- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge maart 2025
Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge maart 2025
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge - Maart 2025
https://blog.filmustage.com/content/images/2023/10/female_movie_director.png
Het afgelopen jaar waren filmmakers als Coralie Fargeat, Alice Rohrwacher en Rose Glass goed op de vele lijstjes vertegenwoordigd, maar nog steeds maken vrouwen een klein deel uit van het totale aantal regisseurs. Deze challenge legt de focus juist op het ontdekken van de vele uitstekende vrouwelijke filmmakers, die je in werkelijk alle filmgenres vindt. Én films met vrouwelijke protagonist(en) of waarin vrouwelijke figuren echt centraal staan, ook al betreft het geen vrouwelijke regisseur. Keuze genoeg dus!
Lees deze tekst alstublieft aandachtig door voordat je vragen stelt, we proberen de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden!
*
Periode
Van 1 maart 2025 (vanaf 0:00 uur kan er worden geregistreerd) tot en met 31 maart (klokslag middernacht op 1 april stoppen de registraties). Voor de fanatiekelingen die letterlijk staan te trappelen: de films die je vrijdag 28 februari ziet ná je ontbijt, mag je zodra de klok 1 maart slaat, registreren. Wil je later aansluiten, dan is dat helemaal prima.
*
Doel?
Het kijken van zoveel mogelijk films van vrouwelijke regisseurs óf met de nadruk op vrouwelijke (hoofd)rollen, waarvan minstens 16 FTV (first time view, films die je voor de eerste keer ziet. In tegenstelling tot een rewatch, ofwel RW). Het ‘einddoel’ is om de 31 titels te halen, maar dit zal uiteraard niet iedereen lukken; bij het niet halen van dit doel wordt je dan ook nog steeds opgenomen in het eindklassement. Maar ga je boven de 31 of heb je meer dan 16 FTV's zal je ook hoger in de rangschikking eindigen. Je mag dus films beginnen te kijken vanaf je ontbijtje 28 februari, maar de registratie kan pas vanaf zaterdag 1 maart middernacht (0:00 uur).
Welke films?
Wat speelduur betreft komen alle films die aan de criteria voldoen van minstens 45 minuten in aanmerking. Dit betekent dat ook films die niet op MovieMeter maar wel op IMDb of letterboxd staan in aanmerking komen, zolang ze maar aan de minimumduur voldoen. Films mogen uit alle denkbare genres komen, van horror tot actie of drama, dit mag je helemaal zelf weten. Je mag dus ook voornamelijk horror of juist totaal wat anders kijken, als je daar zin in hebt; zolang de regisseur maar een vrouw is, een vrouwelijke hoofdrol heeft, of vrouwelijke karakters centraal staan. The Matrix (1999) zou daar (met het karakter van Trinity en andere minor characters), dus niet aan voldoen, Charlie's Angels (2000) wel. Wanneer er meerdere regisseurs zijn, is het voldoende als één ervan een vrouw is. Enorm streng zijn we hier niet in. Ook zullen we geen discussie gaan voeren bij een registratie van een non-binaire regisseur of andere zaken die niet precies in een hokje passen. Dus mocht je The Matrix willen registreren met de The Wachowskis als vrouwelijke regisseurs, dan is het wat ons betreft alsnog een geldige registratie, ook al is Keanu een mannelijke hoofdrolspeler. En je kunt uiteraard The Hunger Games (2012) registeren, ook al is Gary Ross een mannelijke regisseur. Want Katniss is een vrouwelijke protagonist.
*
Hoe registreren?
-Titel van de film - Jaartal - Speelduur (plaats bij voorkeur de url/link die verwijst naar de MM of imdb-pagina van de film om misverstanden te voorkomen)
-FTV (in geval dat je de film een eerste keer kijkt) of RW (re-watch, indien je de film al in het verleden hebt gezien)
-Nummering van registraties is wenselijk, punten bijhouden wordt op prijs gesteld.
-Een recensie, alsook andere gegevens als een waardering of still/poster, zijn optioneel.
Alexspyforever en JM (en hopelijk enkele andere oudgedienden) zullen toezien of deze registraties op een correcte manier verlopen en bijsturen waar nodig.
*
Voorbeeld:
141 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2
https://latinamedia.co/wp-content/uploads/2024/03/The-8-Oscar-Nominated-Women-Directors.png
Punten voor eindklassement
Het gaat uiteindelijk niet om de punten, maar natuurlijk om het ontdekken van mooie films. Om het spelelement er toch wat in te houden, hebben we destijds voor een andere het volgende systeem bedacht:
RW: 1 punt
FTV: 2 punten
31 films (ongeacht aantal FTV): 1 punt extra
31 films (minstens 16 FTV): 10 punten extra
Voorbeeld van iemand die het einddoel net niet haalt en eentje die het net wel haalt
30 films: 30 FTV = 30 * 2 = 60 punten
31 films: 16 FTV + 15 RW = (16*2 = 32) + 15 + 1 + 10 = 58 punten
De punten hoef je dus niet persé zelf bij te houden of te berekenen, maar wordt wel aangemoedigd. Anders doet de organisatie dit, zolang de registraties duidelijk worden gedaan. We gaan hierbij uit van jullie eigen eerlijkheid met betrekking tot het gezien hebben van de geregistreerde films.
*
Gedragsregels
-Je houden aan de voorgeschreven manier van registeren. Een niet correcte registratie zal als ongeldig worden beschouwd (kan evenwel worden gecorrigeerd).
-Het uitwisselen van aanbevelingen en discussiëren over de films wordt aangemoedigd!
-De gedragsregels die algemeen op MovieMeter gelden blijven uiteraard ook hier van toepassing.
-Graag registraties niet langer dan 1 week 'oppotten'!
Hoe inschrijven?
Een eerste registratie geldt als officiële inschrijving. Dit kan zolang de challenge loopt.
*
Inspiratie:
- Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
-100 Best Movies Directed by Women IndieWire | Letterboxd
-The 2010s—Top Women-Directed Feature Films | Letterboxd
-Women Directors: The Official Top 50 Animated Feature Films | Letterboxd
-A Year With Women: 103 Essential Films By Female Filmmakers
-TSZDT: The 50 Greatest Horror Films Directed by Women
-The Best Female-Directed Movies of the 2010s
-Directed by Women - Mega list (handig om te filteren op genre of decennium!)
*
Iedereen heel veel plezier gewenst, en mooie ontdekkingen op filmgebied!
John Milton & Alexspyforever
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
*
Iedereen is welkom, nodig gerust anderen uit 
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Ik wil best mee doen JM, en zal mijn best doen. Maar geen idee of ik het doel ga halen broski
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
No worries, ik weet niet eens of ik het zelf haal 
Als je er 10 kijkt is het ook prima, voor mijn part kies je 5 mooie titels als je druk bent, die je al langer wilt zien of waar je benieuwd naar bent, it's all good.
Mijn Kijklijst voor deze challenge:
https://i.ibb.co/DP2LW9CN/image.pnghttps://i.ibb.co/v4wqRGqX/image.png
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik heb er zin in! In eerste instantie ga ik op zoek naar de regisseurs. Het zal letterlijk zoeken worden in die zin dat ik daar nauwelijks op let of een regisseur nu vrouwelijk of mannelijk is. Tenzij ik de tips-links even na ga natuurlijk. Maar ik vermoed dat ondanks de minderheid aan vrouwelijke regisseurs het aanbod ruimschoots groot is.
De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 359 stemmen
Ik kan zo al een paar films van mn lijstje noemen die hier onder vallen. Mulholland Drive, Kill Bill 1 en 2, Blue is the Warmest Colour, overige Alien films, Zero Dark Thirty, Arrival, Poor Things etc etc.
En telt Lost in Translation mee of heeft Bill Murray de hoofdrol in die film?
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
En telt Lost in Translation mee of heeft Bill Murray de hoofdrol in die film?

Wat betreft de hoofdrol zou ik zelf in dit geval idd een beetje neigen naar Bill Murray, maar als je dan zou zeggen "Ja maar JM, Scarlett won in 2004 de BAFTA voor Best Performance by an Actress in a Leading Role voor deze film", dan zou ik zeggen, 'ok fair enough. ik keur hem goed 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Yes. Eindelijk weer een challenge 
Startdatum 28 Februari. Een vrijdag. Geloof het of niet, ik heb al een snipperdag ingezet
Kan ik er direct invliegen.
Werd ook tijd want de eerste maand van dit nieuwe jaar was gewoonweg te triest voor woorden op filmkijk-gebied. Nooit gedacht dat ik eens in een filmdip ging terechtkomen. En als bonus: een verlengd weekend 
Ik ga me ook toeleggen op vrouwelijke regisseurs. Een film kiezen waarvan ik vind dat een vrouwelijke protagonist er een centrale rol in speelt, vind ik persoonlijk een moeilijke. Ik wil niet in een discussie met een mede-contestant verzeild raken omdat deze vind dat de nadruk niet echt ligt op de vrouwelijke protagonist. Pfffftttt, er is trouwens genoeg keuze qua vrouwelijke regisseurs.
Is ook te zien aan mijn opgesteld lijstje.
Let the games begin ! 
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
Interessant! In de tekst ondekte ik wel een fout; er staat namelijk "de films die je vrijdag 28 april ziet ná je ontbijt, mag je zodra de klok 1 maart slaat, registreren.", volgens mij moet dit 28 februari zijn John Milton 
j_u_u_l
-
- 207 berichten
- 1630 stemmen
Ik zal er ook weer bij zijn, al is het voor spek en bonen
. Dat vraag ik mij wel af: aan welke eisen moet de vrouwelijke hoofdrol voldoen? Een 'gewone' vrouwelijke hoofdrol is dan niet voldoende?
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
Maar ik doe mee! The Hunger Games stonden hier sowieso voor binnenkort op de kijklijst, dus ideaal! Count me in. 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik zal er ook weer bij zijn, al is het voor spek en bonen
. Dat vraag ik mij wel af: aan welke eisen moet de vrouwelijke hoofdrol voldoen? Een 'gewone' vrouwelijke hoofdrol is dan niet voldoende?
Ik stel voor dat we mikken op een duidelijke vrouwelijke hoofdrol of films waarin (meerdere) vrouwelijke figuren centraal staan. Maar ik zou zeggen dat als er naast de vrouwelijke hoofdrol een gelijkwaardige hoofdrol is voor een man, zoals bij Marriage Story (2019) (pakken we gewoon weer Scarlett erbij, omdat het kan), dat we die NIET afkeuren omdat de focus niet primair op haar karakter ligt... Er is immers wél sprake van een vrouwelijke protagonist, en een van de twee gelijkwaardige hoofdrollen. Forrest Gump daarentegen zou ik afkeuren, want Robin Wright's Jenny heeft duidelijk een kleinere rol in het verhaal.
Alexspy mee eens?
@iedereen - Ik denk dat we samen moeten proberen om niet teveel de grensgevalletjes op te zoeken, maar bij twijfel toch wat anders te kijken. Having said that, als je het zelf goed kan beargumenteren zoals die Archamasse in de reddit link hierboven, dan verwacht ik dat we niet te streng zullen zijn. 
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Ik heb een beetje research gedaan, en ben eigenlijk op al een best leuk lijstje gekomen, vind ik zelf. Geinig om je eens te verdiepen in de gene die het eigenlijk allemaal regisseert, ook ik sta daar eigenlijk nooit echt stil bij. Tuurlijk, iedereen heeft zijn/haar favoriete regisseurs alleen over het grootste deel van de films die ik kijk ben ik daar toch minder mee bezig dan verwacht:
Female director challenge (MovieMeter), a list of films by Kondoro
Ik heb het even de Female director challenge genoemd, aangezien bijna alle films regisseert is door een vrouw in mijn lijst. Alleen Mankillers niet maar goed, ik denk dat alles van zichzelf spreekt lijkt mij, dat vrouwen daar de protagonisten in zijn.
Als ik twee tips mag geven die ik sowieso kan aanraden aan mensen zijn dat:
The Substance één van de beste films die ik vorig jaar heb gezien. Heerlijke film die elke horrorfan sowieso goed kan waarderen lijkt mij.
En: Blood Games. Echt een prachtige B-film uit 1990, hoewel eigenlijk alles aan die film nog de jaren tachtig schreeuwt. Zowel een regisseuse als vrouwelijke protagonisten in deze film. Een complete aanrader voor de fans van dit soort prachtige B werkjes.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Leuk lijstje Kondoro!
Twee ervan staan ook op mijn lijst, en ik zag er 11/17.
Wil je me een ding beloven? American Honey uitgerust kijken en wanneer je de rust in de kop hebt voor 163 minuten. Ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Frontpage artikel ingediend. Eens kijken wie we mee kunnen krijgen, en of daar 'nieuw bloed' bij zit. 
Ok, dat was was mijn deel. Tussenstandjes mag iemand anders doen 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Frontpage artikel ingediend. Eens kijken wie we mee kunnen krijgen, en of daar 'nieuw bloed' bij zit. 
Ok, dat was was mijn deel. Tussenstandjes mag iemand anders doen
Ik zal wel voor het lijstje van gekeken films zorgen. Ik heb toch zo'n voorgevoel dat het hier niet zo een stormloop gaat zijn als bij de horror-challenge 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Neuh, dit is veel kleinschaliger. Al kunnen mensen hier desgewenst natuurlijk prima een horrorchallenge van maken. En dat zijn alleen de vrouwelijke regisseurs, niet eens protagonisten!
But still, het zullen minder deelnemers zijn. Eigenlijk gek. Wie houdt er nou niet van vrouwen!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik stel voor dat we mikken op een duidelijke vrouwelijke hoofdrol of films waarin (meerdere) vrouwelijke figuren centraal staan. Maar ik zou zeggen dat als er naast de vrouwelijke hoofdrol een gelijkwaardige hoofdrol is voor een man, zoals bij Marriage Story (2019) (pakken we gewoon weer Scarlett erbij, omdat het kan), dat we die NIET afkeuren omdat de focus niet primair op haar karakter ligt... Er is immers wél sprake van een vrouwelijke protagonist, en een van de twee gelijkwaardige hoofdrollen. Forrest Gump daarentegen zou ik afkeuren, want Robin Wright's Jenny heeft duidelijk een kleinere rol in het verhaal.
Alexspy mee eens?
@iedereen - Ik denk dat we samen moeten proberen om niet teveel de grensgevalletjes op te zoeken, maar bij twijfel toch wat anders te kijken. Having said that, als je het zelf goed kan beargumenteren zoals die Archamasse in de reddit link hierboven, dan verwacht ik dat we niet te streng zullen zijn.
Akkoord 
Ik heb de naam om zeker niet streng te zijn als ik een challenge organiseer, plezier staat voorop en we vragen de deelnemers gezond verstand te gebruiken. Ik heb gisteren nog de lijst van niet geziene films eens doorlopen en de ongeschikte eruit gefilterd. Dit is de lijst die ik overhoud. Daar zitten ook wel degelijk films tussen waarbij je een man en vrouw de hoofdrol spelen. Female directors & protagonists challenge, a list of films by Johan_Wow • Letterboxd
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Neuh, dit is veel kleinschaliger. Al kunnen mensen hier desgewenst natuurlijk prima een horrorchallenge van maken. En dat zijn alleen de vrouwelijke regisseurs, niet eens protagonisten!
But still, het zullen minder deelnemers zijn. Eigenlijk gek. Wie houdt er nou niet van vrouwen!
Gelukkig want misogynisten kan ik missen als kiespijn. En voor mij zal het eerder een erotica challenge zijn als ik naar het merendeel van de titels kijk 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik had al wel verwacht dat er nog wat op je kijklijst stond met vrouwelijk schoon. En misschien komt Theunissen ook nog wel met het een en ander. Zelf heb ik een heel eclectisch, verantwoord en woke lijstje volgens mij. Zoals een JM betaamt 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ach woke wat de sociale media helden zo graag bekritiseren als ze hun ongenoegen willen laten blijken over bepaalde evoluties, hoewel dat niet altijd met woke te maken heeft... Vooral oude rockers (35+) kunnen wel eens erg zeurderig en oppervlakkig zijn als het om moderne muziek gaat.
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
Heb even 31 films bij elkaar gezocht die mij interessant lijken. Ik hoop dat deze films allemaal goedgekeurd worden. Probeer er elke dag één te kijken. Het zijn allemaal FTV's voor mij, dus ben heel benieuwd!
Moviemeter Female Directors and Protagonists Challenge 2025, a list of films by Silvie
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Even doorheen gegaan, en volgens mij voldoen die keurig Silvie.
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
Even doorheen gegaan, en volgens mij voldoen die keurig Silvie.
Gelukkig! Dan zit ik er al helemaal klaar voor. 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
https://i.ibb.co/ZzrGnvFM/image.png
Benieuwd wat je van deze drie gaat vinden, dat zijn persoonlijke favorietjes van me. 3x 4,5*
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat iemand anders wat minder enthousiast is. Ik zie je bevindingen graag tegemoet!
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Leuk lijstje Kondoro!
Twee ervan staan ook op mijn lijst, en ik zag er 11/17.
Wil je me een ding beloven? American Honey uitgerust kijken en wanneer je de rust in de kop hebt voor 163 minuten. Ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt!
Zeker vriend, die is voor een zondagavond. Wanneer er tijd genoeg is 

John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Aankondiging op de voorpagina komt ergens begin volgende week online, maandag of dinsdag mikken we. 
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
(afbeelding)
Benieuwd wat je van deze drie gaat vinden, dat zijn persoonlijke favorietjes van me. 3x 4,5*
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat iemand anders wat minder enthousiast is. Ik zie je bevindingen graag tegemoet!
Oh top! Dat klinkt zeer goed. Hopelijk gaan ze mij net zo goed bevallen. 
Iedereen alvast heel veel kijkplezier!
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Kudos voor de herinnering aan Past Lives, die samen met Land er ook nog even in gezet en dan is nu mijn lijst wel af. Niet te veel druk met 31 films en genoeg afwisseling.