The Hunger Games (2012)

3,30

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Ross
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Elizabeth Banks

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

944 BERICHTEN 135 MENINGEN
avatar van IH88
“I volunteer! I volunteer! I volunteer as tribute!”

The Hunger Games blijft voor mij toch de standaard als het gaat om young adult films/boeken. Je hebt de Twilight films, de Divergent reeks en de Maze Runner trilogie maar de Hunger Games films (zeker de eerste twee) zijn toch van een ander niveau. Dat komt op de eerste plaats natuurlijk door Jennifer Lawrence die fantastisch gestalte geeft aan Katniss Everdeen. Lawrence heeft het acteertalent en het charisma om zo’n hele film op haar schouders te nemen en boven het gemiddelde te doen uitstijgen. En je gelooft direct dat zij zou kunnen overleven in zo’n arena waar maar één persoon levend uitkomt. Ze is stoer, kan erg goed met haar pijl en boog overweg en is net even wat slimmer dan de andere deelnemers.

De film heeft even de tijd nodig om alle personages te introduceren maar wanneer Katniss en drieëntwintig andere “uitverkorenen” echt de arena in moeten om deel te nemen aan de Hunger Games wordt de spanning langzaam opgevoerd. The Hunger Games moet ook de jonge kijkers aanspreken maar toch zijn de gevechten goed gefilmd en is de sfeer lekker naargeestig en ijzingwekkend. Er mag niet te veel bloed vloeien maar regisseur Gary Ross maakt er gelukkig geen exclusieve film voor tieners van en ook de wat oudere kijker komt aan zijn trekken. Naast Lawrence zijn ook Stanley Tucci, Elizabeth Banks en Woody Harrelson goed op dreef. En een schmierende Donald Sutherland is altijd een genot om naar te kijken. Dit eerste deel is een goede introductie van de grauwe wereld van Panem.

MaartenTuinstra
Goed genoeg.

De boeken wisten me meer mee te slepen, maar dit eerste deel heeft uiteindelijk een aardige vervolg gekregen. Vooral door de acteerprestaties, die me meevielen, en het leuke verhaaltje. De opbouw duurt weliswaar lang, maar verveelt weinig. De actie is helaas nogal schokkerig in beeld gebracht, niet echt mijn smaak, het lijkt wel steeds vaker te gebeuren. Neemt niet weg dat ik dit een van de betere van de vier films vond.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Hunger Games is een film waarbij de verwachting direct hoog zijn. Het hele concept van een arena waarin het concept van survival of the fittest de overhand heeft.
Het struikelblok van sommigen omtrent de trage opbouw, was voor mij niet geheel van toepassing, aangezien uitleg gewoonweg nodig is. Hetgeen mij voornamelijk irriteerde, waren de compleet achterlijke beslissingen die af en toe gemaakt werden en de onlogische gebeurtenissen die plaatsvonden. Zo moet gedacht worden aan de tassen van van elk district die door de spelers gepakt konden worden. Om de een of andere reden pakt iedereen slechts zijn eigen tas. Ook was de samenwerking tussen Peeta en de andere spelers vreemd. Bovendien was de beslissing om maar naast een boom te gaan slapen, omdat Katniss in een boom zat, ook belachelijk. Ook het feit dat Katniss de eerste persoon was in 74 jaar die zich in district 12 als vrijwilliger opgaf, vind ik zeer ongeloofwaardig.
Wat uiteindelijk de film voor mij verpest heeft, was de implicatie dat het spel oneindig zou duren, doordat mensen konden sterven aan uitdroging, infected etc., maar uiteindelijk werd het spel bruut afgekapt door gekke honden het veld in te sturen. Daarbij komt dat sterven door infecties onmogelijk was, want als je een wond had, kreeg je een medicijn aan een parachuutje.
De acteerprestaties waren verder wel prima, maar vond het persoonlijk niet echt hoogstaand.

avatar van erik1977
Eerste keer dat ik hem zag vond ik het niet veel soeps, maar nu na herziening is mijn waardering toch iets de lucht in gegaan. De rest ook maar eens uitchecken.
Scheelt ook uiteraard dat ik een groot fan van jennifer Lawrence ben

avatar van Ajax&Litmanen1
Nu alle films uit zijn gekomen ga ik deze serie ook maar eens bekijken. Het spreekt me niet echt aan, maar volgens mij is dit een populaire franchise en die wil ik ook eens gezien hebben.
Ik heb een paar jaar terug wel deze eerste film eens gekeken (1,5*, vreselijk), maar daar bleef het ook bij.

Helaas is het een jaar of 4 later nog altijd net zo vreselijk. Het is zo vreselijk oninteressant, langdradig (god why......bijna twee en een fucking half uur voor deze Battle Royale puberkloon) en saai. Wat me wel wat beter is bevallen is de aanloop naar de Hunger Games toe. Dat ging nog wel. Maar eens het zover is blijft er heel saaie actie over. En Jennifer Lawrence, heus geen slechte actrice, weet er ook weinig van te maken. Misschien moest ze nog groeien in haar rol en is dit in de andere delen beter, maar hier acteert ze bleekjes. Gelukkig lopen er nog acteerkanonnen a la Donald Sutherland rond om het allemaal wat verdraagzaam te houden.

Zucht. Nog 3 vervolgdelen te gaan.

1,5* stonden en blijven staan.

avatar van K. V.
Deze eens her bekeken en 'k blijf het toch een goeie film vinden. De film heeft een goeie opbouw en je leert zo de personages goed kennen. De film bevat voldoende actie, maar er is ook voldoende ruimte voor verhaal.
De cast deed het prima en kwam overtuigend over. Visueel was het ook dik in orde.
Leuk om deze nog eens terug gezien te hebben en blijf het een aanrader vinden.

avatar van SmackItUp
Enkele jaren geleden gezien, dus het was tijd voor een herziening.

En het blijft een lekkere film. Het verhaal is flinterdun, zonder echte subplotjes of what so ever, maar het is absoluut een goed opbouwend geheel. Je bent constant benieuwd naar het verdere verloop, met name naar de werkelijke games, en dit stelt niet teleur. Behalve dat het dramatische aspect wel wat minder had gemogen, dit was bij tijd en wijle wat langdradig. Hier had ik liever wat meer actie gezien. Tevens kwam het soms wat afgeraffeld over, wat betreft het wegvallen van de deelnemers. Al met al een dikke 3,5*.

avatar van KarinaMartina
Voor mij te duister, te onrealistisch, teveel neppigheid erin. Ik ben niet zo van dit soort films maar omdat iedereen lovend is in mijn omgeving ben ik gaan kijken. Na een halfuur maar weer uitgezet. Niet alleen het genre spreekt mij niet aan, tot zover vond ik het saai. Als je door kijkt wordt het ws spannend maar ik wil graag geboeid worden vanaf het begin en niet 1/3 van de film doorbijten.

Een Nee van mij.

avatar van job98
Ondanks dat ik de boeken niet heb gelezen, zie je toch duidelijk kenmerken in de film die hoogstwaarschijnlijk een grote rol in het boek speelden, maar in de film niet goed naar voren kwamen. Een voorbeeld is de situatie van de moeder. Dit is slechts een aanname ik kan het uiteraard mis hebben. Desondanks een sterk, origineel verhaal. Fantasy is toch altijd weer een gewaagd genre dus grote lof voor deze film. Het decor, effecten en de sfeer was goed en je leefde erg mee.

De acteurs zijn zeer goed geselecteerd. Jennifer Lawrence en Josh Hutcherson vertonen zeer goed acteerwerk.

''the Hunger Games'' is heel goed geregisseerd, geacteerd en bedacht naar de boekenreeks van Suzanne Collins en is zeker de moeite waard.

*3,5

een hele mooie film.heb de boeken niet gelezen. maar heb me prima vermaakt.heb ze ook zeker in mijn verzameling films.ja een mooi begin van de reeks.

avatar van Tom-Hanks
Tegenvallende film vond ik. Misschien komt dat omdat ik het boek eerst gelezen had.
Het verhaal gaat over de hongerspelen. Spelen op leven of dood, letterlijk! Normaal moet je de angst en spanning zien bij de personages, maar Katniss doet alsof ze zorgeloos door haar tuin ronddwaalt. Daarnaast concentreert de regie zich meer op de gevoelens en emoties van de personages in plaats van het bloedstollende spel. Voor de rest zit het vol clichés.

avatar van Fisico
Dergelijke tienerfilms zijn eigenlijk niet aan mij besteed en het heeft dan ook tot nu geduurd tot ik hem zag (omdat hij op TV was afgelopen week). Het idee zit al bij al goed, maar is dramatisch uitgewerkt. De opbouw was aanvankelijk in orde. Er is wat duiding hoe the hunger games ontstaan zijn en er is ruimte voor de voorbereidingen op de spelen (sfeerschepping). Er was wel een duidelijke 'honger' of verwachting bij mezelf naar de effectieve start. De aanloop creëert duidelijke spanning bij de kijker: een gebied waar jongeren met of tegen hun zin een strijd leveren op leven en dood.

Vanaf dan valt het allemaal een beetje in het water. De jacht, het doden, het opsporen van concurrenten was saai of zelfs amper uitgewerkt. Vanaf dan stapelden de clichés zich op en nam de film een loopje met zichzelf. Ik vond het ook flauw dat regels gedurende het spel ineens golden en nadien terug ingetrokken werden. Het was allemaal voorspelbaar en de evidente romance kon natuurlijk niet uitblijven. De film wil "gruwelijk" overkomen, maar blijft steken in softe nietszeggende actiescenes (moet wel als je K12 toelaat). Het kwam de geloofwaardigheid echter niet ten goede. Jennifer Lawrence zette een behoorlijke prestatie neer. De rest vond ik minder. Hier en daar wat vreemde hiaten in de film (het feit bvb dat men kon sterven aan uitdroging, uitputting of infecties kwam niet echt aan bod).

Het idee is aardig: een Romeins gladiatorgevecht verplaatst naar een futuristisch dictatoriaal Amerika met een futuristische decadente elite en een gladiatorgevecht tussen uitgebuite burgers met televisie, sponsoren en spelcomputerelementen. Het idee heeft ook een zekere geloofwaardigheid en dus relevantie.

Maar het idee c.q. het boek (ik heb het niet gelezen) is in de film erg slecht uitgewerkt: de film is traag, langdradig, saai (er gebeurt weinig en het wordt eigenlijk nergens spannend), goedkoop (ongeïnspireerd), clichématig en voorspelbaar (de moreel goede winnen uiteraard het gevecht) en de acties zijn ongeloofwaardig.

avatar van Bud Spencer
Saaie 1e helft van de film. Daarna een paar goeie actie scenes, maar afgewisseld met mierzoet en ongeloofwaardig sentiment. Alles zag er filmisch wel goed uit en het acteerwerk was redelijk.