Woman They Almost Lynched (1953)

Western / Drama

geregisseerd door Allan Dwan
met Audrey Totter, John Lund en Joan Leslie

In de lente van 1865 arriveert Sally Maris (Joan Leslie) in het ruige stadje Border City aan de grens tussen Missouri en Arkansas, waar zij een bezoek wil brengen aan haar broer. Border City blijkt een verzamelplaats voor bandieten, waaronder de bende van Quantrill (Brian Donlevy). Wanneer haar broer, de salooneigenaar, wordt vermoord, blijft Sally alleen en berooid achter. Om te kunnen leven is zij gedwongen om haar broer's saloon te heropenen.

avatar van Dogie_Hogan
Filmtitel met een enorme spoiler, gebeurt niet vaak.

Graag plot-updatie van wie deze Western heeft gezien. Immers, op de poster en volgens allmovie.com en de reviews op IMDB is Kate Quantrill (Audry Trotter) de centrale figuur. Wanneer ik plot dan samenvat en vertaal wijkt die af van die op MM:
Tijdens de Burgeroorlog wonen in een stadje in het westen van Amerika twee attractieve vrouwen: Kate Quantrill, de zelfzuchtige en geëmancipeerde echtgenote van een beruchte officier van de Noordelijken en de ietwat naïeve Sally Maris, de vrijgezelle zuster van Kate's ex-minnaar en salooneigenaar Bitteroot Bill Maris. Kate en Sally hebben uiteenlopende karakters en liggen elkaar in het geheel niet. Sally wordt verliefd op Lance Horton, die ogenschijnlijk een voorman is bij de mijnwerkers, maar hij is in werkelijkheid een spion van de Zuidelijken. Sally komt daardoor uiteindelijk in de problemen en het is de vraag of Kate haar te hulp zal schieten.

avatar van trebremmit
Deze komt in januari op dvd en blu-ray uit bij Olive.

Western gebaseerd op een verhaal uit de Saturday Evening Post, maar vooral een western waarin vrouwen de plak zwaaien.
Niet verwonderlijk dan dat romantiek heel wat ruimte krijgt en ook wat gezang en humor, maar helaas weinig diepgang.
Maar liefde en edelmoedigheid die boven een burgeroorlog uitsteken mag je van de Amerikanen niet verwonderen, ook al is het allemaal niet echt waarschijnlijk.
Een buitenbeenwestern, maar toch maar matig

Redelijke western maar mist drama het nummer All my life gezongen door Audrey Totter is prachtig.

avatar van yeyo
Voor al degenen die dachten dat Johnny Guitar de eerste genderbender-western was, Woman They Almost Lynched van B-film coryfee Dwan (een miskend auteur als we de eminente Jean-Claude Biette mogen geloven) kwam mooi een jaar eerder! De film speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog in een stadje waar een bende puriteinse Pilgrim Mothers de plak zwaaien onder leiding van een corpulente matriarch die 'de neutraliteit' wil behouden. Op deze Noord-Zuid breuklijn tekent er zich een ander contrast af, namelijk tussen de protagoniste en de antagoniste: de roodharige zondagschoollerares die zelfs outlaws als Jesse James (gedegradeerd tot een beta male sidekick in deze feministische parel) de les spelt en onvrijwillig salooneigenares wordt versus de hyper-seksualiseerde banditqueen met hoekige Germanistische gelaatstrekken die zich heeft aangesloten bij een bende Confederate Guerillas, bye bye mannelijke WASP hegemonie van het Wilde Westen. Na een paar serieuze catfights lijkt de film af te steven op een erruptie van hormonen en geweld, maar uiteindelijk kiest Dwan – zoals de titel al doet vermoeden – voor gemoedelijkheid en verzoening. De burgeroorlog komt ten einde, het 'neutrale' stadje verenigt zich in de saloon om samen luidkeels Dixie te zingen, zelfs de grootste pillaarbijters gaan aan de fles. En John Ford zag dat het goed was.

avatar van mr rumson
Deze western weet sterk te openen met een mooie aanval op een postkoets.
Ook daarna weet de film te boeien zo volgt er een gunfight in de sfeervolle saloon waarin de broer van
Sally Maris ( Joan Leslie ) word gedood.
Ondanks dat Lance Horton ( John Lund ) de moord heeft gepleegd .
Is Kate Quantrill (Audrey Totter ) er mede verantwoordelijk voor.
Hierdoor beginnen de dames elkaar naar het leven te staan.
Wat volgt is gevecht in de saloon tussen deze twee stoeipoezen en een duel op straat.

Het laatste halfuur wordt het allemaal wat minder en word er min of meer naar een goede afloop van de film toe gewerkt.
Al met al toch een goede western met twee dames in de hoofdrol en het naar mijn idee doen ze het nog eens goed ook.
De film speelt zich dan wel af in de burgeroorlog maar dat lijkt meer te dienen als kapstok voor het verhaal.
Wat de film dan wel goed doet is dat ze voor Jesse James een jonge acteur uitkiezen.
Maar voor Quantrill pakken ze gek genoeg weer een acteur die te oud is voor die rol .
Quantrill werd niet ouder dan 27 en Brian Donlevy die de rol van Quantrill speelt al 52 is in de film.
Een pluspunt is de filmversie van Olive deze ziet er goed uit met mooi beeld.