Margin Call (2011)

Drama / Thriller

geregisseerd door J.C. Chandor
met Kevin Spacey, Paul Bettany en Jeremy Irons

Een grote investeringsbank verkoopt, ondanks de grote risico’s en de vele waarschuwingen, riskante investeringspakketten aan hun cliënten. Op een late avond ontdekken twee jonge werknemers dat het onderpand van de bank om eventuele verliezen te kunnen compenseren niet meer volstaat en dat het bedrijf op een grote ramp afstevent. Omdat heel Wall Street van deze slechte investeringen probeert af te komen, realiseren ze zich tot hun grote schrik dat de markt op het punt staat in te storten. Er wordt een nachtelijke vergadering georganiseerd met de top van de bank, waarbij gekozen moet worden tussen twee opties: de bank ten onder laten gaan of toch proberen de riskante pakketten te verkopen.

avatar van Roger Thornhill
Een film die zich laat bekijken als een psychologische thriller, ook de vierde keer dat ik hem zag nog spannend vanwege het briljante ensemblewerk van alle acteurs, niemand uitgezonderd, maar als de man van wiens vermoeide gelaat de ontgoocheling af te lezen valt maakt de ontroerende Kevin Spacey de meeste indruk (en dat wordt gezegd door iemand die niet per se een fan van Spacey is). Van Jeremy Irons (wèl een favoriet acteur) vraag ik me nog steeds af of hij zijn rol niet wat vetter en doortrapter had moeten spelen, maar dan was hij misschien teveel een karikatuur geworden; ik las op internet ergens de omschrijving "reptilian" voor hem, en die past hem perfect.
        Ongelooflijke cijfers: het bedrijf staat op de rand van bankroet, maar elke handelaar die zijn "target" haalt verdient een bonus van 1,4 miljoen dollar, en wanneer álle handelaars hun "targets" halen komt daar voor iedereen nog eens 1,3 miljoen bovenop – onvoorstelbare bedragen, maar kennelijk probleemloos op te hoesten indien wanneer de liquidatieverkoop succesvol is. Aan de andere kant is het net zo ongelooflijk dat deze film met zulke acteurs gemaakt kon worden voor 3 (volgens Chandor) of 3½ (volgens IMDb) miljoen dollar – alleen al het jaarsalaris van het personage van Paul Bettany zou deze film bijna in z'n geheel hebben kunnen financieren. Vrijwel alles in één gebouw opgenomen, plus één set (de bar waar Zachary Quinto en Penn Badgley op zoek zijn naar Stanley Tucci) en één scène op straat (het gesprek tussen Tucci en Paul Bettany).

avatar van mjk87
Vooral geweldig als sociologisch schouwspel, met al die bankmensen die vooral bezig zijn met overleven. Zoals Spacey cynisch zegt: "I don't want to hear this. How do you think I've stuck around this place so long?"
Doet qua humor denken aan het boek De Prooi en voor zover ik weet geeft dit ook een goed beeld van de apenjungle op kantoor die de bankenwereld was (en misschien wel is). De rollen worden ook allemaal mooi neergezet, met een aantal acteurs dat lekker los mag gaan met wat larger than life personages, maar zonder het te overdrijven. iedereen blijft geloofwaardig. En als iemand zich dan staat te scheren op toilet is dat gewoon erg grappig. Ook leuk om een kloon van Peter Bosz te zien. Mooi gefilmd ook met veel leuke kleurtjes, diepe schaduwen en overal beeldschermen die de nacht iets treurigs geven. De eigenlijke aanzet verder is wat flauw en is eigenlijk niet eens van belang, maar doet wel iets afbreuk aan de film doordat het nu net zo er in zit. 4,0*.

avatar van jippie2010
"Ella died" *3.5

avatar van jippie2010
mjk87 schreef:
Ook leuk om een kloon van Peter Bosz te zien.
My thoughts exactly! haha

Deze praktijken gebeuren vaker, alleen is de gewone burger of de particulaire belegger dan de pisang.

avatar van Banjo
Wat een pakkende en continu spannende film over dit hele zieke wereldje..

3 1/2 ster voor nu..

avatar van macrobody
Sterke film met goede acteurs. Een soort real life scenario tijdens de banken crisis of net ervoor. Het wordt wel allemaal een beetje goed gepraat alsof zij er ook allemaal niets aan konden doen. Maar dat is net zoiets als met 120 door de bebouwde kom rijden totdat het mis gaat en zeggen dat het de schuld is van de overheid omdat ze geen vluchtheuvels hebben aangelegd.
Het jaar 2008 was het jaar dat we allemaal op straat hadden moeten protesteren totdat alle banken waren opgeheven inclusief de centrale banken. Maar helaas, in plaats daarvan werden we nog verder bestolen en gebombardeerd met propaganda via de open rioolbuis (TV).
Is er wat veranderd? Ja en nee. We hebben nu blockchain technologie maar aan de andere kant hebben we nog steeds banken en mensen. De race loopt: een nieuwe bankencrisis of je eigen bank zijn. "Place your bets".

avatar van maus9
Niet bedoeld als reclame, maar het boek van: Joris Luyendijk - Dit kan niet waar zijn. Geeft een dieper beeld van het reilen en zeilen van een bank en het personeel. Het boek gaat over The City (Londen). In een goed te begrijpen tempo geschreven met hier en daar ook de nodige humor.