• 8.348.753 stemmen

Geregisseerd door: Richard Curtis

Met onder meer: Hugh Grant, Colin Firth en Alan Rickman

Releasedatum: 20 november 2003

Plot Love Actually

"Love actually is all around."

De film volgt het liefdesleven van acht Londenaren in de aanloop naar kerst. De nieuwe premier wordt verliefd op het meisje dat hem thee brengt, terwijl zijn zus huwelijksproblemen heeft. Een vader en zijn stiefzoon moeten het verlies van de moeder verwerken, terwijl de zoon tot over z'n oren verliefd is op een klasgenote.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van parcivalis

parcivalis

Film does the trick. De mooiste vrouw uit de film komt er als enig bekaaid af maar niemand schijnt haar aan het eind te missen. Haar email, iemand?

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Op en top Brits, vreselijk zoetsappig en toch werkt het allemaal net. Natuurlijk ligt liefde niet zo makkelijk voor het oprapen als hier gesuggereerd wordt, maar de film lijkt er zelf wel in te geloven waardoor het geheel vooral bestaat uit een hoop onhandige personages, wat lolligheid en nauwelijks drama. En alleen om die laatste reden verdient deze film gemakkelijk een 3,5*

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Mooie film, vooral om in de winter te kijken. Ik heb mij er prima mee vermaakt. Leuke personages en verhaallijnen, goed acteerwerk en humor waar ik echt om kon lachen. Ik vind de sfeer van de film erg fijn. Ik houd sowieso wel van die Britse vibe. Een hoge score. 4,5*

avatar van keukenzout

keukenzout

Ik heb een bloedhekel aan kerst. Mijn favoriete feestdagen zijn Boxing day en Black Friday maar deze film is zo heerlijk. Ook het Red Nose vervolg maakte mijn hartje warm.

avatar van Brandt

Brandt

Teveel plotlijntjes, teveel cliches, teveel kerst, teveel overdaad, teveel tenenkrommende momenten, teveel mensen... het is allemaal teveel, behalve humor, dat is er veel te weinig in deze veel te vermoeiende film.

Onderhond

Typische ensemble film.

Eigenlijk zou je het daarbij kunnen laten, want dit soort films brengen toch meestal gewoon meer van hetzelfde. Een hoop bekende gezichten, verhaallijntjes die allemaal sterk op elkaar lijken en steevast een happy end kennen, wat geharrewar tussen de verschillende personages en wat oversteekjes zodat iedereen elkaar toch op de één of andere manier blijkt te kennen.

Voeg er wat kerstnummers, een kerstsetting en wat Britse charme aan toe en je hebt een film die gemaakt lijkt om in kerstlijstjes op te duiken. En zo geschiedde ook, deze is blijkbaar erg populair onder de echte kerstliefhebbers. En het is echt niet moeilijk om te zien waarom.

Mijn ding zal het niet snel worden, maar verder is het ook geen echte ramp om een keer gezien te hebben. Vooral dan vanwege het Britse karakter denk ik, dit in Amerika en er kan zo nog een extra ster af. Ideale film voor deze periode dus, maar echt gecharmeerd was ik nu ook weer niet. Daarvoor is het toch net allemaal iets té veel afhankelijk van z'n eigen formule.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20059 berichten
  • 2090 stemmen

Onderhond schreef:

en steevast een happy end kennen

Valt wel mee; de vrouw wiens broer in het gesticht zit, laat de liefde van haar leven zitten. En er is werk aan de winkel voor Sneep en zijn vrouw.

Ik was vergeten dat de Love Actually zó over the top was. De film doet veel fout en veel goed. Sommige scènes zijn pijnlijk infantiel opgeschreven, anderen sterk in zijn simpelheid.

avatar van Gish

Gish

De beste feelgood film sinds de gebroeders Lumière hun eerste bewegende beelden produceerden. Punt.

avatar van mystica

mystica

Niet aan mij besteed zo'n chaotische film met allerlei verhaallijnen en schuchtere verliefde mensen. Met de reclame blokken van RTL er nog doorheen was het helemaal een langdradige zit. Niet aan mij besteed zo'n film. Het enige wat ik leuk vond was de cast met Emma Thompson, Alan Rickman, Liam Neeson, Keira Knightley e.a.

avatar van anoniempje28

anoniempje28

Samen met iemand naar de bioscoop geweest voor deze film , wat een ongelooflijke domme film , wat was ik blij dat de zit voorbij was

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

“Hiya kids. Here is an important message from your Uncle Bill. Don't buy drugs. Become a pop star, and they give you them for free!”

Toch wel de eerste romantische komedie die ik heb weten te waarderen, die mij vanaf begin af aan wist te raken en waar ik menig keren om heb kunnen lachen. Toch heeft de film zijn voordeel dat ik hem mede heb gekozen omdat hij het kerstthema met zich mee brengt, waardoor ik er wel wat meer interesse in kreeg en hij scoort vrij goed dus waarom geen kans geven. We volgen verschillende kleine verhalen in het begin maar leuk dat de film soms al twee personages elkaar laat ontmoeten. Bijvoorbeeld de minister-president met de secretaresse van Harry (waar hij onder andere mee vreemd is gegaan), toen hij Natalie zocht. En uiteraard op het einde tijdens de voorstelling dat ze met z’n allen in de zaal zaten.

De cast is overweldigend, met natuurlijk heel veel leuke namen. Zo is Liam Neesson te zien (één van mijn favoriet), alleen valt de groote van zijn rol wel mee. En uiteraard Rowan Atkinson met een hele kleine rol, die ik wel wat groter had willen zien in deze film. Ik kon wel merken dat de film veel gericht was op de rol van Hugh Grant als ‘The Prime-Minister’ waar we veel tijd mee doormaken in deze film, ook wel met zijn liefde naar ‘Natalie’ toe. Voor de rest vond ik de cast nog wel vermakelijk, ook de rol van Martin Freeman was leuk die speelden in een soort pornofilm maar dan ook weer niet? Ik kon dat niet zo goed ontcijferen samen met Joanna Page als ‘Just’ Judy.

Het verhaal was opzich wel leuk. Iedereen had een bepaalde liefdesleven in de film en we volgende een aantal verschillende kleine verhalen die uiteindelijk in elkaar moesten overlopen, wat voor mij niet altijd even goed geslaagd was en sommige verhalen waren compleet random. Het verhaaltje van de premier kon ik opzich wel waarderen, die vond ik nog best leuk om te volgen. Uiteraard zijn de scenes van o.a. ‘Just’ Judy en John leuk maar het is allemaal niet héél bijzonder om te zien. De film duurt voor mij soms iets te lang, de langere kleffe praat scenes daar had ik weinig mee.

Zeker vond ik dit een geslaagde film voor op kerstavond, en met de uitgesproken rol van Bill Nighy die wat grover uit wist te komen kon ik me zelf best amuseren met de eerste echte romantische komedie die ik leuk vond, en of daar meer van gaan volgen zeg ik nog niet (het is niet mijn favoriete categorie), al is de start best leuk.

avatar van Angel9999

Angel9999

Het is toch absoluut een schattig filmpje, niet hoogstaand maar wel onderhoudend en de ene verhaallijn is wellicht beter dan de ander.

Zuur dat sommigen hier een 0,5 en een 1,5 voor geven met het argument dat het een domme film is en de ander zegt dat het een chaotische film is en zich stoort aan de reclameblokken....(schiet mij maar lek bij dat allerlaatste argument om een film slecht te beoordelen).

Ajax&Litmanen1

Daar heb je weer zo'n klagende feminazi. Wat een vermoeiend volk zeg.

Ze heeft ook volledig ongelijk, want een hoop vrouwen in die film spelen krachtige rollen waar ze ''hun mannetje'' staan. En de verhaallijn waar zij mee in speelt, als dochter van een ontrouwe pa, die loopt ook niet af met een happy end. Het is niet dat ontrouw hier goed wordt gepraat.

avatar van Mickey b

Mickey b

Blijft voor mij een van de beste romantische kerstfilms ooit. Hou van de Britse humor, sfeer en natuurlijk Hugh Grant. Deze film al vele malen gezien en hij verveelt nooit en blijft ontroeren. Zijn allemaal liefdesverhaaltjes uit het leven gegrepen en je kan je altijd wel ergens weerspiegelen aan één van de hele emoties. Mierzoet en feelgood. Ideale afsluiter van de dag. En natuurlijk is Bill Nighy hilarisch als onverbloemde en vergane glorie rock&rollzanger die de soundtrack verzorgt...

avatar van Lebarron

Lebarron

Love Actually is een grootse en schitterende raamvertelling over de liefde die zich afspeelt in de weken die de aanloop naar kerst vormen. We maken kennis met vele characters die elk op hun eigen manier op zoek zijn naar liefde en/of er mee worstelen. Sommige verhalen zijn grappig zoals die van de premier(Hugh Grant) die verliefd is op zijn huishoudster(Martine McCutcheon uit Eastenders), de geflopte zanger(Bill Nighy) die een comeback hoopt te maken met een heuse kersthit of de kneus (Kris Marshall) die denkt in Amerika wel in de smaak te zullen vallen bij de vrouwen. Andere zijn meer romantisch zoals de gedumpte schrijver(Colin Firth) die zich terugtrekt in Frankrijk en verliefd wordt op de Portugese werkster(Lucia Moniz) of de tienerjongen (Thomas Brodie-Sangster) die verliefd is op zijn onbereikbare klasgenote. Sommige zijn juist tragisch zoals de man (Andrew Lincoln van The Walking Dead) die verliefd is op de kersverse vrouw (Keira Knightley) van zijn beste vriend. De personages zijn onderling verbonden zodat hun verhalen met elkaar vervlochten zijn en ze dus samen één schitterend geheel vormen.

De kracht aan Love Actually is de herkenbaarheid maar ook dat alles met een vleugje humor gebracht wordt. De cast is enorm en bestaat uit louter bekende namen uit Engeland maar ook Hollywood. Want buiten de al genoemde namen zien we ook o.a. Alan Rickman, Laura Linney, Chiwetel Ejiofor, Liam Neeson, Claudia Schiffer, Billy Bob Thornton, Elisha Cuthbert, Shannon Elizabeth en Emma Thompson. De mooiste rol is weggelegd voor Rowan Atkinson. Hij weet met zijn komische inbreng net dat beetje extra te brengen.

Love Actually staat ieder jaar bij ons thuis vast op het menu rond kersttijd want hij staat garant voor een lach en een traan en daarom is hij zowel sfeerverhogend als hartverwarmend. Topvermaak dus!

Geen kerst zonder Love Actually: 'Nee, niet wéér!' | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Wat een mooi artikel zeg. Ik herken dat gevoel wel dat de film op weet te wekken.

avatar van des1

des1

'Leuk' dat artikel. Ieder z'n of haar meug zallik maar zeggen...

avatar van ILDIB

ILDIB

Blijft feelgood maar t Engelse gestuntel is vrij irritatant

avatar van stratmans

stratmans

mooie kerstfilm, zelfs in de lente

BBarbie

Met de kerstdagen in zicht voor de tigste keer deze film weer maar eens opgezet. Ik blijf het een kostelijke film vinden; Britse humor subtiel verweven met een vleugje drama en romantiek. De ***** blijven staan.

Toch wel jammer dat schrijver Richard Curtis naast zijn talrijke scenario’s als regisseur slechts drie films heeft uitgebracht. Die smaken allemaal naar meer.

Ajax&Litmanen1

In deze podcast komt Love Actually er als de beste kerstfilms ooit uit (in de finale tegen Home Alone).

Ajax&Litmanen1

Na 5 jaar nog eens hier weer opgezet en opnieuw enorm genoten van deze prachtige mix van soorten liefde en mooie personages. Het blijft gewoon zo'n warme feel good movie die me nog steeds raakt. Alles is gewoon van grote klasse. De subtiele Britse humor, de catchy popmuziek tussendoor, verhalen die goed, slecht of onbevredigend eindigen, maar altijd vakkundig gemaakt zijn. Ergens jammer dat hier nooit een vervolg op is gemaakt, maar aan de andere kant valt dit niet te overtreffen. Veruit het mooiste romantische drama dat er is. Ik val nog steeds voor mooie de verhalen als het jochie met de overleden moeder die verliefd is op zijn klasgenote en de prime-minister en haar ''chubby'' personeelslid. Maar de grote ster blijft toch wel Bill Nighy, echt hilarisch. ''Hiya kids. Here is an important message from your Uncle Bill. Don't buy drugs. Become a pop star, and they give you them for free!''

Uiteraard weer 5*

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Moeilijk geval dit…

Is Love Actually een mierzoete romcom? Yep, geen twijfel mogelijk (een mierzoete kerst-romcom zelfs, de ergste van alle romcoms). En toch heb ik me geen seconde verveeld. De dialogen zijn erg gevat, de cast had er duidelijk zin in en dankzij een mix van verschillende verhalen valt er erg veel te beleven. Bovendien komt de film bij momenten best gewaagd uit de hoek. Ik vraag me af of sommige scènes de huidige (zelf)censuur nog zouden doorstaan.

JoeCabot schreef:

Ik vraag me af of sommige scènes de huidige (zelf)censuur nog zouden doorstaan.

Haha nee. Onze woke wereld is zo snel gekwetst. In Love Actually zitten best wel wat verwijzingen naar bv dikke of gezette mensen. Anderzijds laten de verhalen juist zien dat als mensen van iemand houden daar wel prima overheen gekeken kan worden maar dat anderen dat niet altijd zien.

Onlangs weer eens herbekeken, en het bljjft echt zalig genieten met deze heerlijke mozaiekfilm! Topcast, leuke humor, goeie soundtrack, kortom plezier voor een gezellige winterdag.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik heb nooit het probleem met Love Actually gezien rond de zogenaamde fat shaming. Juist de personages die haar dik noemen - Hugh Grant en zijn assistent - worden neergezet als idioot. Enige wat ik tegen Love Actually heb - en daarom ook 4,5* en geen 5* - is de opmerking over Miss Dunkin' Donuts in Portugal.