Love Actually (2003)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Richard Curtis
met Hugh Grant, Colin Firth en Alan Rickman

De film volgt het liefdesleven van acht Londenaren in de aanloop naar kerst. De nieuwe premier wordt verliefd op het meisje dat hem thee brengt, terwijl zijn zus huwelijksproblemen heeft. Een vader en zijn stiefzoon moeten het verlies van de moeder verwerken, terwijl de zoon tot over z'n oren verliefd is op een klasgenote.

Met afstand voor mijn de film van het jaar, waar je een ongelovig lekker gevoel van krijgt LOVE ACTUALLY is eigenlijk een afkorting voor 'Love Actually Is All Around' en dat is ook het thema van de film - waar je ook kijkt, liefde is de drijfveer in het leven van mensen. Van de minister-president tot de grijze rockster, van een keiharde schooldirectrice tot een eentalige Portugese huishoudster, de film kijkt naar grappige, verdrietige en stomme kanten van de liefde in alle vormen en maten. Gewoon heerlijk, en de film duurt nog geen seconde te lang, de acteurs hadden er duidelijk ook zin in wat ook weer te merken valt op de buitengewone acteer prestaties van o.a Liam Neeson,Emma Thompson,Hugh Grant en Colin Firth en dan vergeet ik er nog een paar deze film is een echte kroonjuweel. een dikke tien dus 5 *

avatar van bioscoopzaal
Dat gevoel had ik ook. Het eerste halfuur was nog best te genieten, en alle personages worden met een paar rake scènes voorgesteld. Helaas gaat het daarna gestaag bergaf, vooral omdat sommige verhaaltjes echt niet interessant zijn, en hele de film uiteindelijk VEEL te lang duurt. Na het derde of vierde extratische happy-end heeft zelfs de meest doorgewinterde romatische ziel het wel gehad.

Alle verhaaltjes blijven trouwens akelig aan de oppervlakte, het scenario lijkt wel een god-zegen-de-greep uit de onderste la van Curtis' bureau; een reeks onuitgewerkte ideeën die willekeurig aan elkaar werden gelijmd in de hoop dat er voor iedereen wel iets bij zit.

Natuurlijk is het niet allemaal slecht, en zoals verwacht zijn het weer oudgedienden als Hugh Grant, Alan Rickman en Emma Thomspon die enigszins zonder kleerscheuren uit te strijd komen, en zorden hun segmentjes voor de broodnodige vonk. Maar helaas is dat niet genoeg om te voorkomen dat Love Actually uiteindelijk bezwicht onder zijn eigen overdaad.

1.5 sterren

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Schaamteloos sentimenteel en cliché, maar wonder boven wonder vond ik 'm ook heel leuk. Moest ook hééél erg aan Magnolia denken. De structuur (met om de zoveel tijd een serie korte shots over hoe het op dat moment met iedereen stond), de "x weeks to christmas" meldingen ipv de weerupdate. Sommige lange trackingshots in de verhaallijn van Grant (al is dat misschien iets te vergezocht).

Maar goed, leuk dus

kappeuter (moderator)
Het is een warme film en ik heb me vermaakt.

Ik vind de film te leeg en te voorspelbaar om te imponeren.
Had van mij wat tandjes risicovoller gemogen.

neo (crew)
En Love Actually raakte mij weer wel. Ik had precies hetzelfde gevoel als bij Notting Hill.Hoewel wel vond dat er af en toe voor de makkelijke weg gekozen wordt met humor (in het begin van de film tenminste). Rickman en Thompson is weer vuurwerk. 4 sterren

Leuke film. Heb vaak erg moeten lachen. En hoe zwarter de humor, hoe leuker ik het vind. Dus die rocker trok ik wel en de porno eigenlijk ook, alleen het beeld al! (ik geloofde het trouwens niet, dat pornofilms zo'n ongelooflijk hoog budget zouden hebben dat ze stand-ins konden betalen. En het verhaaltje van de prime-minister geloofde ik ook niet, hoe grappig Grant ook kan dansen. Trouwens ik vond Annie, die hem voorstelde aan de Downing Street-staf, veel leuker. Smaken verschillen.) Ook het VS-verhaaltje vond ik erg grappig omdat het precies zo ging als die jongen wilde en dat had ik niet verwacht.
Thompson was hartstikke goed inderdaad, ik was wel benieuwd wat Rickman (in het echt trouwens ook opgeleid als architect) nou precies heeft gedaan, maar aan de andere kant is het ook wel goed dat ze dat niet laten zien, want waar het om gaat is dat ie in zijn hart al vreemd is gegaan. Wel jammer, die Mia, echt zo'n cliché femme-fatale (die wel weer zielig alleen woont).
Laura Linney vond ik ook ontroerend met die ontzettend mooie collega. Ik zie toch liever dat ze elkaar krijgen, zucht...
Liam Neeson vind ik absoluut leuker met zijn Ierse accent. De Portugees-Engelse dialogen waren ook leuk, jammer dat Colin Firth zo'n saaie vent is.

avatar van otherfool
Een naieve film over de wondere wereld van de liefde; dat is iets waar ik van zou kunnen houden. Helaas valt Love Actually aan het eind erg tegen.

In een dergelijke opbouw is het ene verhaal logischerwijs wat pakkender dan het andere, ik vond de verhalen rond Jamie en de Portugese en de lijn rond Harry het meest interessant.

Andere lijnen doen me dan weer niks of erg weinig. Bovendien is die kerstsong aan het eind nogal irritant en zorgt de overdaad aan verhaaltjes voor lege en eendimensionale persoonlijkheden.

Het openingsstatement van Grant als premier is werkelijk schitterend, maar meer dan 2,5* kan ik hier niet voor geven.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Kids. Don't buy drugs! Become a pop star, and they give you them for free!.

Love Actually is eigenlijk precies wat ik er van had verwacht; een warme, vlotte film met leuke verhalen, geestige dialogen, hilarische momenten en het hart op de juiste plek. Met name tegen het einde wordt het allemaal soms te zoet, maar de geweldige cast van Grant, Nighy, Freeman, Atkinson, Firth, Neeson, Rickman, Thornton - en ga maar even door - maakt dat meer dan goed. Vooral Nighy stal de show.

4 sterren.

Hmm oppervlakkig met vaak tenenkrommende zoetsappige dialogen. Vooral geforceerde Britse leukigheid in de meeste gesprekjes. In andere films met Grant is dit naar mijn idee leuker en beter gedaan. Waarschijnlijk is van de formule de frisheid wel af. En dat jochie met zijn wereldse wijsheiden, hou eens op.

Wat minder personages en wat meer diepgang van deze personages had de film wat boeiender gemaakt.

De oude rocker is wel hilarisch overigens.

avatar van Jolienepien
Geweldige film! kheb de hele film met een glimlach op m'n gezicht zitten kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
De film blijft gewoon net zo mooi als de vorige keer toen ik deze zag, een kleine 2 jaar terug.
Laatst die draak van een film die ze Alles is Liefde noemen bekeken en die valt echt 100x in het niets vergeleken bij deze schitterende, emotionele en grappige film.
Alles klopt aan LA: De verhaallijnen zijn bijna allemaal erg goed en ontroerend, de soundtracks zijn heel heel mooi, helemaal de titelsong Christmas is all around, de acteurs zijn allemaal gekozen voor de goede rol en de dialogen zijn gewoon goed. Soms ontroerend, soms grappig, soms genant maar ze passen allemaal waar ze moeten.
Mijn favoriete verhaallijnen zijn er een paar. Zo vind ik het verhaal van de Engelse schrijver en zijn Portugese dienstmeisje erg mooi. Hij kan geen Portugees, zij geen Engels en toch vallen ze voor elkaar. Ook het verhaal van de stiefvader en zijn zoontje, waar de moeder kort terug is overleden is erg mooi. Hij valt op een klasgenote en wilt alles eraan doen haar te imponeren. Ook die van Hugh Grant als minister-president die op zijn vrouwelijke bediende valt is erg goed. Zeker hoe dat verhaal afloopt, prachtig! En door de hele film krijg je die cynische rockster die aan lager wal was geraakt maar nu met een best wel matige remake weer op 1 staat te komen te zien; prachtig gedaan!

Kortom, ik heb wederom net zo genoten als de keer ervoor. Toen gaf ik al 4,5/5 en die blijft nu zeker staan.

avatar van Demoniac
Ik las erg veel dat dit een beetje de inspiratiebron van Alles Is Liefde was. Daar las ik dat Love Actually veel beter was en ik moet toegeven dat de films inderdaad veel gemeen hebben en dat deze ook bij mij beter in de smaak viel. Ik denk dat dit met name heeft gelegen aan de acteerprestaties in deze film die een stuk beter waren dan in de Nederlandse versie die een aantal irritante personen bevatte. 4*

Tegenvaller. Zooitje door elkaar gedonderde liefdesverhalen die me stuk voor stuk niet konden boeien. De humor werkte amper, vond de samenhang flauw (erg gezocht en mager) en de romantiek kwam helemaal niet uit de verf. Oorzaken zijn een gebrek aan chemie tussen de acteurs, matig geschreven (en heel duidelijk dat het was geschreven) grappen en het ontbreken van elke mogelijke diepgang. Saaie avond. 1,5 sterren, omdat ergernis uitbleef.

avatar van HarmJanStegenga
Ik had Love Actually al een paar keer gezien en kan me herinneren dat ik het een leuke film vond. Een paar maanden geleden dus maar op dvd aangeschaft en tot vanavond niet van zijn plek gehaald. Gelukkig is daar verandering in gekomen. Dat er nog maar vele kijkbeurten mogen volgen, wat een heerlijke film zeg! Als je van één film blij word en een geweldig gevoel krijgt dan is het deze wel, geweldig!

Alle rollen zijn perfect ingevuld. Hugh Grant is in elke film misschien bijna hetzelfde, maar ik vind het geweldig. Wat een figuur zeg. Daarnaast vooral leuke rollen van Liam Neeson en Bill Nighy. Echt elk personage weet precies de goede snaar te raken in deze film. Geweldige muziek, een leuk verhaal en vooral een heerlijk sfeertje die er voor zorgt dat de film zo afgelopen is. Wat ging de tijd snel voorbij zeg. God Only Knows van The Beach Boys is dan een perfecte afsluiter van een heerlijke film. Ik verhoog mijn stem van 3,5 naar 4,5!

avatar van tukkerstein
Hele redelijke romantische komedie. De verhaaltjes op zich stellen allemaal niet zoveel voor, vandaar dat het leuk is bedacht om acht verhaaltjes doorelkaar te mengen met een thema. Leuke rollen van een indrukwekkende cast. Nergens is alles geforceerd, gewoon een beetje zoetsappig en soms wat vergezocht liefdesgeneuzel.

Niet echt mijn favoriete genre, maar wel een van de betere van zijn soort. 3*

avatar van The One Ring
Fijne romantische komedie, met name dankzij de uitstekende casting. Hugh Grant is nooit mijn favoriete acteur geweest, maar zijn typische rol komt onverwacht het beste uit de verf als hij een premier speelt. De humor is nooit hilarisch, maar altijd aangenaam. Beter is dat de romantiek in bijna alle verhalen goed opgebouwd wordt, al kan met zo'n lengte en zo'n stortvloed aan verhaallijnen niet alles evengoed werken. Jammer vooral van Laura Linneys verhaallijn dat ergens op de helft simpelweg gedumpt en vergeten wordt.

Het verbaasde me hoe veel Alles is Liefde uit deze film heeft gehaald. De makers van die film probeerden steeds meer te ontkennen dat de invloed van Love Actually echt groot was, maar ieder verhaallijn uit die film is te halen uit deze. De brutale Sinterklaas is niets meer dan een variant op Bill Nighy's popster en de premier is vervangen door een prins. Ik verkies Love Actually omdat de romantiek overtuigender is en de Britse acteurs dat ongemakkelijke dat bij deze film hoort al van nature in de vingers hebben.

avatar van wwelover
Ik heb echt genoten. Ik heb deze film destijds geweerd. Maar toen ik vorig jaar Alles is Liefde had gezien en daar zo van genoten heb, dacht ik deze ook te willen zien. En ben blij dat ik het heb gedaan. Wat een heerlijke Feel-good movie. De cast is gewoon briljant. Elke rol staat echt op de huid geschreven van de acteurs/actrices. Met name Bill Nighy was echt briljant.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik echt genoten heb van Hugh Grant, eerst kon ik die gast nooit echt uitstaan, maar de laatste tijd dankzij o.a. Music and Lyrics ben ik hem gaan waarderen. En deze rol was ook echt perfect hem. Hij heeft gewoon een bepaald charme.

Het is een heerlijke kerstfilm, maar kan best op elk andere avond gedraaid worden voor mijn gevoel. Je ziet wel dat Alles is Liefde dingen uit deze film heeft gehaald, maar opzich is dat geen probleem. Ze zijn beide erg leuk. De cast is natuurlijk in Love Actually stukken beter. Carice van Houten uitgezonderd natuurlijk.

Maar kerst spreekt me ook veel meer aan dan Sinterklaas, en natuurlijk Londen is een stuk aantrekkelijk dan welke Nederlandse stad dan ook.

avatar van serpico
Oh heerlijk. Geniaal. Prachtig.

Hoe komt het dat Love Actually zo'n goede film is? Zo'n klassieke uitbeelding van het talent van de mens om de juiste levenspartner te vinden? Zo'n baken van optimisme en hoop?

Het zit 'm waarschijnlijk in het feit dat Love Actually precies de juiste snaar weet te raken. Begrippen als 'levensecht' en 'oprecht' mogen als plakkaat op deze film gedrukt worden. Love Actually toont met volle overtuiging aan dat al het geluk in de wereld niet zou kunnen bestaan zonder zijn tegenhanger ongeluk, dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat geluk daarom zo speciaal is. Terwijl het toch overal, voor iedereen, te vinden is. Dat is de boodschap die in iedere scène in de lucht hangt, en dát is ook de reden dat je blij wordt van deze film. Er wordt werkelijk duidelijk gemaakt hoe tastbaar geluk is.

Het is natuurlijk geen onaardige vraag waarom Love Actually dit allemaal weet te bewerkstelligen, waar zoveel andere romantische komedies met min of meer hetzelfde gedachtegoed hierin compleet falen. Het komt doordat Love Actually in al zijn facetten onwaarschijnlijk dicht tegen de perfectie aan zit. Ieder personage, groot en klein, wordt door een rasacteur gespeeld, die de grootste emoties met een oogwenk en een trekje van de mond over weet te brengen. Daar komt de complexe, vloeiende schrijfstijl van Richard Curtis bij, die interpersonele relaties, humor en cliché-ontwijkende verhaallijnen als geen ander op de wereld tot een geheel om kan smeden. Ieder plotlijntje lijkt te stralen. De dialogen en verwikkelingen zijn werkelijk waar zó onwaarschijnlijk grappig en menselijk, dat je nooit eerder zo gretig was om meer van de film te zien. Love Actually trekt je als een epos mee in een wereld die eigenlijk gewoon de jouwe blijkt te zijn.

De aankleding van de film is prachtig, Londen wordt sfeervol uitgebeeld als de romantische stad die zij is, en kerstmis wordt eens voelbaar gemaakt zonder drammerige kerstgedachten. Schitterend om te zien hoe het geheel dan climaxt in een zowel ontroerende als hilarische als gewoon geweldige schooluitvoering en achtervolging door het vliegveld. Begeleid, overigens, door één van de mooiste scores ooit, geschreven door de ook-al-niet-minder-dan-fantastische Craig Armstrong. En anders krijgen we te horen hoe leuk popmuziek ook alweer is.

Vader-zoon en broer-zus relaties, stille liefde, onmogelijke liefde, onwaarschijnlijke liefde, oude liefde en zelfs buitenechtelijke liefde: het zin erin. Een schitterende Keira Knightley, een hilarische Rowan Atkinson, een briljante Hugh Grant (ongeveer de helft van zijn tekst bestaat uit: "... right!"), een ontroerende Liam Neeson, een Emma Thompson die absoluut de sterren van de hemel speelt en een geniale Bill Nighy: slechts een tipje van de sluier. Prachtige beelden, prachtige klanken, romantiek, drama en komedie: allemaal.

Love Actually is de perfecte film. Een waar spektakel zonder grootschalige gevechten of andere kolder.

De 5* stonden al, de top 10-positie wordt in ere hersteld.

Love Actually is all around!

avatar van booyo
Lieve film die je maar met je meissie moet kijken, een echte chick-flick. Maar wel een grappige! Vooral Bill Nighy speelt meesterlijk en ook die gozer die naar Amerika gaat is erg grappig. Verder vind ik wel dat de film nét iets te lang duurt..

avatar van rep_robert
Erg leuke film met hier en daar zeer leuke personages en verhalen. Ook zitten er enkele liefdesverhaaltjes bij die ik echt afgekauwd vindt, zoals die van Hugh Grant met zijn medewerkstertje en Colin Firth met zijn Portugese flirt.
Verder vraag ik me ook af hoe het af zou zijn gelopen met Sarah(de vrouw met die zieke broer), volgens mij is dat verhaallijntje ook niet echt afgemaakt? Het voelde in ieder geval niet af voor mij.

Daarnaast bevatte de film ook wel weer diepgaande verhaallijnen zoals die met de zus van Hugh Grant en haar vreemdgaande man. De flm heeft voor elke wat wils, het allerleukste vond ik die jongen die naar Amerika ging. Ik lag echt helemaal kapot dubbel van het lachen. Die vriend van hem die het afraadde omdat het allemaal tegen zou gaan vallen, vervolgens komt hij daar aan en geilen al die wonderschone dames in het café op hem, geweldig!

Dat is wel het leuke van Love Actually, voor iedereen zit er wel een verhaallijn in die hem/haar interesseert.
Jammer van een paar geforceerde liefdesverhaaltjes, maar dit is zeker wel een film die zijn doel treft.

Inderdaad, de ultieme romantische/feel-good/kerst film is nog even sfeervol als ooit.

'Love Actually' doet wat weinig andere films of zelfs series weten te doen; een grote groep personages in ruim twee uur introduceren, gevoelens voor laten opwekken en nog een passend einde bij vinden. Bij elke zoen van elk koppel wordt je blij, elke race voor de grote liefde is spannend en Nighy en Atkinson houden de film fris met wat leuke onderbroekenlol. Dit is liefde, in alle vormen, maten en mogelijkheden, verteld in een vermakelijke, aangrijpende en simpelweg goede film. Verveeld nooit, werkt altijd goed als je je even warm en liefdevol wilt voelen.

4,5 voor de beste film die alle rotheid achter zich laat en je even in je waan laat de liefde eigenlijk overal is.

avatar van Vinokourov
Vreselijk! Wat een vervelende, gruwelijke, manipulerende, vieze film was dit. Op romcoms stel je je mindset altijd een beetje in (net als ik deed met Wedding Crashers), maar dit was wel heel onverwacht SAD, mên mên mên! Stomme karakters (Hugh Grant als MP:')) en belachelijke plotlijntjes (die stomme koter van negen jaar oud ) bevuilden dit stuk drek, waarbij ik welgeteld nul keer heb gelachen of geglimlacht. Kanttekeningen: films met een x aantal verhaallijnen zijn bij mij altijd vaker een mis of een hit. Daarbij was de timing van het zien van deze film wellicht verkeerd gekozen. Anyway met dit soort zoetsappige romcoms en mij komt het nooit meer goed.

avatar van Fran
Ik vind dit een heeeerlijke romantische film om naar te kijken, en geloof me, ik heb deze film ook al vaak gezien. Zo'n film die nooit gaat vervelen. Toegegeven, hij druipt over van overdreven sentiment en zoetsappigheid maar ik vind het heerlijk. Vooral rond de feestdagen is dit een goede film om naar te kijken want rond die tijd druipen wel meer mensen over van overdreven sentiment.

Omdat er allerlei verhalen door elkaar lopen, blijft deze film je boeien. Dat jongetje dat verliefd is op een meisje uit zijn klas is zooooo schattig om naar te kijken. Het is voor mij ook zeker geen straf om te kijken naar acteurs als Alan Rickman, Colin Firth en Liam Neeson. Voor mijn man is het wel een straf om naar deze film te kijken maar ik zeg ... ik hou d'r van !!

avatar van DonOswaldo
Verwachtte er niet al te veel van door het Britse tintje, maar heeft me erg verrast. (had hem ook blijkbaar al eens gezien)

Toch wel een van de meesters der romantische komedies met goede verhaallijnen en een uitmuntende cast, die weliswaar ook nog een paar echt grappige momenten kent: Hugh Grant die danst, Colin Firth die in een andere taal probeert te spreken.

Aanradertje.

avatar van Quaest
Offtopic: Ik heb gisteren deze film gekeken, beetje vreemd. Tijdens herdenkingsdag keek ik naar een vrolijke romantieke film -.-. Ahjah niet aan gedacht.

Ontopic: Er zijn zoveel grappige scene in. En vol met liefde en komedies. Leuk om Alan Rickman weer te zien acteren in normale film. Ik vond het wel jammer dat Rowan Atkintson korte rol heeft. Hij speelde maar rond 3/4 minuten in deze film en toch vind ik hem al GEWELDIG!

En nog vele scene zijn geweldig!

P.S...... Wat is keira knightley zo hot in deze film

avatar van movie acteurs
Leuke maar ook goede Britse film. Dit is echter zo'n typische romantische/komedie feel good filmpje waar verder niets echt achter zat. Maar voor de rest is dit gewoon een leuke film voor een keertje. Een 3.0

avatar van Elineloves
'' Oh God - Say 'yes' you skinny moron! ''

Heerlijke film waarbij alle soorten liefde aan bod komen. Niet alleen de standaard relatieperikelen, maar ook de liefde tussen 2 mannelijke vrienden, de band tussen ouder en kind, omgaan met een onmogelijke liefde. Alles komt aan bod, op een fijne manier. Romantisch met een klein vleugje drama. Tel daarbij op dat je ook nog in de kerststemming komt, en je hebt bijna een hedendaags sprookje.

Love Actually is een mooie, warme film die overloopt van de sfeervolle momenten. Je zou bijna kunnen zeggen dat deze feelgoodmovie geschikt is voor elk moment. Als je verliefd bent, als je liefdesverdriet hebt, je eenzaam voelt of juist heel vrolijk.. een film als deze kan weinig verkeerd doen. En ja, het klopt. Liefde is overal om ons heen, zelfs op momenten waarbij we het niet geloven.

Love Actually is geen film die er op door hamert hoe prachtig het leven is. Juist niet. De boodschap is juist dat je ondanks tegenslagen en vervelende gebeurtenissen, zelf moet kijken naar al het positieve. Het pretendeert geen wereldverbeterend filmpje te zijn, maar het probeert wel de ogen te openen van mensen. Het is geen standaard liefdesverhaal, het is zoveel meer.

Toch is het allemaal niet zo ''zwaar'' als het misschien klinkt, want de vele verschillende personages hebben zeker een goede dosis humor. De verschillende verhaallijnen verwarren niet, wat bij dit soort dingen vaak wel het geval is, maar ze blijven amuseren. Dat komt ook deels omdat het veel bekende gezichten zijn die meedoen. De meeste acteurs en actrices hadden mijn sympathie sowieso al, terwijl sommige me juist positief wisten te verrassen. Bill Nighy, Gregor Fisher, Rory MacGregor... Ja, leuk.

avatar van John Lee Hooker
Zaten redelijk grappige stukken in. De scéne met de 3 vrouwen in het café was bijvoorbeeld leuk bedacht. Alleen snap ik niet waarom ze geen geld voor pyjama's hadden maar wel voor make-up, kleding en drank. Interessante combi wat betreft de cast, al heb ik Alan Rickman nooit gemogen. Wat is hij toch een saaie zak. Verder is het natuurlijk allemaal feelgood gerotzooi, maar gelukkig niet té overdreven. Ik vond dat kleine jongetje wel iets te wijs overkomen voor zijn leeftijd. De kerst eromheen maakt het een best gezellig boeltje.

avatar van jumpstylemovie
Mijn favoriete feel-good movie en na Titanic ook nog eens mijn favoriete romantiek film!

avatar van Bottleneck
Leuk Er zijn wel veel verhaallijntjes die wat onsamenhangend overkomen maar ze zorgen voor de nodige zoetheid en humor, de tijd vliegt eigenlijk voorbij.

Vooral de rockstar met z'n vergane glorie en het subplotje rond de Portugese huishoudster vind ik grappig en de soundtrack mag er ook zijn. Soms heeft het iets te lijden onder wat humorloze stukken maar goed, prima film.