Survivre avec les Loups (2007)

Alternatieve titel: Surviving with Wolves

Frankrijk / België / Duitsland

geregisseerd door Véra Belmont
met Mathilde Goffart, Benno Fürmann en Marie Kremer

1941. De achtjarige Misha blijft alleen achter wanneer haar ouders meegenomen worden door de Gestapo. Het meisje besluit naar hen op zoek te gaan en trotseert de honger en koude. Uit onverwachte hoek vindt ze gezelschap...

avatar van Arnie
Interessant om te weten: de film is gebaseerd op een verzonnen verhaal. Misha heet niet Misha, maar Monique de Wael, het waren haar katholieke ouders die gedeporteerd zijn. Zelf is ze ondergebracht bij familie.
Pas begin dit jaar heeft ze het bedrog toegegeven en daarbij gezegd dat het haar manier was om met haar verleden om te gaan...

zie verder: Why did it take so long for a far-fetched Holocaust memoir to be debunked? - By Blake Eskin - Slate Magazine

avatar van speedy23
Arnie schreef:
Interessant om te weten: de film is gebaseerd op een verzonnen verhaal.

Juist. Op Canvas, in VIrus, heeft men gisteren de documentaire 'Mowgli chez les nazis' uitgezonden. Zeer interessant en echt het kijken waard.

VIRUS vertelt vanavond een bijzonder onfris verhaal over opportunisme en hebzucht.

De ‘feiten’: de ouders van Misha, een Belgisch Joods meisje van 7 jaar oud, worden aan het begin van WOII gedeporteerd. Misha vat het wanhopige plan op haar ouders te gaan zoeken. Te voet vertrekt ze uit Schaarbeek richting oosten. Haar queeste wordt uiteindelijk een 6000 kilometer lange voettocht door een brandend Europa, die ze alleen overleeft omdat ze wordt aanvaard in een wolvenroedel.

Het is een prachtig verhaal waar Misha pas 40 jaar later mee naar buiten komt, omdat ze het haar morele plicht vindt. Het verhaal laat niemand onberoerd, het bijhorende boek wordt een Europese bestseller, Oprah nodigt haar uit in haar talkshow, het boek wordt in Frankrijk verfilmd. Voor Misha is het succes een ultieme ode aan haar ouders die ze nooit terugvond…

Er is echter één kleine kanttekening: Misha Defonseca heet eigenlijk Monique De Wael, is niet Joods en verzon het hele verhaal van begin tot eind. Haar hebzucht doet haar uiteindelijk de das om: ze maakt een aartsvijand van haar eerste uitgever Jane Daniels, door haar een schadevergoeding van 33 miljoen dollar afhandig te maken. Jane begint daarop te graven in het verleden van Misha en maakt haar bevindingen publiek op haar blog…

De documentaire ‘Mowgli chez les nazis’ reconstrueert op gedetailleerde wijze deze mystificatie van het begin in Schaarbeek tot in Massachusetts, waar Monique alias Misha tegenwoordig woont. (bron: Canvas.be)

Mowgli chez les nazis
Producent: RTBF
Regie: Philippe Lorsignol
Genre: Docu
Land: België
Jaar: 2008
Duurtijd: 55’

Couch Potato
Ocharme.... 8 povere stemmen voor zo'n prachtfilm! Vanochtend met veel plezier deze mooie prent bekeken, het was een unieke filmervaring;
Sterk verhaal, prachtvertolkingen, het meisje was schitterend, maar ook Guy Bedos die de boer speelt, schittert!
Dikke aanrader, en ik begrijp nog steeds niet waarom Franstalige films het zo slecht doen, moet alles dan persé van Engelse of Amerikaanse makelijk zijn om bij het grote publiek aan te slaan?

prachtfilm, één van de mooiste die ik ooit zag!

Ontzettend goeie film!!! Ik heb ook het boek gelezen en het is echt erg goed verfilmd.
Ik mis één stukje vanuit het boek dat ik graag gezien had daarom een 4.5 i.p.v. een 5.... Maar goed je kunt natuurlijk niet het hele boek letterlijk verfilmen.

Maar zeker een aanrader!

avatar van zembla
Naarmate de film vordert, vorderen ook de ongeloofwaardige gebeurtenissen. Een 8-jarige meisje dat meemaakt wat er in deze film gebeurt, zou naar mijn mening geen kilometer meer kunnen lopen, terwijl Misha op haar gemak half België en Duitsland doorkruist. Helaas niet meer dan 2 sterren.

Couch Potato
Allez jong, zo'n schitterende film, echt prachtig zowel verhaal als vertolking!

De jonge Mathilde Goffart zet een heel behoorlijke rol neer in deze mooie film.

avatar van Picker
zembla schreef:

Als dit de enigste reden is om de film 2 sterren te geven raad ik je aan om geen films meer te kijken maar het bij het journaal te houden.

Wat betreft de film, erg mooi verhaal. Tuurlijk het is een beetje sprookje achtig maar ach, daar is het een film voor natuurlijk.
Mooie beelden en goed acteer werk.

3.5 *

avatar van Cleanshot
Ik vond het een beschrijvende film, net een documentaire maar ach was wel leuk
Sprookjes gevoel erbij.

BTW picker doe niet alsof je een cineast bent.
Ga journaal kijken!

avatar van zembla
Cleanshot schreef:
Ik vond het een beschrijvende film, net een documentaire maar ach was wel leuk
Sprookjes gevoel erbij.

Inderdaad! Het kan niet de bedoeling zijn geweest om er een sprookje van te maken. Daar is het onderwerp te serieus voor.

avatar van Thorak
Wat een stront verveldn kind hebben ze genomen voor deze film zeg! Ik kon me niet anders dan ergeren aan dat kind en ik wilde de film persé zien vanwege de wolven.
Als het ´acterende´ meisje ook maar enigsinds realistisch Monique de Wael neer zet kan ik me goed voorstellen dat ze dat verhaal verzonnen heeft.

avatar van Boddhi
Als je wolven en natuur mooi vind in een rustig verhaal, zoals ik....kun je hier alleen maar van genieten.

avatar van mer1973
Pareltje van een Franse tv-productie.

avatar van mer1973

Genre: Docu
Land: België
Jaar: 2008
Duurtijd: 55’

Desondanks blijft het een mooie film.

avatar van Cleanshot
Boeiende film die zich langs de schaduw van de oorlog begaf en enigszins sprookjes/fantasy- achtig aandeed. Een lange zit, maar me er niet bij verveeld. Geen topper maar zeker goed weg te kijken.

avatar van Noodless
Het verhaal heeft een trage, rustige opbouw en de kijker moet toch wel een tijd wachten op de scènes met de wolven. Overigens zijn deze scènes voor mij de top in deze film. De witte wolf is een prachtig beest !
Qua speelduur had het korter gekund. Het contact met de wolven en het trotseren van de koude en de honger kwam bij mij wat ongeloofwaardig over. Vaak wat te simpel.
De moeite om eens te zien. 6/10

Noodless schreef:
Dat is dan toch juist realistisch? Aangezien het hele verhaal verzonnen is door de hoofdpersoon om de aandacht.

avatar van Noodless
Misschien wel, maar het werkte bij mij niet echt.

avatar van Thorak
Kan ik inkomen, voor mij werkte het ook niet.
Eigenlijk de hele 'actrice' werkte voor mij niet...
Vanaf de eerste minuten irriteerde ik me al aan haar acteren.

avatar van margo1
Verzonnen of niet, het is een mooie, emotionele film. Ik heb er van genoten en ja, ik was blij dat ze mijn dochter niet is.

Ongelooflijk schrijnend verhaal dat over gans de lijn uitstekend wordt gebracht. Even dacht ik dat de film zou afzakken naar een soort avontuurlijk en fantasierijke jeugdfilm à la Lassie, maar dat werd gauw de kop ingedrukt door de rauwe realiteit van het verhaal.
Alleszins sterke acteurprestaties, vooral van het meisje Mathilde Goffart maar zekerlijk ook door good old Guy Bedos.
Erg laag gequoteerd bij IMDB (Franstalige film !?) en nergens in prijzen of nominaties.

Movsin schreef:
Erg laag gequoteerd bij IMDB (Franstalige film !?)

Tsja, zo gaat dat met die voornamelijk US site. Als er niets ontploft, niet vele doden vallen, geen Engels gesproken wordt of minder dan 10 auto's in de prak gaan vinden de US-ers er niets aan.

Ik vind dit een erg goede film. Prima geacteerd, vooral door het meisje. Mooie beelden van de Ardennen.

langdradig en zwak geacteerd.

avatar van arno74
Aardige film die qua thema's en genres best wel breed is. Jodenvervolgingen, survival, natuur komt er allemaal in voor. Ook wel veel dierengeweld, al is het voorzover ik begrepen heb niet echt (het lijkt wel erg echt).

Wat het voor heeft is dat het best knap geschoten is, in de kou, waarbij elke wolf door drie wolven werd gespeeld. Voor de scenes waarbij er contact is tussen het kind en de witte wolf hebben ze gebruik gemaakt van witte honden. Het verhaal zit best goed in elkaar, daarom snap ik niet waarom de schrijfster het aanvankelijk als 'waargebeurd' heeft verkocht, want dat heeft dit verhaal helemaal niet nodig. Ook is het vrij eenvoudig om daar doorheen te prikken, een 8-jarig joods kind die tijdens de tweede wereldoorlog, vluchtend voor de Duitsers, door België, Duitsland en Polen 6000 kilometer aflegt in de kou is weinig geloofwaardig. Ook dat ze denkt dat ze haar ouders gaat vinden door naar het oosten te lopen is niet bepaald overtuigend.

Maar als fictief verhaal werkt het prima, de cinematografie is op zichzelf niet bijzonder maar dankzij de winterse beelden wel heel genietbaar. Een kleine 3,5*. Het deed me wat aan Belle et Sébastien (2013) (4*) denken, die wel beter in elkaar steekt.