ad
  • 8.082.791 stemmen

The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015)

Actie / Sciencefiction | 137 minuten
2,96 1.219 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Francis Lawrence

Met onder meer: Jennifer Lawrence, Natalie Dormer en Julianne Moore

Releasedatum: 18 november 2015

Over The Hunger Games: Mockingjay - Part 2

"The fire will burn forever."

Nadat Katniss als 'spotgaai' is uitgegroeid tot het symbool van de revolutie, beginnen zij en District 13 aan een totale oorlog tegen president Snow en het autocratische Capitool. Samen met haar naaste vrienden (Gale, Finnick en Peeta) waagt ze haar leven om een moordaanslag op president Snow te ensceneren, voor wie de vernietiging van Katniss een ware obsessie is geworden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Caesar Flickerman

President Snow

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Altijd een beetje irritant als je ergens halverwege een filmserie komt binnenvallen. In grote lijnen wist ik wel wat er was gebeurd, maar miste toch denk ik wat voorkennis. Anyway de hoofdlijn was wel duidelijk. In dit slotdeel van The Hunger Games handelt over over hoe Jennifer Lawrence de ass van Donald Sutherland gaat kicken. Geen slecht idee, want Lawrence blijft immer stoer en Sutherland de ultieme gemenerik. Het heeft genoeg gave actie maar het is ook wel een vrij lang uitgerekt deel. Tegen het einde heb je het allemaal wel weer gezien. Hmm, 3 magere sterren dan maar.

avatar van predator

predator

Ajax&Litmanen1 schreef:

Vrees niet, heb alles gezien en meegekregen. Af en toe een saaie dialoog doorgekomen door een artikeltje te lezen.

Ja, ja, zal wel. Waarom zou je er 4 kijken, als je de eerste als niks vond. Aandachttrekker.

predator schreef:

Als je gewoon mijn review leest, had je die vraag niet hoeven te stellen.

Ik hoop dat je er verder mee kan leven dat ik je favorietje niet leuk vond.

avatar van predator

predator

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als je gewoon mijn review leest, had je die vraag niet hoeven te stellen.

Ik hoop dat je er verder mee kan leven dat ik je favorietje niet leuk vond.

Tuutlijk, maar verder er niet op ingaan hè. Je gaat vier films van een serie kujken, terwijl je de eerste film al k.. vond. Maar je hebt nu al weer genoeg aandacht gehad.

predator schreef:

Als ik een serie van films ga kijken wil ik ze gewoon allemaal zien niet alleen de eerste. is toch niks raars aan?

avatar van Zwolle84

Zwolle84

n00r schreef:

Als je de eerste waardeloos vindt niet, toch? Dan zou ik liever overgaan op iets wat me mogelijk wél aanspreekt.

Of is dit een moderne vorm van zelfkastijding?

Nou als ik de eerste waardeloos vind kijk ik ze alsnog allemaal. Ik denk dat dit per persoon ook verschilt hoor. Maar om iemand neer te zetten als een 'aandachtstrekker' vind ik een beetje overdreven.

avatar van IH88

IH88

Of is dit een moderne vorm van zelfkastijding?

Ik vond de eerste Harry Potter film verschrikkelijk. Daarna werd het veel en veel beter . Bij de Hunger Games films is het tegenovergestelde het geval. Maar slechte films zijn het zeker niet.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Hmm, ik zou dat niet kunnen opbrengen. Zeker niet als je sterk het idee hebt dat de vervolgdelen ook niets voor je zullen zijn. Dan heb ik nog wel honderd andere titels om op te zetten.

Ik vind dit overigens een heel stabiele serie, in chronologische volgorde: 7, 8, 8 (maar wel de beste), 8.

Zwolle84 schreef:

Gelukkig vond jij hem wel goed bij mij was het: 7, 7, 3 en dit laatste deel een 4.

n00r schreef:

Dit ja, zo simpel is het. Heb dan sowieso de drang om dan de boel af te zien. En maar hopen dat de volgende dan wel beter is.

Maar je hebt ook van die figuren die dat aandachtszoekerij vinden omdat ik hun favoriete filmpje niet leuk vond. Boe hoe.

avatar van DVD-T

DVD-T

Is dit nog steeds gaande?

Ik heb net als Ajax&Litmanen1 en n00r dezelfde drang om een reeks, hoe slecht ook, helemaal te kijken. Heb zelf een aantal jaren terug op 1 dag de Twilight saga gedaan. Verschrikkelijk vond ik dat. Maar daar is toch verder niks mis mee? Jammer van die reacties, hij doet tenminste wel de moeite om zijn mening te onderbouwen, waar velen niet verder komen met een reactie als "k*t film".

DVD-T schreef:

Is dit nog steeds gaande?

Ik heb net als Ajax&Litmanen1 en n00r dezelfde drang om een reeks, hoe slecht ook, helemaal te kijken. Heb zelf een aantal jaren terug op 1 dag de Twilight saga gedaan. Verschrikkelijk vond ik dat. Maar daar is toch verder niks mee? Jammer van die reacties, hij doet tenminste wel de moeite om zijn mening te onderbouwen, waar velen niet verder komen met een reactie als "k*t film".

Mijn drang alles af te zien heeft me al tig vreselijke films laten kijken, velen waar ik het op voorhand ook wist. Maar goed, mijn keuze. Soms valt het reuze mee, soms zijn ze allemaal slecht, zoals deze Hunger Games reeks. Beetje raar dat bepaalde mensen iemand veroordelen op een stem. Ik heb geloof ik nog geen goede review gelezen waarom hij hem goed vind.

Vind dit overigens wel een geestige discussie hoor. Heb al een hoop negativiteit over me heen gekregen met de Hunger Games reviews. Weet ik ieder geval dat ze worden gelezen

avatar van Nicole_1989

Nicole_1989

Natuurlijk mag je lekker zelf kijken waar je zin in hebt en boeit het niet wat je van deze serie vindt.

Waar het om gaat is de manier waarop je review is geformuleerd. In de vorm van: "Och wat was het een lijdensweg, och wat was dit afzien, och wat heb ik mezelf toch aangedaan? Ik heb ondertussen maar boekjes zitten lezen, het nieuws online gecheckt en mijn wasje gedaan". Dan gaan mensen zich afvragen: waarom doe je het dan in vredesnaam? En dan kan het inderdaad overkomen als aandachttrekkerij.

Maar inderdaad: is deze discussie nog steeds gaande?

Nicole_1989 schreef:

Maar inderdaad: is deze discussie nog steeds gaande?

Ik vond het leuk het een beetje aan te dikken Niet te serieus nemen, heb de film gewoon helemaal gezien. Neemt niet weg dat het wel degelijk een lijdensweg was, maar ik heb nu eenmaal de tik om reeksen helemaal te kijken.

Maar genoeg erover, ik laat het hierbij.

Er is toch nog geen nieuw deel aangekondigd he?

avatar van macrobody

macrobody

Deze reeks is hopelijk ten einde want het werd er niet echt beter op. Nogal voorspelbaar einde maakte het geheel tot middelmatig geheel. Vrees dat ik deze film volgend jaar helemaal ben vergeten.

avatar van panax

panax

visueel spektakel deze laatste deel van de hunger games

mooie effects en spannend genoeg

goeie afsluiting !!

avatar van Supernatural

Supernatural

een mooie afsluiter.heb me weer prima vermaakt.een goeie cast .was weer een spannend deel.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2057 stemmen

medisch centrum katniss. nee deze is niet best. te gehaast afgewisseld met veel te langzaam in t midden en t laatste half uur kon je elke scène voorspellen en zeker waar de pijl zou belanden.. en waarom nog de moeite van kat als de strijd toch allang was gestreden om t capitool.

avatar van DSZ86

DSZ86

Dit laatste deel staat niet op netflix. Kan ik op MM instellen dat ik een melding krijg wanneer deze op tv zal worden uitgezonden?

Onderhond

Flauwe finale.

Wist zelfs niet eens dat ik hem nog niet gezien had, maar dat heb ik met wel meer franchises. Men overstelpt tegenwoordig fans met allerlei (uit elkaar getrokken) vervolgen, reboots en prequels dat het als passant soms lastig bij te houden valt. Zo heel erg is het ook weer niet, vaak stellen dat soort films toch niet zo heel veel voor.

Dit laatste deel maakt het allemaal nog wat grootser en epischer. Het probleem is alleen dat je naar wat kinderen zit te kijken die hun rol absoluut niet kunnen vervullen. Lawrence is an sich geen slechte actrice, maar wat ze hier loopt de doen is echt niet best. De rest van de cast doet lekker mee aan dit circus.

De Battle Royale opzet van het verhaal is al lang verdwenen, het gaat nu vooral om het goed tegen het kwaad met een twistje op het einde waarvan de film denk ik zelf ook besefte dat het eigenlijk geen twist meer was. Weinig subtiel in ieder geval.

Er zit aardig wat geld in deze film, hier en daar nog wel een paar interessante momentjes, maar het hangt als los zand aan elkaar en de serieux doet enorme afbreuk aan de beleving. Op zich best dat die young adult hype achter ons ligt, al zegt dat niet zoveel nu we het hele jaar met Marvel en Star Wars frut overstelpt worden.

avatar van Shadowed

Shadowed

Afsluiter.

Scoort hier niet boven de 3, wat me wel verbaasd. Dit deel vond ik wat beter dan 2 en 3. Vooral zijn de scenes wat intenser en spannender gebracht. Soms zitten er zelfs lichte horror elementen in, die ik natuurlijk zeer kon waarderen.

De sfeer zit er wat meer in, samen met de vaart. Het is allemaal wat groter en epischer inderdaad, Lawrence is wat minder overdreven hier en Hutchinson speelt ook weer wat beter dan voorgaande delen. Het geweld is ook soms goed in beeld gebracht.

Best een prima afsluiter, maar van hetzelfde niveau als 2 en 3, maar iets minder Amerikaans.

avatar van El ralpho

El ralpho

Welcome to the 76th Hunger Games

Zojuist zat ik mijn reviews van de laatste drie delen terug te lezen, en het viel mij op dat ik nog aardig mild in mijn beoordeling was over het eerste deel van deze hekkensluiter.Het laatste deel is bij mij totaal in de vergetelheid geraakt, totdat ik deze voorbij zag komen op Netflix. Met tegenzin ben ik uiteindelijk gaan kijken, hopende dat de nasmaak van Mockingjay- Part 1 weggespoeld kon worden. Uiteindelijk lukte dit maar gedeeltelijk.

Aanvankelijk moest ik weer even inkomen, maar na een snelle recap van Part 1 op Youtube wist ik weer hoe de vork in de steel zat. In het begin had ik wederom honger naar de spelen, totdat de reis, met als doel het omleggen van president Snow, dan eindelijk begon. De obstakels die het gezelschap tegenkwam wisten de spanning aardig op te bouwen en gaven mij hetzelfde positieve gevoel als de eerste twee films. De reis naar het einddoel toe bleek alleen tot het hoogtepunt te behoren, want de uiteindelijke confrontatie met President Snow bleek een grote teleurstelling te zijn, toen de focus verschoof naar rebellenleider Coin, die de potentie in zich had om een tweede Snow te worden. Een leuke twist, maar in het licht van de confrontatie met Snow waar zo lang naar toegebouwd werd, erg onbevredigend.

De hele reeks is er voor mij nu toch wel een met ups en downs geworden, waarbij met name de laatste twee delen teleur stelden. De voorganger van dit slot was veel te traag en slepend, en hier was de pit op een gegeven moment wel terug maar weet het einde gewoon niet te bekoren. Ook was de laatste scène echt suikerzoet en Hollywood tot de max. Een beetje jammer allemaal..

avatar van chevy93

chevy93

Toen ik in 2012 het eerste deel zag, was ik best tevreden. De trend van 'young adult sci-fi' kan ik best waarderen. Jammer alleen dat het daarna vrij snel bergafwaarts ging. De opvolger was matig (2,5*), deel 1 van Mockingjay niet meer dan vermakelijk (3,0*) en deze was eigenlijk helemaal matig. Nodeloos melodramatisch en vooral het einde tenenkrommend slecht. Al met al is het 'domme' vermaak nog best prima en met name de actiescènes zorgen ervoor dat er een goed tempo in de film zit. Alles daaromheen kon mij echter niet boeien. Dat ik er ook ruim 3 jaar over gedaan heb om het slotstuk te kijken is ook wel veelzeggend.

avatar van shrink

shrink

Beide delen 3 waren maar zeer matig. Jammer jammer jammer, want deel 1 en 2 waren super. Toen de 'spelen' voorbij waren was het leuke er vanaf.

avatar van Shadowed

Shadowed

Herzien.

En hij blijkt stukken en stukken beter te bevallen dan destijds. Toegegeven, toen ik de vorige review schreef, die op deze pagina te vinden is, wist ik niet al te veel meer van de film. Nu de film vers in het geheugen zit, kom ik nu tot de conclusie dat ik het een zeer waardige afsluiter vind.

Jammer dat dit deel het minst wordt ontvangen, maar dat is een kwestie van smaak en daar zal ik niet tegenin gaan. Persoonlijk vind ik het na deel 1 de beste uit de reeks. Het stille van deel 3 is in ieder geval omgewisseld voor meer bombast en een toevoeging van een aantal andere genres, waardoor het als geheel wat voller aanvoelt.

Lawrence speelt overtuigend. Beter dan ik in deel 3 van haar zag, maar haar personage kampt dit keer met iets minder dramatiek. Haar charme past in ieder geval perfect. Bijrollen bevallen me nu ook wat beter, behalve Moore en Malone, die ik nog steeds de minste rollen vind uit de reeks.

Meer genres passeren de revue. Er komen wat stukjes sciencefiction, horror en avontuur in voorbij. In deel 3 is van allen minder te merken. Ik voelde me als kijker in ieder geval betrokken in het verhaal. Ik voelde weer spanning en inlevingsvermogen. Die miste ik een beetje in deel 3 en een hoop andere films. Aan entertainment heeft de film in ieder geval genoeg te bieden. Als verhaal ook iets knapper geschreven, al is het vooral het boek dat spreekt denk ik zo.

Er zit iets meer uitdieping in de film, maar als verhaal slaat de film net wat te veel over. Zeker in de laatste 15 minuten. De romantiek voelt vaak net wat te geforceerd aan en de drama wordt bij vlagen afgeraffeld. Maar als geheel is het kloppend genoeg voor een degelijk resultaat. En in deze film staat uiteindelijk entertainment centraal dus kan ik er een deel van vergeven.

Visueel een stuk voller dan voorgaande delen. De sets zien er wederom knap uit, de effecten zien er ook iets beter uit. Nog steeds iets te speels, maar in het algemeen weinig om je druk over te maken. Fijn dat de film soms iets gedurfder uit de hoek komt met wat zwaardere en hardere beelden. Soms zelfs abrupt, waardoor de impact zelfs beter binnenkomt hier en daar.

Qua beleving ook wat beter dan Part 1, ik voelde de hele film lang een dreiging en een spanning. De vaart zit er ook gewoon goed in om de 137 minuten volledig in te vullen. Een opgave was het verre van in ieder geval. Op een late, luie avond ben ik daar als kijker uiteraard blij mee.

Uiteindelijk voelde ik na afloop van de film gewoon impact. Zeker de laatste minuten van de film voelen gewoon zwaar aan. Het betekent in ieder geval dat er genoeg inleving en avontuur is geboden om met de karakters mee te leven. Dat enkele karakters ook gewoon zonder te veel poeha af worden gemaakt zal er aan meegeholpen hebben.

Ik vind het een gepaste afsluiter van de reeks. Dit maakt mijn vorige review wat minder duidelijk, maar laat ik het nu wat duidelijker maken. Ik heb er van genoten. En daar lijkt het dan ook om te gaan, niet?

avatar van amenmalek

amenmalek

Herzien.

Goede afsluiter van een goede reeks. Je kan zeggen wat je wilt maar deze filmserie heeft een hele hoop lagen, alle films weer eens herzien maar nu allemaal achter elkaar in 3 dagen tijd. Nu blijft het verhaal beter hangen en valt het me op dat de zaken van oorlog, revolutie en opoffering best heftig in beeld worden gebracht. Ja er zit een spel-element in, want ja, Hunger Games, maar het is toch allemaal wel fraai uitgevoerd. Herinner me dat ik de laatste twee delen nadat ik ze in de bios had gezien inderdaad minder vond dan het geweldige deel 1, maar zo na de herziening moet ik toch zeggen dat dit een erg fraaie reeks is geworden. Misschien is het net als met goede wijn: het wordt beter met de jaren.

avatar van amenmalek

amenmalek

Vinokourov schreef:

Dit is bijna schandalig. Ooit eens gewoon alle delen op volgorde kijken en dan je oordeel overnieuw doen. als je halverwege invalt mis je inderdaad wel wat voorkennis op zijn zachtst gezegd. De emotie van dit sluitstuk komt veel beter tot zijn recht als je alles van deel 1 en 2 ook hebt meegepakt.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik heb in de afgelopen 2 dagen de hele Hunger Games reeks weer opnieuw gekeken. Ik vind het toch wel beter dan de eerste keer dat ik het gezien had. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik toen de laatste 2 films niet zo goed gevolgd had. Het viel me nu eigenlijk ook pas op dat het een behoorlijke goede cast heeft. De meeste vinden de laatste van de 4 films de minste. Ik misschien ook wel maar toch zaten er ook hele aardige scènes in, zoals onder in die kelders of gangen, of wat het dan ook was. Het einde vond ik wel wat teleurstellend en wat ik ook wel irritant vond was Jennifer Lawrence die door alle 4 de films regelmatig aan het janken was! Kom op man, je moet voor de reddende engel spelen die het wel ff zal oplossen en dan zit je constant te grienen. Dat kon ik niet goed rijmen met het beeld dat van haar geschetst werd. Maar ondanks die irritatie is het in z'n geheel best wel een aardig kwartetje.

avatar van LiaKna

LiaKna

Ook heeft de film een einde waar je misschien stiekem op hebt gehoopt. Het is fijn om eindelijk te weten hoe het verhaal eindigt en om te zien dat er een goed einde is.

Bekijk hier mijn volledige beoordeling: Review the hunger games mockingjay part 2