• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.880 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.942 gebruikers
  • 9.369.514 stemmen

Vrouwelijke Regisseurs en Protagonisten Challenge maart 2025

zoeken in:

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

2. The Rider (2017)

Regisseuse : Chloé Zhao

104 minuten

FTV : puntentotaal 4

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNGY4YjFlMjktOWRmZC00ODBlLThhMTQtNzA5NTQ1ZmI2Y2IxXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Rauwe, realistische film met uit het leven gegrepen personages. Een relaas over een jonge rodeorijder die na een ernstig ongeval zijn droom om verder te gaan in het rodeorijden op moet geven. Blijkbaar een familieproject dat een waargebeurd verhaal verteld. Een kijkje in het ruwe cowboyleventje. Magnifieke beelden van Dakota en ingezoomde beelden van prachtige paarden. Het geheel voelt nogal documentaire-achtig aan.

Sterke punten: prachtige cinematografie en realistische verhaallijn

Zwakkere punten : traag en oppervlakkig. Het verhaal is gewoon het volgen van de dagelijkse routine van Brady.

Persoonlijke Rating: 3*

Filmografie Chloé Zhao : Toch ook al eentje van deze vrouwelijke regisseur gezien namelijk "Nomadland (2020)". Wat ik me van deze film herinner is het gebruik van beelden van desolate, oneindig uitstrekkende landschappen in de VS. Iets wat ook terugkomt in deze "The Rider"

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

3. Stories We Tell (2012)

Regisseuse : Sarah Polley

108 minuten

FTV : puntentotaal 6

https://davidnilsenwriter.com/wp-content/uploads/2015/04/stories-3.jpg?w=1139&h=322&crop=1

Een documentaire. Het zal nooit mijn ‘cup of tea’ worden. En om eerlijk te zijn vond ik het verhaal dat hier uitgediept werd niet echt omverblazend. So what, ze is een buitenechtelijk kind. Zo zijn er miljoenen in de wereld. Wat ik me telkens afvroeg was: “Waarom zo iets intiems en persoonlijk wereldkundig maken?”. Maar dat is een persoonlijke mening.

Sterke punten: emotioneel (ook al klonk de vraag over haar vaders laatste woorden wel erg zakelijk)

Zwakkere punten: toch wel erg eentonig allemaal

Persoonlijke Rating: 2.5*

Filmografie Sarah Polley : Als regisseuse is dit mijn eerste film van haar. Maar verder heb ik toch al een resem films gezien waar ze als actrice in opdraafde nl. "The Sweet Hereafter (1997) - 3*", "eXistenZ (1999) - 3.5*", "Dawn of the Dead (2004) - 3.5*", "The Secret Life of Words (2005) - 4*", "Mr. Nobody (2009) - 2.5*é en "Splice (2009) - 2*"

Seam

• 988 berichten
  • 2307 stemmen

1. The Damned (Film, 2024) - MovieMeter.nl

89 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 2

Niet zo heel erg speciaal, maar best een aardig tussendoortje. Iets meer dan 80 minuten speeltijd en je hebt een compacte sfeervolle slow burner horror met een focus op een wat onderbelichte folklore. Alleen niets nieuws onder de zon, acteerwerk is aardig en sfeer wordt goed neergezet zonder écht goedkope jumpscare. Leuk voor in de koude wintermaanden of als je net uit Scandinavie vandaan komt.

3*

2. Companion (Film, 2025) - MovieMeter.nl

97 minuten

FTV: 2punten

Puntentotaal: 4

Nét, maar dan ook nét, iets beter dan een typische hollywood thriller. Teveel binnen de lijntjes gekleurd en toch iets te voorspelbaar helaas. Wel redelijk vermakelijk, maar het relatief hoge gemiddelde is het absoluut niet waard. En Quaid lijkt een gevalletje stereocasting te worden, net als Sean Bean lijk je inmiddels wel te kunnen voorspellen wat er met hem gaat gebeuren…

3*

Niet gerelateerde films: 1/3= 33% van de films die ik gekeken heb betrof géén vrouwelijke regisseur of hoofdpersoon)

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

4. Bande de Filles (2014)

Regisseuse : Céline Sciamma

112 minuten

FTV : puntentotaal 8

https://images.mubicdn.net/images/film/114126/cache-92991-1573553401/image-w1280.jpg

Een coming-of-age film met een Afro meisje in de hoofdrol. Tegelijkertijd is het een sociaal drama dat zich afspeelt in een grijze voorstad van Parijs. Deed me een beetje aan “La Haine” denken maar dan in een kleurrijkere setting. De afloop vond ik dan weer een beetje ontgoochelend.

Sterke punten: toch wel een groepje knap uitziende tienermeisjes en enkele sterke acteerprestaties

Zwakkere punten: nogal oppervlakkig. Het miste een beetje punch

Rating: 3*

Filmografie Céline Sciamma : Films gezien waar ze bij betrokken was zijn "Naissance des Pieuvres (2007) - 2.5*" als regisseuse en actrice. "Portrait de la Jeune Fille en Feu (2019) - 2.5*" wat ze regisseerde en schreef. En "Les Olympiades (2021) - 4*" en "Ma Vie de Courgette (2016) - 4*" als schrijfster.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

5. Bend It like Beckham (2002)

Regisseuse : Gurinder Chadha

112 minuten

FTV : puntentotaal 10

https://i.cbc.ca/1.5401069.1576694533!/fileImage/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/16x9_940/bend-it-like-beckham.jpg

Een enorme feelgood movie over een Indiaas meisje uit een erg traditionele familie die een voetbalcarrière beoogt. De tag "komedie" is wat overdreven want dat was er echt niet in te ontdekken. Je zag het al van mijlen ver aankomen dat het allemaal positief zou uitdraaien ondanks de vele misverstanden. Voor meisjes die zelf actief bezig zijn met voetbal, lijkt me dit een aanrader. Voor anderen is het alleen maar geschikt om je uit een deprimerende put te helpen. De positiviteit is onmiskenbaar aanwezig.

Sterke punten: nogmaals, de positiviteit en het enthousiasme

Zwakkere punten: Eentje. Keira Knightley. Niet bepaald mijn favoriete actrice.

Rating: 2.5*

Filmografie Gurinder Chadha : Dit was het allereerste wat ik van haar heb gezien

Seam

• 988 berichten
  • 2307 stemmen

3. Possession (Film, 1981)

124 minuten

Rewatch

Puntentotaal: 5

Dit blijft één van de beste acteerprestaties alllertijden, vrouw of man. Wat Adjani in deze film doet is onvergetelijk. Zelfs na een vierde keer kijken blijft het zoveel kippenvel momenten creeeren. En wat een angstaanjagende en complexe film. Absoluut een van m'n favoriete films, maar ook een van moeilijkste om te kijken.

Niet gerelateerde films: 1/4= 25% van de films die ik gekeken heb betrof géén vrouwelijke regisseur of hoofdpersoon)

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

01. Black Widow (Film, 2021)

Speelduur: 134 minuten

https://image.tmdb.org/t/p/w780/dGMpzHn9uNqBysBQ6Sp5xdOgM66.jpg

Vanaf haar geboorte is Natasha Romanoff toevertrouwd aan de KGB, die haar heeft opgeleid tot het ultieme wapen en hun beste agente. Wanneer de Sovjet-Unie uiteenvalt, staat ze ten dode opgeschreven en werd ze gedwongen naar New York te verhuizen. Daar leeft ze inmiddels als freelancer en is het jaren geleden dat de Sovjet-Unie ten val kwam.

Toevallig ben ik een paar weken geleden gestart met de MCU Marvel films te kijken op volgorde van bioscoopverschijning en ik had even een tijdelijke pauze gehouden voordat ik aan Black Widow zou beginnen. Maar deze film kon ik dus mooi meteen meepakken voor deze challenge.

Nu moet ik zeggen dat ik Black Widow niet het interessantse personage vind van de Marvel helden, maar het was wel interessant om wat meer over Natasha Romanoff te weten te komen.

Het ziet er allemaal wel weer heel spectaculair uit en het begin is zeker goed, toch vond ik dit een iets mindere film uit de Marvel-reeks en soms ook ietwat langdradig.

Niks mis met het acteerwerk, maar ik heb gewoon niet zo heel veel met dit personage merk ik.

Beoordeling: 3,0*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

02. Titane (Film, 2021)

Speelduur: 108 minuten

https://image.tmdb.org/t/p/w780/c4WgGcm5w93o6hfAarqio2LEjYY.jpg

Alexia, die sinds een auto-ongeluk een stuk titanium in haar hoofd heeft zitten, raakt na een woeste ontmoeting met een auto zwanger. Omdat de politie haar op de hielen zit voor een reeks moorden slaat ze op de vlucht en besluit ze de identiteit aan te nemen van een vermiste jongen.

Weet niet helemaal of dit mijn soort film was. Het begin (en de moorden) waren zeker goed, lekker bruut en bloederig. Maar daarna vond ik het een beetje afzwakken. Er zitten een aantal absurde scenes in en de slotscene vond ik ook mooi gemaakt. Maar je moet er maar net van houden... Bijzonder was het zeker

Toch leuk om eens gezien te hebben.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

03. Caddo Lake (Film, 2024)

Speelduur: 103 minuten

Puntentotaal: 6

https://image.tmdb.org/t/p/w780/4KzRYE3cXTrRDCaMaci1knmEWTQ.jpg

Op de grens tussen Texas en Louisiana verdwijnt een achtjarig meisje op mysterieuze wijze rond het Caddo Lake. Hierdoor worden verdwijningen uit het verleden en een reeks sterfgevallen met elkaar in verband gebracht. De gebeurtenissen zullen de geschiedenis van een gebroken familie voorgoed veranderen.

Deze stond al een tijdje op mijn lijst. De sfeer was goed. Erg mysterieus en de locatie in het moeras was ook tof. Het is wel een film waar je heel goed bij moet opletten. Maar het plot stak goed in elkaar!

Beoordeling: 3,5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

04. Am I OK? (Film, 2022)

Speelduur: 86 minuten

Puntentotaal: 8

https://image.tmdb.org/t/p/w780/rzu9BVI9HqY5rG0Xq05ZhewdkYP.jpg

Lucy en Jane zijn vriendinnen voor het leven en denken alles over elkaar te weten. Op een dag geeft Jane te kennen dat ze in verband met werk Los Angeles voor Londen verruilt. Hierop onthult Lucy een lang bewaard geheim. Hun band wordt behoorlijk op de proef gesteld.

Vond dit wel een oke film. De band tussen Lucy en Jane eas mooi om te zien en ook de struggles waar Lucy mee rondloopt waren goed overgebracht. Op zich dus een prima film voor tussendoor.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

05. She Dies Tomorrow (Film, 2020)

Speelduur: 84 minuten

Puntentotaal: 10

https://image.tmdb.org/t/p/w780/dvy5CN6NlEvvHhFbNFLGwVlCzLu.jpg

Amy heeft opeens het voorgevoel dat ze morgen zal sterven, maar kan niet verklaren hoe ze dit weet. Haar vriendin Jane gelooft haar niet. Tot zij met hetzelfde gevoel wordt opgescheept en eveneens beseft dat morgen haar laatste uur is geslagen. Op wat weleens hun laatste dag kan zijn vatten de dames een bizarre reis aan.

Hmm... ja ik weet niet zo goed wat ik van deze film moet denken. Ik vond het erg wazig en uiteindelijk zit je nog met een heleboel vragen. Het acteerwerk was prima, maar het verhaal zelf... ik weet het nog steeds niet helemaal.

Beoordeling: 2,5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

06. The Hunger Games (Film, 2012)

Speelduur: 142 minuten

Puntentotaal: 12

https://image.tmdb.org/t/p/w780/zqAtFrTmauJGRbqrL0XoENa2eL.jpg

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

Eindelijk The Hunger Games gekeken! Deze stond al zolang op mijn lijst en nu kon ik 'm dan mooi meepikken. Ik vond het verhaal goed. Wel bruut dat kinderen elkaar moeten vermoorden. De special effects waren ook prima en ik ga dan ook zeker de rest van de films kijken! (Werd tijd )

Beoordeling: 3,5*

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

Alvast ook bedankt aan alexspyforever en John Milton om dit te organiseren.

1. We're All Going to the World's Fair (2021)

86 minuten

FTV (2 punten)

VS / Regie: Jane Schoenbrun

https://ca-times.brightspotcdn.com/dims4/default/79999e9/2147483647/strip/true/crop/1920x1080+0+0/resize/1200x675!/format/webp/quality/75/?url=https%3A%2F%2Fcalifornia-times-brightspot.s3.amazonaws.com%2Fba%2F21%2Fde6adb214fb6977f3bc164fb5376%2Fcopy-of-we-are-all-going-to-the-worlds-fair-additionalstill3.jpg

Van Jane Schoenbrun zag ik vorig jaar de film "I Saw the TV Glow" die samen met deze nu deel is van een conceptuele trilogie waarvan het laatste deel nog moet uitkomen.

"I Saw the TV Glow" was een film die mij fascineerde en zeker uniek was maar in de eerste instantie wist ik niet goed wat ik erover moest denken. Nadat ik meer las over de betekenis van die film klikte het en was ik absoluut fan en die film is mij ook bijgebleven.

"We're All Going to the World's Fair" is eveneens een film waar ik niet helemaal zeker ben wat ik erover voel, op zich al best leuk. Hier voel ik wel dat ik vanaf het begin meer mee ben over waar de film over draait. De film wijdt zich uit over de vroege internet en sociale media dat uiteindelijk in veel opzichten best anders was dan wat het momenteel is. Het gaat over eenzaamheid en het zoeken naar en het falen van om een connectie te vinden online. Voor een deel is het ook een coming-of-age film maar dan binnen het vroege internet, haast ontdaan van elke andere vorm van interactie. Het is een heel atmosferische film die zich haast volledig wijdt aan atmosfeer en het oproepen van bepaalde gevoelens en herinneringen. Het is een nichefilm over een rand fenomeen dat absoluut niet iedereen zal raken. Ik ben zelf ook niet helemaal uit hoe ik erover voelde. Ik bewonder Jane Schoenbrun wel voor interessant de film is voorgegeven als jij ziet hoe lelijk bv. Teams gespreken zijn en veel van internet, hoe saai dit soort films kunnen zijn. Ik ben alvast heel benieuwd naar de derde film.

Het is ook geen verassing dat de film blijkbaar best autobiografisch is. De film richt zich ook op dysforie in relatie met het internet. Interessant is dat tijdens het schrijven van het scenario tijdens een paddenstoelen trip kwam Jane tot de realisatie dat hun non-binaire zijn wat wel zeker meespeelde bij "I Saw the TV Glow" maar niet echt hier voor zover ik zie.

robertinho

• 1511 berichten
  • 2933 stemmen

1. Moonstruck (Film, 1987) - MovieMeter.nl

102 minuten

Ftv

Puntentotaal 2

https://criterion-production.s3.amazonaws.com/carousel-files/68b157ba221c800f267d7de477fe57d3.jpeg

"When the moon hits your eye like a big pizza pie, that's amoreeee!"

Johnny doet Loretta een huwelijksaanzoek. Zij zegt ja. Maar als de maan, groter dan ooit, boven New York staat, laat dit de Italiaanse familie niet onberoerd.

Cher was heel eigenzinnig en leuk. Iedereen praatte heerlijk aangezet New York Italiaans. Prima filmpje.

3 sterren.

Ps. Mijn toevoer van de meer kwaliteitsfilms die ik gepland had, is helaas tijdelijk afgesloten. Wees dus niet verbaasd als er nog de nodige troep voorbijkomt van mijn kant.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

OK al een aantal die hard van start gaan. Ik hou het bescheiden met 1 film gisterenavond gekeken. Ik probeer een beetje chronologisch te werken:

1. Prehistoric Women (Film, 1950)

74 minuten

FTV

https://64.media.tumblr.com/4f9b71de48691c710e10250ae08eb400/tumblr_pfxm73yTxp1qhdrjpo1_1280.jpg

Dames uit de oertijd die hun eigen stam oprichten om onder het juk van de dominante mannen te komen. En als ze een stel niet al te snuggere mannen tegenkomen die hun favoriete huisdier doden, nemen ze die gevangen. De rollen zijn dan omgedraaid. Charmant totdat een van de heren iets vindt om de rollen alweer te 'herstellen'. Nogal seksistisch en cliché eigenlijk en terecht in de vergeethoek beland.

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

Het begon al lekker - drie aardig lange recensies geschreven, maar toen per ongeluk het venster dichtgeklikt dus die ben ik kwijt. Dus jullie krijgen de kortere versies.

01. La Noire De... (Film, 1966)
Speelduur: 65 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/44000/44844.jpg?cb=1426146002

Vrij aardige, deprimerende en minimalistische film over de Senegalese Diouana, die terecht komt bij een Frans gezin. En dat blijkt geen succes - er is een continue miscommunicatie, de Franse vrouw des huizes behandelt Diouanaook als een stuk stront, ze komt nauwelijks het huis uit en Diouana vereenzaamt en pleegt uiteindelijk zelfmoord. Uiteraard ook allemaal bedoeld als allegorie voor de relatie tussen kolonisator en gekoloniseerde. Toch bleef de film vrij afstandelijk, ook door bijvoorbeeld de voice over die niet helpt om je echt in het verhaal te trekken.

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

02. American Honey (Film, 2016)

Speelduur: 163 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/438000/438324.jpg?cb=1659297793

Ik had een heel verhaal geschreven, maar mijn scherm met reviews heb ik per ongeluk afgesloten. Het wordt een kort verhaal dus. Sasha Lane doet het top in deze coming-of-age film waar de 18-jarige Star een soort van nieuwe familie vindt bij een groep rondreizende jongeren; de fascinatie en jeugdigheid straalt ervan af. Überhaupt een goed spelende cast. Toch vond ik de film wel écht overdreven lang voor een verhaal wat goed werkt als portret van Star, haar onorthodoxe groep die aan de rand van de samenleving staat, en het small town America waar ze doorheen reizen - maar waar verder ook niet heel veel plot in zit of veel in gebeurt. En uiteindelijk is bijna drie uur voor mij ook echt teveel van het goede voor deze niet bijzonder interessante mensen aan de zelfkant van de maatschappij, en hun kutmuziek. Toch over het algemeen heb ik best met plezier naar American Honey gekeken, ook vanwege de fraaie beelden van zowel de groep als van de VS. 3.5*

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Oh zo vreselijk als dat gebeurt, en je schrijfwerk opeens weg is…

Karma voor het magere zeventje voor AH, perhaps ?

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

03. The Tale (Film, 2018)
Speelduur: 114 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117219.jpg?cb=1529658138

Deze stond al een tijd op de watchlist, al wist ik eigenlijk niet zo goed waar de film over gaat. En het blijkt inderdaad een vrij serieuze film over een heftig onderwerp - kindermisbruik, de verwarde gevoelens van de tiener in kwestie, en hoe Jenny pas op vrij late leeftijd zichzelf hier echt mee confronteert. Goed geacteerd en het verhaal ontwikkelt zich ook op een interessante wijze, met vele flashbacks naar het verleden en ook vele gesprekken tussen de 13-jarige en de huidige Jenny. Ik kon lang niet altijd Jenny echt goed begrijpen, en laten we eerlijk zijn, dat kunnen veel mensen in de film (zoals haar moeder) ook niet. Sterke film, al ben ik nu wel toe aan iets luchtigers toe. 3.5*

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

John Milton schreef:

Oh zo vreselijk als dat gebeurt, en je schrijfwerk opeens weg is…

Karma voor het magere zeventje voor AH, perhaps ?

Hahah, een mooie zeven was eigenlijk een stuk hoger dan ik van te voren vreesde

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Kijk dan valt het wellicht eerder mee

Maar nu wordt het dus Charlie’s Angels of iets van die strekking, begrijp ik?

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

04. Freddy's Dead: The Final Nightmare (Film, 1991)

Speelduur: 89 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10002.jpg?cb=1547488752

Gelukkig zijn er ook vrouwen die horrorpulp maken, want daar was ik wel even aan toe. Vervolg nummer zoveel op Nightmare on Elm Street; goed is het niet (eerlijk gezegd vind ik het hele concept van Nightmare on Elm Street maar beroerd), maar redelijk vermakelijk wél en het is ook minder beroerd geacteerd dan sommige van de andere vervolgen die ik me kan herinneren. De flauwe one-liners van Freddie was ik op een gegeven moment wel een beetje klaar mee, en cheesy is dit alsnog wel, maar dit was vermakelijker dan mijn in alle eerlijkheid hele lage verwachtingen. 2.5*

Kondoro

• 11518 berichten
  • 2861 stemmen

Woland, ik heb dat ook een keer gehad. Sindsdien schrijf ik alles op in Word en kopieer dat vervolgens naar MoMe. Zo raak ik nooit een schrijfwerk kwijt.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

2. A Time for Burning (1967)

58 minuten

FTV (2 punten)

VS / Regie: Barbara Connell + Bill Jersey

https://images.ctfassets.net/m3qyzuwrf176/2AtiT9p6zhz85PpiNOFF0W/0e8fd460a223bd03ffa2efd3a2d37d11/_Dec17_TIME_FOR_BURNING_NFR1-banner.jpg?fm=webp&w=2000

A Time for Burning" is een fascinerende documentaire geproduceerd door de Lutheraan kerk over een Lutheraan minister die toenadering zoekt tot de lokale Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap. Geconfronteerd met de universele racisme van toentertijd (deze documentaire is geproduceerd kort na de officiële afschaffing van segregatie) wenst hij ontmoetingen te organiseren tussen zijn kerkgangers en kerkgangers van een Afrikaans-Amerikaaneense congregatie. Hij ziet de situatie van toen als religieus fout en zoekt naar een manier tot groei. Hij beslist als een ontmoeting tussen 10 leden van beide kerken als de kleinst mogelijke eerste stap.

Het fascinerende aan deze documentaire is hoe open mensen zijn en dat ze zichzelf niet beter proberen te voordoen dan ze zijn dat ze schuwen de moeilijke vragen niet. De oppositie tot zijn plan, attitudes en de reële kans dat hierdoor gelovigen de kerk zullen verlaten worden openlijk besproken. De angst tot geweld, ontwrichting van de maatschappij en verlies van de waarde van hun woningen etc. Dit wordt mogelijk gemaakt door de wil tot verandering, goedkeuring van de kerk zelf tot deze documentaire en filmmakers die religieus waren zelf. Wil tot verandering is een groot woord hier, er was openheid maar geen wil tot verandering en sommige spreken in de documentaire van terugval.

Dit waren allemaal zeer geladen onderwerpen toen en dat blijven zij tot vandaag de dag. Het mooie en hoopvolle hier is de wil tot een dialoog tussen mensen wiens standpunten vaak ondragelijk kunnen zijn voor mensen. Verandering komt er niet echter op het einde want dit is de realiteit nou eenmaal maar er is iets hoopvol aan de mogelijkheid tot dialoog, het laatste is niet altijd een zekerheid. Die noodzaak blijft er vandaag de dag waar wij in zoveel discussies verzanden zonder ooit onze standpunten te herzien. Verandering is van alle tijden en is altijd heel moeilijk maar dialoog blijft een noodzaak. Als jij zelf in staat bent tot verandering en effectief veranderd dan wordt het verleidelijk om te denken dat anderen dit ook makkelijk kunnen doen.

Meerdere bronnen vermelden Bill Jersey als de regisseur maar Barbara Connell wordt ook vaak aangeduid als een mede regisseur. Is haar inconsistente vermelding een kwestie van vrouwen die vaak geen erkenning voor hun werk kregen of was haar rol hier minder aanzienlijk. De productie was ook heel klein (3 mensen) dus mogelijk deed iedereen elke job voor een deel. Ik vindt hier geen informatie over dus enkel speculatie blijft over.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

3. Drylongso (1998)

86 minuten

FTV (2 punten)

VS / Regie: Cauleen Smith

https://s3.amazonaws.com/criterion-production/editorial_content_posts/hero/8236-/8TUNNSsTCpKUaVXqHXkbLTiwONHIN7_original.jpg

In de jaren 1980s waren er amper Afrikaan Amerikaanse filmmakers en nog minder vrouwelijke Afrikaan Amerikaanse filmmakers in de VS. Hun vertegenwoordiging in de media was sensationeel of moralistisch, focuste volledig om misdaad, armoede etc. en vertegenwoordigde zelden hoe zij zichzelf zagen. Drylongso kwam 7 jaar na het fenomenale "Daughters of the Dust" dat de eerste film met theatrale distributie gemaakt door een Afrikaan Amerikaanse vrouw ooit was in de VS. In de tussentijd was er niets, Drylongso won prijzen op festivals maar kreeg nooit distributie en verdween totdat hij remastert werd in 2022 pas.

Cauleen Smith werkte in een gratis kliniek in de jaren 90 en was uitgeput door de eindeloze cyclus van Afrikaan Amerikaanse mannen die doodgingen of in de gevangenis belanden en vrouwen die vrouw zwanger werden en in de armoede terechtkwamen. "Drylongso" schuwt deze feiten niet maar presenteert zij anders, het heeft een heel 1990s DIY esthetiek en omzeilt clichés en voelt voorzichtig optimistisch aan. Het is niet perfect en soms beetje vertederend amateuristisch maar het is interessant hoe er totaal andere dingen gedaan worden met gegevens van hood films, coming-of-age en zelfs seriemoordenaar films. Mensen slagen in hier om met waardigheid hun eigen lot in hun handen te nemen. Een zeer interessante deels tijdscapsule van 1990s DIY filmmaken. Op het einde was ik wel een beetje vertederd en gewonnen door deze film.

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

05. Wonder Woman (Film, 2017)
Speelduur: 141 minuten
Puntentotaal: 10

https://www.moviemeter.nl/images/cover/335000/335153.jpg?cb=1672307362

Ik was al tijden wel een beetje klaar met superheldenfilms. Nu zijn The Batman-achtige films meer aan mij besteed dan dit soort 'god(in) uit een mythisch land komt in onze wereld terecht' (zie ook Aquaman, Thor, Black Panther) geneuzel, maar goed, in het kader van de vrouwelijke-regisseurs-challenge toch Wonder Woman maar eens opgezet. Gal Gadot is een prachtige vrouw, maar zowel het verhaal als de setting van een Griekse godin (en god) in de Eerste Wereldoorlog konden me absoluut niet bekoren. Veel niet zo boeiende actiescenes, een slap plot, en vooral de tenenkrommende humor over hoe een Griekse godin zich gedraagt in het Engeland van ruim een eeuw geleden. Ik heb twee uur lang onaangedaan naar het scherm en af en toe naar m'n horloge gekeken. Want zoals het een superheldenfilm betaamt duurt het ook een uur te lang. 1.5*

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

Zo ik zal mijn geziene films dan ook eens posten; zo snel als sommige ga ik (nog) niet, doe het rustiger aan

1. Bystanders (2024) - IMDB 1,5/2*

Regisseuse : Mary Beth McAndrews

82 minuten

FTV : puntentotaal 02

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BODA2ZGZjOWYtZmQ2ZC00M2FiLWI0ODItZmNiZGMyNzMyMmIyXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

“… good old-fashioned whore hunt.”

Regisseur Mary Beth McAndrews is hoofdredacteur van de horrorfilm-site Dread Central Voor iemand die zich bezig houd met het schrijven over horror valt dit toch wel erg tegen! Dachten de makers nu werkelijk om een verkrachting-/wraakfilm te combineren met Dexter, zonder schokkende effecten en gruwelijke wraak? Tja als wraak-gedreven horrorfilm slaagt dit niet! Drie meiden spreken af met drie rijke studentenjongens in een hutje in het bos...een leuke avond, verandert voor de dames al snel in een nachtmerrie. De eerste twintig minuten zijn rampzalig amateuristisch en de schokkende gebeurtenis die alles in werking moet zetten, is volledig buiten beeld. Tja daarna wordt het ietsepietsje beter De schurken krijgen namelijk wel een ​​pijnlijke dood maar ook nu is er veel buitenbeeld en is het bloed erg spaarzaam. De nachtelijke bosscènes zijn dan weer wel opvallend goed gefotografeerd voor een low-budgetfilm. Helaas was er hier heel weinig plezier en vermaak te vinden, maar gelukkig was deze gebrekkige lowbudgetfilm wel kort.

https://mbmcandrews.com/wp-content/uploads/2024/10/20230725_bystanders_bts-79.jpg?w=1024

Filmografie/ Biografie; Mary Beth McAndrews is hoofdredacteur bij horrorfilmsite Dread Central, Uitvoerend producent van horrorfilms; The Jester (2023) 3* en Last Night at Terrace Lanes (2024) 3* Bag of Lies (2024) Ghost Game (2024) 3,5* en dit was haar eerste speelfilm.

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

2.Orlando (1992) 3/3,5*

Regisseuse : Sally Potter

93 minuten

FTV : puntentotaal 2 +2 =04

https://www.cineart.be/images/cropped/13241-1600x700.jpg

Weet niet zo goed wat ik nu moet met deze historische fantasie...acteerwerk, muziek (hé dat was Jimmy Somerville van Bronski Beat), weelderige locaties en kostuums en verdere productiedesign zijn top! De scènes van de Thames-wintermarkt, het Ottomaanse Rijk en Victoriaanse tijd zijn om door een ringetje te halen. Echter meanderede het maar een beetje aan. Volgens dit verhaal krijg de mannelijke edelman Orlando, de vraag van de stervende Elizabeth I. om te blijven zoals hij is. Als hij later weigert oorlog te voeren veranderd hij in een vrouw. Ook dit was beetje veilige overgang want mannelijke Tilda Swinton is niets anders dan vrouwelijke Tilda Swinton. Of ze nu een pofbroek of een jurk draagt. Men had hier beter voor een veel grotere verandering kunnen gaan (maar ja wie ben ik?) Misschien dat het lastig is om een Virginia Woolf-verhaal te verfilmen en de film ziet er goed en geslaagd uit maar persoonlijk had ik gehoopt op iets meer pit.

https://britishcinematographer.co.uk/wp-content/uploads/2023/11/Sally-Potter.jpg

Filmografie/ Biografie; Sally Potter verliet op 16-jarige leeftijd de school om een ​​carrière als regisseur te beginnen. Ze volgde later een opleiding tot danseres en choreograaf en zong in verschillende bands. Uiteindelijk won Potter precieuze prijzen als kunstenaar en als theater- en filmregisseur Jerk (1969, kort), Play (1970, kort), Hors d'oeuvres (1971, kort), Thriller (1979, kort), The Gold Diggers (1983), The London Story (1986, kort), I Am an Ox, I Am a Horse, I Am a Man, I Am a Woman (1988, doc), Orlando (1992), The Tango Lesson (1996), The Man Who Cried (2000), Yes (2004), Rage (2009), Ginger and Rosa (2012) The Party(2017) The Roads Not Taken (2020)

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

3. Not Wanted (1949) 3/3,5*

Regisseuse : Ida Lupino

91 minuten

FTV : puntentotaal 4 +2 =6

https://kinolorber.com/userFiles/uploads/films/not-wanted/notwantedsally.jpg

Na een breuk met Warner Brothers in 1947 richtte Ida Lupino samen met haar man het onafhankelijk productiebedrijf "The Filmmakers" op. De eerste film die werd geproduceerd was deze maar doordat regisseur Elmer Clifton een hartaanval kreeg, nam Ida Lupino, die mee aan het scenario had geschreven de regie over. Ondanks dat ze Not Wanted had afgemaakt, wilde Ida Lupino er geen credits opstrijken. Het is echter onmogelijk om haar los te koppelen van deze filmproductie, aangezien ze in alles er een grote invloed op had. Net als sommige van Lupino's latere films, behandelt het op aangrijpende wijze een onderwerp dat in de meer conservatieve naoorlogse samenleving een groot taboe was, namelijk ongehuwde moederschap en ongewenste zwangerschap. Vaste hoofdrolspeelster, Sally Forrest, speelt de jonge Sally Kelton. Na de oorlog weigerden vrouwen zich terug naar de traditionele norm te conformeren dus Sally is niet gelukkig met het leven van en bij haar ouders en na een conflict ontvlucht ze het huis. Onnodig te zeggen dat de situatie van kwaad tot erger gaat en het nogal triest verhaal is. De scènes meer aan het einde zijn flink aangrijpend. Ik heb inmiddels alle films die Lupino heeft geregisseerd gezien, en zijn alle goed gemaakt spreken op een of ander manier mij enorm aan en zijn ook vrij uniek voor hun tijd.(en zelfs nu)

https://media.vanityfair.com/photos/5d8e3b266942f00008b534aa/master/w_1920,c_limit/Ida-Lupino.jpg

Filmografie/ Biografie; Ida Lupino wordt algemeen beschouwd als de meest prominente vrouwelijke filmmaker die in de jaren vijftig werkte tijdens het Hollywood-studiosysteem. Met haar onafhankelijke productiemaatschappij schreef en coproduceerde ze verschillende films met een sociale boodschap en werd ze de eerste vrouw die een film noir regisseerde Ook regisseerde ze meer dan 100 afleveringen van televisieshows in verschillende genres en was een bekend actrice in vele films Overleed op 77-jarige leeftijd aan een beroerte tijdens haar strijd tegen darmkanker. RIP

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

4. Harlan County, U.S.A. (1976)

103 minuten

FTV (2 punten)

VS / Regie: Barbara Kopple

https://zintv.org/wp-content/uploads/2021/02/aaa-900x510.jpg

"The cameras probably saved a bunch of shooting. I don't think we'd have won it without the film crew. If the film crew hadn't been sympathetic to our cause, we would've lost. Thank God for them; thank God they're on our side." Jerry Johnson (een van de stakers).

Sterke woorden en Harlan County, U.S.A. is een hevige documentaire met een hoge directe cinema gehalte en veel lokale muziek. Deze documentaire handelt over de staking van arbeiders van de 'Brookside Mine' in Harlan Country in Kentucky dat een jaar duurde. Er zijn veel meningen over staken maar de omstandigheden waarin deze mensen moesten werken zijn afschuwelijk en hetzelfde kan gezegd worden over hun verloning. Hier wordt het overduidelijk hoe oneerlijk de maatschappij pas is, de bazen vermoorden vakbondsleiders en stakers en geraken er gewoon mee weg. Gerechtelijke systeem en de politie staan dan ook zoals altijd aan de kant van de machthebbers en werken om de bestaande situatie in stand te houden. Op een bepaald moment legt de baas zelfs uit dat in de mijnen stoflong niet veroorzaakt en daarom geen medische dekking voor geven, hallucinant gewoon. Opvallend hier is ook dat de rol van de vrouwen mooi aan bod komt wat vaak over het hoofd gezien wordt, dit kan jij toeschrijven aan het feit dat de regisseur een vrouw was. Zeer krachtig en aangeraden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.