The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Natalie Dormer

Tegen alle verwachtingen in heeft Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) de Hongerspelen twee keer overleefd. Maar ondanks dat ze de bloederige arena levend heeft verlaten, is ze nog steeds niet veilig. Haar geliefde Peeta Mellark (Josh Hutcherson) is gevangen genomen door Het Capitool dat uit is op wraak en president Snow maakt duidelijk dat niemand veilig is. Katniss groeit uit tot het gezicht van de revolutie, een opstand van de districten die zich verzet tegen de regering die hen regeert en verhongert. Bij de massa wordt ze bekend als hun 'spotgaai'.

dualcia schreef:
Wauw, wat een langdradige, saaie kutfilm was dit dan. Sorry, maar ik kan het niet mooier maken dan het was voor mij. Ik ben geen fan van de Hunger Games-serie, maar ik kan de eerste twee delen zeker wel waarderen en met name door de hongerspelen zelf. Die vond ik wél tof. Het hele politieke gedeelte kan me een stuk minder boeien. En ja, het was te verwachten dat de focus daar nu meer op gelegd zou worden, maar ik had niet verwacht dat het zo saai zou zijn. Ik kan echt geen moment opnoemen dat ik nou werkelijk interessant vond, op de laatste 5 minuten na misschien.

Ik heb de boeken niet gelezen, maar het voelde bijna allemaal gewoon zo overbodig. Ik ga de laatste film nog een kans geven, maar na dit heb ik er bar weinig zin meer in.

Ha ik had exact hetzelfde, 1 vond ik een leuke film, deel 2 zelfs een stuk beter nog en heb ik me echt heel erg vermaakt maar 3 wilde ik na een half uur afzetten. Toch afgekeken maar weet niet of ik 4 nog wil zien.

avatar van Capablanca
Ik heb The Hunger Games altijd aan me voorbij laten gaan. Omdat er gisteren verder niet veel op de buis was, heb ik deze maar eens aangezet. En het viel me eigenlijk best wel mee. Niet gehinderd door kennis van zaken wat de andere delen betreft (hierboven staan nogal wat reacties in die zin) vond ik hem best wel onderhoudend en was vooral verrast door de sterke cast, die ik totaal niet verwacht had. Een soort guilty pleasure, zullen we maar zeggen.

avatar van ILDIB
Suff deel. Katness loopt te janken of is kwaad en voor de rest gebeurt er niet veel.

wel het minste deel in de reeks.maar zeker nog wel goed.heb me weer prima vermaakt.

avatar van Zwolle84
Wat blijft met name dit deel toch schitterend. Prachtig, die donkere, neerslachtige sfeer en dat kalmerende tempo. Die theme song blijft ook maar door m'n hoofd spoken.

avatar van Fisico
Duidelijk een film die me hoegenaamd niet ligt. Ooit misschien nog eens herkijken (of het vervolg meepikken), maar er ligt momenteel wel wat beters op me te wachten. Het grootste probleem dat ik ervaar met dergelijke films is dat me tracht te hinken op twee gedachten tegelijk. Enerzijds wil men iets serieus brengen en wordt er gefocust op het dictatoriale regime. Anderzijds probeert men het luchtig te houden omdat men zich voornamelijk richt naar een (commercieel) jongerenpubliek. Hierbij wordt bijgevolg stevig ingeboet aan kwaliteit en geloofwaardigheid. Het feit dat de film opgesplitst wordt in 2 delen stemt me ook niet geheel gelukkig wegens totaal niet nodig. Want erg veel gebeurt er niet in part 1 (en spreek me aub niet van opbouw of diepgang). Alles voor de franchise dus...

Ik heb ook geen ervaring met het boek dus veel vergelijkingen of verbondenheid is er met mij niet te bespeuren. Het personage en de rol van Peeta vond ik eveneens zeer simplistisch, weinig overtuigend en alles behalve boeiend. Ook Katniss was geforceerd: men probeert er een charismatische leidersfiguur van te maken, maar dat zag ik er helemaal niet in. Dit lijkt me eerder een film voor de liefhebbers, niet voor filmkijkers die zoals ik "mee willen zijn".

avatar van Shadowed
Ok.

Geen hongerspelen deze delen. Nog steeds Lawrence aan het roer in dit derde deel, dat veel grimmiger en donkerder is dan voorgaande delen. Sommige scenes zijn intenser gebracht waarmee de reeks bewijst niet altijd op jeugd gericht te zijn.

Nog steeds visueel mooi. Acteerwerk is nog steeds wat overdreven en irritant, ook van Lawrence, en de film duurt wat te lang. 123 minuten zijn niet eens zo heel lang, het sleept gewoon wat voort. Vermakelijk is het dan allemaal nog wel een beetje.

Grimmiger, maar niet perse beter.

avatar van jippie2010
Heel irritant dat deel 1 wel op netflix staat en deel 2 niet.
Ik vond in ieder geval de rust in deze film aangenaam,
dat kwam de sfeer ten goede. *3,5