The Hunger Games (2012)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Ross
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Elizabeth Banks

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

avatar van Humphrey
Een van de vreselijkste miskleunen die ik ooit zag. Wat een infantiele bedoening, overacteren en gebrek aan acteertalent wisselen elkaar af. Boordevol clichés die ons moeten doen geloven dat ondanks alle ellende, het toch goed vertoeven is in de States, ook in deze waardeloze science-fiction prent. Nee, de film kon mij echt niet boeien. Ordinaire gevechten zoals er dertien zijn in een dozijn en waarvan het eindresultaat al gekend is bij het begin van de film.

Deze film heeft bij mij zijn faam geen moment kunnen waarmaken. Nog afgezien van het volkomen ridicule concept heb ik niet één gedenkwaardige scène voorbij zien komen. Een zeer matige film, Jennifer Lawrence onwaardig.

Ik vind deze film nog steeds gruwelijk. Kinderen die kinderen vermoorden. Aan de reacties te lezen is er te weinig bloed gevloeid, vind ik best wel een beetje zorgelijk eigenlijk. Ik weet nog in de bios dat het echt indruk op me had gemaakt en dat doet het nog steeds. Jennifer is altijd nog een juweeltje om naar te kijken.

avatar van Peter Pan
Nu pas voor het eerst deze film cyclus gekeken en ik denk dat, dat een klein voordeel is, omdat er al genoeg over te horen en lezen was.
Hierdoor kreeg ik meer begrip voor het in eerste opzicht onsamenhangende, langdradige en iets wat saaie begin.

Doordat ik nu wat voorkennis had, kon ik de uitgebreide voorbereiding voor het toernooi wel waarderen, wetende dat er nog 3 delen van ruim 2 uur klaar lagen.

Het is wel erg duidelijk waar in eerste instantie de inspiratie vandaan komt. Voor de kenners: Who loves you, and who do you love? ..... Yes..!

Het concept en de setting zijn aantrekkelijk, erg futuristisch maar toch ook gedeeltelijk ouderwets (iets wat Romeins) in sommige scènes. En survival of the fittest doet het altijd goed.

Voor mijn gevoel heb ik in de hele cyclus toch wel wat invloeden van andere films voorbij zien komen, maar dit maakte het wel een goede film.
Deel 2 is meer van hetzelfde, Muckingjay p1 is veelal voorbereiding op Muckingjay p2 en deze maakt het verhaal echt af.

Geen hoogstaand acteerwerk of veel vernieuwde dingen, maar bij elkaar (en achter elkaar) maakt deel 1 t/m 4 toch een goed verhaal!
Ook altijd leuk om veel bekende en grote acteurs en actrices terug te zien uit grotere films en series (24, Homeland, Prison Break, GOT) en natuurlijk Lenny Kravitz.