• 10.586 nieuwsartikelen
  • 8.966.811 stemmen

The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015)

Sciencefiction / Actie | 137 minuten
2,96 1.332 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Geregisseerd door: Francis Lawrence

Met onder meer: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Liam Hemsworth

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 18 november 2015

Plot The Hunger Games: Mockingjay - Part 2

"Nothing can prepare you for the end."

Nadat Katniss als 'spotgaai' is uitgegroeid tot het symbool van de revolutie, beginnen zij en District 13 aan een totale oorlog tegen president Snow en het autocratische Capitool. Samen met haar naaste vrienden (Gale, Finnick en Peeta) waagt ze haar leven om een moordaanslag op president Snow te ensceneren, voor wie de vernietiging van Katniss een ware obsessie is geworden.

Social Media

Caesar Flickerman

President Snow

avatar van mrklm

mrklm

Katniss [Jennifer Lawrence] overleeft de aanslag die de gemanipuleerde Peeta [Josh Hutherson] op haar pleegde en blijft een belangrijke pion in het kat- en muisspel tussen President Snow [Donald Sutherhland] en rebellenleider Alma Coin [Julianne Moore]. Alma wil dat Katniss rust en beschikbaar blijft voor propaganda, maar Katniss is erop gebrand persoonlijk af te rekenen met Snow. Daarvoor moet ze zowel haar bondgenoten als haar vijanden zien te misleiden. De lange aanloop naar de grote ontknoping duurt nog even voort waardoor je zeker in het eerste uur gerust een uiltje kunt knappen. Pas in de tweede helft keert weer iets van de glans van de eerste twee films uit deze serie terug en er is een prima finale, maar het zou fijn zijn als regisseur Lawrence een Director’s Cut maakt waarin hij de laatste twee delen uit de serie terugbrengt tot één film van 140 minuten. Moet te doen zijn, lijkt me zo.

avatar van Sgt. Trash

Sgt. Trash

Na deel 1, ook deel 2 gezien. Er was in elk geval meer actie, maar het greep me niet. Kan ook aan mij liggen. Als je niet thuis bent in de Hunger Games series, kan je deze beide films beter overslaan.

avatar van Levivdm01

Levivdm01

Dit is mijn 50ste stem, en die gaat naar The Hunger Games: Mockingjay Part 2!

Net zoals bij de eerdere 3 films van The Hunger Games geef ik ook deze film 4 sterren, gewoon weer een goede actie film met schrikmomenten en een goede productie!

De acteurs blijven goed, de special effects zijn on point, alleen het einde is een beetje alsof je naar een romantische komedie film hebt zitten kijken...

4 sterren voor Mockingjay Part 2

avatar van The Brain

The Brain

Het was even door de zure appel heen bijten, maar omdat The Hunger Games nauwelijks te ontlopen zijn en ik als filmliefhebber toch wel nieuwsgierig was heb ik de hele serie gekeken. En tjonge jonge wat was dat vooral bij het in tweeën geknipte derde deel een lange zit. Het eerste deel is nog prima te doen als een soort van sciencefiction jeugdfilm. Het karakter van `Katniss krijgt hier gestalte en net als in het tweede deel is Jennifer Lawrence de grootste attractie. Het thema van de film is natuurlijk ontleend aan wat de Romeinen al lang wisten en waaraan de populariteit van voetbal en Mc Donalds valt te verklaren: geef de mensen wat ze willen, brood &.spelen. Dat hiervoor kinderen worden gekozen en dat voor het decor van de huizen goed is gekeken naar nazi werkkampen drukt wel een zwaarmoedig stempel op de reeks.

Een bus vol gerenommeerde acteurs weet het geheel nergens naar een hoger niveau dan een jeugdfilm te tillen. Ook de vele special effects kunnen de slechte regie niet verbloemen. De film speelt leentje buur bij betere films zoals The Matrix waarin veel scenes ook in een schijnwereld spelen. En als je alle delen kort achter elkaar kijkt dan valt de onsamenhangendheid op en de verandering van toon. Actie maakt plaats voor misplaatst drama met een constant jankende Katniss in deel 3 daar wordt je niet vrolijk van.

Heb je ze niet gezien dan kun je niet meepraten, ik ga ze zeker niet nog eens kijken. Het is fijn dat de reeks Jennifer Lawrence als actrice op de kaart zette, verder vind ik het een overgewaardeerde reeks waarvan de eerste delen nog wel te pruimen zijn. Het geheel blijft steken in middelmatigheid, voer voor het grote publiek: brood & spelen.

avatar van mrkos

mrkos

The Hunger Games: Mockingjay - Part 2

En dat was alweer het laatste deel van deze toffe filmreeks. Helaas ook meteen het minste. Er gebeurde wel meer dan in deel 3, maar op de één of andere manier pakte deze me minder. Nog steeds is het een leuke film hoor, maar ik had wel op wat meer gehoopt. Verveelde me ook meer in deze film, omdat de film erg langdradig was. Plus het was enorm voorspelbaar en zat vol met clichés. Gelukkig waren het acteerwerk en het visuele aspect wel weer top notch.

3 sterren.