• 152.007 films
  • 8.728 series
  • 26.269 seizoenen
  • 581.565 acteurs
  • 330.749 gebruikers
  • 8.613.602 stemmen
Avatar
 
banner banner

Women Make Film: A New Road Movie through Cinema (2018)

Documentaire / Roadmovie | 840 minuten
3,12 4 stemmen

Genre: Documentaire / Roadmovie

Speelduur: 840 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Mark Cousins

Met onder meer: Debra Winger, Jane Fonda en Tilda Swinton

IMDb beoordeling: 7,7 (326)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Women Make Film: A New Road Movie through Cinema

"A film school through the eyes of women years in the making"

Mark Cousins zet de monumentale, maar veelal onerkende werken van vrouwelijke cineasten doorheen de jaren in de kijker. Bijna duizend fragmenten worden gebruikt terwijl de documentairemaker vragen stelt als 'hoe worden films gemaakt en gemonteerd', 'hoe verhalen worden gestructureerd' en 'hoe films onder meer het leven en de dood portretteren'. Dit alles wordt gezien door de ogen (en lens) van een aantal grootste - en bovenal vrouwelijke - regisseurs.

image

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 67268 berichten
  • 5392 stemmen

Vanaf 28 januari 2021 in de bioscoop (EYE Filmmuseum)

EDIT: bioscooprelease uitgesteld


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 6731 berichten
  • 4479 stemmen

Dat is een behoorlijke speelduur


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5347 berichten
  • 4412 stemmen

Zou de documentaireserie hier niet moeten worden omgewerkt tot serie met 14 episodes?

De release staat nu op 2-9-2021 en de box is al even op blu-ray te krijgen via BFI (en waarschijnlijk ook via mij, zie het bericht dat ik zo even hieronder zal typen).


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5347 berichten
  • 4412 stemmen

Vier episodes gezien.

Een behoorlijke tegenvaller na het toch zeer solide Story of Film, waarin een belegen poging wordt gedaan om tot een chronologische geschiedenis & canon van de film te komen. De implicatie van de titel, Women Make Film, is tweeledig: enerzijds wil Cousins met zijn vaste introductie (te horen aan het begin van iedere van de veertien episoden) benadrukken dat vrouwen vanaf het begin van de cinema óók altijd films hebben gemaakt, zonder dat dat altijd afdoende erkend en gewogen werd, en anderzijds wil hij betogen dat vrouwen cinema evengoed kunnen maken tot wat het medium is. Met andere woorden: alle elementen die van belang zijn in film worden ook door vrouwen beheerst, en films van vrouwelijke filmmakers kunnen worden gebruikt om die elementen voorbeeldig toe te lichten.

Wat ik in dezen al snel niet begreep, was waarom Cousins helemaal geen poging lijkt te doen aan te tonen wat de benadering van sommige vrouwelijke filmmakers onderscheidt van die van hun mannelijke tegenhangers. Na terugkerende discussies over de 'male gaze' en 'female gaze' had ik van tevoren zeker verwacht dat Cousins zou uitleggende op welke manier(en) vrouwelijke filmmakers het filmwereldje verrijken. Dat doet hij alleen niet, en er is ook geen sprake van een intentionele aanzet tot een 'alternatieve canon' (was ook interessant geweest). In plaats daarvan meandert Tilda Swinton (in deze officieuze sequel 'de stem van' gedurende de eerste episodes) door verschillende basiselementen van film (bijvoorbeeld staging en de introductie van personages), waarbij ze continu voorbeelden van vrouwelijke filmmakers gebruikt om uit te leggen hoe het medium werkt. Vooral in episode drie en vier viel op hoe beperkt deze benadering eigenlijk is. De commentaren bij de voorbeelden zijn even vaak oppervlakkig als onnavolgbaar, maar wat vooral voorop staat is dat de keuze voor vrouwelijke filmmakers cru genoeg niets toevoegt. Ieder element in de film had net zo goed kunnen worden toegelicht aan de hand van 'mannelijke' voorbeelden, om de eenvoudige reden dat Cousins dus niet beargumenteert wat deze vrouwelijke blikken zo bijzonder maakt. Begrijp me niet verkeerd: dat had ik graag willen horen, en volgens mij faciliteert het bronmateriaal dat ook wel. Nu wordt het echter af en toe wel heel treurig om naar te kijken, bijvoorbeeld als Cousins het zoveelste voorbeeld van Kathryn Bigelow uit de kast trekt omdat de meeste vergelijkbare actiesequenties nu eenmaal werden geregisseerd doe mannen. Gebruik Bigelow dan niet om de opbouw van een achtervolging te becommentariëren, maar licht toe wat haar al dan niet onderscheidt als vrouwelijke filmmaker in een mannenwereld - met ook nog eens veelal als "mannelijk" begrepen typen films!