuk maar het is allemaal niet héél bijzonder om te zien. De film duurt voor mij soms iets te lang, de langere kleffe praat scenes daar had ik weinig mee.

Zeker vond ik dit een geslaagde film voor op kerstavond, en met de uitgesproken rol van Bill Nighy die wat grover uit wist te komen kon ik me zelf best amuseren met de eerste echte romantische komedie die ik leuk vond, en of daar meer van gaan volgen zeg ik nog niet (het is niet mijn favoriete categorie), al is de start best leuk.