The Hunger Games: Catching Fire (2013)

3,41

Actie / Avontuur

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Liam Hemsworth

Na haar overwinning in de 74ste Jaarlijkse Hongerspelen met haar metgezel Peeta Mellark is Katniss Everdeen veilig naar huis teruggekeerd. Deze overwinning betekent echter dat ze opnieuw weg moeten en hun familie moeten achterlaten om op een 'Overwinningstournee' doorheen de districten te vertrekken. Onderweg merkt Katniss dat een opstand op til is, maar de Hoofdstad is nog steeds aan de macht wanneer President Snow de 75ste Jaarlijkse Hongerspelen voorbereidt - een wedstrijd die Panem voorgoed kan veranderen.

474 BERICHTEN 72 MENINGEN
avatar van J.Ch.
geplaatst: 22 november 2015, 13:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In voorbereiding op het laatste deel van de serie heb ik ook Catching Fire nog maar eens gekeken. The Hunger Games heeft een tweede kijkbeurt prima doorstaan, en gelukkig geldt hetzelfde voor dit tweede deel. Misschien vind ik ‘m zelfs wel beter dan de eerste nog.

De dingen zijn veranderd sinds Katniss en Peeta de Games overleefden. Dat ze beiden zo hun trauma’s en nachtmerries hebben is niet verrassend, wat wel verrassend is, is het verloop van de relatie tussen de twee. Misschien is het voor Katniss wel te pijnlijk om door Peeta steeds te worden herinnerd aan wat ze hebben meegemaakt en negeert ze hem daarom zo veel mogelijk. Aan de andere kant, zodra het erop lijkt dat Peeta in gevaar zou kunnen komen springt ze voor hem in de bres. En later, als Peeta tegen het krachtveld oploopt en bijna het loodje legt, valt er niet te twijfelen aan de oprechtheid van Katniss’ volslagen paniek. Mooie scène is dat.

Katniss’ besluiteloosheid waar het gaat om kiezen tussen Gale en Peeta, en het meermaals van gedachten en gedrag veranderen, is niet altijd begrijpelijk, maar volkomen geloofwaardig. Katniss is net een mens, die is niet altijd volledig te doorzien, maar soms begrijpen we haar juist eerder dan zijzelf. Dat Katniss met dit gedrag wegkomt is onder meer te danken aan de uitstekende prestatie van Jennifer Lawrence. Daarnaast kan Katniss er ook niet zoveel aan doen; ze schijnt in het geheel nogal moeite te hebben met emotieregulatie. De scène tegen het eind, als Katniss zich vol woede op Haymitch stort, is een van mijn favorieten. Ze is sterk, zowel fysiek als mentaal, maar is nu machteloos en stort ineen. Niet voor lang echter, het laatste shot laat meer dan duidelijk zien dat ze zint op wraak.

Maar voor dat laatste shot gebeurt er natuurlijk nog veel. Er wordt gelukkig voldoende tijd besteed om het leven na het winnen van de Games te laten zien, evenals de opstand die aan het broeien is. Katniss’ nieuwe rol als beroemdheid past haar helemaal niet, en al snel wordt duidelijk dat ze de dingen niet meer in de hand heeft. En dan komen de Games weer terug… Toch voelt het nauwelijks als een herhaling van zetten. Omdat dit geen onschuldige kinderen zijn maar opstandige volwassenen die zich al in de arena hebben bewezen, krijgen de spelen een stuk donkerder tintje. De arena is ook anders, met inventieve nieuwe kwellingen. Ik vond de apen oprecht eng, maar de Jabberjays zijn beter bedacht. De Games verlopen duidelijk anders – andere tributen scharen zich aan Katniss’ zijde en offeren zich zelfs voor haar op, wat een aantal indrukwekkende scènes oplevert. Er is duidelijk wat aan de hand, en je voelt Katniss’ frustratie omdat zij als enige niet lijkt te weten wat.

Er komen in dit tweede deel een boel interessante personages bij: Heavensbee, Johanna, Beetee en mijn favoriet Finnick (een mooi gelaagd personage voor een bijrol!). Ook de bekende bijrollen zijn weer uitstekend neergezet, waarbij ik deze keer vooral Woody Harrelson positief vond opvallen. De actie en de effecten zien er goed uit, de muziek draagt bij, evenals de kostuums. Het werkt gewoon allemaal.

Net iets anders, net iets donkerder, net iets volwassener dan het eerste deel. Net iets meer boeiende personages, net iets meer conflict, net iets ingewikkelder. Het wordt alleen maar beter. Op naar het volgende deel!

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 19 december 2015, 08:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vreselijk en naar mijn mening veel slechter dan de eerste Hunger Games-film.

Waar ik me nog niet zo ergerde bij de eerste Hunger Games - wellicht omdat ik toen minder kritisch was en geëvolueerd ben als filmkijker en meer geduld had om de film te zien 'ontploffen' wat er weliswaar ook in een veel zachtere versie dan verwacht kwam en waar ik toen het begrip kreeg waarom deze film bij de meisjes zo populair is - had ik dat veel meer bij deze film.

Ik vond de eerste 90 minuten totaal niet interessant. Ik vond de setting, costume design, redenen van de personages allemaal compleet ongeloofwaardig en de toevalligheden stapelden zich op. Ook vond ik het wat raar hoe er omgegaan werd met de verderlopende verhaallijnen van de eerste Hunger Games.

Wat we verder dan in het laatste uur te zien krijgen is een herhaling van de eerste Hunger Games - hetzij in iets donkere versie wel. Als tot slot van rekening Peeta dan nog eens geveld wordt door iets (een soort wall?), en die gereanimeerd moest worden, hoopte ik eigenlijk dat die dood zou gaan zodat er toch nog eens iets onverwachts en leuks zou gebeuren, maar natuurlijk - hoe toevallig toch - komt hij weer tot leven. Het toont maar eens aan hoe weinig inlevingsvermogen ik heb in de personages die vooral op uitwerking (script) enorm tekortschieten. Ook vind ik de acteerprestaties vrij zwak. Jennifer Lawrence is een mooie en knappe vrouw, en kan ongetwijfeld wel goed acteren, maar dat zie ik dus te weinig in deze film.

Ik weet niet of ik nog zoveel zin heb in de Mockingjay vervolgen, waarvan het script nog eens in twee delen is opgesplitst. Ik kan me best wel eens vermaken met een blockbuster, het hoeft niet altijd serieus te zijn, maar deze film schiet gewoon op elk vlak tekort. Een Batoru Rowaiaru [Battle Royale] kan er dan wel weer in, hoewel die zijn mankementen ook kent. Maar die is toch stukken vermakelijker dan deze eerste twee films uit de Hunger Games-franchise.

geplaatst: 26 december 2015, 03:17 uur [permalink]
Na het waardeloze eerste deel was ik er eigenlijk wel klaar mee maar men beloofde mij beterschap. Het is inderdaad wel wat beter maar nog steeds oersaai en te langdradig. Wederom vinden er gebeurtenissen plaats die nergens over gaan. Ik blijf mij verbazen over de hoge waarderingen die deze reeks krijgt.

geplaatst: 20 januari 2016, 22:32 uur [permalink]
Vanavond op tv..Ben aan het opnemen...maar kijk af en toe. Commentaren hier gelezen. Ik ben overtuigd: Baggerfilm, ....ook wat ik af en toe zie.. Volkomen oninteressante film .Stoppen en wissen. Tnx Moviegluurders.

avatar van Rujar
geplaatst: 21 januari 2016, 11:42 uur [permalink]
De drama in de film is echt matig uitgewerkt, maar de film blijft wel boeiend genoeg om helemaal uit te kijken. Het is best vermakelijke televisie.

geplaatst: 25 januari 2016, 12:06 uur [permalink]
Best vermakelijk allemaal. In vind de film er best goed uit zien, er wordt acceptabel geacteerd. Rekening er mee houdende dat de film lichter van toon is dan bijvoorbeeld Battle Royal (Persoonlijk vond ik die maar zozo) dan kijkt de film heel redelijk weg. Gewoon blockbuster amusement, biertje en een bakje popcorn er bij en kijken maar.

avatar van IH88
geplaatst: 13 februari 2016, 14:46 uur [permalink]
“People are looking to you, Katniss. You've given them an opportunity. They just have to be brave enough to take it.”

Eigenlijk is Catching Fire een kopie van het eerste deel maar ik vind hem eigenlijk op alle onderdelen sterker dan zijn voorganger. Blikvanger blijft Jennifer Lawrence die hier weer een ongelooflijk sterke prestatie neerzet en overtuigd in elke scene. Door een groeiende opstand onder de bevolking besluit President Snow nieuwe Hunger Games te organiseren met deze keer de winnaars van alle Hunger Games die het tegen elkaar op moeten nemen. En weer kan er maar één deelnemer het overleven.

De wat duistere en grauwe wereld van Panem wordt door regisseur Francis Lawrence perfect tot leven gewekt en ook de arena waar de "uitverkorenen" tegen elkaar moeten vechten ziet er schitterend uit. Maar de sfeer is net wat naargeestige dan in het eerste deel en met de winnaars van de vorige Hunger Games heeft Katniss sterkere en vaardigere tegenstanders dan in het eerste deel. De balanceeract die Francis Lawrence moet uithalen met het aanspreken van zowel een jonger als ouder publiek is weer grandioos gedaan en ik denk dat iedereen wel kan genieten van deze film. Ik blijf het een probleem vinden dat de mannelijke acteurs (Liam Hemsworth en Josh Hutcherson) wel zwaar achterblijven ten opzichte van Lawrence en nauwelijks overtuigen. Het is aan Lawrence te danken dat de opbloeiende liefde tussen Katniss en Peeta nog een beetje geloofwaardig is. Maar Donald Sutherland, Woody Harrelson, Stanley Tucci, Philip Seymour Hoffman, Sam Claflin en Elizabeth Banks zijn allemaal geweldig op dreef en hebben zichtbaar lol in het spelen van hun kleurrijke rollen. Catching Fire is wat donkerder en spannender dan zijn voorganger en in allerlei opzichten een betere film. En dat gebeurd niet vaak.

MaartenTuinstra
geplaatst: 10 maart 2016, 18:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Betere actie, maar een flauw eind.

De cast blijft uitstekend voor een Young Adult en het verhaal is nog steeds leuk bedacht. Jammer dat de nadruk soms te veel op het jurkgebeuren ligt. De actiescènes werden gelukkig minder schokkend in beeld gebracht. Het eind, waarin alles vooropgezet bleek, vond ik bijzonder flauw, maar dat zal smaak zijn. Voorlopig blijft The Hunger Games-reeks nog de moeite waard.

avatar van N00dles
geplaatst: 21 maart 2016, 22:10 uur [permalink]
Boek 1 gelezen, film 1 gezien en nu was het toch eindelijk eens tijd voor deel 2 (en binnenkort 3.1 en 3.2).

Om maar met de pluspunten te beginnen: de cast heeft een aantal sterke acteurs (m/v) die het geheel naar een hoger plan tillen: Jennifer Lawrence natuurlijk, maar ook Donald Sutherland en (als nieuw gezicht in de reeks) Philip Seymour Hoffman.
Ook het hele verhaal rondom de districten en het (stille) verzet tegen het totalitaire regime zijn boeiend en maakt de serie thematisch interessant.

De Hunger Games zelf, met die trainingsruimtes en gevechten in de jungle, vind ik daarentegen niet zo heel veel aan. Bij vlagen wel spannend, maar vaak overdone (de vloedgolven, gifwolken, cgi-apen en force fields) en voorspelbaar.

Daarnaast merk je dat toch ook dat de film -ondanks het volwassen thema- gebaseerd is op een boekenserie gericht op een jonger publiek. Het zit hem in de manier waarom de personages met elkaar praten of overleggen. Elke gedachte wordt expliciet uitgesproken of uitgelegd (wat vooral te zien is bij de bad guy Snow, die eigenlijk weinig meer is dan een bordkartonnen James Bond slechterik). Daar kan de film niks aan doen, maar het maakt wel dat het nooit mijn ding zal worden.

Ben ik trouwens de enige die Peeta een zeurderige daap vind, zowel het personage als de acteur die hem speelt? Hij mist een bepaalde uitstraling (net als Gale overigens) en is maar weinig interessant. Enige romantiek tussen Katniss en Peeta/Gale slaat dus voor mijn gevoel compleet plat en daardoor leefde ik weinig mee.

geplaatst: 28 maart 2016, 12:53 uur [permalink]
Heyy, ik wil heel graag deze film kijken maar n=moet je betalen? Ik heb deel 1 algezien en vond het sper leuk! x Kan iemand mij helpen? x

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 3 april 2016, 14:38 uur [permalink]
Deel 1 was een drol van een film, dit vervolg is gelukkig iets beter, maar nog altijd totaal niet interessant en veel te langdradig, Weer bijna 2,5 uur naar niveauloze GTST-achtige dialogen moeten luisteren met hier en daar wat actie. En in het laatste uur een bijna letterlijke kopie van de vorige film. Tsja. Het doet me vrij weinig. De toon is wat donkerder, het beeld jammer genoeg ook. Zeker tijdens de nieuwe Hunger Games zie je in bepaalde scenes gewoon heel slecht wat er nou aan de hand is. Daarnaast blijft Jennifer Lawrence vrij irritant met haar rol, het komt gewoon totaal niet overtuigend over, helemaal niet tijdens emotionele scenes. Sterker, ze is dan vooral irritant met haar gekrijs. Ik vond dit vooral weer een lange zit, met hier en daar een paar aardige stukken. Dat dit een tussendeel is merk je ook meteen, inclusief open einde. Ik vrees dat de 2 volgende delen me ook flink irriteren, dus niet iets om naar uit te kijken.

avatar van Nicole_1989
geplaatst: 3 april 2016, 21:07 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ehm...dan zou ik ze ook maar niet kijken... 🙂

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 3 april 2016, 21:09 uur [permalink]
Nicole_1989 schreef:

Ehm...dan zou ik ze ook maar niet kijken... 🙂

Ik heb de vervelende eigenschap dat als ik aan iets begin, ik het af ga maken. En dus moeten de 2 slotfilms er ook aan geloven 😉
Maar ik weet nu al dat het nog 4/5 hele lange uren worden.

avatar van Nicole_1989
geplaatst: 3 april 2016, 21:37 uur [permalink]
Herkenbare eigenschap, hoor 😉
Nou, veel sterkte dan maar Ajax&Litmanen1!

avatar van Lefgozer
geplaatst: 4 april 2016, 16:47 uur [permalink]
Ik ken het A&L. Succes, ze worden alleen nog maar erger.

geplaatst: 3 mei 2016, 16:25 uur [permalink]
ik vond hem wat tegenvallen, hij begon veelbelovend, met interessante karakters, ik keek vooruit op een interessante battle. Maar het was vooral een gevecht tegen de elementen dan tegen elkaar.
Expeditie Robinson is nog interessanter wat complotten e.d. betreft. Een gemiste kans.

avatar van Aazhyd
geplaatst: 4 mei 2016, 06:20 uur [permalink]
Eerste film was nog wel te pruimen, maar dit is echt een stuk minder. Ik kon nergens in het verhaal komen en liet alles maar een beetje aan me voorbij gaan. Er zat weinig bezieling in.

avatar van horizons
geplaatst: 7 juni 2016, 23:58 uur [permalink]
Het is dat de hoofdrolspeelster er nog wat van maakt en er ergens op de achtergrond een interessante setting is...

avatar van K. V.
geplaatst: 11 juni 2016, 22:00 uur [permalink]
Ook het tweede deel nog eens her bekeken en ook dit deel is weer dik in orde. Alweer een mooie introductie en het deel in de arena was weer verrassend.
De cast deed het ook prima en verder zag de film er prima uit.
Een prima deel die zeker niet verveelde. De moeite om te bekijken.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 28 september 2016, 08:48 uur [permalink]
Wederom een uitstekende film.

Catching Fire bevat eenzelfde rustig opbouwend verhaal met prachtige beelden en goede introducties. Bij deel 1 vond ik de werkelijke actie waar je op hebt moeten wachten niet volstaan ten opzichte van de ellenlange intro. Dat is bij dit deel veel beter in balans. Tevens is de film bruter en beduidend minder kinderlijk. Spanning zit er vanaf het begin in en houdt de gehele film aan.

Beter dan deel 1, dikke 4*.

geplaatst: 8 december 2016, 21:06 uur [permalink]
Iets beter dan het eerste deel.
Visueel is het nog steeds mooi en de acteurs doen het goed met als uitschieter Jennifer Lawrence.
Het verschil met het eerste deel zit hem men name in het tempo.
Deel 1 had een hele langdradige saaie intro terwijl deel 2 vrijwel direct boeiend was.

Al met al best prima film

geplaatst: 14 januari, 03:24 uur [permalink]
Wat een draak van een film. Vond het eerste deel al waardeloos, maar mij werd verteld dat dit deel beter zou zijn. Ik deel deze mening niet.
De intro (uur lang!) was enorm saai en hierdoor was het moeilijk om in het verhaal te komen of überhaupt geboeid te blijven. Tweede deel in de arena kwam voor mijn gevoel afgeraffeld over, nóg erger dan het eerste deel. Ditmaal kwam het over als een herhaling van het eerste deel, maar dan gewoon wat slechter uitgewerkt. Verder was het vaak onduidelijk wat er nou precies gaande was. Dit door het slecht uitgewerkte plot en het donkere, onduidelijke beeld. Lawrence speelt een bijzonder irritant personage waar dan ook weinig sympathie voor op te brengen viel. Overige personages worden op zich goed gespeeld, maar de cast past gewoon totaal niet bij het verhaal.
Snel vergeten deze rotzooi.

geplaatst: 1 februari, 17:24 uur [permalink]
Prima film, spannend tot het einde, en acteurs waar wij Nederlanders een puntjes aan kunnen zuigen, kortom in 1 woord klasse 5 welverdiende sterren is mijn kwaliteitsoordeel!

geplaatst: 1 maart, 13:56 uur [permalink]
een prima vervolg.heb me ook zeker weer vermaakt.spannend van begin tot het eind.en een prima cast.