The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Natalie Dormer en Julianne Moore

Nadat Katniss als 'spotgaai' is uitgegroeid tot het symbool van de revolutie, beginnen zij en District 13 aan een totale oorlog tegen president Snow en het autocratische Capitool. Samen met haar naaste vrienden (Gale, Finnick en Peeta) waagt ze haar leven om een moordaanslag op president Snow te ensceneren, voor wie de vernietiging van Katniss een ware obsessie is geworden.

Helaas net zo saai als het vorige deel.

Rare film. Hak op de tak werk, ''plotwendingen'' die je vanaf seconde 1 van de film al ziet aankomen en een LotR einde waar de honing vanaf druipt.

avatar van Pazmaster
Nog steeds niet geweldig maar wel beter dan part 1. Het verhaal boeit niet echt, teveel oninteressant geouwehoer en dat getwijfel van Katniss tussen Gale en Peeta is om moe van te worden. Gelukkig komt er halverwege de film een beetje actie en ik moet zeggen dat het vanaf dat moment een stuk prettiger wordt om naar te kijken, de special fx zien er dan ook goed uit. Helaas kakt het in het laatste half uur weer een beetje in en is het allemaal vrij voorspelbaar. Geen geweldige film dus maar wel iets beter dan part 1. Net aan ☆ ☆ ☆

De afsluiter van de reeks. Toch wel een tegenvaller samen met de vorige film.
Ik snap dan ook niet waarom ze hem hebben op gedeeld in 2 delen.
Moest het nu een erg goed verhaal zijn dan kon ik dat nog begrijpen.
Erg slecht is de film niet. Acteurs doen het goed. Het ziet er mooi uit.

Goede film serie, erg traag dat moet ik wel zeggen en de drama had wat terug geschroefd mogen worden.

Ik had het einde ook liever net eventjes wat anders gezien. Beetje teleurstellend. Maar toch erg goede film reeks ondanks zijn trage tintje.

avatar van filmkul
Aardig laatste deel, maar niet echt top. Het begint allemaal wat traagjes, niet dat het saai wordt, maar er had wat meer peper toegevoegd mogen worden. Het midden stuk is een stuk beter. Meer vaart en spanning. Het einde echter is eveneens een stuk minder en nog al voorspelbaar. De special effects zijn van prima niveau en de film ziet er visueel mooi uit. Het acteerwerk is redelijk, zonder uitschieters. Net als de vorige delen, weet ook dit deel niet uit te blinken. 3.0/3.5

avatar van gabsor
Slaapverwekkend, letterlijk. Af en toe wakker geschrokken door wat actie maar veelal gezemel over de mockingjay.

avatar van Norman Mailer
Wellicht val ik in herhaling door te stellen dat die Jennifer Lawrence mij zo ongeveer de Eva Jinek van Hollywood lijkt; tenenkrommend theatraal, in meerdere opzichten mateloos overgewaardeerd en nodeloos vaak het middelpunt van aandacht. Ergo, volkomen oninteressant.

Evenals dat Mockingjay geleuter. Maar dat terzijde.

avatar van james_cameron
Ook ditmaal worden we vergast op talloze speeches en wordt er weer veel flink vergaderd en overlegd. Het wil maar niet vlotten. Oké, er zijn een paar spectaculaire aktiescenes ingelast om de monotonie te doorbreken, maar is dit het nu? Is dit de climactische finale waar we al drie films op zitten te wachten? Om te zeggen dat de reeks hiermee als een nachtkaars uitgaat is een behoorlijk understatement.

Gelukkig was dit tweede deel gelaagder en gebeurde er meer dan in het eerste, ook al was er nu weer sprake van scènes die als enige doel leken te hebben om de zaak onnodig op te rekken. Maar er waren gedeeltes die veel goed maakten, met name de strijd met de "mutts" was spannend en visueel weergaloos. In het algemeen was er sprake van pakkende en uiterst solide gevecht- en actiescènes. Morele vragen over welke oorlogshandelingen verantwoord waren staken regelmatig de kop op. De cast maakte een geroutineerde en goede indruk. Echter één enkel derde deel was beter geweest.

avatar van linxde1
Wat een saaie film. Een paar opwindende momenten omgeven door een vaag verhaal. Ik kon er geen touw aan vastknopen.
En die Katniss Everdeen, gaaaaap...

avatar van linxde1
MBSL schreef:
Wat een saai gebeuren, had gehoopt dat het oeverloze geouwehoer in deze film wat minder zou zijn dan in het vorige deel maar helaas. lachwekkend "hoogtepunt" was de uit het niets komende hysterische uitbarsting van Jennifer Lawrence aan het einde van de film waarin een arme poes het moest ontgelden

Ja tenenkrommend was dat. Dat arme beest. Het sloeg helemaal nergens op.

avatar van Norman Mailer
Was wél hartverwarmend om te zien dat Peeta uiteindelijk hovenier is geworden.

Goeie film alleen het einde was een beetje een tegenvaller

avatar van The_CrY
Mooie afsluiter van een serie die mij toch een stuk meer aanspreekt dan genregenoot Divergent. Jennifer Lawrence als Katniss Everdeen is best wel bad-ass en ook de meer dramatischere scènes met haar, en die zijn er nogal wat, vind ik overtuigend overkomen. De plotwending aan het eind waar blijkt dat Coin opeens de boosdoener blijkt had ik niet aan zien komen. Julianne Moore als President Coin speelt ook een heerlijke rol. Daar tegenover stond wel dat de film wat traag was, evenals het vorige deel, en sommige scènes vond ik weinig toevoegen, zoals de ondergrondse scènes waar ze tegen een soort mutanten vechten. Leek wel alsof ik een Resident Evil film aan het kijken was. Over het algemeen ben ik best tevreden met dit einde. Uiteindelijk heeft het verhaal wel wat weg van Half-Life 2, voor wie dat gespeeld heeft.

Blijft nog steeds een typische blockbuster.
Bombastisch gebracht, zeker betreft de soundtrack.
Het vaker genoemde saaie verloop kan ik mij niet helemaal in vinden.
Er zit genoeg actie, spanning en zelfs vleugje griezel in om het verhaal vaart te geven.
Genre blijft niet echt mijn ding maar ik kon mij toch wel vermaken gedurende ruime 2 uur en een kwartier.

avatar van Filmkriebel
Vrij zwakke afsluiter van een redelijk matige reeks. Zeker in de Mockingjay films krijg je veel geleuter over je heen . Eén Mockingjay film van pakweg 120 à 150 minuten had een betere film opgeleverd dan deze langdradige twee delen. Ook de actie vond ik aan de magere kant. Op welgeteld twee grote uren krijg je een drietal grote actiescènes; voor mij zou dit er bijna als een oorlogsfilm moeten uitzien maar helaas...

Een ander zwak punt van de hele filmreeks is dat het "universum" van Panem nergens sterk uit de verf komt zoals bij LOTR het geval is bijvoorbeeld. Het is een ongestructureerde mix van losse districten, en het moet als science-fiction aanvoelen maar dan heb je Katniss die met primitieve pijl en boog zit rond te lummelen. Iets te weinig futuristische aankleding vind ik. Niet onder de indruk van de hele Hunger Games reeks.... met uitzondering van Catching Fire dan.

Hunger Games : 3*
Cathing Fire : 3,5*
Mockingjay part 1 : 3*
Mockingjay part 2 : 2,5*

Goede afsluiting van een aardige film reeks

Waardeloze afsluiter die al het leuke van de eerste 2 delen achterwege laat en met een inwisselbaar verhaaltje komt dat slecht te volgen is. Dat laatste komt met name omdat we in totaal ruim 4 uur naar iets oninteressants zitten te kijken. Op een gegeven moment wordt er dan maar een einde aan gebreid, maar niet voordat we naar een stel lachwekkende zombies hebben gekeken. Hoe de film afloopt is tegen die tijd totaal niet meer boeiend.

avatar van david bohm
Wel wat beter dan het tenenkrommende eerste deel van Mockingjay en dat komt dan vooral door het laatste half uur waarin de ontwikkelingen zich rap na elkaar opvolgen. Verder vooral veel slap geleuter.

En hiermee komt dan een eind aan de reeks die zo veelbelovend begon. Nog één keer de drievingerige groet van district 12. Peeta heeft groene vingers gekregen en Katniss is van een moordmachine veranderd in een babymachine. Hartverwarmend.

avatar van Actarus
Ik begrijp het allemaal niet zo goed, niet dat ik dom ben, maar oriëntatie-problemen, vergeten-personages, hak-op-den-tak-saai-verhaal (is dit nu zo interessant?)...dat zulk prul zoveel budget krijgt, waardoor de aankleding wel knap is...maar het is zo zoutloos hé! Net zoals die Peeta, zelden zo'n futloos personage gezien...deze 'blockbuster' reeks is zo bedroevend, bah!

avatar van nepdance
Ach ja, weet je wat het is? Ik denk dat smaak van de kijker in dit geval een grote rol speelt. Je blijft wel kijken omdat je wilt weten hoe het allemaal eindigt (als je het boek tenminste niet gelezen hebt). Al met al vond ik het een zeer vermakelijke reeks die misschien niet op alle fronten bijster goed is. Met name dat gejank elke keer van Katniss kon ik moeilijk verdragen. Maar laten we eerlijk zijn, een 3tje heeft deze reeks naar mijn bescheiden mening wel verdiend.

avatar van hoffhaan
Aardig, maar ben er nu wel klaar mee. Wilde natuurlijk weten hoe het afliep. Eerste 2 films zijn sterker dan de Mockingjay. 3.0

avatar van Popcorntales
Toch teleurgesteld over het einde (en daarmee bedoel ik zowel part 1 als deze part 2) na toch wel twee leuke eerste films. Het is bittere ernst geworden in Panem, en van de geestige stukken uit de eerdere delen blijft niets meer over. Te veel speeches, te weinig gebruik gemaakt van uitmuntende bijrollen (Hoffman, Banks, Harrelson, ...), en ik vond het gewoon niet boeiend. Er is een oorlog aan te gang, en je krijgt gewoon te zien wat er op de tweede linie (waartoe Katniss behoort) te zien. Rare zet, vind ik persoonlijk! Had er véél meer van gehoopt, zeker omdat ik de 3 boeken in één ruk heb uitgelezen. Gelukkig houdt een oerdegelijke Jennifer Lawrence het een béétje overeind. Volledige recensie: Recensie: The Hunger Games: Mockingjay Part 2 – Popcorn Tales - popcorntales.com

teleurstellend laatste deel , amper spanning , niet dat hij verveelt , maar hij moddert maar wat aan de hele film lang

avatar van Ste*
Wat een negativiteit (weer), hier. Ook bij de vorige film vond ik dat er nogal laag beoordeeld werd, maar deze film heeft zelfs nog een lager gemiddelde.

Ik vind het allemaal zo slecht nog niet. Het is vooral het concept en uitgangspunt dat ik al vier films erg boeiend vind. Daarom vind ik het ook eigenlijk nooit saai worden, wat ik hier veel teruglees. Alles buiten de actie om vind ik gewoon interessante materie. Was het aanvankelijk nog wat kinderlijk allemaal, vanaf Mockingjay wordt het toch wel serious business.

Het middenstuk is veruit het beste. Spannend uitgewerkt, met onverwachte actie. Het begin, en vooral het einde waren een beetje gemankeerd. Het einde is niet echt wat ik had verwacht, het is aanvankelijk allemaal een beetje onduidelijk, en de afwikkeling is nogal traag. Ik had persoonlijk een meer happy en bombastisch eind verwacht, maar eigenlijk past het wat grimmige en 'bittersweet' einde ook wel bij de understated sfeer die ik heel de reeks al wel fijn vind. Wellicht dat het allemaal wat logischer en vloeiender overkomt in het boek.

Leuke reeks, leuk universum, over het geheel genomen prima uitgewerkt. Verdient wat mij betreft meer lof dan dit.

avatar van N00dles
Met hoge verwachtingen begon ik aan part 2, na een positieve kijkervaring bij part 1. De koers die de trilogie opging beviel me steeds beter dus ik was benieuwd hoe het allemaal zou eindigen.

Helaas wist Part 2 de verwachtingen niet geheel waar te maken. We naderden uiteraard de ontknoping en hoewel de film net als Part 1 een stuk donkerder is dan Catching Fire, deed het mij gevoelsmatig een stuk minder.

Tijdens de invasie leren we wat nieuwe personages kennen (de meesten daarvan zijn karakterloze cannon fodder) en hoewel het middenstuk van de film een aantal spannende actiescènes bevat, betrapte ik me erop dat het me weinig deed als er iemand dood ging.

Het einde vond ik eigenlijk maar matig. De manier waarop de overwinning van de rebellen werd afgehandeld was vrij tam en ook eventuele plot twists kwamen niet echt als een verrassing; ik kreeg in Part 1 al lichtelijk het vermoeden dat Alma Coin een verborgen agenda had en haar nieuw verworven macht als rebellenleider zou gebruiken voor slechte doeleinden.

Ook de slotscene viel tegen en hoewel het eerst behoorlijk duister leek te eindigen met een getraumatiseerde Katniss, werd dat al snel ingeruild voor een zonnige weide met een mierzoet gezinstafereel. Niet heel spraakmakend dus.

avatar van Macmanus
Doodgeslagen biertje.

Best jammer ergens is het verhaaltje niet eens zo slecht. Zitten wat aardige thema's in als je goed je best doet. Helaas sluit dit totaal niet aan bij hoe de film is opgezet. Als een Hollywood blockbuster. Het in tweeën delen haalt het tempo er totaal uit, de met de haren bijgeslepen driehoeksverhouding is belachelijk slecht uitgewerkt, dialogen zijn erbarmelijk en teveel dingen krijgen amper tijd. Terwijl we toch 4 delen bezig zijn.

Een meer sobere aanpak met meer gevoel voor drama had de film veel beter gedaan. Maar dat risico was te groot. Wat overblijft is een film die je zo bent vergeten.

2 sterren.

avatar van Ethicus
Als je de trailer bekijkt, heb je eigenlijk alles wel gezien. Verder een prima film voor mensen die moeilijk in slaap vallen. Slaap lekker.

Slecht is deze film niet, maar ook niet bijster goed. Van de ganse reeks is deze, samen met Part 1, toch de mindere.
Mooie beelden en puike speciale effecten, daar is geen twijfel over.
Ook de vertolkingen zijn goed, van zowat de ganse cast.
Maar de spanning die er in de eerste en tweede film zat is hier bitter weinig aanwezig.
Dit was de laatste film uit de reeks en misschien maar goed ook, want ik denk dat men wel is uitverteld in dit verhaal.
Weliswaar een mooie prestatie van Jennifer Lawrence, waarvan ik nog veel meer en betere rollen verwacht.
Leuk aan deze prent is ook wel dat men nog enkele malen Philip Seymour Hoffman in beeld brengt, die desondanks toch al 2 jaar is overleden ondertussen.