• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.938 gebruikers
  • 9.369.461 stemmen

Letterboxd

zoeken in:

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Naast de lijstjessite Keep track of what movies you have seen - iCheckMovies.com die ik gebruik om nieuwe films te ontdekken en dingen bij te houden, heb ik een erg mooie nieuwe site (her)ontdekt, mede dankzij Verhoeven die met zijn lijstjes liet zien wat een stijlvolle site dat was geworden:

Letterboxd • Your life in film

Het is wat meer slick dan ICM, maar heeft grote overeenkomsten. ICM wint op lijstjesvlak en duidelijkheid, maar de jaaroverzichten die Letterboxd biedt en de statistieken vind ik erg leuk. Ik ben van plan om beide te gaan gebruiken het komende jaar. Hieronder wat afbeeldingen voor een globaal idee:

Het welkomstscherm waar je activiteit van vrienden ziet, momenteel wat overheerst door F&F marathon die 2 van de 5 mensen die ik volg hielden alvorens Furious 7 uitkwam. Dat moet je dus even wegdenken :

http://i60.tinypic.com/28a0nrn.jpg

Profielpagina

http://i61.tinypic.com/16a41uf.jpg

Jaaroverzicht (deze is van 2014 omdat die vollediger is dan 2015)

http://i58.tinypic.com/2i6zxqb.jpg

Jaaroverzicht deel 2 - Aanklikbare statistiekjes

http://i60.tinypic.com/2v944me.jpg

Er zitten daar ook Amerikaanse filmcritici die je kunt volgen, wat best leuk is. David Ehrlich (https://vimeo.com/113355414), de jongens van de Filmspotting Podcast etc... Ik ben tot nog toe erg enthousiast!

Het doet sommige dingen beter dan ICM en MM, maar doet andere dingen gewoon niet of minder goed. Het is dus geen vervanging. Maar ik ga er niet vanuit dat ik er weer vanaf ga.

Nadeel: het is natuurlijk wel even doorbikkelen om alles daarop te krijgen. Ik ben dan ook pro user geworden zodat ik mijn IMDb en ICM votes kon importeren.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Gebruik de site alleen omdat je er zo makkelijk lijstjes mee kunt maken.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Malick schreef:

Gebruik de site alleen omdat je er zo makkelijk lijstjes mee kunt maken.

Dat kan ook inderdaad heel makkelijk, en het ziet er gelikt uit. Maar ik haal er nu al wel meer uit dan dat en ik vermoed dat dat alleen maar toeneemt, naarmate je in zo'n community komt en mensen leert 'kennen'

Als ik kijk hoeveel meer lol ik uit MM haal nu, vergeleken met 2012 en 2013...

Insignificance

• 3220 berichten
  • 5586 stemmen

Grootste nadeel van Letterboxd is hun like-systeem. Ligt ook stevig onder vuur. Je hebt vrij veel figuren die willekeurig allerlei reviews liken en mensen volgen om maar populair te worden. Als je activity stream je lief is, uit de buurt blijven.

Dit is overigens hun Top 250, mocht je die nog niet gevonden hebben.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Insignificance schreef:

Grootste nadeel van Letterboxd is hun like-systeem. Ligt ook stevig onder vuur. Je hebt vrij veel figuren die willekeurig allerlei reviews liken en mensen volgen om maar populair te worden. Als je activity stream je lief is, uit de buurt blijven.

Dit is overigens hun Top 250, mocht je die nog niet gevonden hebben.

Bedankt voor de tip! Ja die is me lief, en ik ga ook niet zomaar mensen toevoegen waarvan ik denk dat ik niet specifiek iets aan hun activity heb!

En nee die had ik nog niet gevonden, ik ga hem eens bekijken!

Edit: interesting. Ik kom maar tot 208 van de 250. Andere koek dan IMDb

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ja dit vind ik toch toch wel mooi hoor. 1 minuut werk om van ICM te importeren

leatherhead

• 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Lijstjes zien er inderdaad top uit, stuk gelikter dan op ICM. Klein minpuntje wat me opgevallen is: Als je films toevoegt worden altijd alleen de Engelstalige, alternatieve titels gebruikt ipv de originele titels..?

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

leatherhead schreef:

Lijstjes zien er inderdaad top uit, stuk gelikter dan op ICM. Klein minpuntje wat me opgevallen is: Als je films toevoegt worden altijd alleen de Engelstalige, alternatieve titels gebruikt ipv de originele titels..?

Ja, dat is een beetje matig he? Viel mij ook in negatieve zin op.

Dit is mijn profiel trouwens

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Opvallend dat Jodaeiye Nader az Simin (2011) daar ook zo hoog staat. Dat is bij de iCM-Forum Top 1000 die nu bekend gemaakt wordt ook al zo.

Ik zag er van deze Top 250, 249 stuks. Duidelijk een veel klassiekere insteek, met enerzijds goede, degelijke titels en anderzijds ongelofelijk weinig variatie en verrassingen: 7x Kurosawa, die vreselijke Chaplin altijd weer. Maar aan de andere kant wel: Marker, Dolan en Kore'Eda.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Veel oude films, vind ik ook. Ja die Chaplin weer inderdaad.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik hou van Chaplin, mij zul je er niet over horen

Maar je komt hier zeker als je naar beneden scrolt in het jaaroverzicht ‎2014 Year in Review • Letterboxd (wat trouwens ERG leuk is) de wat kleinere namen tegen bij de tips en genretoplijstjes.

Heb jij geteld Mochizuki? Jij hebt geen account toch?

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ik heb geteld, maar ik tel degene die ik niet zag, dat is makkelijker. Alleen La Meglio Gioventu heb ik niet gezien.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Vind de poster-only lijstjes eerlijk gezegd wat vervelend. Bij iets teveel films moet ik pieren om te zien om welke film het net gaat.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Oude films

MUBI werkt ook met dat soort lijstjes, vind ik eigenlijk mooier dan LETTERBOXD, zoals dit voorbeeld.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Nu Criticker - Movie Recommendations and Community nog, en dan hebben we de bekendste filmrating websites wel gehad denk ik. Deze laatste geeft ook de verwachtte scores voor films berekend vanuit alle ratings die je al uitgedeeld hebt. Alleen daarvoor heb ik al een test-account aangemaakt en er kwamen wel wat interessante obscure titels boven... Maar ik houd alles al op teveel websites bij... Als ik naast MM, ICM en WiW nog een site zou kiezen, dan zou ik eigenlijk toch weer terug gaan naar imdb denk ik. Vooral omdat die onlangs ook ICM-achtige functies hebben geïntroduceerd, heb ik me laten vertellen.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Oude films

MUBI werkt ook met dat soort lijstjes, vind ik eigenlijk mooier dan LETTERBOXD, zoals dit voorbeeld.

Ja Mubi is ook strak, maar volgens mij kleiner. Ziet er wel mooi uit. En ik ben betalend lid. Misschien moet ik die ook even een kans geven en dan gewoon de beste pakken

Onderhond schreef:

Vind de poster-only lijstjes eerlijk gezegd wat vervelend. Bij iets teveel films moet ik pieren om te zien om welke film het net gaat.

Dat kun je kiezen hoor, ik klik vaak ook op list weergave omdat je niet altijd de poster herkent.

Criticker heb ik ook gechecked Beavis, maar vond ik niet zo mooi. IMDb heeft idd ook lijstjes,maar ik vind het persoonlijk niet lekker werkenen belangrijker, niet lekker zoeken. Dat het vol staat met onzinlijstjes helpt ook niet heel erg. En van die leuke overzichten als Letterboxd heb ik ze nog nooit zien doen.

Maar ik wil er ook niet teveel hebben en daar gaat het nu wel naartoe. Maar proberen is altijd goed natuurlijk, je weet nooit of iets anders misschien wel veel leuker of beter voldoet aan je behoeften.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik gebruik dit ook naast iCheckMovies. Letterboxd heeft ook als voordeel dat je snel een overzicht hebt van films die je al dan niet gezien hebt van een bepaald acteur/actrice. Dat heb ik nog niet zo direct ontdekt bij andere sites.

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Heb ook een account aangemaakt. Vind de zoekfunctie niet meteen heel duidelijk. Eenmaal gevonden duurt het wel erg lang voordat een film gevonden is. Verder toch wel een leuke site om een dagboek bij te houden en snel te zien wat je per jaar, per maand en/of per dag. Al lijkt het me een hels karwei om als niet Pro al je stemmen/geziene films in te voeren vanuit MM , ICM of imdb. Denk dat ik daar voorlopig nog even niet aan begin, maar vanaf wat ik van dit jaar nog terug kan halen. En omdat ik er een tijdje tussenuit ben geweest weet ik niet meer wat ik van januari-juni heb gezien omdat ik dat dus niet heb bijgehouden. Wat ik trouwens een hele toffe functie vind is dat je een onderscheid kan maken tussen een eerste ziening of een herziening.

Mijn profiel:

‎Dennie?s profile • Letterboxd

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Precies om die reden ben ik dus wel voor een jaartje pro geworden, zodat ik alles kon importeren. Ik ben er nog steeds blij mee, want ik vind het een erg leuke site. But I like lists, het zal niet voor iedereen de moeite waard zijn om te lappen, denk ik.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Overgestapt naar Letterboxd. Wie me wil toevoegen kan dat via deze link. Het zou fijn zijn.

Gestopt met whatiwatch ook. Veel te traag. Onderstaande sites zijn de sites die ik nu gebruik van actief naar minder actief.

1. Moviemeter

2. Letterboxd

3. Icheckmovies

4. IMDb (afnemende activiteit - wellicht in de toekomst enkel raten)

John Milton, zijn de statistieken ook zichtbaar als niet prolid? (laatste afbeelding openingspost)

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Goed om te horen!

Ik twijfel, ik ben vanaf dag een pro lid geweest omdat ik het niet zag zitten al mijn IMDb votes nog een keer met de hand te moeten doen, ik had dit het jaar daarvoor al bij MovieMeter moeten doen. Geen pretje met tweeduizend votes. Maar ik weet niet of je die stats ook als non paying te zien krijgt van jezelf. Maar alleen die stats zijn niet twintig euro waard wat mij betreft hoor. Daarvoor zijn ze niet uitgebreid genoeg. Maar ik ben ook al jaren gestopt met whatiwatch. Is het niet voor mij. Letterboxd heeft nog wel eens bugs (gremlins in the control room, noemen ze het), maar ik ben een tevreden gebruiker. Grafisch ook veel fijner dan whatiwatch. Ik gebruik IMDb alleen nog om te raten en trivia op te zoeken. Ook voor nieuws is het teveel celeb geworden.

Geen idee trouwens of ik gewoon automatisch weer heb gelapt voor een tweede jaar. Misschien maar eens naar kijken.

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Als non-paying lid kun je de statistieken niet inzien. Buiten dat je wel kunt zien hoeveel films je over het jaar. Moet zeggen dat ik het meer gebruik dan ik aanvankelijk gedacht had. Zeker het like/follow systeem en het maken van lijstje is hier erg leuk. Ook de interactie met andere users is tot nu toe positief. Inderdaad af en toe wat bugs en het werk allemaal niet heel erg snel af en toe. Maar voor de rest net als ICM/imdb absoluut een leuk alternatief.

Insignificance

• 3220 berichten
  • 5586 stemmen

John Milton schreef:

gremlins in the control room

Ooit was ik dol op ze, maar sinds Letterboxd heb ik een behoorlijke hekel gekregen aan die beesten. Gebeurt eigenlijk wat te vaak daar. Als je met grote lijsten aan de slag gaat, kan je maar beter veel en vaak opslaan.

Wat ik zelf wel een aardige feature vind, is dat je bij een film in een oogopslag de stemmen kunt zien van degene die je volgt. Met link naar een eventuele recensie.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Zal mijn nieuwe database worden om films met dag neer te zetten die ik gezien heb. Tienduizend keer beter dan whatiwatch. Ben ik blij dat ik die site definitief goodbye mag zeggen.

Spijtig, enige statistiek die ik graag had gewild was de volgende: zien van welke actrices/acteurs je de meeste films hebt gezien. Is er daar een andere mogelijkheid toe of een site die je die kans geeft?

Misschien een idee voor Moviemeter. Als dat nog niet bestaat, stel ik het eens voor in de komende dagen via het ideetjestopic. Moviemeter heeft toch een stukje met "belangrijkste acteurs" bij iedere film. Natuurlijk zijn bijrollen dan in het nadeel, maarja.

Sanderkeuh

• 582 berichten
  • 2953 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Spijtig, enige statistiek die ik graag had gewild was de volgende: zien van welke actrices/acteurs je de meeste films hebt gezien. Is er daar een andere mogelijkheid toe of een site die je die kans geeft?

Op rateyourmusic.com gaat dit wel, tonen ook regisseurs waar je het meest van gezien hebt.

Veranderen in de nabije toekomst hun naam naar 'Sonemic' waar je naast films en muziek ook op games kan stemmen. Beetje de Engelstalige Meter-site dus.

Bij letterboxd moet je echt naar de pagina van een acteur/actrice/regisseur gaan om te zien hoeveel films je gezien hebt (bv. http://letterboxd.com/actor/ethan-hawke of http://letterboxd.com/director/steven-spielberg) maar je kan geen lijstje zien van wie je het meeste films gezien hebt.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Misschien een idee voor Moviemeter. Als dat nog niet bestaat, stel ik het eens voor in de komende dagen via het ideetjestopic. Moviemeter heeft toch een stukje met "belangrijkste acteurs" bij iedere film. Natuurlijk zijn bijrollen dan in het nadeel, maarja.

Je mag het wel voorstellen daar niet van.

Maar er zijn niet eens linkjes wat je bij regisseurs wel hebt. En dan nog wel handmatig kunt tellen hoeveel films je hebt gezien. Bij I check movies kan dit gedeeltelijk. (Als iemand daar een lijst van heeft gemaakt, hoewel er ontbreken een heleboel).

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Sanderkeuh schreef:

(quote)

Op rateyourmusic.com gaat dit wel, tonen ook regisseurs waar je het meest van gezien hebt.

Veranderen in de nabije toekomst hun naam naar 'Sonemic' waar je naast films en muziek ook op games kan stemmen. Beetje de Engelstalige Meter-site dus.

Bij letterboxd moet je echt naar de pagina van een acteur/actrice/regisseur gaan om te zien hoeveel films je gezien hebt (bv. http://letterboxd.com/actor/ethan-hawke of http://letterboxd.com/director/steven-spielberg) maar je kan geen lijstje zien van wie je het meeste films gezien hebt.

Hou je me op de hoogte van de ontwikkelingen van die site. Zal dan eens een kijkje gaan nemen.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

Ook aangemaakt btw. Niet allemaal vervelende mensen om aandacht van mijn grandioze recensies af te leiden....*kuch kuch*

Overigens wel in het Nederlands. In mijn master-jaar academische papers moeten schrijven in het Engels is mij niet zo goed bevallen. Terug chauvinist geworden.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Hoe krijg ik deze film op Letterboxd?

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Malick schreef:

Hoe krijg ik deze film op Letterboxd?

There you go.

Had je De uitleg gezien?

Gelijk jou maar even toegevoegd, Donkerwoud. Geen idee waarom dat er bij in is geschoten.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.