• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.940 gebruikers
  • 9.369.475 stemmen

Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge maart 2025

zoeken in:

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

remorz schreef:

Mijn kijklijst tot nu toe.

Focus op vrouwelijke regisseurs, dus niet zozeer vrouwelijke hoofdrollen. Ik snap de toevoeging van die laatste in de challenge, maar ben zelf toch meer benieuwd naar het vrouwelijk perspectief in de vormgeving van de vertelling en iets minder in de uitvoering/vertaling door acteurs. Vanuit de horror challenge heb ik al gemerkt dat met name de thematiek, narratie en stilistische vormgeving van vrouwelijke hand een uniek stukje cinema kunnen opleveren.

Regisseurs met meerdere films zijn Lucile Hadzihalilovic, Mika Ninagawa en Susanne Bier, wier werk mijn interesse om uiteenlopende redenen gewekt heeft.

Verder wat (vooralsnog) eenwerksvliegen, geijkte klassiekers en enkele horrorwerkjes als residu van de horror challenge. Redelijk divers qua herkomst en genre (zelfs wat animatie) maar zal het lijstje de komende tijd zeker nog uitbreiden aan de hand van tips hier. Zin in.

Snap het helemaal en het is op mijn vraag dat John Milton de challenge heeft uitgebreid naar vrouwelijke protagonisten en ja ik zit nog men een residu voor een mogelijke trash challenge dus waarom niet combineren. Ben het eens de vrouwelijke insteek of aanpak lever zeker wel mooie cinema hebt, maar persoonlijk heb ik toch het liefst een vrouwelijke hoofdrol dan bijvoorbeeld een JK Rowling die als vrouw met Harry Potter kiest voor een mannelijke protagonist. Ik weet misschien niet de beste vergelijking want het gaat om boeken, maar denk dat je mijn punt wel snapt.

Theunissen

• 12266 berichten
  • 5513 stemmen

alexspyforever schreef:

Ja ik zou het appreciëren moest je meedoen, zou vervelend zijn moest ik de enige zijn met vooral (s)exploitation en erotica in de lijst

Misschien Fransman ook vragen, nuja bij deze is hij getagd.

Ik zit eigenlijk sinds dit jaar in een filmdip. Ik heb eigenlijk niets meer op de plank liggen en het filmjaar 2025 valt tot nu toe tegen op "Nosferatu" na dan. Ik zie ook weinig films voorbijkomen om te pindakazen ("Companion (2025)" was de eerste film die mijn aandacht trok en mede omdat ik die als voorfilm had tijdens Nosferatu). Ik doe het nu vooral met films van de streamingdiensten "Amazon Prime" (daar heb ik laatst nog "Malèna" nog eens opgekeken vanwege de bloedmooie en rondborstige Monica Bellucci), "SkyShowtime" en "Film 1".

(S)exploitation en erotische getinte films uit de jaren 70, 80 en 90 heb ik helaas ook niet meer op de plank liggen en wordt ook voor mij steeds moeilijker om aan te komen, omdat ik er al veel van gezien heb. Hopelijk zie ik via deze "Challenge" nog een aantal leuke films voorbijkomen die ik nog niet gezien heb. Misschien moet ik anders maar wat films gaan herzien, zoals die van een zekere Amerikaanse regisseur waar jij weinig mee op hebt, die altijd rondborstige mooie vrouwen in zijn films had Daar was ik twee weken geleden al met een film mee begonnen (nota bene in 4K), met daarin ook Uschi Digard als een Oostenrijkse vrouw, maar daar ben ik op een gegeven moment na circa 60 minuten bij in slaap gevallen (niet door de film, maar door een chronisch gebrek aan slaap waar ik zelf schuldig aan ben) en heb ik daarna niet meer verder gekeken.

"Fransman" heeft volgens mij nog nooit meegedaan aan een challenge en dat zal ongetwijfeld ook voor deze gelden.

remorz

• 2497 berichten
  • 2738 stemmen

alexspyforever schreef:

Snap het helemaal en het is op mijn vraag dat John Milton de challenge heeft uitgebreid naar vrouwelijke protagonisten en ja ik zit nog men een residu voor een mogelijke trash challenge dus waarom niet combineren. Ben het eens de vrouwelijke insteek of aanpak lever zeker wel mooie cinema hebt, maar persoonlijk heb ik toch het liefst een vrouwelijke hoofdrol dan bijvoorbeeld een JK Rowling die als vrouw met Harry Potter kiest voor een mannelijke protagonist. Ik weet misschien niet de beste vergelijking want het gaat om boeken, maar denk dat je mijn punt wel snapt.

Grappig dat je Rowling aanhaalt: ik vond in de boeken de onhandige en aandoenlijke stapjes in de liefde en ontluikende adolescentie van Potter en co altijd zo charmant geportretteerd. Iets waarvan ik me afvraag of een mannelijke pen die net zo nauwkeurig had gevangen.

Verder is het voor deze challenge natuurlijk perfect dat er zo veel mogelijk mensen mee kunnen doen. Regisseurs en protagonisten is wat mij betreft perfect afgebakend. Ik lichtte puur mijn eigen interesse toe.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

remorz schreef:

(quote)

Grappig dat je Rowling aanhaalt: ik vond in de boeken de onhandige en aandoenlijke stapjes in de liefde en ontluikende adolescentie van Potter en co altijd zo charmant geportretteerd. Iets waarvan ik me afvraag of een mannelijke pen die net zo nauwkeurig had gevangen.

Verder is het voor deze challenge natuurlijk perfect dat er zo veel mogelijk mensen mee kunnen doen. Regisseurs en protagonisten is wat mij betreft perfect afgebakend. Ik lichtte puur mijn eigen interesse toe.

Spijtig dat ze echt wel een groot ego heeft gekregen en zo radicaal is geworden naar oa transgenders. Van iemand die fantasieverhalen schrijft waar men letterlijk in de huid van een ander persoon kan kruipen en seksuele geaardheid en geslacht slechts een detail zouden moeten of kunnen zijn, zou je toch verwachten dat ze heel open minded is. Kennelijk is ze toch vooral kapitalistisch ingesteld (koos bovendien ook voor een neutraal pseudoniem) en opportunistisch want radicalisering en conservatisme zijn jammer genoeg weer aan een opmars bezig. Volkomen begrijpelijk dat veel van haar fans zich tegen haar keren.

Theunissen Ik heb de meeste van Russ Meyer wel gezien tegen beter weten in hopende dat ze leuker zouden worden met de tijd. Na het afschuwelijke saaie Beneath the Valley of the Dolls (naar een script van zijn buddy Roger Ebert, de gerenommeerde filmcriticus) te hebben gezien heb ik echt de handdoek in de ring gegooid. Met deze challenge wil ik dan toch nog een poging doen om een van zijn latere films te kijken "Beneath the Valley of the Ultra-Vixens". Ik zie net dat ik zijn minder bekende "Black Snake" ook nog niet heb gezien maar veel hoop heb ik niet dat het weer van hetzelfde gaat zijn. Het zal wel aan mij liggen maar zijn seksscènes zijn vaak saai en stupide, het geweld bedroevend dom en de humor/satire meer miss dan hit. Hij lijkt naast een obsessie met rondborstige vrouwen ook wel iets te hebben met desolate landschappen waar geen zak te zien of beleven valt. Geef mij maar zijn films die hij maakte voor hij aan de roughies begon (Lorna), koddig en erotisch en bij momenten grappig.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

Ik denk dat deze lijst nog niet gepasseerd is en hij lijkt best interessant. Ik ga er wel niet veel van toevoegen omdat ik al een kijklijst klaar heb.

The female gaze: 100 overlooked films dircted by women

Theunissen

• 12266 berichten
  • 5513 stemmen

alexspyforever schreef:

Theunissen Ik heb de meeste van Russ Meyer wel gezien tegen beter weten in hopende dat ze leuker zouden worden met de tijd. Na het afschuwelijke saaie Beneath the Valley of the Dolls (naar een script van zijn buddy Roger Ebert, de gerenommeerde filmcriticus) te hebben gezien heb ik echt de handdoek in de ring gegooid. Met deze challenge wil ik dan toch nog een poging doen om een van zijn latere films te kijken "Beneath the Valley of the Ultra-Vixens". Ik zie net dat ik zijn minder bekende "Black Snake" ook nog niet heb gezien maar veel hoop heb ik niet dat het weer van hetzelfde gaat zijn. Het zal wel aan mij liggen maar zijn seksscènes zijn vaak saai en stupide, het geweld bedroevend dom en de humor/satire meer miss dan hit. Hij lijkt naast een obsessie met rondborstige vrouwen ook wel iets te hebben met desolate landschappen waar geen zak te zien of beleven valt. Geef mij maar zijn films die hij maakte voor hij aan de roughies begon (Lorna), koddig en erotisch en bij momenten grappig.

Ik heb ze bijna allemaal gezien zo'n circa 15 jaar geleden. De film die ik laatste in 4K aan het kijken was en waarbij ik in slaap gevallen was, was overigens "Supervixens (1975)", die ik tot de beste films van Russ Meyer vindt horen en dat o.a. vanwege de humor (inclusief foute jaren 40 humor), grofheid (op conto van Charles Napier) en inderdaad ook de landschappen (inclusief die van Uschi Digard en Shari Eubank die een leuke dubbelrol speelt). Ik moet er volgens mij nog drie van hem zien:

- Europe in the Raw (1963);

- Heavenly Bodies! (1963);

- Fanny Hill (1964).

Maar jaren 60 films vind ik m.b.t. erotiek te oubollig. Maar ik zal eens kijken of ik ze ergens kan vinden en me eraan waag. Weet eerlijk gezegd wel niet of ze zijn toegestaan tijdens deze Challenge?

P.S. "Black Snake (1973)" kreeg destijds in 2011 1.5* van mij en "Beneath the Valley of the Ultra-Vixens (1979)" (de laatste film van Russ) kreeg 3,0* van mij.

EDIT 16:36 uur: Twee films die ik nog niet gezien heb, heb ik al binnen;

EDIT 16:41 uur: Nummer drie over circa 4 uren

Shadowed

• 11345 berichten
  • 6677 stemmen

Ik sla deze even over. Ik heb (nog) niet de motivatie om mezelf te committeren tot nog een uitdaging na de horrorchallenge.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Shadowed, dat snapt iedereen! Na je fanatieke aantallen bij de vorige challenge!

Aankondiging staat trouwens op de frontpage; Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge - Maart 2025 | Film Nieuws | MovieMeter.nl

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

Kijk, weer een challenge, daar ben ik wel voor te porren! Komende dagen maar eens een lijstje bouwen.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Voel wie meedoet: voel je vrij (hint hint) om even onder het artikel te laten dat je dat doet en waarom. Dat enthousiasmeert wellicht ook wat nieuw bloed

Is Woland al daadwerkelijk terug uit Bollywood, trouwens? Ik doe een voorproefje op de challenge met All We Imagine as Light. Mumbai, maar niet erg Bolly verder!

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

De voice-over leidt wat af, maar desalniettemin een aardige overview en geen filmpje dat onnodig is opgerekt met fluff.

uiteraard zijn het er inmiddels al 9. Poehee.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Demi_Moore%2C_Margaret_Qualley%2C_and_Coralie_Fargeat_at_the_2024_Toronto_International_Film_Festival_2.jpg

Ik was trouwens helemaal vergeten dat ik de monsterdocu Women Make Film: A New Road Movie through Cinema (2018) van Mark Cousins (The Story of Film) vorig jaar op de kijkstapel had gelegd. Wat ik lees niet zo'n mijlpaal als zijn bekende docu en niet helemaal geslaagd, maar ik ga alsnog een paar epi's kijken. trailer

Kennelijk heb ik 35% gezien van de films die besproken worden, genoeg te ontdekken dus nog!

ibendb

• 5034 berichten
  • 3212 stemmen

Mijn kijklijst is ondertussen klaar. Lekker bescheiden met 24 titels. Wie weet komt daar wel nog wat bij.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Theunissen misschien daét ik die Black Snake nog wel opsnor voor de volledigheid

Als je Mondo Topless hebt gezien dan heb je het grootste deel van Europe in the Raw ook gezien. Mondo Topless heeft alle strip-tease acts uit Europe in the Raw (die uit de cabarets) overgenomen.

Heavenly Bodies heeft niet echt verhaal, meer Pin-Up Club stijl film. Fanny Hill is meer comedy dan sexploitation, en voor zover ik me nog kan herinneren zit er bijna geen naakt in.

Theunissen

• 12266 berichten
  • 5513 stemmen

alexspyforever schreef:

Theunissen misschien daét ik die Black Snake nog wel opsnor voor de volledigheid

Als je Mondo Topless hebt gezien dan heb je het grootste deel van Europe in the Raw ook gezien. Mondo Topless heeft alle strip-tease acts uit Europe in the Raw (die uit de cabarets) overgenomen.

Heavenly Bodies heeft niet echt verhaal, meer Pin-Up Club stijl film. Fanny Hill is meer comedy dan sexploitation, en voor zover ik me nog kan herinneren zit er bijna geen naakt in.

"Mondo Topless" (waar ik me niets meer van kan herinneren) kreeg destijds in 2011 van mij 3,0*, dus hopelijk vermaak ik me dan ook met "Europe in the Raw". De leukste van de drie lijkt me eigenlijk nog "Heavenly Bodies" en tegen "Fanny Hill" zie ik tegenop (duurt gelukkig ook maar 80 minuten)

Met "Black Snake" (leuke dubbelzinnige titel), die ik me ook niet meer kan herinneren, wens ik je alvast sterkte omdat die van mij maar 1,5* kreeg. Dat is meestal geen goed teken. Die vond ik samen met "Eve and the Handyman (1961)" (die ook van mij 1,5* kreeg) ook de slechtste films die ik van Russ heb gezien.

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

In maart ga ik ein-de-lijk eens werk maken van het legen van m'n watchlist op Netflix. Wel films toevoegen en slechts sporadisch iets kijken heeft ervoor gezorgd dat er inmiddels 70+ titels staan te popelen om bekeken te worden. Dat kan ik uitstekend combineren met deze challenge!

Net als bij de horrorchallenge zal ik ook dit keer vast niet gaan strijden om een podiumplek. Maar een bijdrage met ca. 15/20 films moet toch zeker wel lukken. Zin in!

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Dat is zeker niet slecht hoor, als je dat haalt. Er werden bij de vorige editie ook geen horrorchallenge -achtige aantallen gehaald: eindscore 2020.

Ik heb geen idee waar ik op ga eindigen. Ik heb zin, maar ik ben ook best moe de afgelopen tijd. Ik leg mezelf geen druk op en zie wel wat er gebeurt. Nadat ik hopelijk wel met een straf begin uit de startblokken ben gekomen.

Want dat doe ik graag.

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

John Milton schreef:

Voel wie meedoet: voel je vrij (hint hint) om even onder het artikel te laten dat je dat doet en waarom. Dat enthousiasmeert wellicht ook wat nieuw bloed

Is Woland al daadwerkelijk terug uit Bollywood, trouwens? Ik doe een voorproefje op de challenge met All We Imagine as Light. Mumbai, maar niet erg Bolly verder!

Dat is hij!

cinemanukerke

• 1817 berichten
  • 1035 stemmen

it ‘s a man’s world. Het waren mijn laatste woorden tegen Mme Cinemanukerke voordat ik de deur dicht klapte op weg naar de kroegentocht in ons dorp. Want nee, ze mocht niet mee. Deze fanfare van honger en dorst is enkel met kameraden. Maar spijt komt altijd te laat dus zat ik nadien met een zuur gevoel (en dat had niks te maken met de ochtend na de kroegentocht, alhoewel …) van hoe ik het kon goed maken. En toen kwam deze challenge als een lichtende ster aan de horizon piepen (wel, het was in feite door een tag van JM maar ik beroep mij op de dichterlijke vrijheid om het enigszins theatraal te houden). Zo kwam het dat ik deze week met een bos bloemen ter visuele ondersteuning de woonkamer binnen stapte en met een zachte kus tegen Mme Cinemanukerke zei ; in maart zal ik mijn zuurverdiende filmtijd besteden met enkel films van vrouwelijke regisseurs en vrouwelijke protagonisten ter compensatie van mijn uitspraak. Dit is een belofte. Ze knikte en ik zag een goedkeurende blik in haar ogen. Terwijl ik vliegensvlug een kijklijst wou opstellen, zei ze wel nog even : 'vergeet de afwas niet, hé' maar dat nam in er graag bij. Geven en nemen, het staat in alle boekjes.

Mijn eerste registratie doe ik zaterdag of zondag afhankelijk van hoe ver ik gevorderd ben met de afwas.

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

Ik ga een poging wagen heeft er toevallig iemand een lijstje met wat er van het thema op de streamings diensten staat. Ik merk ook dat ik echt in een film die zit niet normaal joh.

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

Welke diensten heb je Q Jones? Dit is bijv. een handige site om het huidige aanbod van de diverse diensten te bekijken. Als je dan ook de eerder in dit topic gedeelde inspiratielijstjes op MM/Letterboxd en ICM erbij pakt kom je vast een heel eind

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

oup schreef:

Welke diensten heb je Q Jones? Dit is bijv. een handige site om het huidige aanbod van de diverse diensten te bekijken. Als je dan ook de eerder in dit topic gedeelde inspiratielijstjes op MM/Letterboxd en ICM erbij pakt kom je vast een heel eind

thx ik heb ze bijna allemaal behalve apple

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Zou ikkegoemikke al aan zijn bammetjes zitten, zodat hij rap van start kan?

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

Voila, vrouw werken. Kinderen naar school. Een lekker bakje koffie gezet. Het huis voor mij alleen.

Ik ga er aan beginnen

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Heerlijk man.

Bij ons is het voorjaarsvakantie, dus ik heb zowel vrouw als kind thuis. Maar: ik ga alsnog tijd proberen te maken

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

ikkegoemikke schreef:

Voila, vrouw werken. Kinderen naar school. Een lekker bakje koffie gezet. Het huis voor mij alleen.

Ik ga er aan beginnen

Vanaf morgen wel krokusverlof dus de rust zal van korte duur zijn

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1695 stemmen

Bedankt voor de uitnodiging, maar ik laat deze aan me voorbij gaan.

Komende periode druk qua werk en even de streamingdiensten gepauzeerd. Voor de komende weken wat films van mijn ouders geleend, en alleen Miss Congeniality 1 & 2 zouden er duidelijk voor in aanmerking komen. Verder staan deze twee ook vrij laag op de prioriteiten lijst.

Aan alle deelnemers; Veel plezier! Ik denk dat ik er in oktober wel weer bij zal zijn.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Verlepte Papa-Milton redt het niet, ikkegoemikke; ik was dagvroeg vandaag. Trap jij hem maar af

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

John Milton schreef:

Verlepte Papa-Milton redt het niet, ikkegoemikke; ik was dagvroeg vandaag. Trap jij hem maar af

Ben er klaar voor

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

Challenge Time. Let's kick it off.

Werd verdorie tijd. De zin om een degelijke film te kijken was compleet verdwenen na het intens filmjaar van 2024. Het kijken van 583 films gaat je niet in de koude kleren zitten. Vandaar dat ik op dit moment nog maar een luttele 22 heb gezien. Aan dit tempo kom ik nog niet aan 150 films op het einde van het jaar 2025. Wat een complete afgang is me dat.

Dus deze challenge komt als geroepen. Een verlofdagje ingezet. Me knus genesteld in mijn comfy zetel met een bakje troost. En dan lustig de ene film na de andere aangezwengeld.... en ik geef toe: de zin is weer helemaal terug. Dus als eerste een dikke dankjewel aan het adres van alexspyforever en John Milton voor het organiseren van de challenge. Ik kijk er naar uit om alle in mijn lijst opgenomen nieuwe films te ontdekken .... Ook al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat er veel romantische, corny meidenfilms tussen gaan zitten. De eerste toch al niet

1. Selma (2014)

Regisseuse : Ava DuVernay

128 minuten

FTV : puntentotaal 2

https://thumbnails.cbsig.net/CBS_Production_Entertainment_VMS/2022/01/12/1992287299897/SELMA_SAlone_1920x1080_2875334_1920x1080.jpg

Toch wel een interessante biopic over Martin Luther King en zijn strijd voor stemrecht van de Afro-Amerikaanse bevolking. Moest ik in die tijd geleefd hebben, zou ik waarschijnlijk ook meegelopen hebben in die mars naar Montgomery. Onvoorstelbaar hoe enggeestig de mensen waren in de Zuidelijke staten. Er zijn enkele scènes die wel degelijk onder je huid kruipen.

Sterke punten van de film: realistisch en sterke acteerprestaties van verschillende acteurs en actrices

Zwakkere punten : bij momenten nogal traag.

Persoonlijke Rating : 3.5*

Filmografie Ava DuVernay : Blijkbaar had ik toch al een tweetal films gezien waar deze regisseuse bij betrokken was. "Girls Trip (2017)" waar ze in acteerde. En "A Wrinkle in Time (2018)" welke ze regisseerde. Beide konden me niet bekoren en kregen respectievelijk 2* en 1*.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.