The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Natalie Dormer en Julianne Moore

Nadat Katniss als 'spotgaai' is uitgegroeid tot het symbool van de revolutie, beginnen zij en District 13 aan een totale oorlog tegen president Snow en het autocratische Capitool. Samen met haar naaste vrienden (Gale, Finnick en Peeta) waagt ze haar leven om een moordaanslag op president Snow te ensceneren, voor wie de vernietiging van Katniss een ware obsessie is geworden.

lezertje
skipy05 schreef:
De afsluiter van de reeks. Toch wel een tegenvaller samen met de vorige film.
Ik snap dan ook niet waarom ze hem hebben op gedeeld in 2 delen.
Moest het nu een erg goed verhaal zijn dan kon ik dat nog begrijpen.
Erg slecht is de film niet. Acteurs doen het goed. Het ziet er mooi uit.

Met twee delen laat je het publiek twee keer betalen, dus is twee keer zo veel geld. Deze zelfde schandalige truc haalde men ook uit bij het zevende deel van de Harry Potter films uit. Dollars, dollars en dollars daar gaat het om.

lezertje
Wat een verschrikkelijk voorspelbaar laatste deel van deze vervelende serie. Ook fijn dat er ruim veertig minuten in bijna totale duisternis afspeelde (Schijnt de laatste jaren een trend te zijn in Hollywood), zodat het voor de kijker niet te doen is om de scènes te volgen. Maar goed, deze onzin hebben we ook weer gehad.

Voorspelbaar, boordevol clichés en teveel slappe romantiek. Vooral dat constante "real or not real" begon mij echt de strot uit te hangen. Het hele "mockingjay" gebeuren wordt je als kijker ook eindeloos door de strot geduwd en als er één persoon is die geen charisma heeft dan is dat Jennifer Lawrence wel, waardoor de geloofwaardigheid al snel naar het niveau tenenkrommend daalt.

Visueel zat het wel goed in elkaar en dat is dan ook het enige wat deze prut redt van een totale deceptie. 1*.

avatar van nadrin
Ja je moet hem natuurlijk zien want waarvoor heb je anders de drie vorige bekeken. Wisselvallig maar beter dan mockingay 1Als de film iets nalaat is het zeker het feit dat 4 delen meestal te veel van het goede zijn. Maar ja de kassa moet rinkelen

avatar van IH88
“Our lives were never ours, they belong to Snow and our deaths do too. But if you kill him, Katniss, all those deaths, they mean something.”

Na Mockingjay - Part 1, die de definitie uitmelken een nieuwe dimensie gaf, was ik een beetje huiverig om Part 2 te gaan kijken. Part 2 duurt tweeënhalf uur maar gelukkig zit de vaart er goed in en ik heb toch wel genoten van dit sluitstuk van de Hunger Games serie. De film heeft (buiten het eerste half uur) veel vaart en het ziet er allemaal schitterend en lekker duister uit.

Wanneer Katniss met een groep rebellen het Capitool binnenloopt kom je bijna ogen tekort om de schitterende decors tot je te nemen. Met de actie zit het ook wel goed en vooral het gedeelte in de tunnels is razendspannend. Part 2 heeft zijn rustige momenten maar het is veel meer in balans en na een actiescene wil je wel weer even rustig ademhalen en even kijken hoe het met de personages gaat. Ik heb de boeken niet gelezen maar het laatste gedeelte met Katniss, Snow en Coin zag ik van een kilometer afstand aankomen en de voorspelbaarheid ervan is wel een minpunt. Daarnaast zijn de acteerprestaties wisselend. Lawrence, Moore, Sutherland, Harrelson zijn weer geweldig op dreef en Natalie Dormer had zeker een grotere rol mogen hebben als Cressida. Hutcherson en Hemsworth zijn net een zwart gat waarin al het acteertalent en charisma wordt opgeslokt. Ook dit laatste deel brengt daar geen verandering in. Maar de (propaganda)oorlog, politieke ondertoon en de rol van de media maakt deze film (en de reeks) een interessante kijkervaring en als er dan ook nog vette actie inzit en sterke acteurs hoor je mij niet klagen. Dit vierde deel is in ieder geval een mooie afsluiter van een redelijk constante reeks.

avatar van Decec
Uitstekend avontuur/SF film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld, en prachtig 3D!...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(DTS met 7.1)...
Prima camerabeweging...
Heerlijk genoten...

avatar van Smugmarty
Hele concept werkt niet (meer) voor mij. Waar de eerste twee delen vol zaten met met mysterie, natuur spitsvondige spannende actiemomenten en survival of the fittest is nu verworden tot een soort politiek oorlogsdrama.

En dan dat hopeloze Mockingbird fluitje....en die vingers de lucht in....Pfff het komt echt belachelijk over. Doet me een beetje denken aan dat KRO programma 'Over de Streep' maar dan zonder enige betekenis. En dan die 'constante getroubleerde "ik moet de mensheid redden" blik van Jennifer Lawrence....

Wat een drama (om naar te kijken) .

Het zit er eindelijk op!

Wat een vreselijke lijdensweg is het om deze baggerreeks volledig te bekijken, maar soms moet het gewoon omdat je zelf wil ervaren hoe slecht een populaire reeks kan zijn. Zonder uitzondering waren het 4 complete baggerfilms met afschuwelijk acteerwerk, een hoop misplaatste emoties en droevige actie.

Mockingjay - Part 2 bevat in vergelijking met de voorganger wel meer actie en tempo, maar het weet gewoon nooit te boeien. Veel te gehaast en saai. Plots vecht Katniss ook met mutanten, huh? Dat past ook totaal niet in deze reeks, die toch wel probeert realistisch over te komen. Het enige wat de reeks wel goed doet is het uitbeelden wat je met propaganda kan bereiken. Het politieke spelletje tussen Katniss en President Snow (Sutherland blijft de enige goede factor in de 4 delen) was nog wel behoorlijk, maar daar zie je in deze afsluiter weinig van terug. Ook de confrontatie tussen beiden wat kort, saai en totaal onbevredigend. Zucht. En dan heb ik het lachwekkend einde nog niet genoemd. Dit is nog zoeter dan de gehele Disney collectie bij elkaar, getver. Ook niet erg gepast na alles waar de films over gaan, met persoonlijke verliezen, rouw en moeilijke keuzes maken. Ongetwijfeld zijn de boeken gevolgd, maar het was ieder geval dramatisch.

Wil ik tot slot nog even de domste scene van de film nomineren: Katniss die haar huiskat uit zit te schelden Dat moment vat haar niveau in deze 4 films wel samen. Lachwekkend en totaal niet geloofwaardig. Wat ik al eerder zei, ze is best een goede actrice, maar dan wel in meer ingetogen rollen. Als Katniss was ze 4 films lang een acterende ramp.

The Hunger Games: 1,5 ster
Catching Fire: 2 sterren
Mockingjay - Part 1: 2 sterren
Mockingjay - Part 2: 1 ster

Snel vergeten en hopen dat er nooit een vijfde film komt, want dan verplicht ik mezelf om 'm toch te gaan kijken.

PS: Wat een vreselijke filmposter zeg. Erger me daar al lange tijd aan, ziet er niet uit.

Mooi verhaal en dapper dat je toch tegen beter weten in zo'n hele reeks kan uitzitten. Alhoewel ik nog altijd blij ben dat ik na deeltje 1 gewoon gestopt ben. Vreselijk filmconcept inderdaad.

merijn82 schreef:

Het was afzien, maar zo kon ik mooi tijdens de films eens de was ophangen, een tijdschriftje doorbladeren of het nieuws online lezen

avatar van très joliette
Jeeetje wat een tegenvaller dat einde. Ben ik de enige die Katniss en Peeta meer een broer en zus relatie vond hebben en tot aan de aftiteling wachtte op de switch naar Gale? Liefde was er zeker maar niet seksueel. Dat heb ik in ieder geval geen enkele keer gezien in de films. Met Gale was die vonk er wel. Arme Gale die zijn hele leven voor Katniss heeft gegeven en die met een' goodbye' vaarwel wordt gezegd. En dan dat Katniss en Peeta met z'n tweeën in district 12 gaan wonen, in het oude huis van Katniss, dat als énige nog overeind staat. Jahoor... En dan hebben ze ineens kinderen terwijl Katniss ongelukkiger kijkt dan ooit. Het valt gewoon niet op zijn plek. Echt een anticlimax. Het spannende deel van de film en de moord op Julianne Moore maakt dan toch nog die 3*.

Zwolle84

*kuch*
'The Hunger Games krijgt prequels' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

avatar van Nicole_1989
Ajax&Litmanen1 schreef:

Haha en jij maar zeggen 'als ik eenmaal aan iets begin, moet ik het afkijken'. Maar dit is natuurlijk niet film kijken, maar 'film kijken'. Dat is niet afzien, 'film kijken' kan iedereen wel

Nicole_1989 schreef:

Vrees niet, heb alles gezien en meegekregen. Af en toe een saaie dialoog doorgekomen door een artikeltje te lezen.

avatar van debbietino
Een 3.0 omwille van de gehele serie en de moord op Moore maar voor de rest: langdradig, saai, waardeloze en nutteloze dialogen en veel van "de hak op de tak" scenes. Ook het constante gezeik met Katniss dat zij toch echt de Verlosser is en dat ze serieus 4 films lang in twijfel trekt....
Ik stop nu want anders ga ik nog naar de de 2,5.......
Hmmm bij nader inzien...ik geef de film ook een 2,5, wat een "butt eind".....

avatar van Noodless
Waar het vorige deel vrij saai was, is dit tweede deel gelukkig toch wat beter. Maar misschien hadden ze er beter gewoon 1 film van gemaakt i.p.v. het derde deel zo uit te rekken. Dit deel bevat voldoende entertainment met een voorspelbaar en logisch einde. Jennifer Lawrence blijf ik toch perfect gecast vinden voor deze rol. De settings zijn vooral de pluspunten van deze film. Positief is ook dat de regisseur nauwgezet de boeken volgt en weinig of geen creatieve plotwendingen of toevoegingen aan geeft om het verhaal nog spektakel rijker te maken. Voor mij een pluspunt. Helaas moet ik wel bekennen dat het derde deel het minste is. Het eerste deel wist mij te verrassen en het tweede deel is naar mijn mening het beste deel. 7/10

avatar van Davezelf
Als je er van uit gaat dat het verhaal gebaseerd is op een boek voor meisjes van 16. Vind ik toch deze afsluiter flink tegen vallen. Vooral de niet aflatende jankmuil van Jennifer in deze episode geeft de film vanaf het begin al een downboost. Voor het einde zou menig Disney producent zich nog schamen. Ben benieuwd of ik dit beeld van Jennifer in haar volgende films kwijt raak, want ze leek zo veelbelovend.

avatar van Davezelf
andrehoek schreef:
Gehele film geen rood pakje. Ik vind het een schande...

avatar van Pestiis
Het zit er eindelijk op!

The Hunger Games: 1,5 ster
Catching Fire: 2 sterren
Mockingjay - Part 1: 2 sterren
Mockingjay - Part 2: 1 ster

Persoonlijk, vind ik je een behoorlijke zeikerd, als het deze filmreeks betreft.
Niemand heeft je gezegd dit te moeten kijken, is je eigen keus geweest, dus ga alsjeblieft niet zo zitten janken over dat het zo'n ontzettende lijdensweg voor je was en weet ik 't allemaal.

Dat je 't een slechte reeks vond, kan gebeuren, is ook echt niets mis mee.... maar overdrijf alsjeblieft niet zo gigantisch!

Mwah ik vind hem nog mild hoor...

Een lijdensweg is nog zwak uitgedrukt voor deze reeks.

avatar van Nicole_1989
Hele makkelijke oplossing om je van zo'n lijdensweg te verlossen. Niet kijken.

Pestiis schreef:

Nou, nou Zeikerd, janken, overdrijven. Ik heb een teer plekje geraakt merk ik.

Ik zal onmiddellijk 5 sterren uitdelen, want ik heb dit vrijwillig bekeken en dus moet je het standaard heel erg goed vinden.

Weer wat geleerd op een mooie zonnige vrijdag als deze, dank!

avatar van K. V.
De grote finale en hij beviel me beter dan het vorige deel. Het verhaal boeide me meer en er zat ook meer actie in het verhaal. Er zaten ook enkele verrassingen in.
De cast deed het goed en verder zag de film er prima uit.
De eerste twee films vond 'k wel de beste, maar dit deel is zeker ook niet slecht. Een mooie afsluiter van de reeks.

avatar van bjerik76
Een lange zit, en heb te lang gewacht met kijken.
Hierdoor wist ik bijna niet meer hoe/wat het vorige deel verliep, en wie nu wel en niet dood waren.
( en al die namen zeiden me ook niet veel meer)

Mooie beelden, maar na 1,5 uur was ik het gejammer van Katniss ook wel zat.
Begreep ook niet echt waarom ze geen metamorfose deed toen ze undercover als burger in The Capital ging.
Knip dan je haren af, verf ze en zet een brilletje op of iets.

Maar gewoon vanwege het spectakel, en je toch wel het einde wil zien een voldoende.
Donald Sutherland (Snow) en Elizabeth Banks ( Effie) blijven de beste acteurs.

avatar van eRCee
Afgelopen maand de hele serie maar gezien, en als je niet al te hoge verwachtingen hebt dan is het best vermakelijk. De aantrekkingskracht van dergelijke series (zie ook de Millenium-trilogie, Harry Potter en Lord of the Rings) is een hoofdpersoon die aan de ene kant heel gewoon is, maar die wel de superheld moet zijn. De protagonist is een outsider die dingen op eigen houtje onderneemt, soms tegen de klippen op met slechts een handjevol loyale vrienden, terwijl de tegenstander oppermachtig is, en natuurlijk inslecht. Ik ben wel gevoelig voor dit recept. Kwalitatief valt er heel wat af te dingen op The Hunger Games, en vooral het schrijfwerk is soms zeer pover (zeker vergeleken met Harry Potter). Deel drie was vrijwel overbodig en de finale stelt ook teleur. Daarnaast is het jammer dat Katniss in de laatste twee delen steeds meer een klaaghoofd op zet en te weinig zelf het initiatief heeft. Ook krijgt de slappe romantiek een veel te prominente plaats. Maar goed, Katniss is wel de drijvende kracht van de serie en de reden dat ik toch telkens met plezier een nieuw deel heb opgezet. Mijn beoordeling:

Deel 1. 2,5*
Deel 2. 3*
Deel 3. 2*
Deel 4. 2,5*

avatar van Rodger
Prima vervolg op deel 1, en verder alle delen waren goed.
Genoten van deze serie.
3.0 ***

avatar van frolunda
Een wat teleurstellend einde van de Hunger games trilogie.Het niveau van de eerste twee films wordt opnieuw niet gehaald en ook het verhaal biedt verder weinig verrassingen.
Wel zien de beelden van The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 er prachtig uit en ook is de weinig actie niet slecht.Vooral de scene in het riool met de mutanten was erg sterk en spannend.
Voor de rest voornamelijk middelmaat,zowel de regie als het acteerwerk was weinig inspirerend en na de door mij verwachte cruciale slot scene ging de film als de spreekwoordelijke nachtkaars uit.
Hele kleine voldoende.

avatar van n00r
Terwijl ik helemaal fan was van deel 1 & 2 vielen deel 3 & 4 mij heel erg tegen. Dit waren weer 2 zware uren die ik moest afkijken. Wat een saaie film ik dacht na het 3e deel ja het volgende deel komt er vast wel wat meer actie maar nee. De delen dat er wat actie was vond ik natuurlijk wel leuk om te kijken maar daar heb je het ook echt mee gehad. Het moment Dat Katniss Coin vermoorde in plaats van Snow vond ik wel een mooie twist. Verder gewoon overslaan. Hopelijk komt er geen vervolg meer

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een serie die kapot is gegaan aan de opsplitsing in 4 delen voor winstbejag. De hele essentie in het verhaal is verpakt in deel 2. Deel 1 is te braaf maar leuk als introductie, de laatste delen zijn vrij saai en een uitloper van deel 2. Dit laatste deel is iets beter dan het vorige deel, omdat we hier een mooie afsluiting krijgen. Weinig origineel, maar gelukkig al wat meer actie. De link met bestaande politieke regimes maakt het wel boeiend. Dit is een soort 1984 (George Orwell) of V for Vendetta voor de jeugd.

Ook dit deel heeft veel saaie momenten en deel 3 had nooit in twee delen gesplitst mogen worden. Daardoor mist de trein alle vaart en krijgen we veel slechte randscènes te zien. De films zullen wel hun kijkers gehad hebben, maar hierdoor mogen ze het wel vergeten om de tand des tijds te doorstaan.

avatar van mnrk
Friend, lover, Victor, fiancé, enemy, target, mutt. And now ally? Yeah, I'll add that to the list of words I use to try to figure you out.

De afsluiter in de reeks....

Helaas werd dit niet de film die je op voorhand zou/wil verwachten, het gaat allemaal wat aan de langzame kant waardoor je de spanning in dit beslissende deel mist...

Wel zijn de aankleding en locatie's gewoon goed net zoals de gehele cast die weer van de partij is, dit maakt toch nog een flink deel goed van de film...