• 8.603.977 stemmen

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014)

Avontuur / Sciencefiction | 123 minuten

Releasedatum: 19 november 2014

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Hunger Games: Mockingjay - Part 1

"Fire burns brighter in the darkness"

Tegen alle verwachtingen in heeft Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) de Hongerspelen twee keer overleefd. Maar ondanks dat ze de bloederige arena levend heeft verlaten, is ze nog steeds niet veilig. Haar geliefde Peeta Mellark (Josh Hutcherson) is gevangen genomen door Het Capitool dat uit is op wraak en president Snow maakt duidelijk dat niemand veilig is. Katniss groeit uit tot het gezicht van de revolutie, een opstand van de districten die zich verzet tegen de regering die hen regeert en verhongert. Bij de massa wordt ze bekend als hun 'spotgaai'.

imageimageimageimageimageimageimageimage

President Snow

avatar van martijnk

martijnk

dualcia schreef:

Wauw, wat een langdradige, saaie kutfilm was dit dan. Sorry, maar ik kan het niet mooier maken dan het was voor mij. Ik ben geen fan van de Hunger Games-serie, maar ik kan de eerste twee delen zeker wel waarderen en met name door de hongerspelen zelf. Die vond ik wél tof. Het hele politieke gedeelte kan me een stuk minder boeien. En ja, het was te verwachten dat de focus daar nu meer op gelegd zou worden, maar ik had niet verwacht dat het zo saai zou zijn. Ik kan echt geen moment opnoemen dat ik nou werkelijk interessant vond, op de laatste 5 minuten na misschien.

Ik heb de boeken niet gelezen, maar het voelde bijna allemaal gewoon zo overbodig. Ik ga de laatste film nog een kans geven, maar na dit heb ik er bar weinig zin meer in.

Ha ik had exact hetzelfde, 1 vond ik een leuke film, deel 2 zelfs een stuk beter nog en heb ik me echt heel erg vermaakt maar 3 wilde ik na een half uur afzetten. Toch afgekeken maar weet niet of ik 4 nog wil zien.

avatar van Capablanca

Capablanca

Ik heb The Hunger Games altijd aan me voorbij laten gaan. Omdat er gisteren verder niet veel op de buis was, heb ik deze maar eens aangezet. En het viel me eigenlijk best wel mee. Niet gehinderd door kennis van zaken wat de andere delen betreft (hierboven staan nogal wat reacties in die zin) vond ik hem best wel onderhoudend en was vooral verrast door de sterke cast, die ik totaal niet verwacht had. Een soort guilty pleasure, zullen we maar zeggen.

avatar van ILDIB

ILDIB

Suff deel. Katness loopt te janken of is kwaad en voor de rest gebeurt er niet veel.

avatar van Supernatural

Supernatural

wel het minste deel in de reeks.maar zeker nog wel goed.heb me weer prima vermaakt.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Wat blijft met name dit deel toch schitterend. Prachtig, die donkere, neerslachtige sfeer en dat kalmerende tempo. Die theme song blijft ook maar door m'n hoofd spoken.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Duidelijk een film die me hoegenaamd niet ligt. Ooit misschien nog eens herkijken (of het vervolg meepikken), maar er ligt momenteel wel wat beters op me te wachten. Het grootste probleem dat ik ervaar met dergelijke films is dat me tracht te hinken op twee gedachten tegelijk. Enerzijds wil men iets serieus brengen en wordt er gefocust op het dictatoriale regime. Anderzijds probeert men het luchtig te houden omdat men zich voornamelijk richt naar een (commercieel) jongerenpubliek. Hierbij wordt bijgevolg stevig ingeboet aan kwaliteit en geloofwaardigheid. Het feit dat de film opgesplitst wordt in 2 delen stemt me ook niet geheel gelukkig wegens totaal niet nodig. Want erg veel gebeurt er niet in part 1 (en spreek me aub niet van opbouw of diepgang). Alles voor de franchise dus...

Ik heb ook geen ervaring met het boek dus veel vergelijkingen of verbondenheid is er met mij niet te bespeuren. Het personage en de rol van Peeta vond ik eveneens zeer simplistisch, weinig overtuigend en alles behalve boeiend. Ook Katniss was geforceerd: men probeert er een charismatische leidersfiguur van te maken, maar dat zag ik er helemaal niet in. Dit lijkt me eerder een film voor de liefhebbers, niet voor filmkijkers die zoals ik "mee willen zijn".

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Geen hongerspelen deze delen. Nog steeds Lawrence aan het roer in dit derde deel, dat veel grimmiger en donkerder is dan voorgaande delen. Sommige scenes zijn intenser gebracht waarmee de reeks bewijst niet altijd op jeugd gericht te zijn.

Nog steeds visueel mooi. Acteerwerk is nog steeds wat overdreven en irritant, ook van Lawrence, en de film duurt wat te lang. 123 minuten zijn niet eens zo heel lang, het sleept gewoon wat voort. Vermakelijk is het dan allemaal nog wel een beetje.

Grimmiger, maar niet perse beter.

avatar van jippie2010

jippie2010

Heel irritant dat deel 1 wel op netflix staat en deel 2 niet.

Ik vond in ieder geval de rust in deze film aangenaam,

dat kwam de sfeer ten goede. *3,5

avatar van shrink

shrink

• 2056 stemmen

Redelijk vervolg, maar zonder de daadwerkelijke 'games' een stuk minder.

avatar van Shadowed

Shadowed

Herzien.

Kom nog steeds uit op hetzelfde cijfer. Het ziet er melig uit dat ik de review schrijf terwijl mijn oude review uit 2018 op dezelfde pagina staat, vlak boven deze review. Maar als niemand anders in die tussentijd iets post, kan ik er ook weinig aan doen. In ieder geval onlangs besloten dit deel en deel 4 van de franchise te herzien.

Wat opvalt aan dit deel is vanzelfsprekend, de hongerspelen zijn niet meer te zien in dit deel. Het volgt een beetje die typische rauwe finale. Je ziet ze tegenwoordig wel vaker in deze tienerfranchises, en ook The Hunger Games ontsnapt niet aan deze procedure. Maar of dat slecht is, is een ander verhaal.

Lawrence blijf ik een uitermate geschikte kandidaat vinden om de franchise te dragen. Vroeger was ik ondersteboven van haar, nu is het duidelijk dat ze bij vlagen wat steken laat vallen. Maar de rol is dan ook moeilijk en vereist een hoop inspanningen. Lawrence weet deze solide in te vullen en zet zo een sterke Katniss neer. Lawrence wordt soms echter niet geholpen door de matige karakteropbouw.

Bijrollen verschillen echter. Moore vond ik vreselijk. Hemsworth voegt qua acteren niet al te veel toe en Hutcherson lijkt zich ook niet altijd op zijn gemak te voelen. Het valt me ook op hoe irritant ik de rol van Malone nu vind, terwijl ik die vroeger nog wel kon uitzitten. Sutherland speelt erg charmant.

Deel 3 is rauwer en harder dan voorgaande delen, maar wel op zijn eigen manier. Minder bombast, minder geweld, meer interne emotie en spanningen. Het doet de reeks zelf wel goed, maar voor de popcornkijker wat minder natuurlijk. Ikzelf heb er gemengde gevoelens over, omdat de interne emotie niet volledig benut wordt. De meeste dialogen richting drama voelen erg ouderwets en geschreven (hoe ironisch) aan. De romantiek wil niet echt werken, en de actie ook niet. De CGI voelt te getekend aan voor de setting.

Alhoewel dit deel stiller is, weet de onderhuidse spanning vaak wel te werken. De sets zijn erg mooi gemaakt, en de details ontbreken ook zeker niet. Tussendoor kent de film een aantal memorabele stukjes, denk maar aan het bombardement in het bos of de aanslag op de dam. Kleine hoogtepuntjes, vooral vanwege de toon die iets gedurfder en harder is, maar uiteindelijk niet aan PG-13 procedures weet te ontsnappen helaas.

Als geheel komt het een beetje neer op hetzelfde cijfer als ik de film eerder gaf, helaas. Anders dan voorgaande delen, maar daardoor niet perse slechter.

avatar van LiaKna

LiaKna

Het verhaal zit goed in elkaar en ooit vraag ik me af waarom ze er twee films van hebben moeten maken. Wat als ik het zo zie konden ze er makkelijk een film van maken. Maar misschien konden ze nu meer laten zien wat ze wilde. Het verhaal wordt niet echt veel beter maar het sluit wel echt heel goed aan bij de vorige films.

Bekijk hier mijn volledige beoordeling: Review The hunger games: Mockingjay part 1

avatar van mrklm

mrklm

Dankzij een aantal geheime bondgenoten is Katniss [Jennifer Lawrence] bij de 75e Hunger Games het symbool geworden van een nieuwe opstand tegen Panem en President Snow [Donald Sutherland]. Katniss is vervolgen over het feit dat ze Peeta [Josh Hutcherson] en Annie [Stef Dawson] in de steek heeft moeten laten en daardoor laat ze zich niet gemakkelijk voor het karretje spannen van rebellenleider President Alma Coin [Julianne Moore], die Katniss (die de bijnaam Mockingjay heeft gekregen) wil inzetten voor propagandadoeleinden om het moraal van de rebellen hoog te houden. Maar Snow schuwt geen enkel middel om de opstand vroegtijdig de kop in te drukken. Veel gepraat en weinig actie in deze routinematig gemaakte en vlak geacteerde opmaat naar de grote finale.