The Captive City (1952)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Robert Wise
met John Forsythe, Joan Camden en Harold J. Kennedy

Jim Austin is journalist bij een lokale krant van een provinciestad, als op een dag een man contact met hem opneemt over een interessant verhaal voor de krant. Politiechef Gillette is corrupt en houdt criminele bendes de hand boven het hoofd. Voor de man meer kan vertellen, wordt hij door een auto aangereden waarna hij overlijdt. Als de politie opvallend weinig aandacht heeft voor de zaak, besluit Austin zelf op onderzoek uit te gaan.

Uitstekende en geloofwaardige misdaadfilm over corruptie en maffia en die uiteindelijk einidgt als een waarschuwing tegen kleine, plaatselijke, aanvankelijk bijna onschuldoge illegaliteit, die kan uitgroeien tot een machtig netwerk, beheerst door de maffia.
John Forsythe levert een knappe act in deze zwart-witfilm, keurig en eenvoudig opgebouwd, wars van sensatie-effecten.

avatar van Brix
Vanavond te zien op TV > MGM > 21:00 uur

avatar van mrklm
Een preek als epiloog, dat was niet ongebruikelijk in het begin van de jaren '50. Deze keer gaat de preek echter niet over het toen heersende 'rode gevaar', maar over hoe de maffia het politie-apparaat en het nieuwsbestel corrumpeert. John Forsythe speelt in deze sobere, maar strak geregisseerde thriller een journalist die zich niet de kritische mond laat snoeren en zich daardoor het leven niet zeker is. De klopjacht is spannend en het is schrijnend hoe ver het moet komen voor Forsythe enig gehoor krijg bij die mensen die hem moeten beschermen. Een bescheiden productie zonder grote namen en daarom niet zo bekend bij het grote publiek, maar dit is een degelijk gemaakte thriller met een thema dat anno 2017 rijp lijkt voor een remake.

avatar van Biosguru
Nah, je had toen vrij veel films die ingeleid werden door politici met als thema crime busting. Ik heb het zo even niet paraat, omdat de meeste echt erg slecht zijn. Maar zo een stuk of 10 heb ik er wel gezien. In dit genre is dit overigens een van de betere. Ik zie toch eigenlijk liever de andere kant van het verhaal.

Voor diegenen goed bekend met het Amerikaanse sentiment, het is vrij snel duidelijke dat. Die politiechef niet deugt, die wil de belastingen verhogen! En meer geld voor de Politie! Say no more, say no more!