• 8.523.995 stemmen

Genre: Misdaad / Film noir

Geregisseerd door: Robert Wise

Met onder meer: John Forsythe, Joan Camden en Harold J. Kennedy

Plot The Captive City

"NO PUNCHES PULLED...NO TRUTHS UNTOLD!"

Jim Austin is journalist bij een lokale krant van een provinciestad, als op een dag een man contact met hem opneemt over een interessant verhaal voor de krant. Politiechef Gillette is corrupt en houdt criminele bendes de hand boven het hoofd. Voor de man meer kan vertellen, wordt hij door een auto aangereden waarna hij overlijdt. Als de politie opvallend weinig aandacht heeft voor de zaak, besluit Austin zelf op onderzoek uit te gaan.

imageimageimageimage

Clyde Nelson

Rev. Nash

avatar van Movsin

Movsin

Uitstekende en geloofwaardige misdaadfilm over corruptie en maffia en die uiteindelijk einidgt als een waarschuwing tegen kleine, plaatselijke, aanvankelijk bijna onschuldoge illegaliteit, die kan uitgroeien tot een machtig netwerk, beheerst door de maffia.

John Forsythe levert een knappe act in deze zwart-witfilm, keurig en eenvoudig opgebouwd, wars van sensatie-effecten.

avatar van Brix

Brix

Vanavond te zien op TV > MGM > 21:00 uur

avatar van mrklm

mrklm

Een preek als epiloog, dat was niet ongebruikelijk in het begin van de jaren '50. Deze keer gaat de preek echter niet over het toen heersende 'rode gevaar', maar over hoe de maffia het politie-apparaat en het nieuwsbestel corrumpeert. John Forsythe speelt in deze sobere, maar strak geregisseerde thriller een journalist die zich niet de kritische mond laat snoeren en zich daardoor het leven niet zeker is. De klopjacht is spannend en het is schrijnend hoe ver het moet komen voor Forsythe enig gehoor krijg bij die mensen die hem moeten beschermen. Een bescheiden productie zonder grote namen en daarom niet zo bekend bij het grote publiek, maar dit is een degelijk gemaakte thriller met een thema dat anno 2017 rijp lijkt voor een remake.

avatar van Biosguru

Biosguru

Nah, je had toen vrij veel films die ingeleid werden door politici met als thema crime busting. Ik heb het zo even niet paraat, omdat de meeste echt erg slecht zijn. Maar zo een stuk of 10 heb ik er wel gezien. In dit genre is dit overigens een van de betere. Ik zie toch eigenlijk liever de andere kant van het verhaal.

Voor diegenen goed bekend met het Amerikaanse sentiment, het is vrij snel duidelijke dat. Die politiechef niet deugt, die wil de belastingen verhogen! En meer geld voor de Politie! Say no more, say no more!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vrij sterke sfeer van dreiging en paranoia rond een journalist in een klein stadje die geïntimideerd wordt wanneer hij onderzoek doet naar de moord (zogezegd een ongeluk) op een man die hem angstig iets te vertellen had en zijn hulp verzocht. Geplaagd door zijn geweten, brengt zijn onderzoek small town corruptie en banden met de mafia boven water terwijl dit stilzwijgend wordt gedoogd. John Forsythe levert een ijzersterke prestatie. Zijn rol is goud.

Behoorlijk vermakelijke noir die er ook goed uitziet.

Fijne acteur wel die Forsythe, ken hem eigenlijk louter van Dynasty later.

avatar van ZAP!

ZAP!

kos schreef:

Fijne acteur wel die Forsythe, ken hem eigenlijk louter van Dynasty later.

En van 'In Cold Blood' als het goed is, al is zijn rol daar niet groot.